Vart har Plush tagit vägen?

Det var verkligen tråkigt. Han var världens skönaste snubbe IRL, även om jag inte fick glädjen att träffa honom många gånger. Vi pushade hela vägen upp på toppen på Åreskutan en gång, för att liftarna stannade. Hoppas han kommer tillbaka med nytt användarnamn =)

Tas alla inlägg automatiskt bort när en användare raderas?

Jag sökte efter honom idag men hittade inget.

Det var verkligen tråkigt. Han var världens skönaste snubbe IRL, även om jag inte fick glädjen att träffa honom många gånger. Vi pushade hela vägen upp på toppen på Åreskutan en gång, för att liftarna stannade. Hoppas han kommer tillbaka med nytt användarnamn =)

Tas alla inlägg automatiskt bort när en användare raderas?

Jag sökte efter honom idag men hittade inget.
Vill man få sina inlägg raderade. Så ja.

Han lämnade forumet på egen begäran.

Screenshot_20230709_084539_Instagram.jpg

Varför då? Man har ju skrivit i en tråd och därmed frivilligt deltagit i en öppen diskussion som andra engagerat sig i. Jag tycker då det blir märkligt och lite respektlöst mot de andra om man bara kan ta tillbaka allt och få det raderat.
'Respektlöst'? Hen har väl sin fulla rätt att lämna forumet och sopa igen spåren efter sig? Kan väl knappast ifrågasättas..

Varför då? Man har ju skrivit i en tråd och därmed frivilligt deltagit i en öppen diskussion som andra engagerat sig i. Jag tycker då det blir märkligt och lite respektlöst mot de andra om man bara kan ta tillbaka allt och få det raderat.
minst sagt, mycket respektlöst.

om det skulle utföras på sas generell basis. skulle bli omfattande hål i trådarna om det blev en (o)vana hos folk som lämnar.

man har ju däremot alltid möjlighet att redigera enstaka även gamla inlägg, om det är något man inte vill lämna eftter sig

men i allmänna termer tycker jag att skrivet är skrivet.

minst sagt, mycket respektlöst.

om det skulle utföras på sas generell basis. skulle bli omfattande hål i trådarna om det blev en (o)vana hos folk som lämnar.

man har ju däremot alltid möjlighet att redigera enstaka även gamla inlägg, om det är något man inte vill lämna eftter sig

men i allmänna termer tycker jag att skrivet är skrivet.

Jag håller med. Det lämnar hål i trådar och gör sammanhang knasiga.

Det är en sak om man vill gå igenom sina inlägg ett och ett, för att ersätta texten med en punkt, men att hjälpa till att folk (generellt, jag vet inte vad som hände här) kan ragequitta och förstöra sammanhang utan större egen arbetsinsats, det är att gå för långt.

Tror det finns en lag som står aningens över vad ni tycker med för den delen...
Så är det säkert och den måste ni ansvariga förstås följa, men det hindrar ju inte att jag tycker det är fel att folk vill ha allt man skrivit raderat. Det förstör trådar om man vill kolla i efterhand och är i mina ögon just respektlöst mot övriga i tråden som engagerat sig.

Tror många drar GDPR för långt.
Man kan begära att ens konto och personliga information tas bort, men det är tveksamt om det inkluderar texter man publicerat.
”Rätt till radering” inkluderar sociala medier. Användare har rätt att kräva radering av sina digitala spår, dvs inlägg i forum.

Det kan finnas flera anledningar att man väljer att radera sig själv. Och det är ju bara att respektera.

Det kan vara så enkelt som att man växt upp och inte längre kan identifiera sig med det man skrivit tidigare.

Det kan också vara att man sopa igen spåren för att man har en stalker eller har varit med i ett sammanhang där andra önskar samla information.

Man kanske blivit politiker..

Man kanske tagit på sig gröna kläder och mördar människor på ukrainsk jordbruksmark..

Man kanske begått ett grovt brott och blivit lokalkändis..

Man kanske har familjemedlemmar som är politiskt exponerade.

Man kanske fått ett nytt jobb på MUST, SÄPO, FRA, KSI.

Man kanske känner att man vill byta bana i livet helt enkelt, eller så kanske man måste på grund av omständigheter man inte har makten över.

