Velodromdrömmar i Uppsala

Lulle sa:
Förstår inte folk att det kostar riktiga pengar att bygga? Vem ska betala?
Givetvis förstår jag det. Och det är som jag sa inte själva velodromen jag bryr mig om egentligen. Men det verkar allmänt finnas en stor ovilja mot lite, vad ska man säga, annorlunda investeringar. Förståeligt på ett sätt, så klart (ligger väl i människans natur att vara rädd för det okända och främmande). Men tycker också det är tråkigt om vi bara ska fortsätta satsa på allt som redan får medel. Och just exemplet simhallar, finns det inte ett överflöd med övergivna och halvt bortglömda simhallar redan?

Kundgruppen för något som anses vara samhällsnyttigt (lära sig att simma) är större nu i Sverige än på mycket lång tid. Tyvärr större än till materialsporten cykling.

Kom förövrigt att tänka på den där stora backen på lugnet. Vilken flopp.

Loftberg sa:
Lulle sa:
Givetvis förstår jag det. Och det är som jag sa inte själva velodromen jag bryr mig om egentligen. Men det verkar allmänt finnas en stor ovilja mot lite, vad ska man säga, annorlunda investeringar. Förståeligt på ett sätt, så klart (ligger väl i människans natur att vara rädd för det okända och främmande). Men tycker också det är tråkigt om vi bara ska fortsätta satsa på allt som redan får medel. Och just exemplet simhallar, finns det inte ett överflöd med övergivna och halvt bortglömda simhallar redan?

Inget emot annorlunda "investeringar", men låt då investerarna själva välja om de vill investera. Det är lättare att ta "risker" med någon annans pengar.

Det gäller både simhallar, velodromer och andra pengahål.

En fråga från en helt oinsatt. Säg att det byggs en (inomhus)velodrom. Man får väl inte cykla med vad som helst där? "Vanliga" cyklar, alltså svenssontrallor, går förmodligen bort. Racer? MTB? Om det måste vara speciella bancyklar så blir ju kundunderlaget extremt litet, även om det skulle gå att hyra. Och vilken seriös cyklist skulle vilja cykla snabbt om ett svensexegäng lullar runt på banan, även om de hyrt "riktiga" cyklar.

Hur funkar det i Falun?

me.I.am sa:
En fråga från en helt oinsatt. Säg att det byggs en (inomhus)velodrom. Man får väl inte cykla med vad som helst där? "Vanliga" cyklar, alltså svenssontrallor, går förmodligen bort. Racer? MTB? Om det måste vara speciella bancyklar så blir ju kundunderlaget extremt litet, även om det skulle gå att hyra. Och vilken seriös cyklist skulle vilja cykla snabbt om ett svensexegäng lullar runt på banan, även om de hyrt "riktiga" cyklar.

Hur funkar det i Falun?

Är rätt säker på att du inte får köra med ngt annat än en bancykel på velodromen i Falun och att det finns sådana att hyra. Dessutom måste du väl gå ngn introkurs eller kunna påvisa att du faktiskt kan cykla på bana för att få köra där.

Det finns en hel uppsjö med golfbanor i Sverige och flera av dom går runt ekonomiskt. På de flesta banor krävs utbildning för att få spela och man behöver iaf måttligt dyr utrustning.

Så det är knappast hur besvärligt det är att få cykla som är problemet. Det har mer att göra med att det inte finns tillräckligt många som är villiga att betala för att cykla.

me.I.am sa:

Hur funkar det i Falun?

Du får inte cykla LVG, MTB, BMX eller Olga runt banan.

Inga bromsar, uppenbarligen, inga växlar, fast nav. Vevpartiet sitter också högre upp än på en LVG för att inte stöta i banan i doseringen.

Falun har hundratals (känns det som när man ser dem) bancyklar i alla storlekar som man får låna under träning. Annars gäller som bekant N+1.

JT sa:
Du får kanske ~7 km motorväg för 227 miljoner. Så den kostnaden är ju bara en piss i havet.

Hur många km cykelbana får man för 227 miljoner? Skulle det inte vara roligare och bättre för kommunen med en cykelbana som kan användas till pendling, tävling, träning och cykelturism? Typ Uppsala-Knivsta/Arlanda/Märsta-Stockholm.

