Vart köper man dubbdäck billigast?

finns det några kvar isf? värkar väldigt intressant för en sådan som jag som är på jakt efter vinterdäck såhär lite sent ute.

Har faktiskt ingen aning...ring och kolla!

Är faktiskt lätt imponerad efter en första testrunda! Grymt bra grepp på is och hårdpackad snö. Ska de va så här lätt att cykla på vintern?! Om jag hade haft såna här för 5-6 år sen så kanske inte min vänsteraxeln hade varit lika trasig :-)

Argh version 2... ni får väl bestämma er... vad jag ska ha för däck, extrme 294 eller wxc 300... ska det va så svårt å sluta vela eller? Tröst i eländet att ekonomin just nu sgäer nada... men herr skattemyndigeheten kommer väl snart med en påse.

bruse: Köp dom som har grövst gumminabbar på sidorna. Jag har nokians mount & ground med 160 dubb och dom har runt mjukt mönster på sidorna och dom spårar och är inget vidare i decimeterhög sorbet.. Funkar däremot strålande när det är isigt.

tim.. jag kan kanske fixa fram ett par ny 294 till bättre pris än så. vissligen har jag ju ett par halvslitna 294'or liggandes här som jag inte har användning för. billigt billigt.
bara så du vet.

red.. 296'or är de enda däck jag har.

Senast redigerad av en moderator:
rikard: 294:orna slank på fälgen (Mavic 517 - gamla XC717) hur lätt som helst utan någon hjälp av verktyg, faktum är att de förmodligen är de lättaste av mina 4 par däck att sätta på. Lättare än så behöver det inte gå...

Fast Bruse har dt 4.1 om jag inte missminner mig. Den fälgen är ond i jämförelse.

Hade du inte svårt med contisanra på nya fälgen bruse? isf så mår du bättre av vikbara däck.

/rikard

rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast Bruse har dt 4.1 om jag inte missminner mig.
> Den fälgen är ond i jämförelse.

Du minns rätt, svarta å fina. Ond saft?

> Hade du inte svårt med contisanra på nya fälgen
> bruse? isf så mår du bättre av vikbara däck.

Var ju tvungen å använda 2 nästan 3 däckverktyg. Men då lär de väl sitta ordentligt.
Så vikbara är smidigare att jobba med? det avgör saken... vem ska jag råna nu?

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig för monteringen, 294:orna ramlade på enkelt. Och mitt bakjhul är det normalt ett rent #¤%&/ att byta däck på.

rikard Skrev:
> Fast Bruse har dt 4.1 om jag inte missminner mig.
> Den fälgen är ond i jämförelse.

Fasen, jag som skall byta till XR4.1 närsomhelst ;-)

Jonas Skrev:
> rikard Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast Bruse har dt 4.1 om jag inte missminner
> mig.
> > Den fälgen är ond i jämförelse.
>
> Fasen, jag som skall byta till XR4.1 närsomhelst
> ;-)

Inge fel på den, däcket sitter stadigt! (och va väl 3-4 mm smalare än de andra)

Bruse: 517/717 samt XR4.1 är "samma", dvs 17mm XC fälg. DT:n verkade lite starkare/styvare (högre och lite tyngre), har slitindikatorer och är roligare (prova något nytt) än 717 så det fick bli DT denna gången.

Jag är inte direkt oroad för problem med att få av/på däck, har aldrig misslyckats med att detta och vad är 30(?) extra sek vid däcksbyte (man gör ju inte det varje dag direkt).

Man kan säga samma om 721 och sun rhyno light. De har exakt samma ytterdimensionern men det är en milsvid skillnad att sätta på däck på dem. Sunfälgen är inte alls lika djup i mitten. det är närmare 5 minuters skillnad om man skall ha på DHsulor.

/rikard

Möjligt att det kan gå trögt med DH däck, annars är alla XC fälgar jag bytt däck på (eller sett andra göra) varit lätta att ha att göra med. Jämfört med racerdäck (Michelin på Campafälg), rena barnleken.

Jonas Skrev:
> faktum är att de förmodligen är de
> lättaste av mina 4 par däck att sätta på.

Akta dig, det är fredag eftermiddag!

bruse: Extreme 294 tycks vara bättre än WXC300 och avgjort bättre än gamla 296.

Recension av Extreme 294: http://terrengsykkel.no/?1210
Recension av WXC300: http://terrengsykkel.no/?39

Jag skulle välja 294.

Ja, det var väl dumt att köpa ett däck som kanske är sämre än ett annat på papperet.

Ungefär som med mycket av audiofilernas värden. Ingen vettig människa märker någon skillnad ändå. Tror det är samma med de här två däcken.

Men jag skulle iaf välja 294 :-D

Jag kan iallafall meddela att 300orna funkade kanon under tandemhojjen, och där blir det ju lite sidokrafter när det barkar snett. =)

/rikard

the_TnT Skrev:
> Jonas Skrev:
> -----
> > faktum är att de förmodligen är de
> > lättaste av mina 4 par däck att sätta på.
>
> Akta dig, det är fredag eftermiddag!

