Vätternrundan 2023 eller 2024

insu

Medlem
Hej!
Jag och min svåger funderar på att ta an Vätternrundan 2023 eller 2024. Han har beställt en cykel men jag är lite mer seg och sedan har jag inte så mycket pengar att lägga ner.
Så bra tips på cyklar som kostar ca 10K önskas samt ska man kanske köpa begagnat?
Sedan undrar vi också om tider och så väljer man tider själv eller blir man delad en tid? När man kör löpar/skid-lopp så kan man seeda så man hamnar på en bättre tid, är det samma här?
Vi tränar en hel del, han på gymmet 6 dagar i veckan :-) jag ute i skogen som trail-löpare ca 3 dagar (en dag i hammarbybacken), sedan kör vi lite cykel. Finns det någon bra guide på om man vill köra Vättern runt på ca 10-11 timmar?

Hej!
Jag och min svåger funderar på att ta an Vätternrundan 2023 eller 2024. Han har beställt en cykel men jag är lite mer seg och sedan har jag inte så mycket pengar att lägga ner.
Så bra tips på cyklar som kostar ca 10K önskas samt ska man kanske köpa begagnat?
Sedan undrar vi också om tider och så väljer man tider själv eller blir man delad en tid? När man kör löpar/skid-lopp så kan man seeda så man hamnar på en bättre tid, är det samma här?
Vi tränar en hel del, han på gymmet 6 dagar i veckan :-) jag ute i skogen som trail-löpare ca 3 dagar (en dag i hammarbybacken), sedan kör vi lite cykel. Finns det någon bra guide på om man vill köra Vättern runt på ca 10-11 timmar?
Ang cykel skulle jag satsa på en beggad i den prisnivån.

Eftersom det inte är en tävling är det ingen seedning utan mab får en tid att starta. Det går sen att byta i viss utsträckning.

Med den träningsnivån skulle jag säga att ni kommer fixa det lätt. Men kör 2-3 pass i veckan under våren. Gärna några längre (10-15 mil) för att få lite tid i benen och könna att ni sitter bra på cyklar m.m. En bra grej är även att hänga på en cykel grupp så ni blir vana att cykla i grupp. På vättern är det i princip folk runt en hela tiden. ?

Hej!

Sedan är ju cykling en lite speciell/annorlunda sport.

Ansträngningsgraden i en stor snabb klunga kan vara avsevärt lägre än om man cyklar i ett betydligt långsammare tempo 1 eller 2 stycken, detta på grund av luftmotståndet och annat.

Att cykla Vättern under 10 timmar i en stor klunga som tränat regelbundet tillsammans är ganska (någorlunda) simpelt (klungkörningen i sig är den största utmaningen), att göra det 1 - 2 cyklister däremot kräver att ni tränat på riktigt bra (en enormt stor skillnad).

Men det här kanske du redan var medveten om.

Poängen är väl att det kan vara bra/kul att gå med i en Vätternrunda grupp.

Senast ändrad:
Gäller isf att få lite vana att cykla i grupp. Dels säkerhetsmässigt, men även att kunna utnyttja att ligga på rulle. Första gångerna jag cyklade i grupp blev jag nästan lika trött som när jag cyklade ensam, tog ett tag att lära mig cykla ekonomiskt på rulle. När jag cyklar själv håller en jämn belastning, men i grupp är det lite mer från och till, även på rulle.

Gäller isf att få lite vana att cykla i grupp. Dels säkerhetsmässigt, men även att kunna utnyttja att ligga på rulle. Första gångerna jag cyklade i grupp blev jag nästan lika trött som när jag cyklade ensam, tog ett tag att lära mig cykla ekonomiskt på rulle. När jag cyklar själv håller en jämn belastning, men i grupp är det lite mer från och till, även på rulle.
Ja, man behöver både vara van vid att cykla i grupp s.a. man kan slappna av och ha en väl fungerande grupp. En illa fungerande grupp kan utvecklas till ett ofrivilligt intervallpass.

Ang starttid så ”önskar” man väl ett intervall (en viss timme eller halvtimme) vid intresseanmälan, tror man kunde ange ett förstaval och ett andraval. Sedan om man är snabb när anmälan öppnar så får man med ganska stor sannolikhet sitt val, eller ganska nära.
Så var det iaf de senaste gångerna jag körde (2015-2016).

Hej!
Min cykel kostade 10k ny.

Verkligen schysst för att komma igång + det är Shimano 105 och diskbromsar så det där dyra som är svårt att byta är redan klart.

Däck kommer numera med tubeless tejp så vill du konvertera till tubeless så går det. Däcken som sitter på är väl ärligt talat inget att hurra för med fullt dugliga att träna på om man ser rullmotståndet som extra träning.