Lulle sa:
Loftberg sa:
Lulle sa:
MatteXC sa:
Fan det är bara att köra hårt, stryk två planetade simhallar så finns degen.

Vems är degen?

Även om finns tveksamheter i att bygga simhallar så gissar jag på att det är (relativt) lättare att få ekonomin att gå runt, kundgruppen är så mycket större.
Fast, det finns ju viss logik i det där också. Saxat från wikipedia så har simning som tävlingsgren funnits sen ett par hundra år f.Kr, medan velodromcykling började köras i senare hälften av 1800-talet. Det säger sig självt. Visst, cykling öht är en materialsport och kräver rent materiellt bra mycket mer än simning, om en utövare vill "börja" med det. Men det jag vill säga är, ska vi bara våga satsa pengar på saker som redan är populära och stora? Ska vi t.ex. göra simning, fotboll och hockey ÄNNU större, och skita i allt annat, för att det (på kort sikt) inte främjar vinstintressen? Personligen skiter jag fullständigt i velodromer (även om det vore häftigt att prova någon gång), men det är hela argumentationen att "blabla bättre lägga pengarna på idrott X" som känns lite avig. Det går ju att dra mycket längre än till velodromer. I någons ögon kan alla projekt se korkade ut. Så vart drar vi en linje, en norm?

Man behöver inte främja vinstintressen, men man behöver på sikt kunna gå plus/minus noll. Oavsett om det handlar om cykling, hockey eller bowling är det orimligt att bedriva verksamheter som inte är ekonomiskt gångbara, i slutändan är det någon som måste betala. Veldromen i Falun verkar ha kostat en hundradel av vad den i Uppsala ska kosta och klarade ändå inte av att få ihop ekonomin. Kommer man dra in mer än 100 gånger mer bara för att velodromen är 60m längre?

Hur motiverar du alla fotbollsplaner runtom i landet? De lär ju inte gå plus minus noll.

zirxo sa:
Lulle sa:
Loftberg sa:
Lulle sa:
MatteXC sa:
Fan det är bara att köra hårt, stryk två planetade simhallar så finns degen.

Vems är degen?

Även om finns tveksamheter i att bygga simhallar så gissar jag på att det är (relativt) lättare att få ekonomin att gå runt, kundgruppen är så mycket större.
Fast, det finns ju viss logik i det där också. Saxat från wikipedia så har simning som tävlingsgren funnits sen ett par hundra år f.Kr, medan velodromcykling började köras i senare hälften av 1800-talet. Det säger sig självt. Visst, cykling öht är en materialsport och kräver rent materiellt bra mycket mer än simning, om en utövare vill "börja" med det. Men det jag vill säga är, ska vi bara våga satsa pengar på saker som redan är populära och stora? Ska vi t.ex. göra simning, fotboll och hockey ÄNNU större, och skita i allt annat, för att det (på kort sikt) inte främjar vinstintressen? Personligen skiter jag fullständigt i velodromer (även om det vore häftigt att prova någon gång), men det är hela argumentationen att "blabla bättre lägga pengarna på idrott X" som känns lite avig. Det går ju att dra mycket längre än till velodromer. I någons ögon kan alla projekt se korkade ut. Så vart drar vi en linje, en norm?

Man behöver inte främja vinstintressen, men man behöver på sikt kunna gå plus/minus noll. Oavsett om det handlar om cykling, hockey eller bowling är det orimligt att bedriva verksamheter som inte är ekonomiskt gångbara, i slutändan är det någon som måste betala. Veldromen i Falun verkar ha kostat en hundradel av vad den i Uppsala ska kosta och klarade ändå inte av att få ihop ekonomin. Kommer man dra in mer än 100 gånger mer bara för att velodromen är 60m längre?

Hur motiverar du alla fotbollsplaner runtom i landet? De lär ju inte gå plus minus noll.

Jag motiverar inga fotbollsplaner.

Särskilt inte om de kostar hundratals miljoner.

sih sa:
JT sa:
Du får kanske ~7 km motorväg för 227 miljoner. Så den kostnaden är ju bara en piss i havet.

Hur många km cykelbana får man för 227 miljoner? Skulle det inte vara roligare och bättre för kommunen med en cykelbana som kan användas till pendling, tävling, träning och cykelturism? Typ Uppsala-Knivsta/Arlanda/Märsta-Stockholm.