Man kanske har fått en diagnos som innebär att man inte finns i livet så länge till, eller att man hamnat i ett tillstånd där ens personlighet kraftigt förändrats på ett sätt som kräver medicinering…

Eller så blev man bara trött på allt skitsnack och mobbing som förekommer i alla sociala miljöer, även på happyride.

Oavsett så väljer man själv, och även om det är trist när knoppar brister så är det livet..

Senast ändrad:
Det kan finnas flera anledningar att man väljer att radera sig själv. Och det är ju bara att respektera.

Det kan vara så enkelt som att man växt upp och inte längre kan identifiera sig med det man skrivit tidigare.

Det kan också vara att man sopa igen spåren för att man har en stalker eller har varit med i ett sammanhang där andra önskar samla information.

Man kanske blivit politiker..

Man kanske tagit på sig gröna kläder och mördar människor på ukrainsk jordbruksmark..

Man kanske begått ett grovt brott och blivit lokalkändis..

Man kanske har familjemedlemmar som är politiskt exponerade.

Man kanske fått ett nytt jobb på MUST, SÄPO, FRA, KSI.

Man kanske känner att man vill byta bana i livet helt enkelt, eller så kanske man måste på grund av omständigheter man inte har makten över.

Man kanske har fått en diagnos som innebär att man inte finns i livet så länge till, eller att man hamnat i ett tillstånd där ens personlighet kraftigt förändrats på ett sätt som kräver medicinering…

Eller så blev man bara trött på allt skitsnack och mobbing som förekommer i alla sociala miljöer, även på happyride.

Oavsett så väljer man själv, och även om det är trist när knoppar brister så är det livet..
+1?

Jag vill bara förtydliga att jag tycker radering på egen begäran är ok. Samtidigt är det både trist och synd eftersom det kan vara delar av "liv" som försvinner. Det är ju ingen som hänger här för jämnan. Men det tillbringas tillräckligt mycket tid för att skapa en substans av information och annat som är någon form av investering. Sen är det nog extra svårt att vara moderator. Folk överlag är inte tillräckligt hänsynsfulla beträffande mängden arbete som uppstår.

Jag vill bara förtydliga att jag tycker radering på egen begäran är ok. Samtidigt är det både trist och synd eftersom det kan vara delar av "liv" som försvinner. Det är ju ingen som hänger här för jämnan. Men det tillbringas tillräckligt mycket tid för att skapa en substans av information och annat som är någon form av investering. Sen är det nog extra svårt att vara moderator. Folk överlag är inte tillräckligt hänsynsfulla beträffande mängden arbete som uppstår.

Håller med om att det är trist när presoner som bidragit stort till forumet plötsligt får sina meddelanden raderade. Trådar försvinner eller saknar sammanhang. Speciellt trist om det är något man gillar att frekvent återkomma till. Bilder, beskrivningar eller roliga saker som någon speciell användare har bidragit med.

Generellt svårt med sociala sammanhang, där flera för varandra okända grupper möts. Och där en stor del av kommunikationen (den visuella och akustiska) saknas.

Många människor - speciellt de som opererar i den socialt och intellektuellt normalfungerande/neurotypiska gruppen - har liten eller ingen förståelse för personer som lever i tillstånd som står utanför det som uppfattas neurotypiskt..

Samma utanförskap som uppstår under skolgång och i arbetslivet kan, och kommer, manifestera sig även på internetforum..

Folk förutsätter på något sätt att alla som skriver har samma förutsättningar, vilket de inte har.

Inte bara moderatorerna som får det svårt, många av användarna också. Av dessa anledningar.

Min personliga uppfattning är att många personer som kämpar med olika tillstånd - själv medvetna eller ej - söker sig mot någon form av socialt sammanhang i livet som ger mening. För vissa kan denna gemenskap komma att bli all den sociala interaktion som finns närvarande. Möjligheten att få just denna plats i ett sammanhang, i en grupp, kan vara jätteviktig eller nästan helt avgörande för välmåendet och i längden överlevnad.

Om man läser mycket på internetforum och har kunskaper eller erfarenheter runt detta blir det fort uppenbart vilka personer detta kan röra sig om (snackar inte om Plush).