Hej!
Ett bra tips om man vill cykla fort är att cykla dagtid. Ovana cyklister brukar ha svårt att köra snabbt under natten. Normalvinden på Vättern brukar vara sydvästan. Vinden brukar vara obefintlig på morgonen och friska i när värmen kommer. Startar man typ 4 på morgonen så kör man ner i vindstilla till Jkpg och blåser sedan upp med medvinden längs västra kanten av sjön. Låter som en rolig plan hoppas ni gör verklighet av den.

Ja, man behöver både vara van vid att cykla i grupp s.a. man kan slappna av och ha en väl fungerande grupp. En illa fungerande grupp kan utvecklas till ett ofrivilligt intervallpass.
Och bli aningen farligt. Brist på rutin kan fungera, men blandas rutinbrist med trötthet, mållåsning och aningen bristande omdömme/självinsikt så blir det inte värt det för mig.

Träna lite gruppcykling - och cykla lite rando är bra träning om målet är en behaglig resa. Är det tidsmål så leta reda på en bra

Och bli aningen farligt. Brist på rutin kan fungera, men blandas rutinbrist med trötthet, mållåsning och aningen bristande omdömme/självinsikt så blir det inte värt det för mig.

Träna lite gruppcykling - och cykla lite rando är bra träning om målet är en behaglig resa. Är det tidsmål så leta reda på en bra
Sen är det ju olika hur mkt negativt man påverkas av ryckigheter. Personligen är jag mer gnettypen så om man kör någon sorts kedja och personen framför lägger på en spurt för att komma fram för att kunna slå åt sidan och sen håller lite för högt tempo i tät på andra ledet kan det bli rikligt med tid i vinden om man vill undvika större accelerationer.

Nu blir vi ju nyfikna på hur du ska avsluta meningen..... ?

Sen är det ju olika hur mkt negativt man påverkas av ryckigheter. Personligen är jag mer gnettypen så om man kör någon sorts kedja och personen framför lägger på en spurt för att komma fram för att kunna slå åt sidan och sen håller lite för högt tempo i tät på andra ledet kan det bli rikligt med tid i vinden om man vill undvika större accelerationer.
Är gruppen lite längre tycker jag att det alltid blir lite ryckigt, men vad tusan - det går det också. På ett sätt så får det ju tiden att gå fortare när man har lite att göra.

Hej!

Den här cykla-vätterngrupp kan ni anmäla er till redan i år!

Är gruppen lite längre tycker jag att det alltid blir lite ryckigt, men vad tusan - det går det också. På ett sätt så får det ju tiden att gå fortare när man har lite att göra.
Om man som jag har svårt för ryckigheter och den framför alltid täpper till luckor via ryck blir det dock snabbt väldigt jobbigt jämfört med om alla försöker täppa luckor via försiktiga fartjusteringar.

Är det inte lite fusk att köra Vätternrundan i klunga när man jagar en tid?
Jag tror att övervägande cyklister som "stoltserar" med sin tid runt sjön i stora delar dragit fördelar av att köra i grupp. Även om du startar solo är det ju näst intill omöjligt att inte hamna i någon större grupp då och då.
Kudos till alla som kört loppet helt solo, oavsett tid!

Senast ändrad:
Om man som jag har svårt för ryckigheter och den framför alltid täpper till luckor via ryck blir det dock snabbt väldigt jobbigt jämfört med om alla försöker täppa luckor via försiktiga fartjusteringar.
Nä, självklart, men vad jag menar är att det är alltid blir fartjusteringar och det är ett aktivt jobb att hålla sin plats.

Fusk är att man bryter mot en regel. Gruppcykling är tillåtet så någon formell regel bryter du inte mot.

Om du själv sätter upp målet att du cykla VR på en viss tid solo kommer du att bryta mot din egen regel om du åker i en grupp och då fuskar du. Är ju dock bara självbedrägeri, så det finns knappast någon anledning för någon annan att bry sig.

Om du sätter upp målet att du ska cykla VR på en viss tid men inte har något krav på att det ska ske solo bryter du inte mot någon regel över huvud taget om du cyklar i grupp.

Man har naturligtvis rätt att ha sin åsikt om prestationens värde och hur det påverkas av om rundan genomförts solo eller i en grupp. Något fusk har jag dock svårt att se att det skulle röra sig om.

Sen kommer det aldrig att gå att jämföra två rundor även om de görs solo. Väder och vind kan påverka tiden en hel del.

Nä, självklart, men vad jag menar är att det är alltid blir fartjusteringar och det är ett aktivt jobb att hålla sin plats.
Min poäng var mest att det är stor skillnad på en väl och en dåligt fungerande grupp och att det kan variera hur mkt man påverkas av "missfunktioner" i gruppen.

Nej, men däremot får du en hård (kul?) utmaning som heter duga om du vill cykla sub 10 på Vätternrundan solo (även om det kan bli småklurigt att undvika alla grupper/klungor).

