Vättern cykel

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Jo konstigt att han skriver 6kg, men jag tycker inte 6 eller 8kg har någon betydelse.
Han skickade med skor som jag tror passar, hjälm o lite verktyg.
så är den som på bild och är trevlig att cykla på så är jag nöjd med priset.

Sen är det säkert saker som jag kommer att köpa nytt, just nu har den lite grövre däck, men det ser jag som en fördel, då kan jag cykla nu, sen köpa däck om jag kör vättern., troligtvis en annan sadel, kanske en sån där sak som finns på grave cyklarna, så man vilar mer på hela underarmen.
men det första är att börja cykla, antar jag bör köra minst en 10 milresa innan jag vågar 30 mil.

Något speciellt att kolla, har gigan några kända fel?

Du får inte ha tempobågar på Vätternrundan.

Ej tillåtna cyklar, cykelkomponenter och cykeltillbehör vid samtliga Vätternrundans lopp:
* Disc-hjul, d.v.s. hjul som är täckta.
* S.k. Mag hjul (hjul med ”rotorblad”).
* Elcyklar (med undantag för Vätternrundan 100 km)
* Liggcyklar (se utförligare information nedan under rubriken Specialcyklar och specialstyren)
* Cyklar med fasta växlar, s.k. single speeds är tillåtna endast om de är försedda med fram- och bakbroms samt frinav
* Barends, triathlonstyren, tempobågar, clip-ons, förlängningspinnar, tjurhornstyren (se utförligare information nedan)
* Öppna styrändar
* Blinkande framljus. Helst ej heller baktill då detta kan vara störande för bakomliggande cyklister
* Barnsits
* Cyklar med fler eller färre hjul än två
* Cykelkärra

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Ok, nu har jag aldrig testat tempobågar men det finns väl ett öppet spår typ, som Vasaloppet ?
Är det samma regler torsdag-lördag?

Du behöver inte tempobågar för att cykla 30 mil. Det är kanske bekvämare och snabbare när du kör solo, men se till att cykla med några andra så är det roligare och effektivare.

Edit:
Lite OT, men vassa prylar är så där trevligt vid krascher. Triathleter cyklar solo för det mesta så där kvittar det.

Edit 2:
Vill du bara cykla 30 mil lite så där random så är ett brevet en enkel och billig lösning. Där får du cykla med tempstyre om du vill - fråga bara de du tänker att cykla med om de tycker att det är oki. Säger de nej får du cykla solo, men sånt är livet.
Kolla på datum och platser:
http://www.randonneurs.se/Kal2019.htm

Bilagor

• bar-through-leg-680px.jpg
    bar-through-leg-680px.jpg
    48.2 KB · Besök: 57
Senast ändrad:
Vättern cykel
ozzian89 sa:
Jo konstigt att han skriver 6kg, men jag tycker inte 6 eller 8kg har någon betydelse.

Sen är det säkert saker som jag kommer att köpa nytt, just nu har den lite grövre däck, men det ser jag som en fördel, då kan jag cykla nu, sen köpa däck om jag kör vättern.,

men det första är att börja cykla, antar jag bör köra minst en 10 milresa innan jag vågar 30 mil.

Skillnaden mellan 6 och 8 kilo är tiotusentals kronor. Det är där det klämmer. Säger han att den väger 6 kilo så hävdar han ju att han säljer nåt betydligt dyrare än den han har. Med tanke på priset (som är för en 8+ kilos cykel) så verkar det bara som att han minns fel eller så, och inte att han försöker bedra någon.

Ang. däcken så är 25mm bra och inte alls för grova, kanske t.o.m. lite för smala. 28mm är betydligt bekvämare och rullar bättre vid samma lufttryck. Ska du sitta nästan ett halvt dygn på cykel så är bekvämligheten definitivt nåt att satsa på tycker jag.

Vättern cykel
Salabaladala sa:
ozzian89 sa:

Sen är det säkert saker som jag kommer att köpa nytt, just nu har den lite grövre däck, men det ser jag som en fördel, då kan jag cykla nu, sen köpa däck om jag kör vättern.,

Skillnaden mellan 6 och 8 kilo är tiotusentals kronor. Det är där det klämmer. Säger han att den väger 6 kilo så hävdar han ju att han säljer nåt betydligt dyrare än den han har. Med tanke på priset (som är för en 8+ kilos cykel) så verkar det bara som att han minns fel eller så, och inte att han försöker bedra någon.

Ang. däcken så är 25mm bra och inte alls för grova, kanske t.o.m. lite för smala. 28mm är betydligt bekvämare och rullar bättre vid samma lufttryck. Ska du sitta nästan ett halvt dygn på cykel så är bekvämligheten definitivt nåt att satsa på tycker jag.
Grova menades grovmönstrade

Sen köper ksg definitivt att de som ska bli racingdäcken får gärna vara 28-30 mm. Och släta antar jag?

Vättern cykel
Kag köpte crecent giga
Det var annat carbonstyre och carbonsadel
Därav vikten 6 kg
Men carbonsadel. Går fan inte sitta på i 10-12 timmar
Men cykeln såg ut som ny
Ingick som sagt
Pedaler
Skor
Carbonhjälm
Verktyg
2 flaskhållare
Carbonsadel
Carbonstyre

Fick den för 8000kr

Utan att veta då tyckte jag det var billigt?
Borde väl minst få 5000 efter vätterloppet?

Men det kommer nog en tråd om denna cykel så ni slipper mig ej?