Och just därför hajjar jag inte ett dugg om vad du snackar om? :-)

Jag har alltså redan fått på däcken och det gick hur enkelt som helt, inga handskar eller sånt trams heller. ;-)

Folk verkar ju vara nöjda med de däcken dom köpt oavsett modell, så jag tror inte det är någon fara att bli missnöjd oavsett. Tom folk med 296 (som hamnar i norska skamvrån) är kalasnöjda, det som spelar roll verkar främst vara att man har dubbar överhuvudtaget...

Utan att ha provat några andra är jag helt övertygad om att 294 är bäst för mig (Freddies kunde kanske varit bättre, men är inget alternativ pga pris och däcksfrigång i ramen).

Det är väl samma här som i audiofilvärlden som the_TnT påstår, att det inte alltid är det som ser "bäst" ut på papper som är bäst främst pga att man mäter ointressanta saker...

Jonas Skrev:
> the_TnT Skrev:
> > Jonas Skrev:
> > --------------------------------------------------
> > > faktum är att de förmodligen är de
> > > lättaste av mina 4 par däck att sätta på.
> >
> > Akta dig, det är fredag eftermiddag!
>
> Och just därför hajjar jag inte ett dugg om vad du
> snackar om? :-)

Att sätta på. Att kopulera.

Ditt yrande om att handskar eller liknande trams inte behövdes tänker jag lämna därhän.

> Tom folk med 296 (som
> hamnar i norska skamvrån) är kalasnöjda

Jag är grymt impad av mina 296 - den här vintern också :-D

> (Freddies
> kunde kanske varit bättre, men är inget alternativ
> pga pris och däcksfrigång i ramen).

Freddies är lockande :)

> Det är väl samma här som i audiofilvärlden som
> the_TnT påstår, att det inte alltid är det som ser
> "bäst" ut på papper som är bäst främst pga att man
> mäter ointressanta saker...

Ja; vikt, dubbutstick och antal dubb. Totalt ointressant! Skaffa 294 :-D

tnt.. just det. jag tycket väl att modellnamnet var konstigt. 296 heter de däcken jag har, precis som jag minns. och 294 de nya.

men 296'orna har väl gått,,,4 vintrar, vad blir det- 1000-1400 mil..?

lite tröga att få på, men grymt slitstarka.

red:
fast nu ser jag att jag inte vet vad jag pratar om. alla mina däck är ju 296 och ingenting annat.

Jag har nu mera bara ett 296 kvar då det andra torkat ooh spruckit. Bak har jag ett w160 tror jag i alla fall. Det är STOR skillnad på fäste ska jag säga. Bak slinter hjulet hit och dit medans det där fram styr som en dröm. Är 294 bättre är det omänskligt bra.

Kommer att bli ett eller ett par sådana till nästa vinter skulle jag tro.

the_TnT Skrev:
> Ungefär som med mycket av audiofilernas värden.
> Ingen vettig människa märker någon skillnad ändå.
> Tror det är samma med de här två däcken.

Ohhh, nu skall vi ta det lilla lugna här och inte blanda in saker som vi uppenbarligen inte förstår oss på :-))))
Vet de som skulle kunna döda för sådana uttalanden om HiFi-produkter.

Ma Vic Skrev:
> Vet de som skulle kunna döda för sådana uttalanden
> om HiFi-produkter.

De tillhör givetvis inte skaran av vettiga människor...

Problemet är att vissa av dem (oss?) anser att alla vettiga människor hör skillnad, det är just det debatten brukar gå het om.

the_TnT Skrev:
> Ma Vic Skrev:
> -----
> > Vet de som skulle kunna döda för sådana
> uttalanden
> > om HiFi-produkter.
>
> De tillhör givetvis inte skaran av vettiga
> människor...
>
the_TnT:
I egenskap av ovettig människa bjuder jag härmed in dig i mitt hem för en provlyssning om du har vägarna förbi. De som säger att det inte är någon skillnad har oftast inte lyssat på en fin anläggning med ett öppet sinne.

Är man inte intresserad, kan man förståss argumentera att skillnaderna inte motsvarar merkostnaden, men å andra sidan är knappast din och min cykel 40 gånger bättre en en biltema hoj, men jag (och du?) vidhåller ändå att det är värt varenda krona.

EDIT: Såg att det låter som att jag skulle döda för ett sånt påstående, det skulle jag inte. Är inte så rabiat i någon åsikt. Tycker bara att det inte helt motsvarar vad jag upplever som sant och det vore kul att försöka övertyga dig Tobbe. :-)

Har en bekant som är audiofil med rörförstärkare, horn och hela faderullan. Men han är tillräcklgit insatt i elektroners benägenhet att förflytta sig i koppar att han inte betalat multum för sina kablar för det ;)

Minns inte uträkningen, men man skulle visst upp i 50+ meter kabel (mellan stärkare och en högtalare) för att höra skillnad på vanlig lampsladd och värstingkabel eller något sådant. Ta det med en säck salt ty jag är inte så intresserad egentligen...