Solocykling vs grupp/klung-cykling är nästan som två olika sporter om du försöker hålla uppe hastigheten när du cyklar solo, extremt stor skillnad. Typ som att jämföra platt långdistanslöpning med hård kuperad långdistanslöpning. (Hmmm, möjligen en konstig jämförelse)

På Mälaren runt har jag för mig att man får en medalj om man lyckas pinna runt solo med snitt 30 km/h eller bättre, hur man ska kunna bevisa att man har solocyklat vet jag dock inte. ?

Att träna solo är alltså en exceptionellt effektiv träningsform men är det grupp/klunga man ska köra så gäller det verkligen att få med de passen också (delvis av säkerhetsmässiga skäl men en välsmord/samtränad klunga gör en enorm skillnad hastighetsmässigt). Seriösa Vätternrundagrupper tränar tillsammans. Försöker själv bli bättre på klungcykling, enbart cyklat i gruppform i ca 11 månader.

Sedan är det ju som så att cykling ofta blir lite intervallbetonat, det bör man vara medveten om så att man inte hela tiden tränar med en jämn belastning. En grupp med varierande förmågor kör ofta med knapp styrfart uppför men öser på som frustande tjurar nerför samt sist men inte minst att det är betydligt mer ansträngande varje gång man drar längst fram.

Senast ändrad:
Fusk är att man bryter mot en regel. Gruppcykling är tillåtet så någon formell regel bryter du inte mot.

Om du själv sätter upp målet att du cykla VR på en viss tid solo kommer du att bryta mot din egen regel om du åker i en grupp och då fuskar du. Är ju dock bara självbedrägeri, så det finns knappast någon anledning för någon annan att bry sig.

Om du sätter upp målet att du ska cykla VR på en viss tid men inte har något krav på att det ska ske solo bryter du inte mot någon regel över huvud taget om du cyklar i grupp.

Man har naturligtvis rätt att ha sin åsikt om prestationens värde och hur det påverkas av om rundan genomförts solo eller i en grupp. Något fusk har jag dock svårt att se att det skulle röra sig om.

Sen kommer det aldrig att gå att jämföra två rundor även om de görs solo. Väder och vind kan påverka tiden en hel del.
Jag uttryckte mig nog lite otydligt, jag menade såklart inte fusk i betydelsen att det bryter mot någon regel utan att det är så stor skillnad mellan att köra själv och att cykla i en grupp och mellan olika grupper att tiderna man får oftast inte är jämförbara.

Jag uttryckte mig nog lite otydligt, jag menade såklart inte fusk i betydelsen att det bryter mot någon regel utan att det är så stor skillnad mellan att köra själv och att cykla i en grupp och mellan olika grupper att tiderna man får oftast inte är jämförbara.
Nej, tiderna är absolut inte jämförbara. Min egentligen bästa runda gav en tid som var halvtimmen långsammare än den raskaste. Vädret var dock mindre gynnsamt och jag behövde jobba mkt mer själv.

Om man tycker det är kul att sätta upp ett tidsmål och försöka nå det så tycker jag det är helt upp till en själv vilka begränsningar man har för att genomföra det hela.

Om det man tycker är intressant är hur fort man kan åka solo så är det rimligen det man ska göra.

Om man istället vill se hur fort man kan åka genom att vara med i en grupp med uttalat mål så verkar det rimligt att försöka hitta en så bra sådan grupp som möjligt.

Extremen vore förstås att ha ett antal hjälpryttare som gör allt för att man ska få en så bra resa som möjligt och ligga så inbäddad bland andra cyklister det bara går. Personligen skulle jag inte finns något nöje och skulle känna mig väldigt larvig om jag cyklade med ett sådant upplägg. Om man tycker det är kul och man blir lycklig av det så är det väl inte fel med ett sådant upplägg.

Nej, tiderna är absolut inte jämförbara. Min egentligen bästa runda gav en tid som var halvtimmen långsammare än den raskaste. Vädret var dock mindre gynnsamt och jag behövde jobba mkt mer själv.

Om man tycker det är kul att sätta upp ett tidsmål och försöka nå det så tycker jag det är helt upp till en själv vilka begränsningar man har för att genomföra det hela.

Om det man tycker är intressant är hur fort man kan åka solo så är det rimligen det man ska göra.

Om man istället vill se hur fort man kan åka genom att vara med i en grupp med uttalat mål så verkar det rimligt att försöka hitta en så bra sådan grupp som möjligt.

