Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jeppe_E sa:Muro de Aia skulle vara något att prova på. Sektioner med 28%
Annars, personligen, så är Hasslövsbacken på Hallandsåsens nordsida rätt så kämpig med inslag av 14-15%
geologen sa:Tossebergsklätten var brutal! Men kul ändå! :)
GoranS sa:Jeppe_E sa:Muro de Aia skulle vara något att prova på. Sektioner med 28%
Annars, personligen, så är Hasslövsbacken på Hallandsåsens nordsida rätt så kämpig med inslag av 14-15%
Finns rätt gott om backar av den där karaktären, t.ex. Muro di Sormano (2km med 15% snitt och 28% max), Muro di Guardiagrele (0,6km med 21% snitt och 28-30% max beroende på vilka uppgifter man litar på). Sen finns det ju saker som är långt mkt värre som t.ex.
Nebelhorn: 7,8 km med 14% snitt och maxlutning på 35-40% och 1,3 km med 23-24%
Scanuppia: 7,5 km med 17-18% snitt och max långt över 30%
San Glisente: 8,2 km med 17-18% snitt och max på 35%
Alte Jenesier strasse/Edelweiss: 7 km med >15% snitt och max på 30%
Via Rafenstein/Edelweiss: 7,2 km med 14-15% snitt och maxlutning på åtminstone 33%
Alpe Rossonbolmo: 12,5 km, snittlutning 11% och maxlutning 32%
Halltal: 6,8km, 12,5% snitt och maxlutning på 30%
En del av dessa är i stort sett omöjliga att cykla upp, åtminstone med en racer, och Scanuppia är numera förbjuden att cykla över huvud taget.
Hasse#7 sa:GoranS sa:Jeppe_E sa:Muro de Aia skulle vara något att prova på. Sektioner med 28%
Finns rätt gott om backar av den där karaktären, t.ex. Muro di Sormano (2km med 15% snitt och 28% max), Muro di Guardiagrele (0,6km med 21% snitt och 28-30% max beroende på vilka uppgifter man litar på). Sen finns det ju saker som är långt mkt värre som t.ex.
Nebelhorn: 7,8 km med 14% snitt och maxlutning på 35-40% och 1,3 km med 23-24%
Scanuppia: 7,5 km med 17-18% snitt och max långt över 30%
San Glisente: 8,2 km med 17-18% snitt och max på 35%
Alte Jenesier strasse/Edelweiss: 7 km med >15% snitt och max på 30%
Via Rafenstein/Edelweiss: 7,2 km med 14-15% snitt och maxlutning på åtminstone 33%
Alpe Rossonbolmo: 12,5 km, snittlutning 11% och maxlutning 32%
Halltal: 6,8km, 12,5% snitt och maxlutning på 30%
En del av dessa är i stort sett omöjliga att cykla upp, åtminstone med en racer, och Scanuppia är numera förbjuden att cykla över huvud taget.
Hur cyklar man upp för ovanstående backar? Framåtlutad position typ megadrop och en utväxling som ger 1km/h i 7,5h på tex Scanuppia? Låter som en kombinerad uthållighets- och balansövning. Ej med på min "bucket list".
Musashi sa:Trippelbacken på andra loopen av Kolmårdsbiken var det mest überjävliga jag varit med om. Den backen fick mig att hata min kropp och evigt förbanna arrangörerna. Det har aldrig hänt förut. Kolmårdsbiken är ett "big no-no" för mig efter det.
Slår kanske inte ovanstående vad det gäller rent subjektiv upplevelse då jag cyklade, men fjolåret bjöd på två nya backar som gick upp på en delad förstaplats vad gäller profilmässigt tuffaste backar jag tagit mig uppför.GoranS sa:Angående Prati di Nago
Är inte säker på att stigningen i sig är så farlig, men i kombination med att det var första cykeldagen på resan och kroppen inte kopplat om och fattat att det var runt 35 grader varmt i skuggan mitt på eftermiddagen när jag skulle uppför backen gjorde den till förmodligen den slitigaste backe jag tagit mig uppför på cykel. De branta ramperna på slutet var riktigt jobbiga.
GoranS sa:Slår kanske inte ovanstående vad det gäller rent subjektiv upplevelse då jag cyklade, men fjolåret bjöd på två nya backar som gick upp på en delad förstaplats vad gäller profilmässigt tuffaste backar jag tagit mig uppför.GoranS sa:Angående Prati di Nago
Är inte säker på att stigningen i sig är så farlig, men i kombination med att det var första cykeldagen på resan och kroppen inte kopplat om och fattat att det var runt 35 grader varmt i skuggan mitt på eftermiddagen när jag skulle uppför backen gjorde den till förmodligen den slitigaste backe jag tagit mig uppför på cykel. De branta ramperna på slutet var riktigt jobbiga.
