Velothon Stockholm 2016

Velothon Stockholm 2016
Vilka ska köra Velothon nästa söndag (11 september)? Någon som körde förra året som har lite tips att dela med sig av?

www.velothon-stockholm.se

Velothon Stockholm 2016
Det var mycket välordnat ifjol - bara att köra och njuta. Krocka inte i starten bara - det var lite stökigt på prologen ifjol.

Sjukt fin bara i mitt tycke. Vackra vägar i gott skick och lagom med backar.

Velothon Stockholm 2016
Kommer köra ensam - hur funkade det med klungor etc förra året? Finns det fartgrupper från start eller får man helt enkelt hänga på klungor som bildas?

Velothon Stockholm 2016
fredrikb81 sa:
Kommer köra ensam - hur funkade det med klungor etc förra året? Finns det fartgrupper från start eller får man helt enkelt hänga på klungor som bildas?

Finns fartfållor från start, men brukar alltid gå hänga på olika grupper. Jag startade för långt bak och avancerade mellan andra grupper/klungor när min körkompis kroknade efter halva loppet. Det är många depåer och beroende på hur folk gör det så ser landskapet helt olika ut efter varje depå.

Fredrikshof vet jag körde en del strulturerade klungor med uppgjord depåtaktik och fastställt tempo. Proffsigt!

Velothon Stockholm 2016
Mycket trevligt lopp! Underbart att glida in i Stockholm nära målet, fantastiskt faktiskt. Man kände sig ovanligt privilegierad! Men jag är lite feg och avvaktar vädret lite närmare, blir det bra väder är jag på..

Velothon Stockholm 2016
Liten resumé från i fjol!
Stod more less längst fram, folk hade en väldig benägenhet att leta sig fram i masterstarten som var rätt lång, till londonviadukten, så hepp hade man 150-200 framför sig.
Bra tryck ut till Älta, sen blir det mycket småknixande innan man kommer ner till Brandbergen, vill man vara med så gäller det att ligga på långt fram. Tack o lov Inga vurpor jag minns i täten.
I år släpper dom efter Skanstullsbron, första fartökningen kom efter Årsta havsbad, där tappa första gänget huvudklungan mot Fors GK som dessimerades till ca. 150st gick väl i 43-45 ner till Nynäshamn i motvinden, riktigt coolt, som värsta TdF ? när man sedan vände upp med vinden och första backen kom så var det tack å adjö för mig och några som inte riktigt var på hugget, blev i princip solocykling till Tungelstavägen, väldigt surrealistiskt att vara själv några mil helt plötsligt! Efter Tungelsta var dom bakom ikapp och jag höll klungan, men gissar att det strömma på med småklungor hela tiden bakom.

Velothon Stockholm 2016
Det var riktigt häftigt förra året. Rena rama TdF-känslan för en enkel elitpendlare att cykla i stor klunga på avstängda vägar. Tappade också förstaklungan i backarna efter Nynäshamn, vi bildade en halvstor grupp som körde Vetternkette tillbaka.

Ska dock inte köra i år. Hoppas att de har fått bättre styr på informationen till de boende längs vägen angående trafikavstängningar till i år, det var tydligen många sura miner i fjol.

Velothon Stockholm 2016
Missar det i år, men är sugen nästa år. kan man jämföra Sthlm med andra Velothon och Cyclassics lopp eller är det mer för erfarna och snabbare cyklister? Cyclassics Hamburg, som jag älskar, är det väldigt uppblandat. Nästan så att en 35 kph snittande nybörjare som jag känner sig snabb :)

Velothon Stockholm 2016
Strakka sa:
Missar det i år, men är sugen nästa år. kan man jämföra Sthlm med andra Velothon och Cyclassics lopp eller är det mer för erfarna och snabbare cyklister? Cyclassics Hamburg, som jag älskar, är det väldigt uppblandat. Nästan så att en 35 kph snittande nybörjare som jag känner sig snabb :)

Har du kört Hamburg? Hur är loppet? Platt och snabbt har jag hört.

Velothon Stockholm 2016
gerrardsdobbar sa:
Strakka sa:

Har du kört Hamburg? Hur är loppet? Platt och snabbt har jag hört.

Ja för två veckor sedan. Trevlig stad, allt är välorganiserat, bra mässområde. Väldigt platt, en stigning allt som allt sen är det platt resten av vägen. Avslappnad attityd i klungorna, härlig stämning. Jag tror att man måste hålla minst 27 kph då proffsen cyklar efter motionärerna. Mitt andra år och åker säkert dit nästa år också.

Velothon Stockholm 2016
Velothon Stockholm 2016
Informationen har varit mycket bättre i år. Dessutom är avspärrningarna bara i ett tidsblock, inte två som i fjol.
Återstår att se om slussarna fungerar bättre, för förra året funkade de inte alls hos oss vilket gjorde någon tokstolle riktigt arg tydligen..