Extremen vore förstås att ha ett antal hjälpryttare som gör allt för att man ska få en så bra resa som möjligt och ligga så inbäddad bland andra cyklister det bara går. Personligen skulle jag inte finns något nöje och skulle känna mig väldigt larvig om jag cyklade med ett sådant upplägg. Om man tycker det är kul och man blir lycklig av det så är det väl inte fel med ett sådant upplägg.
Fel och fel, den uppfattning jag fått är att för en hel del handlar det om prestige att kunna säga att man cyklat sub si eller sub så, som handikapp i golf ungefär, och Vätterrundan är ju inte en tävling utan en motionsrunda.

Det blir lite mera komplicerat att reda ut "vem som är den starkaste cyklisten" och att jämföra sig mot andra, som du själv möjligen är inne på, prestation, Vätternrundan är ett motionslopp. Sub 10 är en kul grej men som vi skrev, en enorm skillnad att göra sub 10 solo vs i en stor grupp.

För att någorlunda kunna jämföra sig mot andra om man är road av det så finns det en del andra värden, du får väl googla om du inte redan har koll, tex:
  • Watt
  • Watt/kg
  • På engelska "Weighted Average Power" (värdet visar bättre de kraftiga ibland intervall liknande variationerna i ansträngning som det blir under en cykelrunda)
  • Vilken watt eller watt/kg man snittar under olika tidsintervaller (skillnad på ens snitt watt under en spurt jämfört med tex 3 timmars maxcykling).
  • ftp
och säkert tusen andra mätvärden...

Watt är lite intressant i detta sammanhang eftersom man tydligt kan se på en del cyklister i stora samkörda grupper att de utvecklar överraskande låg snittwatt trots att de ränner runt Vättern i imponerande hastigheter (den berömda grupp/klung-effekten vi nämnde ovan). Här ska man dock inte heller glömma bort att även om snittwatten är låg så kan de ha utvecklat imponerande watt tex varje gång de dragit längst fram i klungan.

Här en mycket intressant artikel:

Vad krävs för att köra Vätternrundan under 7 och 8 timmar?

Det blir lite mera komplicerat att reda ut "vem som är den starkaste cyklisten" och att jämföra sig mot andra, som du själv möjligen är inne på, prestation, Vätternrundan är ett motionslopp. Sub 10 är en kul grej men som vi skrev, en enorm skillnad att göra sub 10 solo vs i en stor grupp.

För att någorlunda kunna jämföra sig mot andra om man är road av det så finns det en del andra värden, du får väl googla om du inte redan har koll, tex:
  • Watt
  • Watt/kg
  • På engelska "Weighted Average Power" (värdet visar bättre de kraftiga ibland intervall liknande variationerna i ansträngning som det blir under en cykelrunda)
  • Vilken watt eller watt/kg man snittar under olika tidsintervaller (skillnad på ens snitt watt under en spurt jämfört med tex 3 timmars maxcykling).
  • ftp
och säkert tusen andra mätvärden...
Ett alternativ om man vill mäta sig mot andra är att ställa upp i en riktig cykeltävling.

Fel och fel, den uppfattning jag fått är att för en hel del handlar det om prestige att kunna säga att man cyklat sub si eller sub så, som handikapp i golf ungefär, och Vätterrundan är ju inte en tävling utan en motionsrunda.
För min del är utvecklingen mot fler och fler organiserade/stängda grupper en stor anledning till att jag slutat köra VR. Och jag tror det du nämner är en stark orsak till denna utveckling.

Jag har kört 6 ggr, alla gångerna strax över 10 timmar. Två gånger har jag startat i ett mindre kompisgäng, och fyra gånger ensam. När jag körde första gången 2005 var det relativt få organiserade grupper, däremot många mindre kompisgäng, en del ensamcyklister, etc som bildade spontana klungor med trevlig stämning. Jag uppskattade detta mycket, man kunde hålla sitt eget tempo, hänga på där det passade, stanna om man kände för det, snabbt hitta en ny grupp om man ville, men alltid trevlig stämning. Det var främst de riktigt snabba, säg sub8 och sub9 som var mer organiserat.

Även när jag körde 2008-2010 var det på detta sätt, även om det nog 2010 fanns en tendens mot organiserade/stängda sub10-gäng också. När jag återkom 2015-2016 hade det dock slagit över helt. Nu kryllade det av dessa klungor, naturligtvis massor med cykelklubbar men även butiker etc hade både sub10, sub11, sub12, etc. Stämningen var hetsig och otrevlig, med klunghitlers som satt o gormade o skrek på allt och alla. Den trevliga stämning jag som ensamcykllst upplevt tidigare var borta, och hela evenemanget kändes tristare och hetsigare.

Rent krasst är det billigare och trevligare att cykla en 30 mils brevet. Det är såklart svårare att suba mht. Stämplingar, ingen support och sådant, men trivsamt! Det går ju också cykla lite fortare om man verkligen vill - är man vältränad och har bråttom kan det iofs på kortare rundorna bli problem med minitiden.

Tillbaka
Topp