[Västerås]-tråden

[Västerås]-tråden
nix. Me no snakebite, men ser dem gärna på happy för att bli en fetare klick!

Ser fram emot en ride-report från skälby/bäckby. antar att den kommer innehålla snö. ;-)

[Västerås]-tråden
Var ute och testade föret nu på morgonen.

hemmavid.jpg ht=544

Hos föräldrarna. Oplogat i villaghettot men cykelbart.

hkantorpskogen.jpg ht=544

Försökte mig på Håkantorpsskogen. Gick inget vidare. Tungt och slirigt och släpa cykeln. Även Råby- och Bäckbyskogarna såg ut på samma sätt.

erikslund.jpg ht=544

Cykelbanorna däremot var riktigt bra. Plogat överallt tidigt i morse. Logiska missar som den här med en Berlinmur mitt i vägen var ovanliga.

Tänkte ta en tur på fredag. Föreslår den kontroversiella cykeltiden kl 18 vid domkyrkan. Medverkande får fundera på vad som kan vara roligt utanför skogen, förutom att träffas och cykla förståss! Skriv gärna i tråden om du vill med så vet jag om jag ska vänta.

[Västerås]-tråden
Doften av grillad lövbit och pommes hängde som en dimma över hela staden den fredagskväll Perra-G och jag trotsade julslöheten och vågade oss ut ett par timmar. Målet var att se om det fanns någon farbar stig någonstans, även om vi redan på förhand egentligen visste att det egentligen var ett omöjligt uppdrag.

P1130239.JPG ht=544

Vi träffades hur som helst vid Domkyrkan, de sju kilometer jag hade dit gick på cykelbanorna och gick utan problem. Först trampade vi oss upp på Djäkneberget och hittade några farbara stigar i lätt medförslut.

P1130241.JPG ht=544

Från Djäkneberget tog vi oss på sliriga småvägar genom Pettersberg och bort mot Råbyskogen. På bilden leker vi pushbajk in i skogen från Narvavägen. Råbyskogen var nog kvällens höjdpunkt för övrigt, och det gick så pass undan att jag inte hann med att ta några foton. Eller skog och skog, vi körde elljusspåret eftersom det ändå inte var en kotte ute och motionerade. Snön i motionsspåren var nedtrampad ganska bra, men bara knappa halvmetern brett. Gäller att hålla tungan rätt i mun alltså!

P1130245.JPG ht=544

Från Råby tog vi oss bort mot Bäckbyskogen, ett litet skogsparti som i normala fall är grymt bra. Ganska kuperat, mängder med tekniska hinder och en hel del sköna utförslöpor. Nu var det bara snö en masse, och inte ens motionsspåret var farbart. Hittade dock en liten utförslöpa som var skoj, med en lagom stor snödriva i slutet man kunde krascha i :-)

Vore kul att se hur stigarna ser ut efter senaste tidens töande, och eftersom jag farit hem igen och inte är i stan längre hoppas jag att någon annan vågar sig ut med kamera!

P1130246.JPG ht=544

Vi försökte oss sedan på skogen mellan Erikslunds villaghetto och Wenströmska gymnasiet. Ingen höjdare alls. Visserligen upptrampat, men fortfarande alldeles för mjukt underlag för att få grepp, och snön vid sidan om var djup. Vände efter knappa hundra meterna och tog i stället en upptäcktsfärd genom Kravallby mot Norrleden där vi for över Svartån.

P1130251.JPG ht=544

Svängde sedan in på Skultunavägen vid kyrkogården där vi fick sällskap av tre, fyra polisbilar med blåljusen på. De verkade leta efter någon eller något, förmodligen en galen yxmördare, så vi trampade vidare en bit. Här i Rocklundaskogen gör vi kvällens sista försök att trampa stig, men det var för mycket snö även här. Som synes på bilden är det skidor som gäller.

