Doften av grillad lövbit och pommes hängde som en dimma över hela staden den fredagskväll Perra-G och jag trotsade julslöheten och vågade oss ut ett par timmar. Målet var att se om det fanns någon farbar stig någonstans, även om vi redan på förhand egentligen visste att det egentligen var ett omöjligt uppdrag.
Vi träffades hur som helst vid Domkyrkan, de sju kilometer jag hade dit gick på cykelbanorna och gick utan problem. Först trampade vi oss upp på Djäkneberget och hittade några farbara stigar i lätt medförslut.
Från Djäkneberget tog vi oss på sliriga småvägar genom Pettersberg och bort mot Råbyskogen. På bilden leker vi pushbajk in i skogen från Narvavägen. Råbyskogen var nog kvällens höjdpunkt för övrigt, och det gick så pass undan att jag inte hann med att ta några foton. Eller skog och skog, vi körde elljusspåret eftersom det ändå inte var en kotte ute och motionerade. Snön i motionsspåren var nedtrampad ganska bra, men bara knappa halvmetern brett. Gäller att hålla tungan rätt i mun alltså!
Från Råby tog vi oss bort mot Bäckbyskogen, ett litet skogsparti som i normala fall är grymt bra. Ganska kuperat, mängder med tekniska hinder och en hel del sköna utförslöpor. Nu var det bara snö en masse, och inte ens motionsspåret var farbart. Hittade dock en liten utförslöpa som var skoj, med en lagom stor snödriva i slutet man kunde krascha i :-)
Vore kul att se hur stigarna ser ut efter senaste tidens töande, och eftersom jag farit hem igen och inte är i stan längre hoppas jag att någon annan vågar sig ut med kamera!
Vi försökte oss sedan på skogen mellan Erikslunds villaghetto och Wenströmska gymnasiet. Ingen höjdare alls. Visserligen upptrampat, men fortfarande alldeles för mjukt underlag för att få grepp, och snön vid sidan om var djup. Vände efter knappa hundra meterna och tog i stället en upptäcktsfärd genom Kravallby mot Norrleden där vi for över Svartån.
Svängde sedan in på Skultunavägen vid kyrkogården där vi fick sällskap av tre, fyra polisbilar med blåljusen på. De verkade leta efter någon eller något, förmodligen en galen yxmördare, så vi trampade vidare en bit. Här i Rocklundaskogen gör vi kvällens sista försök att trampa stig, men det var för mycket snö även här. Som synes på bilden är det skidor som gäller.
Vi tog i stället och trampade Skultunavägen vidare in mot down town city igen, hela vägen tillbaka till Domkyrkan. In alles ca 21 km, mestadels GC-banor.