Velothon Stockholm 2016
Jag ska köra. Körde förra året och gick mestadels lugnt då. Hoppas förbättra min tid men tar de lite soft, pallar inte hetsa på ett motionslopp.

Velothon Stockholm 2016
Körde förra året, grymt att kunna ligga på vinge och nyttja hela vägens bredd. Kommer köra i år också. Lvg-lopp på hemmaplan är vi inte bortskämda med så det måste man givetvis vara med på så att vi får ha kvar det!

Velothon Stockholm 2016
Hoppas verkligen att det inte blir lika mkt negativt i lokalpress efter loppet i år. Kändes som det fanns en del barnsjukdomar i fjol. Bara att hoppas att de lyckats "bota" de värsta. Att det sen alltid kommer att finnas idioter som går i taket om något på något sätt påverkar deras liv i minsta grad får man nog leva med.

Lycka till till alla som kör!

Velothon Stockholm 2016
Några frågor till er som körde loppet förra året:

Jag utgår ifrån att det är tydligt hur/var man ska köra längs banan? Eller måste man själv hålla koll på rutten någorlunda för att inte köra fel? Har ett lokalsinne som en guldfisk så om det går att köra fel så kommer jag göra det.

Sedan fick min treåring tag på kuvertet med prylar innan jag han kolla men tror jag fick koll på allt - nummerlapp på tröjan och liten skylt med chip till styret. Har jag med allt då? Det var även en liten vid klisterlapp utan någon text på, vad ska jag ha den till?

Läste även någonstans att om man blir "uppsopad" av kvastbilen för att man kör för långsamt så får man åka med in till mål. Stämmer det? Kan ju vara bra att veta om man måste bryta (och om man ska bry sig om att ringa taxi etc).

Velothon Stockholm 2016
Nu ska inte jag köra, men "liten vit klisterlapp utan text" låter som det kan vara tidtagningschip att sätta på hjälmen. Var den ca 10cm lång och1cm hög? Isf är det högst troligt hjälmchip. Brukligt är att det ska sitta på höger sida. Det finns ingen info eller start-pm på loppets hemsida? Där borde det finnas info om chip om inte annat.

Velothon Stockholm 2016
Chipet sitter bakom lappen som man ska hänga på styret.
Den lilla klisterlappen hade i vart fall för mig mitt namn dittryckt. Fans inga instruktioner om var den skulle användas till så jag har satt den på hjälmen.

Jag ska köra med en Fredrikshovgrupp - vi hoppas på en fin och strukturerad gruppcykling :-)

Velothon Stockholm 2016
gerrardsdobbar sa:
Vill ni ha kvällsunderhållning? Gå in på Polisen Huddinges FB-sida och läs deras inlägg om Velothon. Kretinernap ockuperade kommentarsfältet direkt.

Bara hoppas att det inte brister för någon i begåvningsreserven i morgon som det gjorde ifjol.

Velothon Stockholm 2016
Bengt-re sa:
gerrardsdobbar sa:
Vill ni ha kvällsunderhållning? Gå in på Polisen Huddinges FB-sida och läs deras inlägg om Velothon. Kretinernap ockuperade kommentarsfältet direkt.

Bara hoppas att det inte brister för någon i begåvningsreserven i morgon som det gjorde ifjol.

Ja, i fjol började det ju redan i Sickla när en bil forcerade avspärrningarna och tvingade sig rakt in i klungan. Sen var det ju något fall där en bilist misshandlade en funktionär när han inte fick köra som han ville. Och lastbilen som ställt sig mitt över vägen i Jordbro i ren protest.

Velothon Stockholm 2016
Ska köra för första gången imorgon. Ska bli kul, men hoppas jag inte är för sliten av dagens halvmara.

Min klisterlapp hade oxå mitt namn på. Jag satte den på cykeln.

Jag bor i Älta. Tycker informationen som gått ut ihop med skyltar varit bra.

Tycker oxå det är tydligt skyltat hur man ska cykla den biten jag sett. Är pilat i varje vägskäl och hur man ska/kan köra vid refuger och rondeller.

Velothon Stockholm 2016
gerrardsdobbar sa:
Vill ni ha kvällsunderhållning? Gå in på Polisen Huddinges FB-sida och läs deras inlägg om Velothon. Kretinerna ockuperade kommentarsfältet direkt.

Sammanfattning av kommentarsfältet:

Folk dör.
Tobias dödar.
Det heter bilväg.
Isbjörnarna dör.
Barnen kan inte motionera.

Velothon Stockholm 2016
Det sägs att det tydligen var svårt för en del bilister med det här att respektera avstängningar, flaggvakter och tillåmed poliser iår igen?

Velothon Stockholm 2016
Hur gick det, vem vann? Var det folkfest? Såg några gäng på magelungsvägen vid Fagersjö, dom såg lite slitna ut. Jag tyckte det flöt på bra med flaggvakternas hjälp, men som cyklist kanske jag är lite tåligare än gemena man

Velothon Stockholm 2016
Ingen vann eftersom det var ett motionslopp.