För 1 miljard kronor fick man år 2011 ca 500 km gång/cykelbana. Så idag 2017 borde väl 227 miljoner räcka till ca 110-120 km om man tar med inflation enligt SCB:s omvandlare http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/ i beräkningen.

Från artikeln http://www.nyteknik.se/bygg/sa-langt-racker-1-miljard-6403890 följande jämförelser:

Så långt kommer du med 1 miljard kronor:

500 kilometer – gång- och cykelbanor

100 kilometer – bussbanor i Stockholm

33 kilometer – motorväg på landsbygd

25 kilometer – dubbelspårig järnväg på landsbygd

5 kilometer – banor för svenska höghastighetståg

1,1 kilometer – NK-expressen i Stockholm

1 kilometer – motorväg i tunnel

0,9 kilometer – tunnelbana i Stockholm

Edit: Nu först såg jag att JT redan hunnit svara... :-)

Senast ändrad:
GoranS sa:
me.I.am sa:

Hur funkar det i Falun?

Är rätt säker på att du inte får köra med ngt annat än en bancykel på velodromen i Falun och att det finns sådana att hyra. Dessutom måste du väl gå ngn introkurs eller kunna påvisa att du faktiskt kan cykla på bana för att få köra där.

gerrardsdobbar sa:
me.I.am sa:

Hur funkar det i Falun?

Inga bromsar, uppenbarligen, inga växlar, fast nav. Vevpartiet sitter också högre upp än på en LVG för att inte stöta i banan i doseringen.

Falun har hundratals (känns det som när man ser dem) bancyklar i alla storlekar som man får låna under träning. Annars gäller som bekant N+1.

Känns som att kundunderlaget blir väldigt litet då, typ inbitna cyklister, och möjligen andra idrottare som provar på för skojs skull.
Inte direkt som t.ex. bowling där man kan dra dit ett gäng och ha skoj tillsammans oavsett nivå, käka lite, ta någon öl. Eller golf, som också är väldigt socialt jämfört med bancykling, och som är väldigt inne (har iaf varit).

@gerrardsdobbar, verkar om att du varit där, mycket folk där? Känns även som att det måste vara någon maxgräns för antal cyklister på samma gång.

Angående "Olga runt banan", det var väl Henrik_E(?) som ganska hånfullt skrev något om det till PippiW i samband med att han lämnade Happy.

me.I.am sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:

Hur funkar det i Falun?

gerrardsdobbar sa:
me.I.am sa:

Hur funkar det i Falun?

Känns som att kundunderlaget blir väldigt litet då, typ inbitna cyklister, och möjligen andra idrottare som provar på för skojs skull.
Inte direkt som t.ex. bowling där man kan dra dit ett gäng och ha skoj tillsammans oavsett nivå, käka lite, ta någon öl. Eller golf, som också är väldigt socialt jämfört med bancykling, och som är väldigt inne (har iaf varit).

@gerrardsdobbar, verkar om att du varit där, mycket folk där? Känns även som att det måste vara någon maxgräns för antal cyklister på samma gång.

Angående "Olga runt banan", det var väl Henrik_E(?) som ganska hånfullt skrev något om det till PippiW i samband med att han lämnade Happy.

Jag *tror* att man exempelvis kan anordna kick-offs, svensexor, med mera på Velodromen i Falun. Under överinseende av ledarna är det inga problem.

Jag tror också att cykelklubbar, och det finns det många av med en relativ närhet till Uppsala skulle blocka upp många tider. Framförallt, om man väl har prövat Velodrom så är man fast sen. Maxgränsen i Falun vågar jag inte svara på, men man kan nog utan svårighet vara 30-40 stycken på banan i samtidigt. Hur många är på banan samtidigt i ett omniumlopp?

Att få en bowlingstämpel på en Velodrom är svårt, men om man lyckas få det till att bli något sorts multisportcenter skulle det säkert fungera bra.

Om du inte har superlångt till Falun, så rekommenderar jag dig varmt att boka in ett av deras nybörjarpass och testa på! Jag körde velodromen i London i somras, men det var nästan roligare i Falun med den helt absurda lutningen.