Nummer 1:
Nummer 2: Halltal/Salzbergstraße, strax öster om Innsbruck. Hittar tyvärr ingen vettig höjdprofil för denna. Brantaste partiet är jag dock rätt säker på är det brantaste jag cyklat, åtminstone om det ska vara lite längd på avsnittet och backen.
Lägsta tillgängliga utväxlingen (= den jag använde) var 34/28. Rullsnittet på hela backen var bara lite över 5 km/h, så i de branta 5 km hade jag kanske 4 km/h i snitt. Ger i så fall en bit under 30 varv/min i kadens vilket känns rätt rimligt med tanke på hur jag cyklade backen.nisseson sa:GoranS sa:Slår kanske inte ovanstående vad det gäller rent subjektiv upplevelse då jag cyklade, men fjolåret bjöd på två nya backar som gick upp på en delad förstaplats vad gäller profilmässigt tuffaste backar jag tagit mig uppför.GoranS sa:Angående Prati di Nago
Nummer 1:
Nummer 2: Halltal/Salzbergstraße, strax öster om Innsbruck. Hittar tyvärr ingen vettig höjdprofil för denna. Brantaste partiet är jag dock rätt säker på är det brantaste jag cyklat, åtminstone om det ska vara lite längd på avsnittet och backen.
Drygt 5km med snittlutning på knappt 16%... Vad kör du för utväxling där, det tar väl ändå trekvart/timmen att klara av, så det behöver ju vara på en kadens man kan leva med länge tänker jag mig?
Om jag nu någonsin skulle ha skrivit detta så får jag dementera, Valley of the Tears är den absolut värsta backen jag cyklat i ett svep.Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> Joakim "iki Lajnen" Eriksson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilken är den värsta/jobbigaste/tyngsta backe
> uppför som ni vet om?
>
> Jag har två trevliga först.
>
> Tossebergsklätten, är helt klart det brantaste
> jag cyklat uppför. Ca 8 mil norr karlstad sedan
> upp till toppen ca 2.5 km för att sedna köra ner
> till karlstad igen. Mmmm det var jobbigt.
>
> "Tossebergsklättens Bergstempo, Solsta CK,
> Karlstad
> Plats: Tossebergsklätten, ca. 2 mil ovanför
> Sunne, bedårande vackert.
> Distans: ca 2 km och det tar ca 8 - 25 minuter upp
> till toppen, brantaste partiet är 19,8% :)"
>
> Ja har kört 88km på Vasatrampet och det var en
> trevlig backe upp till Evertsberg som är ca 6km.
> Den sög lite faktiskt.
>
> http://www.vasatrampet.se/indexnew.php
>
> Men den jobbigaste av dem alla är den sista av de
> fem/sex backarna under en rundslinga. Alla är
> ungefär lika långa och branta. Men den sista
> sliter duktigt. Total Ascent 2919m Och Total
> Descent 2917 på 125km.
+1 på Tossebergsklätten .
Skulle köra några gånger upp & ned där för några år sedan mitt i ett distanspass men det slutade med att jag precis kom upp (34/23)och sen vände hem efter en toppbestigning .
M
Det finns möjlighet att bo här om du vill prova, då har du bara ca 8 mil till starten isf 38 från Sthlm?Kan ni inte skicka över den till Sthlms-trakten för någon dag så man kan testa utan att nästan behöva åka till Norge.
Det var ju ett flott erbjudande.Det finns möjlighet att bo här om du vill prova, då har du bara ca 8 mil till starten isf 38 från Sthlm?
Nån får nog stämma Tosseberet isf, sitter en skylt med det påståendet på toppen.Nja, om man ska få det till den brantaste asfalterade får man nog förtydliga vad kriteriet är. Har för mig att jag läst att Tosseberg maxar på 20% medan det finns korta backar med maxlutning på över 20% på andra ställen.
Vott alltså, fan vad jag slet i värmen uppför väggenFann denna idag, belyser tjusningen.....
I denna tråd finns i alla fall två backar skyltade 23 resp. 25%. Hävdar på inget sätt att de är jobbigare/tuffare än Tooseberg, men om skyltningen är rätt och syftar på maxlutning är de brantare än Tosseberg.Nån får nog stämma Tosseberet isf, sitter en skylt med det påståendet på toppen.
#metooVott alltså, fan vad jag slet i värmen uppför väggen