Det kan finnas många många anledningar att man plötsligt vill fjärna sig från ett sammanhang. Och det är säkert olika för många. Men om man inte känner sig respekterad, accepterad, sedd - i ovan nämnd kontext - så tror jag många väljer att dra. Och om skam är en del av problembilden - vilket det som regel är för många som har livslånga negativa erfarenheter i bagaget - så raderar man nog mer än gärna alla spår efter sig. Det kan vara samma anledning som gör att många inte har ett facebook konto med sitt eget namn, att man flyttar till en annan stad, att man säger upp kontakten med alla sina tidigare bekanta osv. Det är inget lätt beslut att ta, och jag tror det är viktigt att visa ödmjukhet inför det.

Många aspekter att betrakta. Och om folk var mer medvetna och ödmjuka inför detta tror jag närvaron på internetforum skulle bli trevligare och mer välkomnande för alla (typer av människor).

Jag tror de sociala anledningarna är vanliga för folk som drar och raderar allt efter sig iallafall.. (igen, inte relaterat till Plush)

Senast ändrad:
Många människor - speciellt de som opererar i den socialt och intellektuellt normalfungerande/neurotypiska gruppen - har liten eller ingen förståelse för personer som lever i tillstånd som står utanför det som uppfattas neurotypiskt..

Absolut så. Själv gillar jag fördetmesta även inlägg från annorlunda knäppskallar. Om dom inte hittar på påhopp såklart. Förresten, hur gör man för att ta bort någon annans inlägg, finns det någon instruktion ?

Edit. Bra inlägg ovan, olika människor har olika "profil", lite okänt för dom flesta. Mbti osv.

Senast ändrad:
Absolut så. Själv gillar jag fördetmesta även inlägg från annorlunda knäppskallar. Om dom inte hittar på påhopp såklart. Förresten, hur gör man för att ta bort någon annans inlägg, finns det någon instruktion ?

Edit. Bra inlägg ovan, olika människor har olika "profil", lite okänt för dom flesta. Mbti osv.

Ja, och inte bara olika personlighetsprofiler.

Det finns många som inte kan eller klarar att lämna hemmet, och av denna grund lever en stor del av sitt liv på nätet. Eller de kanske bor i en miljö/omgivning där det sociala stoffet som behövs inte finns i den omedelbara närheten.. Kanske långt ut på landet, eller på någon form av hem med ordnad tillvaro.

Det finns även de som sliter med olika sociala och kognitiva funktionsnedsättningar som gör att de inte alltid är i stånd till att helt kunna tolka alla kontexter, eller navigera i alla sammanhang som andra tar för givet. Som för exempel olika grader av autism, bipolär lidelse eller schizofreni.

Dessa personer är allt som oftast inte närvarande på arbetsplatser, klubben, fotbollsmatchen eller i föräldragruppen på dagis men strävar ju efter att finna en grupp eller någon form för social samvaro som ger mening. Denna samvaro blir som regel på nätet där det är lite lättare att smita undan fördomar genom att helt enkelt inte låta sig synas och höras visuell/akustiskt.

Forum som happy (och alla andra forum för specialintresserade) har en statistisk överrepresentation av dessa personer. De är som regel ganska väl medvetna om hur andra människor fungerar och beter sig, men det är tyvärr ett ganska enkelriktat socialt förhållande att leva med, om än det bästa eller enda som bjuds.

Sorry för utsvävningen, men vissa gånger tror jag man kan göra sig själv och andra en tjänst om man tänker utanför ramarna för sina egna förutsättningar att förhålla sig till omgivningen. Säkert skulle färre människor då välja att byta användarnamn, fly ett forum tillknutet deras specialintressen, eller aktivt eliminera hela sin egens persons historik på nätet. Det är inget man gör för skojs skull, speciellt inte om man lämnar flera års engagemang och en social position bakom sig.

Man får hoppas att alla som drar (oavsett från vart eller varför) hittar ett bättre ställe, oavsett anledning. Kanske de bara reggat ett nytt konto och fortsätter verka under en ny pseudonym.