För kommunen behöver inte velodromen gå runt för att vara lönsam. Långväga gäster sover på hotell, äter på restaurang osv. detta ger också inkomst och syselsättning inom kommunen.

Jag tror helt klart det kan locka många cyklister från ett betydligt större upptagningsområde än Uppsala. Det verkar däremot inte sannolikt att man kan få en velodrom i sig själv att bli lönsam, utan det kräver att man utnyttjar övrig yta (framförallt velodromens mitt). Falun har ett gym som verkar ganska populärt, men det finns många sporter som kan få plats också.

Visst kan man ha åsikten att bara lönsam idrott ska få finnas, men jag är glad att jag fått växa upp, leva och betala (en pga detta högre) skatt (med riktiga pengar!) i ett land där det finns ett rikare utbud av idrotter med tillhörande idrottshallar än så. Trots att jag bara utövat en handfull och är totalt ointresserad av de flesta, och trots att många av dem bara lockar inbitna utövare. Men på den punkten får man nog bara inse att åsikterna kan gå isär.

Om just detta projekt enligt liggande förslag är vettigt är ju också en fråga för sig, det är jag inte alls lika säker på.

Jag tror att det bara är en del av dem som är tveksamma till detta projekt som fundamentalistiskt är emot all typ av skattebekostad icke lönsam idrott. Jag tror att många (jag själv inkluderad) inte har något emot om pengar läggs på saker som anses ha ett värde som inte är omedelbart ekonomiskt märkbart, men som i förhållande till kostnaden bedöms vara stort.

Vad gäller lönsam idrott är en aspekt att om kommunen går in och börjar bedriva verksamhet så kommer de antingen att konkurrera med kommersiella aktörer (inte helt okontroversiellt) eller så kommer de att ha ett monopol (antingen via lagstiftning eller via att ha slagit ut all konkurrens). T.ex. kan man fråga sig varför kommuner ska stötta elitsatsande lag som drivs som kommersiella (underhållnings)bolag, något som inte är helt ovanligt.

Om allt som inte är ekonomiskt lönsamt inte får existera så kan vi avpolletera bandyn, speedwayen och halva elitfotbollen redan idag. För dess eget bästa, alltså.

Ser hellre att pengarna läggs på detta än att rädda ytterligare ett krisande elitlag. Äpplen och päron, jag vet. Raljant, jag vet. Det är inte samma sak, jag vet.

Uppsala lär väl behöva rusta upp Studenternas, och det pratas ju om (ännu) en megaarena, som Uppsala vill bygga.

Är inte risken att många tycker att idén om en velodrom är roligare än att faktiskt använda den ofta? Jag har aldrig testat så jag har ingen aning om hur kul det är att cykla velodrom. Men om jag utgår från mig själv så är det ju friheten med cykling som tilltalar mig. Att jag bara kan ta hojen och dra ut en runda. I skogen eller på vägarna. Inte behöva betala och eventuellt boka (en begränsad?) tid.

Jag är tyvärr lite skeptisk och kommer osökt att tänka på uttrycket "kill your darlings".

GoranS sa:
Jag tror att det bara är en del av dem som är tveksamma till detta projekt som fundamentalistiskt är emot all typ av skattebekostad icke lönsam idrott. Jag tror att många (jag själv inkluderad) inte har något emot om pengar läggs på saker som anses ha ett värde som inte är omedelbart ekonomiskt märkbart, men som i förhållande till kostnaden bedöms vara stort.

Då håller vi ju faktiskt med varandra trots allt. Jag kan dock inte personligen utifrån en summa kastad ut i luften bedöma om det är vettigt i det här fallet eller inte utan skulle behöva lite referenser och kalkyler.

En aspekt på värdet av det hela är hur stor andel av Uppsalainvånarna som skulle kunna tänkas nyttja anläggningen. Jag tror att den andelen är rätt låg. Därmed måste i mina ögon värdet för dessa personer vara högt i förhållande till kostnaden utslaget på dessa och där spricker kalkylen i detta fall för mig.

Men om man kan värva några hundra av alla slynglar till bråkstakar från Gottsunda till velodromcykling så borde det bli en lönsam affär för kommunen. Typ som Fryshuset fast för cykling. Frågan är hur värvningen ska gå till, muta med pizza? Gratis hjälmar?