Och jag accepterar inbjudan så länge jag slipper provlyssna på storbandsjazz, audiofiler lyssnar väldigt ofta på jazz har jag tyckt mig märka. Lyssnar man på AC/DC ska det fan inte vara perfekt ljud ;)

the_TnT: Kablar för hemska summor är lite småtokigt tycker jag också, tyvärr är det (hörbar) skillnad på dom även vid mindre längder. Sedan kan det ju vara så att billiga kablar gör rätt och dyrare förvrånger/förskönar (brukar vara föremål för hätska debatter ;-), men skillnad är det (inbillar jag mig iaf :-).

Jag lyssnar på mycket Joni Mitchell, Steely Dan, Beatles... vilket jag kommer tvinga dig genomlida, men se det från den ljusa sidan, det är ju inte direkt storbandsjazz (vilket jag inte lyssnar på). Visst får du ta med dig AC/DC om du vill prova med det också! Jag har fö lite mer traditionel anläggning än din kompis ("vanliga dynamiska högtalare" och "vanlig transistorförstärkare").

Bara säg till när du är i krokarna så ordnar vi en musikstund. :-)

Ps. Ännu en tråd som vandrat något off topic. (Båda är dock vintersysslor primärt, vilket torde vara enda genemsamma nämnaren.)

Phew, skönt att man inte är ensam om audiophilin.

Man hör skillnad. Punkt slut. Men att be en ointresserad lyssna på "fina grejjer" är ungefär som att be en novis på cykling som aldrig testat bättre än Alivio att redogöra för varför XT och XTR är så mycket bättre.

Kabeldebatten skall vi inte föra här, det finns bättre ställen för det (typ en leråker med var sitt bredsvärd) men hemmabiosystemen som säljs lite varstans gör att väldigt många får väldigt långa kablar i sina hem.

Skall man hålla det generellt så kan man säga att ju mer "professionellt" ett system är desto mindre förlåtande är det. Billigt och litet gör inte så mycket, för man (den ovane lyssnaren) hör inte bättre. Stort och oförlåtande (dvs med bra grejjor) så krävs det att alla steg i kedjan är bra för att det skall bli en trevlig upplevelse i slutändan.

Tack o lov har jag insett mina begränsningar, jag har lagt av med det där nu. Det enda jag kräver är ett brusfritt ljud när man lyssnar på¨radion ("praise the lord" för internet radio). Har slutat med bilstereo och slutat bygga egna högtalare med. Nu går all fanatism till cyklingen :)

the_TnT: Jag sa ju att du väckt den sovande björnen, nu blir det ingen ro förrän Jonas och Mattias L har fått bevisa att de har rätt. ;-)))) (Vilket jag i och för sig håller med om, men jag har läst för många sådan trådar för att orka bry mig.)

Ma Vic: skall hålla igen ljudfreak postningarna :)

Åter till dubbdäck:
Är det någon som testat både Nokian 296(4) och 300?

Dom flesta jag pratat med har bara kört ena modellen, och är nöjda med dom...

Hohoho, snart kan jag jämföra båda ändarna i spektrat av dubbdäck; har WXC300 sedan två år men nu är ett par Freddies Revenz på ingång :-)

Lillebror:
SA000011.jpg

Stoooorebror:
no026.jpg

Mattias L Skrev:
> Är det någon som testat både Nokian 296(4) och
> 300?

Leo har kört både 296 och 300. Han tycker 300 är bättre på is medan 296 är bättre i snö och därmed ett bättre allroundvinterdäck.

*micke*: GRYMT!

*micke* Skrev:
> Hohoho, snart kan jag jämföra båda ändarna i
> spektrat av dubbdäck; har WXC300 sedan två år men
> nu är ett par Freddies Revenz på ingång :-)

Ser fram emot den jämförelsen!

f

Ma Vic Skrev:
> Vilket jag i och för sig håller med om, men jag
> har läst för många sådan trådar för att orka bry
> mig.

Samma här. :-) Dock är det så att hifiintresset fått ge efter för cykelintresset under som senaste åren, är lite väl dyrt att bolla två såpass dyra hobbies. Så jag tänker inte elda upp debatten. Vill någon ta den ändå så föreslås <http://www.hififorum.nu>, vilket fått ge vika för det mycket trevligare <http://www.happymtb.org>. :-D

Drar ni upp kabeldebatten på den hififorumet (för 100:ade gången?), så är inte 3:e världskriget långt borta. ;-)

Tillbaka till ämnet, hade varit kul om vi under en happyträff (Kinnekulle in winter?) kunde få samman folk med alla olika dubbdäcken, så alla kunde klämma och bedäma själva.

EDIT: Trodde jag kunde skriva fungerande länkar vid det här laget...

the_TnT Skrev:
> Jag kör nog dubblöst i KinneKulle fast jag kan ta
> med ett dubbdäck.

Om jag åker före dig och häller vatten i varje kurva, kan det ju bli underhållande (skulle tobbe inte halka kan ju folk alltid garva åt mig när jag blir uttorkad :-)

Men skämt åsido, man behöver kanske inte dubbdäck på Kullen?

Tillbaka
Topp