Man får hoppas att alla som drar (oavsett från vart eller varför) hittar ett bättre ställe, oavsett anledning. Kanske de bara reggat ett nytt konto och fortsätter verka under en ny pseudonym.
Har valt att få ett tidigare konto borttaget, ej raderat, pga att jag ledsnade på hur stämningen blivit på forumet men insåg efter ett par månader att jag behövde regga ett nytt konto för att komma åt K&S.

Har väl lyckats delta i några trådar sedan återkomsten men håller mig borta från att delta i diskussionstrådar.
Att tycka olika är fortfarande inte helt ok här på ”Happy”.

Har valt att få ett tidigare konto borttaget, ej raderat, pga att jag ledsnade på hur stämningen blivit på forumet men insåg efter ett par månader att jag behövde regga ett nytt konto för att komma åt K&S.

Har väl lyckats delta i några trådar sedan återkomsten men håller mig borta från att delta i diskussionstrådar.
Att tycka olika är fortfarande inte helt ok här på ”Happy”.

Jag har tänkt i samma banor, och noterat samma fenomen. Det blir tyvärr sådär för vissa av oss. Världen är en knepig plats, och ju längre från normens horisont man simmar ju större blir den obehagliga normalfördelningens våg av motgångar man måste parera. Tyvärr blir det lite ensamt där vågen bryter till ett brus, så många griper nog efter allt de kan få tag i där ute på kanten.

Döda fiskar flyter med strömmen säger de, men det tar en del på krafterna att alltid vara den som simmar motströms. Det är sällan något man väljer själv, det är bara vad det blir, för det är de förutsättningar man fick tilldelat från genpoolen ? . Det hjälper inte att sitta med en stege på hand, när alla andra spelar finns-i-sjön och letar efter något som är likt vad de själva redan har blivit tilldelad.

Om det inte vore för alla som lever i svansarna på normalfördelningskurvan så skulle livet vara minst sagt innehållslöst.

När någon har ett perspektiv som frånfaller det normala tror jag man gör sig gott i att vara nyfiken på varför istället för att flyta på toppen av vågen och titta ned.

Sannolikheten är ca 0,5 att individen vars perspektiv avviker kraftigt presterar långt bättre än personer på puckelns topp, och att en normalpresterande bara inte har ämne till att förstå det. Det är dock så att många människor som ligger i den utfallsrymden långt till höger på denna kruva har gett upp och bara slutat att uttala sig eller dela med sig om sina tankar och observationer. Något som inte är lika sannolikt för resten av individerna med avvikande perspektiv, som är till vänster på kurvan.

D23314D8-34BE-402B-BD67-7A1F01714520.png

Senast ändrad:
Jag har tänkt i samma banor, och noterat samma fenomen. Det blir tyvärr sådär för vissa av oss. Världen är en knepig plats, och ju längre från normens horisont man simmar ju större blir den obehagliga normalfördelningens våg av motgångar man måste parera. Tyvärr blir det lite ensamt där vågen bryter, så många griper nog efter allt de kan få tag i där ute på kanten.

Det stämmer nog bra det du skriver. Men nästan alla som befinner sig en bit ut på normalfördelningen fattar inte detta själva, utan tycker att livet är lite jobbigt, och att alla andra & samhället är på helt fel spår ! :cool:

Det stämmer nog bra det du skriver. Men nästan alla som befinner sig en bit ut på normalfördelningen fattar inte detta själva, utan tycker att livet är lite jobbigt, och att alla andra & samhället är på helt fel spår ! :cool:
Japp.

Och om du någon gång upplever människor på kanten som "lite jobbiga" så kan du tänka dig hur jobbigt de själva har det som upplever nästan alla andra som "lite jobbiga", kanske även sig själva.. Ibland kan det också vara så att de har rätt, och att normen är på helt fel spår. Det kan vara så att ungefär 50% av alla som är en bit ut på svansen har observerat och konkluderat saker som kommer ta många år innan puckeln på kurvan förstår.

Ring Jesus, Da Vinci, N.Tesla, Steve Jobs eller Elon Musk och fråga hur det är att leva i framkant på samtiden. De går alla ungefär samma öde till mötes, i olika grad.

Nu är vi OT. men det hänger ihop.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp