velomobile 3 hjuling

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum

EST

Aktiv medlem
velomobile 3 hjuling
Tja nån som har några bra länkar till dessa 3 hjuliga liggcyklar å hur man bäst bygger en?? Eller nåt bra forum sitter å är sjuk & uttråkad ju...

baff96c0dfa4f399f36596067fb50baa.jpg

De finns väl som 2 hjuliga med sen ska man ha styrning fram eller bak...många frågor :)
Mest bara fundersam.

velomobile 3 hjuling
Ja de ser ju rätt trevliga ut å jag har 2,5 mil till jobbet det kanske skulle kunna vara nånting för framtiden när man inte ska hämta ungar osv...ser ju skönare ut än att pendla i regn på vanlig cykel? men jag skulle vilja se några ritningar fast alla kanske bara kör på känn..

velomobile 3 hjuling
Just för att pendla skulle jag själv inte vilja ha en. Jobbigt med snäva svängar, stenkanter, tillfälliga hinder, utspringande mobilzombies, skymd sikt, m m, m m...

Nej, såna där är gjorda för de öppna vägarna. Cruisa runt i hög fart på landsvägar! Eller ja, har du långpendling utanför tätort och säker förvaring på jobbet, så för all del. :)

velomobile 3 hjuling
Jag skulle själv inte vilja pendla inne tätorter/städer med nån form av liggcykel. Det minst dåliga är väl i så fall en så kallad CLWB, som är rätt så upprätt och har ett "vanligt" styre framför kroppen.

Al-Stevens-643x500px.jpg

velomobile 3 hjuling
Fy men de är ju asfula...Det går ju inte!
Men liggcyklarna är ju så fina att man skulle vilja ha en. Om om man inte ska pendla med den vad ska man få ha en till?

velomobile 3 hjuling
Nääää jag har alltså nada koll på dessa skapelser. Började kolla lite nyss. Så länka å berätta för å nackdelar osv gärna?

velomobile 3 hjuling
Finns minst en här i Örebro som jag såg flera gånger i somras. Har för mig att jag oftast såg den på min sida av stan, så det är troligen någon som bor (eller jobbar) häråt.

Inte till mycket hjälp kanske, men om du ställer dig på vakt i området mellan Västhaga och Aspholmen i sommar så kan du säkert haffa honom och inspektera bygget. ?

velomobile 3 hjuling
De är sjukt snabba. När vi cyklar Mälaren runt har man dem bredvid sig till Botkyrka kyrka, de kommer inte efter trots igångdrag och uppför. Det är det sista man ser av dem. Inte ens den snabbaste av snabba lvg-cyklister hänger med. Brukar se en orange med vit bård i trakterna Botkyrka-Södertälje. Det finns en tråd med specialcykelmässa från Gärdet som jag skrev nån gång.

velomobile 3 hjuling
Quest är ett märke. När det gäller karosslösa har jag testat Carbontrike. De går utav bara fan eftersom man har betydligt minskat luftmotstånd jämfört med konventionell cykel.

velomobile 3 hjuling
Mmmm asså jag funderade mest om skulle bygga en isåfall därav att jag vill hitta ritningar?
Men det är bara en fundering.

velomobile 3 hjuling
Jag har några bekanta som mer eller mindre åretruntpendlar på Quest och strada velomobiler.
Har kort testat en quest och de är verkligen snabba rackare.
De är inte billiga att köpa, men det är verkligen inget litet jobb att bygga nåt motsvarande utan formar.
Massor med jobb har gått åt att optimera dessa för minimalt vindmotstånd, och samtidigt ha rätt utrymme i skrovet. etc.

velomobile 3 hjuling
Jag hade nog börjat meden enkel trehjuling och fäst ståltrådar runt den. Böjt dem tills de har en passande form som innesluter det önskade med en mjuk form, och sen täckt över med en tålig plastduk. Ger säkert 80-90 procent av prestandan hos en Quest, men för en bråkdel av priset, och kanske en aning lättare också.

velomobile 3 hjuling
geologen sa:
Jag hade nog börjat meden enkel trehjuling och fäst ståltrådar runt den. Böjt dem tills de har en passande form som innesluter det önskade med en mjuk form, och sen täckt över med en tålig plastduk. Ger säkert 80-90 procent av prestandan hos en Quest, men för en bråkdel av priset, och kanske en aning lättare också.