Vi tog i stället och trampade Skultunavägen vidare in mot down town city igen, hela vägen tillbaka till Domkyrkan. In alles ca 21 km, mestadels GC-banor.

[Västerås]-tråden
Hej!

Jättekul att se att det finns ett gäng mtb-cyklister här i Västerås! Ser fram emot många sköna "happyrides" när vintern börjar släppa sitt grepp. (Men jag hoppas samtidigt att det dröjer, för längdskidåkningen är fantastisk nu!)

Hälsningar
/ Tomas

[Västerås]-tråden
tisdag nästa vecka i västerås - på självaste fettisdagen?

Finns kvällsöppet fik/välutrustad mack nånstans kan det ju bli en riktig semmel-ride för XC-fetton!
Har själv inte kollat stigläget, men antar att man blir ungefär lika snöblind nu som för en dryg månad sedan?

[Västerås]-tråden
Känns kanske sådär att göra premiärtur i minusgrader, mörker och med snö och is.....

Men står man ut med att vänta tills det blir grönt????

[Västerås]-tråden
Perra har varit duktig och åkt några vändor i snön.
Jag har bara kört någon vända med dubbisar och vintercykel ute och väntar helst lite till innan det blir stigcykling. Fast om en månad så är det väl full fart :)

[Västerås]-tråden
Saknar du spänning i tillvaron?

I så fall skall du cykla Rocklundabanan utan dubbdäck! ;)

Tyvärr så skulle jag varit lat några dagar till och inte tagit av dubbisarna.
Så istället så tog jag en gårunda för att kolla tillståndet i skogen.

Som sagt, med rätt utrustning så skulle det nog gå att trampa stora delar av
banan. Man får gå på några ställen(snö och träd är i vägen).
Men nu när det blev lite kallare så skulle jag kalla stora delar av slingan
som en "rodelbana"!
Med inslag av barmark(främst ovanför Skultunavägen(ta den lilla grusade
parallellvägen istället...snällare mot dubbisarna!) och natuligtvis där
fjärrvärmeledningarna går fram).

Passa på nu innan värmen kommer att "förstöra" rodelbanan! ;)

[Västerås]-tråden
Hej alla cykelsugna västeråsare..

Anders heter jag och är ny här på forumet och ganska färskt inom mtb också.
Jag åker en Specialized Stumpjumper Elite från -08 som jag köpte begagnad i somras.

har en glad nyhet. rocklunda är fullt körbart med sommar däck, rönnby är lite isigt fortfarande men det går om man vågar.. (och orkar bära lite snön, som ligger kvar är väldigt mjuk)

så här gick det imorse:

<iframe width='465' height='548' frameborder='0' src='http://connect.garmin.com:80/activity/embed/76852554'></iframe>

http://connect.garmin.com/activity/76852554

[Västerås]-tråden
Stigarna på Gäddeholm är i bra skick just nu. Körde i fredags och det var bara en sträcka som var riktigt blöt. Är det någon som kört uppe på Hökåsen ännu?

[Västerås]-tråden
Greblhad skrev:
-------------------------------------------------------
> Stigarna på Gäddeholm är i bra skick just nu.

Grejt! Vi får se till att trampa där flitigt nu innan vårens grönska tar över totalt. Förra året var det igenvuxet på gränsen till ocyklingsbart när sommaren väl kom.

[Västerås]-tråden
Jag provade den relativt nyanlagda cykelvägen till Gäddeholm i veckan. Var ute för sent med för dålig belysning för att ge mig ut i terrängen, så det blev oproportionerligt mycket asfalt. Hakar gärna på i behagligt tempo vid tillfälle.

runda.png ht=458

[Västerås]-tråden
I VLT i dag så finns det en notis om att det har varit
inbrott ute på Hälla(Cykloteket?), varvid två dyrbara
MTB stals!
Jag hittar ingen efterlysning här på Happy, eller har
jag missat?

Någon, vilka modeller? Men vid det här laget lär de väl vara
långt från V-ås!