Tyvärr är nog sannolikheten för att de ska låta sig lockas av en hövding(hjälm) bara marginellt större än att de skulle trakteras av att börja med randocykling.

GoranS sa:
En aspekt på värdet av det hela är hur stor andel av Uppsalainvånarna som skulle kunna tänkas nyttja anläggningen. Jag tror att den andelen är rätt låg. Därmed måste i mina ögon värdet för dessa personer vara högt i förhållande till kostnaden utslaget på dessa och där spricker kalkylen i detta fall för mig.

Jag tror, som påtalat tidigare, att hela Storstockholm med omnejd kommer nytta anläggningen regelbundet. Det bor ett par personer här.

Uppsalaborna är väl mest upptagna med att hejja på Fyrisfjädern ändå.

gerrardsdobbar sa:
GoranS sa:

Jag tror, som påtalat tidigare, att hela Storstockholm med omnejd kommer nytta anläggningen regelbundet. Det bor ett par personer här.

Uppsalaborna är väl mest upptagna med att hejja på Fyrisfjädern ändå.

Givet att det är Uppsala kommun som ska stå för fiolerna så är det väl kommunens invånare man ska beakta. Kan ju knappast tillhöra Uppsala kommuns kärnverksamhet att bygga anläggningar åt Stockholmarna!?

Om man granskar artikeln lite tycker jag det verkar vara en cykelklubb som vill genomföra projektet, genom att leta investerare, samt få ett 'ja' från kommunen vad gäller användandet av mark. Givet att kommunen säkert kommer vara en av dessa 'investerare', men det blir ju kanske inte hela summan vi talar om.

JTF (fd Johan Falk) sa:
Men om man kan värva några hundra av alla slynglar till bråkstakar från Gottsunda till velodromcykling så borde det bli en lönsam affär för kommunen. Typ som Fryshuset fast för cykling. Frågan är hur värvningen ska gå till, muta med pizza? Gratis hjälmar?

"brutsch, e den bulletproof?" :D

Fotboll är ju en framgångssaga för hela världen. Kan spelas i princip vart som helst hur som helst. gatubarn i afrika tex.
När det är släckt på planen spelar barnen från "utanförskapsområden" i närheten av mig ändå fotboll på kvällarna. Går inte att jämföra med cykling även om det är våran hobby.

Men en lång gc-väg vore trevligt. Men det körs väl rätt mycket bil på dom nu som det verkar...? :D

Helt vansinnig ide, även om nån annan betalar kalaset! För vem bygger man? Knappast så att en velodrom lockar ungdomar till cykelsporten. Men bikepark MTB-banor och dyligt kan göra det. Finns få 13 åringar som vill snurra runt runt på en träoval, för monotont för dagens unga! (Tyvärr). Ja om det mot förmodan skulle bli verklighet i den här stan som har storhetsvansinne och tror att det är en metropol när det egentligen bara är Stockholms största förort (bor själv i byn) så får vi väl försöka få byns topplag i "fritidsgårds bandy" hyra in sig i mittplan och träna, för att få in deg till verksamheten.

Senast ändrad:
På bilden ser det ju mest ut som slingriga banor, som inte lämpar sig för räser, men desto mer för mtb. Det visar sig ändå att den långa rakan är närmare 700 meter, och det blir väl rätt trist med en mtb, och då konstruktörerna rimligtvis har sneglat mot Tom Dumoulin Bike Park, så kan man notera att långsidorna där i Limburg inte ens är 500 meter.
Man kan också jämföra med rundan som brukar köras i Ultuna med Shimano-backen, där varvet är drygt 2 km.

Men för mig som är mer intresserad av långa distanser, skulle det nog kännas rätt tradigt att snurra runt där inne i vindlingarna. Däremot skull jag gärna ta med mig mina rullskridskor och åka runt, då det rimligtvis bör bli fin och slät asfalt lagd. Hoppas Richard Malmström kan styra upp det där så att det blir åkbart även för skrinnare. Han lovade halvt om halvt för några år sedan att det skulle anläggas en längre konstfrusen isslinga där ute i Gränby, men det visade sig bli för dyrt. Kanske går det att lägga kylrör under några av slingervägarna i den här planen, så att långfärdsskrinnarna kan få en fullång säsong även i klimatförändringarnas tidevarv.

Tillbaka
Topp