Värt en uppgradering?

jakester

Medlem
Värt en uppgradering?
Kör en Canyon Nerve 29 med 2,35" däck (Schwalbe Magic Mary) på ett par dt swiss xr01 med 21 mm innerbredd. Upplever att dom kränger en del i kurvor när jag kör på det däcktryck som är en kompromiss mellan komfort/grepp/rull.

Har en möjlighet att köpa begagnade hjul med 23 mm innerbredd.
Kommer det märkas någon skillnad på krängning tro?
Isf - är det värt 2000?
 
Värt en uppgradering?
Jag vet inte om det kommer märkas någon jätteskillnad med 2mm direkt, men mina Roval 23mm går fint med 2,4". Har inte hunnit utvärdera mina nya 29mm för jag har bara kört dubbat på dem hittills, men nu sitter sommardäcken på där med så snart så.
Köp dem och kör dubbat eller andrauppsättningen på nuvarande om du känner att det är ett bra pris på de du hittat! Alltid skönt med 2 hjulpar :-)
 
Värt en uppgradering?
Verkar dumt att lägga pengar på så liten skillnad. Spara och köp nåt ordentligt brett istället, typ 30 mm ID. Då kommer du märka stor skillnad. För pengarna får du redan nu breda fälgar, om du fixar att ekra om hjulen själv.
 
Värt en uppgradering?
dnleriksson sa:
Jag vet inte om det kommer märkas någon jätteskillnad med 2mm direkt, men mina Roval 23mm går fint med 2,4". Har inte hunnit utvärdera mina nya 29mm för jag har bara kört dubbat på dem hittills, men nu sitter sommardäcken på där med så snart så.
Köp dem och kör dubbat eller andrauppsättningen på nuvarande om du känner att det är ett bra pris på de du hittat! Alltid skönt med 2 hjulpar :-)

Det är lite lockande med en extra uppsättning även om skillnaden kanske inte blir så stor. Tack för återkoppling!
 
Värt en uppgradering?
Makten sa:
Verkar dumt att lägga pengar på så liten skillnad. Spara och köp nåt ordentligt brett istället, typ 30 mm ID. Då kommer du märka stor skillnad. För pengarna får du redan nu breda fälgar, om du fixar att ekra om hjulen själv.

Tack, det är ett intressant alternativ. Får väl lära mig ekra! Eller ta med till LBS för hjälp..
 
Värt en uppgradering?
Hur mycket dina Magic Mary kränger i kurvorna kommer bero på ett antal olika faktorer:
1. Snakeskin eller Liteskin (Snakeskin har tjockare däcksidor och gör att däcket kränger mindre)
2. Slang eller tubeless (Slang stabiliserar däcket)
3. Däckstryck (i kombination med ovanstående två punkter)

Sen, om däcken är av Liteskin-typ så kommer du få mer kräng ju mer slitna sidoväggarna blir.
 
Värt en uppgradering?
Cyklat giantfälgar med 21mm(eller var det 19?) innerdiameter och rovalfälgar med 29mm innerdiameter på identiska 2.3däck. Skillnaden var att 29mmfälgarna gjorde däcket 2mm bredare. Annars märker jag inget :)
 
Värt en uppgradering?
Fulkinesen sa:
Hur mycket dina Magic Mary kränger i kurvorna kommer bero på ett antal olika faktorer:
1. Snakeskin eller Liteskin (Snakeskin har tjockare däcksidor och gör att däcket kränger mindre)
2. Slang eller tubeless (Slang stabiliserar däcket)
3. Däckstryck (i kombination med ovanstående två punkter)

Sen, om däcken är av Liteskin-typ så kommer du få mer kräng ju mer slitna sidoväggarna blir.
MM finns tack och lov inte i liteskin.
 
Värt en uppgradering?
Fulkinesen sa:
Hur mycket dina Magic Mary kränger i kurvorna kommer bero på ett antal olika faktorer:
1. Snakeskin eller Liteskin (Snakeskin har tjockare däcksidor och gör att däcket kränger mindre)
2. Slang eller tubeless (Slang stabiliserar däcket)
3. Däckstryck (i kombination med ovanstående två punkter)

Sen, om däcken är av Liteskin-typ så kommer du få mer kräng ju mer slitna sidoväggarna blir.

Jag kör slanglösa snakeskin.
Verkar råda lite delade meningar om fälgbreddens betydelse här. :)

Jag vill egentligen inte höja trycket så mkt mer. Gillar greppet man får vid lite lägre tryck. Men jag får väl testa ett varv till innan jag går vidare och trycker på någon köpknapp.
 
Tillbaka
Topp