[Västerås]-tråden
Trist att det ska bli inbrott direkt, de är säkert försäkrade men man blir förbannad!

Finns det någon bätte karta på stigarna mot gäddeholm?

[Västerås]-tråden
Körde Finnslätten->Hökåsen->Badelundaåsen->Vinterviken idag och de är i bra skick. Lite nya hinder med nedfallna träd över den nordöstra delen av Hökåsen. Badelundaåsen var lerig och till viss del även snö/is-kombo som ger en jävla fart om man bara står på ;) Fullt med hästskit i spåret på Badelundaåsen som vanligt, men stänger man munnen smakar det inte lika illa.

Angående Gäddeholm och karta: det fanns en karta uppsatt på info tavlan där förra sommaren men det är slut nu.

[Västerås]-tråden
Har för mig jag tog ett kort på kartan som fanns vid infotavlan. Skall se om jag hittar det. Om jag minns rätt var kartan inte helt 100 tyvärr på grund av alla nya villagetton som ploppat upp här och där.

[Västerås]-tråden
Löptränar inför göteborgsvarvet. Igår var det terränglöpning. passade på att besiktiga "hemmabanan" - slingan i "björnö-bro-skogen". Vädret var oförskämt fint och underlaget var oförskämt torrt. Det kliade rejält efter att få cykla, och suget blev inte desto mindre när jag spotade några mtb-cyklister på stigen. Nån som känner sig ertappad runt kl 18:45 igår på väg mot björnöbron?

Börjar bli läge för nån slags säsongspremiär för Västerås-happy snart va?

[Västerås]-tråden
Premiär på rocklunda igår, och idag var jag och körde en kort runda ute på Ängsö medans frugan satt och pluggade på grillplatsen.
Jag körde den korta Bryggrundan tror jag den hette.
Lite cykellyft, pushbike och lera men annars fina stigar.
Det blir helt klart ett återbesök nån dag å köra nån längre stig.
Nån mer som lallat runt på Ängsö-stigarna?

[Västerås]-tråden
Tjena! Börjar bli lite sugen på mossa och bark nu, det har bara blivit asfalt än sålänge. Hur ser det ut har ni kört någon Happy-tur än? Vilket tempo brukar det handla om? Hänger man med även om tekniken är lite oslipad?

[Västerås]-tråden
Jag kommer tillbaka till området under eftermiddagen. Vet inte ännu hur det ser ut med familj och så, men i morgon kanske kunde funka?

[Västerås]-tråden
Blir nog inge MTB för mig i morgon. Efter dagens tur märkte jag att det läcker vätska ur frambromsen, och jag har inga reservdelar här hos föräldrarna. Tar nog en tur på räsern i stället.

[Västerås]-tråden
Igår hade jag äran att medverka vid en "stigscouting" norr om norra mtb-slingan i Rocklunda med ungdomsledarna från Västerås CK. Ett antal fina och bitvis tekniska valmöjligheter säkerställdes och förbereddes för cykling. Dessutom var det grymt bra upptorka i markerna!

VCK:s syfte var att förbereda och gå igenom slingor för ungdomsverksamheten, något som nu kan komma oss på happy tillgodo. man använde en orienteringskarta över området - ett suveränt hjälpmedel som jag vid tillfälle införskaffa fler av... :-)

VCK-Gänget var även intresserade av stigar kring gäddeholm, för att få fler områden att cykla i. Vid tillfälle tar jag gärna en tur dit med terrängkartan - med VCK, happy eller själv för att leta stigar.

[Västerås]-tråden
Ringde Västerås OrienteringsKlubb. Man kan köpa digitalt eller på papper av dem. Deras lokal (Orientalen) där norrleden korsar rocklundaskogen är med stor sannolikhet bemannad tisdag- och torsdagkvällar.
jag sticker dit så snart jag får tid. (imorgon?)

Btw: är det nån från trakten som ska köra långa billingeracet?

Tillbaka
Topp