Venge eller nya Tarmac?

exydo

Aktiv medlem
Venge eller nya Tarmac?
Sitter och funderar på en ny lvg cykel och kan inte riktigt bestämma mig.
Cykeln kommer mest köras lagtempo med men även lite i bergen när man kan börja resa igen.

Så några tips och råd, S-works Venge eller S-works Tarmac Sl7?

Venge eller nya Tarmac?
Precis nu finns det väl typ ingen anledning att köpa Venge om du inte råkar få loss den till ett väldigt mycket bättre pris? Nya Tarmac är väl snudd på lika aero samtidigt som den är avsevärt lättare och komfortablare. Om/när nästa generation av Venge kommer kanske den blir intressantare igen.

Venge eller nya Tarmac?
Precis nu finns det väl typ ingen anledning att köpa Venge om du inte råkar få loss den till ett väldigt mycket bättre pris? Nya Tarmac är väl snudd på lika aero samtidigt som den är avsevärt lättare och komfortablare. Om/när nästa generation av Venge kommer kanske den blir intressantare igen.
Tror inte de kommer dra igång med en ny aerospecifk landsvägsram på minst ett par år (om någonsin), så håll inte andan. Venge har de lagt ner.

Venge eller nya Tarmac?
Precis nu finns det väl typ ingen anledning att köpa Venge om du inte råkar få loss den till ett väldigt mycket bättre pris? Nya Tarmac är väl snudd på lika aero samtidigt som den är avsevärt lättare och komfortablare.
Tidningen Tour testade tidigare i somras den nya Tarmac SL7
All inclusive: Das neue Specialized S-Works Tarmac SL7
De har även vindtunneltestat en av de cyklar de har haft tillgång till
"Das Messergebnis bestätigt das Versprechen von Specialized. Mit guten 210 Watt, die für die Überwindung des Luftwiderstandes des Rades bei 45 km/h aufgebracht werden müssen, schließt das Tarmac SL 7 dicht zu Aero-Rennrädern wie dem Cannondale SystemSix, Cervélo S5, Canyon Aeroad, Specialized Venge und Giant Propel auf, die auf Werte zwischen 203 und 208 Watt kommen. Aerodynamisch liegt das Tarmac SL7 damit auf dem Niveau des Pinarello Dogma"
Alltså inte riktigt lika snabb som Venge, åtminstone inte i det här testet

Venge eller nya Tarmac?
Tror inte de kommer dra igång med en ny aerospecifk landsvägsram på minst ett par år (om någonsin), så håll inte andan. Venge har de lagt ner.
Det har tydligen hintats om en ny cykel som inte skall vara "UCI legal". Det skulle kunna innebära en ny version av Venge (eller förstås Shiv) med djupare rörprofiler eller annat som UCI inte gillar, eller bara något så tråkigt som en lättare Tarmac som enklare kommer under viktgränsen 6,8 kg…

Venge eller nya Tarmac?
Det har tydligen hintats om en ny cykel som inte skall vara "UCI legal". Det skulle kunna innebära en ny version av Venge (eller förstås Shiv) med djupare rörprofiler eller annat som UCI inte gillar, eller bara något så tråkigt som en lättare Tarmac som enklare kommer under viktgränsen 6,8 kg…
Åh, det hade jag inte hört. Låter som en rätt smal produkt, men låt oss se!

Venge eller nya Tarmac?
En venge hade väl isf varit en begagnad runt 65k men en ny tarmac med Axs Red och quarq landar på ca 85k.

Venge eller nya Tarmac?
Jag har en Venge och det som talar för den är att den är nästan lika lätt och mer aero. Min S-works vägde lite över 7 ur kartong och jag har varit mer än nöjd. Som tjockis så är den styv nog och jag hade lite problem med den SL6 jag testade fladdrade lite med gaffeln.

Ta den som är snyggast? SL7 borde ge bäst andrahandsvärde iofs.

Venge eller nya Tarmac?
2014 is the thing.
E4A1E408-1470-42F0-A3E2-F72744593C04.jpeg

Venge eller nya Tarmac?
Det är lustigt med cyklar. Eller egentligen villhöver-känslor. Jag har läst många, många ”ny release”-texter och artiklar genom åren om cyklar och prylar. Jag ser igenom det mesta. Specialized föraktar jag för att de brukar tillhöra de som blåser mer blå rök än andra, har egna standarder, är alldeles för dyra och ändå säljer de. Inte bara till mellanchefer. Jag cyklar egentligen inte landsväg längre. Max 50mil om året. Kanske 25h på trainern under vintern ett bra år. Mitt 15 år gamla alu-staket borde räcka livet ut.

Så nu släpper Spez en ny racer. Och den är inte ens bäst på något (förutom att vara en kompromiss?). Och plötsligt behöver jag den. Helst i den där röda färgen Exydo slog till på. Förnuftet brukar segra, men den här gången kommer det bli en tuff match!

Venge eller nya Tarmac?
Så nu släpper Spez en ny racer. Och den är inte ens bäst på något (förutom att vara en kompromiss?). Och plötsligt behöver jag den. Helst i den där röda färgen Exydo slog till på.
Kämpar för att inte köpa ny hoj, men just den Tarmac en lockar väl mycket. Min fyller 10 om tre år. Får se om jag kan motstå frestelsen så länge.

Venge eller nya Tarmac?
Kan Specialized planerat för framtiden (se länken) och lagt ner Vengen för att återkomma med något nytt aerospecifikt om ett år eller två? https://cyclingtips.com/2020/10/new-uci-tech-rules-leaked-is-bike-design-about-to-get-a-shake-up/
Det är säkert fler tillverkare än Specialized som kommer med nya ramar de närmaste åren
Men förutom det tycker jag att det var intressant att läsa hur stort genomslag och betydelse UCI-reglerna verkar ha för konstruktionen av olika cykelmodeller, även modeller som i första hand inte är tänkta som tävlingscyklar
Tex Focus Paralane

Venge eller nya Tarmac?
Vi som är "normalviktiga" män behöver en kraftig aeroram med skivbromsar så vi får stopp på ekipaget. Det är väl enda riktiga fördelen med aeroramar, att de är starka. Ett par latexslangar istf butyl eller ett par snabba TL-däck ger mer. Så smalt styre och så höga fälgar som man kan hantera tillsammans med en låg position och riktigt hala kläder och hjälm, DET är aero. Därför säljer jag inte min gamla cykel, den har en bra aerogrej, fälgbromsar (den bakre bromsen sitter under vevpartiet).

Venge eller nya Tarmac?
Vi som är "normalviktiga" män behöver en kraftig aeroram med skivbromsar så vi får stopp på ekipaget. Det är väl enda riktiga fördelen med aeroramar, att de är starka. Ett par latexslangar istf butyl eller ett par snabba TL-däck ger mer. Så smalt styre och så höga fälgar som man kan hantera tillsammans med en låg position och riktigt hala kläder och hjälm, DET är aero. Därför säljer jag inte min gamla cykel, den har en bra aerogrej, fälgbromsar (den bakre bromsen sitter under vevpartiet).
Ja, jag håller med, som tungviktare så stortrivs jag på min Venge.

Tillbaka
Topp