Kanske dags att merga denna tråd med rädda karriären-tråden?

Men allvarligt talat, jag har alltid tyck velomobiler är scifi-häftiga och hade gärna ägt en. Har också funderat på om det inte vore både billigare och enklare att tillverka skalet som ett ramverk som man klär med lämlig väv?

Vidare tycker jag det verkar som att elhybridcykeltekniken skulle gå utmärkt att kombinera för ökad läsförmåga, klättringskapacitet och igångsättningshjälp. Tyvärr sätter väl lagen hinder för att kunna köra riktigt fort med elhjälp, men det kanske är bäst så iofs?

velomobile 3 hjuling
Nice den gula i stan har el motor tror jag . Snackade med han när han kollade in min Vespa å vice versa så man får nog ha det :)
Men inga ritningar nånstans då??

velomobile 3 hjuling
Det borde väl vara enklast att köpa någon lämplig färdigbyggd trehjulig liggcykel, och sedan själva bygga karossen? Känns som att det kanske skulle bli den bästa kompromissen mellan kostnad och svårighetsgrad. Har för mig att det finns några modeller med två hjul fram och ett bak utan kaross, som verkar lämpliga.

velomobile 3 hjuling
Ja, och hade det inte varit lättare och billigare med något annat fordon som moped, motorcykel, bil eller drönare.

Jag brukar logga mina cykelturer som löpning, ger dubbel världsmästarfart!!

velomobile 3 hjuling
velomobile 3 hjuling
Icegrejjen var ju asfrän :)

Cp shopper nja... Har motorcyklar så det räcker & cyklar hellre än å åker moppe. Men ska man köra billigt så är det 125 :a eller så man ska ha billig försäkring å drar nada :)
Men nu börjar det ju komma bra tipps :) Som vad jag ska googla på tex, Kung ju!!
Sen så är detta helt avgörande ifall man kommer få hållas på jobbet å fixa med annars har jag inte grejer kan ju inte pinnsvetsa ihop en sånhär ;)
Men vad är nackdelarna med de 2 hjuliga??

velomobile 3 hjuling
EST sa:
Nice den gula i stan har el motor tror jag . Snackade med han när han kollade in min Vespa å vice versa så man får nog ha det :)
...
Snuten menade nog att det bara är ok om elmotorn driver upp till 25km/h. En del av poängen med en sån där är väl att kunna ta sig fram mycket snabbare än då.
Kanske går om man registrerar den som moped?

velomobile 3 hjuling
velomobile 3 hjuling
Snuten sa:
Vidare tycker jag det verkar som att elhybridcykeltekniken skulle gå utmärkt att kombinera för ökad läsförmåga, klättringskapacitet och igångsättningshjälp. Tyvärr sätter väl lagen hinder för att kunna köra riktigt fort med elhjälp, men det kanske är bäst så iofs?

"ökas läsförmåga "!? Ha ha, autocorrect...

Ökad lastförmåga menar jag.

Och jo det där med toppfarten. Med tanke på hur lågt man kan pressa luftmotståndet med en väldesignad velomobil, så borde det gå att cykla riktigt ruskigt snabbt om man dessutom tar hjälp av eldrift. Kanske ohälsosamt snabbt tom. Därför kanske vinsterna med elhybridcykeltekniken i velomobiler (eller lastcyklar för den delen) främst har med viktkompensation att göra? Alltså bättre backtagningskapacitet och lättare igångsättning. När man väl nått marschhastighet, kanske eldriften inte alls behövs behövs lika mycket och ofta som då det gäller konventionella, okåpade elhybridcyklar? En spekulation bara.

velomobile 3 hjuling
Jag tror att framtiden kommer kräva velomobilliknande supersnåla, smala elfordon om vi skall kunna hävda rätten att åka en och en till jobbet.

Tillbaka
Topp