Jag träffade Moser under en Cykel Tours resa till Italien. Han åkte med 2 andra cyklister. De hoppade in i bilen då och då. Men han trampade själv utan draghjälp från bilar. Tiden satts för övrig inte vid tidpunkt för det vanlig Vätternrundan, en tisdag morgon tror jag det var. Norrmännen man skrev om blev stoppat av polisen vid infarten till Motala, det var för många som blockerade vägen vid den dåvarandra nummerlappsutdelning som de kom aldrig i det riktiga målet. (Ta bort ca 4km från distansen). Vätternrundan gick som en tävlingslopp för eliten under några år på 90-talet, med tre stadsvarv på slutet var tiden oftast kring 7 timmar. Banan vid motionsloppet var av en annan längd före diverse vägbyggen (bl a) vid Hammersund (tillkom 95), Jönköping centrum (83), Medevi (2006) och starten var vid torget på 70-talet.
Men i den vanliga Vätternrundan motionslopp får alla samma resultat, dvs man kommer i mål. Det finns ingen tidtagning på Vätternrunda. För tidtagning krävs licens och tillstånd som tävling om man nu ska följa direktiv från Rikspolisstyrelsen. Tidsregistrering heter det som Vätternrundan har idag. (Det förklarade Janne Svensson vid förbundets motionskonferensen i Jönköping Januari 2005).
Alla jämförelser är på skoj, väder och vind förhållande beror på starttiden, man kan åka bil till en depå efter cykelproblem. Om man tycker att man kan "slå" andra cyklister eller få bättre placeringar i ett motionslopp har man faktiskt missat det som det går ut på. Cyklar du runt på 7.40 och du tycker att det är en ära att slår gammal moster Anna, 86 år, som åkte runt på 26 timmar så gratis. Jag säger gratis till både två.
Om A cyklar runt på 12 timmar och stannar på varje depå för att A vill och B cyklar på 9 timmar så tror B kanske att han har vunnit över A. Är B en snabbare cyklist? Vid en riktigt tävling en vecka senare så kan A slå B med hästlängder.
Jag hoppas att vi kan någon gång i framtiden arrangera Gran Fondo lopp i Sverige som liknar Nove Colli mm i Italien. (Visserligen finns ett par tre lopp som har Gran Fondo i namnet men de är vanliga motionslopp med samma regler som alla andra). Förbundets regler om licens och klubbtillhörighet sätter stopp för riktiga Gran Fondo idag, mitt försök att ta bort de kraven fall vid årsmöte 2008.
Men det finns en öppning inför 2010. Jag återkommer.