Verktyg för att lossa shimano Centerlock skivbroms

Pyspunka82

Aktiv medlem
Gha. Vad är det för hylsa eller liknande som behövs för att få loss denna skiva?
IMG_1730.jpeg

Fits 16-notch tool fittings with a major diameter (outside of notches) of 44–45 mm and a minor diameter (inside of notches) of 42.7 mm, including:

Svaret har @Newton redan lämnat. Det finns även andra fabrikat.
Om jag minns rätt är den infästningen standard på 15 mm TA nav. Även Fulcrum använder den på smalare axlar.
Och den inbjuder till slint och skrapade knogar. Ta det lugnt vid demontage!

Ta det lugnt vid demontage!
Framförallt med tanke på hur den låsringen ser ut. Det ser ut som man redan skadat tänderna på den och sen ser det ju ut att ha rostat rätt bra.

Jag hade köpt en ny låsring. Har du köpt nya skivor har du troligtvis fått nya låsringar ockå. Såvida det inte är en märklig variant i stil med Fulcrum/Campa vars nav har gängorna på utsidan, då måste man använda navets låsring

Framförallt med tanke på hur den låsringen ser ut. Det ser ut som man redan skadat tänderna på den och sen ser det ju ut att ha rostat rätt bra.

Jag hade köpt en ny låsring. Har du köpt nya skivor har du troligtvis fått nya låsringar ockå. Såvida det inte är en märklig variant i stil med Fulcrum/Campa vars nav har gängorna på utsidan, då måste man använda navets låsring
TS nav måste väl ha gängorna på utsidan då ringen har gängorna på insidan?
Jag hade dränkt ring och nav duktigt i nån penetrerande olja innan försök till demontage. Inte bra för bromsverkan förvisso men den skivan är säkert ändå mogen för byte. Annars blir den.

Jag tyckte det såg ut som du blandade ihop namnen på dina söner happyprofiler för att du tänkte för mycket på verktyg. Tänka på verktyg är stort, men tänka på verktyg och samtidigt blanda ihop namnen på nära och kära är större!

Jag tyckte det såg ut som du blandade ihop namnen på dina söner happyprofiler för att du tänkte för mycket på verktyg. Tänka på verktyg är stort, men tänka på verktyg och samtidigt blanda ihop namnen på nära och kära är större!
Asch, lika som bär. ??
Ber om ursäkt men vet inte vem som ska ha den ursäkten. ?

Lagen om att allt skiter sig… lossade låsringen men då knasade den rödmarkerade brickan ihop sig. Tunn aluminium känns det som. Vad heter den och var köper jag den? Suck
IMG_1730.jpeg

Just den brickan funderade jag på när jag såg inlägget första gången. Fattar inte hur den sitter för den ser ju nästan ut att sitta mellan mutter på axeln och låsringen. Har aldrig sett något liknande. Vad är det för nav? En snabb koll på shimanos billiga nav med CL / QR så är alla de naven "öppna" där vad jag kan se

Jävla sanslös skit men ja det kändes mysko att den hamnade i kläm på något sätt.

Hade en tråd innan sommaren om att fri hjuls hubben var knäckt. Beställde ny och lät sportson montera den. (Sportlov kunde inte få hem den just då men sen kom hela semester mellan) När jag skulle sätta tillbaks hjulet märkte jag att bromsskivan var helt skev eftersom den skrapade i bromsen och därav denna tråd. Kan hänt när frihjulshubben kraschade men fick också en känsla att det ev var lite knas i monteringen från Sportson för muttern var inte spänd

Lite för dyra läropengar det här men får kanske leta nytt hjul för jag har inte riktigt ork att lära mig sätta nytt nav och ekra upp hjulet.

Är det sportson som monterat det där bakhjulet? Jag har svårt att tro att brickan skall vara där. Men jag har inte koll på alla nav. Vad är det för nav eller cykel? Är det ett shimanonav så är det väldigt enkelt att kolla sprängskissen

Är det sportson som monterat det där bakhjulet? Jag har svårt att tro att brickan skall vara där. Men jag har inte koll på alla nav. Vad är det för nav eller cykel? Är det ett shimanonav så är det väldigt enkelt att kolla sprängskissen
Ja. De fick grejerna och skulle montera ihop det. Om jag fattat det rätt så är det shimano tx500

Kan det vara denna tätning även om sprängskissen pekar på tätningen på andra sidan?

Känns som ngt inte stämmer. Jag föra axeln ca 8-10mm igenom navet. Känns inte fastspänt mellan muttrarna så att säga. Svårt att få på bild men 1a bilden har jag föst axeln längst åt vänster och på 2a har jag tryckt den åt höger

Bilagor

• IMG_1756.jpeg
    IMG_1756.jpeg
    500.2 KB · Besök: 49
  • IMG_1755.jpeg
    IMG_1755.jpeg
    507.6 KB · Besök: 49
Kan det vara denna tätning även om sprängskissen pekar på tätningen på andra sidan?

Känns som ngt inte stämmer. Jag föra axeln ca 8-10mm igenom navet. Känns inte fastspänt mellan muttrarna så att säga. Svårt att få på bild men 1a bilden har jag föst axeln längst åt vänster och på 2a har jag tryckt den åt höger
Kändes det så glappt när hjulet satt monterat? Känns som det skulle behöva lite service och sedan montera axeln med rätt förspänning mot lagren.

Ojoj. Hittade en gammal bild när problemet började. Alltså innan någon hade skruvat på det… ser ju ut att vara en helt annan ordning
IMG_1757.jpeg

Fy fan. Där ser det mer ut som väntat. Mekaniker gjorde det och du har fotobevis?

De har satt brickan som ska sitta direkt över lagret under disk?

Den kvarnen snurrar som aldrig förr.

Där har man ett upplägg för en artikel när eller om man tröttnar på förtäckta annonser.

Absolut, man vet aldrig vad folk hittar på men tex shoppen som vände navet OCH inte dishade vore intressant att prata med

Jag är väl lite konflikträdd eller snarare, tror ju de vet mer än en själv men får köra dit. Tradiga är ju som sagt att dammbrickan nu är sönder. Hade varit bättre jag hade sett att det var felmonterat direkt . Nu kommer de väl bara skylla på mig. Jaja, får väl dit o klaga

Update dårå. Var tillbaks med hjul o cykel igår och fick snacka med en som kändes mer ordinarie/ kunnig som kliade sig lite i huvudet och såg förvånad ut. Tog in den och fixade till det direkt. Så ja, efter lite krångel så blev det bra tillslut. Plus att han servade bromsarna som lite goodwill så jag är nöjd

Tillbaka
Topp