Jag hjälpte några äldre damer som var flaggvakter vid Trollbäckens IP att styra vissa bilister till bilslussarna. Tyckte det funkade fint där iallafall.

Velothon Stockholm 2016
Körde första gången. Riktigt kul. Dock ganska "knixig" bana.

Var några tillfällen man fick testa bromsarna rejält. Dock ingen vurpa. Speciellt efter halvvägs och nån nerförsbacke med 90 grader höger som dök upp snabbt. Många som gick på låsta hjul och småsladd där.

Måste ge arrangörerna en eloge. Många vakter bra skyltar samt polis osv.

Kommer nog köra igen.

33,6 km/h och 4:45 på hela. Men om jag förstod ett så gick "starten" precis efter stora tunneln - eller hur!?!?

Velothon Stockholm 2016
micro553 sa:
Var några tillfällen man fick testa bromsarna rejält. Dock ingen vurpa. Speciellt efter halvvägs och nån nerförsbacke med 90 grader höger som dök upp snabbt. Många som gick på låsta hjul och småsladd där.

Såg en rätt otäck olycka där (eller snarare resultatet av den) när jag passerade. Brandbilar och ambulanshelikopter, såg inget vidare ut. Nån som vet hur det gick? Hoppas verkligen att det såg värre ut än det var!

Velothon Stockholm 2016
Kanonkul lopp med ok väder och fina vägar. Väldigt bra arrangerat.
Blev lite kallt i början, vart tog den utlovade solen vägen?
Ja, någon som vet hur det gick för stackaren som vurpat rakt in i vägstaketet i 90 graderskurvan?

Velothon Stockholm 2016
En stor eloge till funktionärerna och polisen. Upplevde att det hela istort flöt på mycket bra! Sen blev man dessvärre ändå lite lätt överraskad ett par gånger av att det dök upp bilar i samma körbana till vänster.

Eventuellt var det kanske lite för många rondeller jämfört med om man hade fått bestämma bana helt själv, men det får man ta :-)

Velothon Stockholm 2016
REO sa:
Hur gick det, vem vann? Var det folkfest? Såg några gäng på magelungsvägen vid Fagersjö, dom såg lite slitna ut. Jag tyckte det flöt på bra med flaggvakternas hjälp, men som cyklist kanske jag är lite tåligare än gemena man

Snabbast tid för herr hade Pierre Moncorgé (Bliz-Merida tror jag) på 3.45, Anna Svärdström snabbaste dam på 3.49. Vacchi körde också in på 3.45.

Extremt nöjd med mitt eget race, 4.39 landade det på. Nytt pers med snittfarten och tiden över 150k. Bra grund för en satsning mot 4.30 på Halvvättern nästa år.

Senast ändrad:
Velothon Stockholm 2016
Snabbaste Dam var nog Emmy Thelberg...

Bilagor

• image.png
    image.png
    39 KB · Besök: 31
Velothon Stockholm 2016
fredrikb81 sa:
micro553 sa:

Såg en rätt otäck olycka där (eller snarare resultatet av den) när jag passerade. Brandbilar och ambulanshelikopter, såg inget vidare ut. Nån som vet hur det gick? Hoppas verkligen att det såg värre ut än det var!

Jag pratade med några efter loppet som hade stannat vid honom. Han var vid medvetande men illa däran. Lämnar inte ut mer detaljer för respekt för killen.

Håller tummarna för att det gick bättre än det verkade och att han klarar sig utan bestående men.

I övrigt hatten av till arrangör och framför allt alla funktionärer som gjorde ett strålande jobb o även bjöd på välbehövd pepp.

En förvirrad tant i småbil var sugen på kanelgifflar i Nynäshamn (tror jag det va?) vilket kunde gått riktigt illa. Verkade fått panik och det va rena turen att det inte slutade illa. Kred till cyklisten som slet upp dörren och drog nyckel ut tändningslåset!

Velothon Stockholm 2016
En förvirrad tant i småbil var sugen på kanelgifflar i Nynäshamn (tror jag det va?) vilket kunde gått riktigt illa. Verkade fått panik och det va rena turen att det inte slutade illa. Kred till cyklisten som slet upp dörren och drog nyckel ut tändningslåset![/quote]

Det där blir man ju nyfiken på. Vad försökte hon göra? Och hur var gifflarna involverade?

Velothon Stockholm 2016
Kul tävling väldigt bra arrangerat. Trixig bana fast man kunde haft fler skyltar som varnar för skarp kurva. Riktigt kul att cykla på dom avspärrade vägarna genom förorterna. Entusiastisk publik mycke folk i Nynäshamn och nära målgången. Fast det borde vara fler än 2000 startande i långa klassen det är tävlingen värd

Tillbaka
Topp