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Det var annat carbonstyre och carbonsadel
Därav vikten 6 kg
Snacka om uppgradering.
Ersätta komponenter som väger ett halvt kilo med komponenter som väger fyra hekto och spara två kilo på det...
Om man ersätter styrtappen i aluminium med en i kolfiber kan man spara 20 gram och det borde minska cykelvikten med ett kilo till.

Vättern cykel
Aldrig att styre och sadel gör att cykeln kommer ner i 6kg. Möjligtvis prutar det bort ett halvt kilo så den kommer ner i 8kg. Men är nog ett helt ok köp.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
7,6 kg
Med lyse, ringklocka och flaskhållare

Personvåg duger inte, men bagagevåg anses ok om den inte är tappad.

Tänk på att om det är fulkinagrejer på cykeln så kan tillförlitligheten vara "sådär".

Angående sadel så köp en sadel som passar dig. Besök en bra cykelbutik! :)

Grattis till köp i din egen 3 sidor långa tråd. Skönt att knyta ihop säcken så att säga ?

Vättern cykel
Jag hörde med säljaren
Det är punkteringsfria eller vad dom heter, tyngre än standard.

Men det låter bra att de ej går sönder så lätt.

Jo det var med bagagevåg!
Köksvägen klarade bara 5kg

Vättern cykel
Jag vet ej om jag lan ställa denna fråga här?

Främre växeln var lite jobbig, vakern behöver spännas och det fixar jag om jag har tre händer men kanske ändå, men jag såg att vakern var sliten i änden.

Vad kan det kosta att lämna in den för byte, tror ej jag vågar dra om genom ramen djälv?

Vättern cykel
Åas är byte av vajer/hölje en färdighet som är lika bra att skaffa sig - Det sitter fyra vajrar på normala cyklar och tre av dem behöver du byta en gång per år och en två gånger per år (fast då fuskar jag och byter bara vajern vid halvtidsbytet).

Det spar dig pengar att göra jobbet själv och inte helt sällan blir det bättre gjort.

#åsikt

Vättern cykel
Bengt-re sa:
Åas är byte av vajer/hölje en färdighet som är lika bra att skaffa sig - Det sitter fyra vajrar på normala cyklar och tre av dem behöver du byta en gång per år och en två gånger per år (fast då fuskar jag och byter bara vajern vid halvtidsbytet).

Det spar dig pengar att göra jobbet själv och inte helt sällan blir det bättre gjort.

#åsikt
ok, finns det nån utbud film om hur man går till väga, det med att trä den igenom ramen verkar svårt?

Vättern cykel
Det finns inge forumets i närheten av växjö kalmar som vill åtaga sig jobbet med vajerbyte och en årlig kontroll av cykeln?
givetvis mot betalning.

eller tips på någon bra cykelverkstad, jag hittar cykelaffärerna men vet ej om dom är ok.

Vättern cykel
Svågern kunde hjälpa mig, köper man originalvajer från crecent eller var hittar man vajer lättast/billigast?
gäller främst växelvajer för fram växeln, men behöver väl byta alla så skåning om.
crecent giga 2016 om någon vet?

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Svågern kunde hjälpa mig, köper man originalvajer från crecent eller var hittar man vajer lättast/billigast?
gäller främst växelvajer för fram växeln, men behöver väl byta alla så skåning om.
crecent giga 2016 om någon vet?

Byt allt en gång per år och växelvajer till bakväxeln en gång däremellan så kommer det att fungera problemfritt. Lika bra att byta alla på samma gång när verktygen ändå är framme. Brukar bli bäst så.

Vättern cykel
OK, tackar.
bike 24 var ju lite billigare och jag antar att det är en seriös firma då jag läst lite tips från er om dem innan.
är det något annat som behöver köpas, jag har ju inga verktyg till att byta vajrar, endast insexnykelsats och verktyg för att byta slang.
jag beställer väl 2 set med en gång.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
OK, tackar.
bike 24 var ju lite billigare och jag antar att det är en seriös firma då jag läst lite tips från er om dem innan.
är det något annat som behöver köpas, jag har ju inga verktyg till att byta vajrar, endast insexnykelsats och verktyg för att byta slang.

Vajertång är bra att ha. De som är anpassade för cykelvård brukar kunna klippa höljen också samt pressa ändpluppar. Det går annars kapa med dremmel/vinkelslip eller så men enklare och trevligare med en bra tång.

Annars behövs inga avancerade verktyg. Någon insexnyckel för att lossa/dra dit vajerlåsen på växlsrna/bromsarna och en skruvmejsel för att justera växeln. Det är ett rätt enkelt jobb om man gör det i tid. Väntar man för länge med växelvajer så är det bra mycket mer jobb - ofta måste man lossa hela reglage för att komma åt och få bort allt av gamla vajern.

Vättern cykel
Bengt-re sa:
ozzian89 sa:
OK, tackar.

Vajertång är bra att ha. De som är anpassade för cykelvård brukar kunna klippa höljen också samt pressa ändpluppar. Det går annars kapa med dremmel/vinkelslip eller så men enklare och trevligare med en bra tång.

Annars behövs inga avancerade verktyg. Någon insexnyckel för att lossa/dra dit vajerlåsen på växlsrna/bromsarna och en skruvmejsel för att justera växeln. Det är ett rätt enkelt jobb om man gör det i tid. Väntar man för länge med växelvajer så är det bra mycket mer jobb - ofta måste man lossa hela reglage för att komma åt och få bort allt av gamla vajern.

Det heter väl insektsnyckel? ?

Jag kör i åratal med samma vajrar utan minste tecken på slitage. Men bromsar väl för lite antar jag.

Tillbaka
Topp