verktyg TL-FD68 till framväxel 6800

squarepusher

Aktiv medlem
Hej,

är det någon i närheten av Hässelby som har verktyget som man ska ha när man installerar framväxeln i nya ultegragruppen?

TL217J01.jpg

squarepusher skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> är det någon i närheten av Hässelby som har
> verktyget som man ska ha när man installerar
> framväxeln i nya ultegragruppen?
>
>

Hur använder man det? Borde det inte gå utan som på de gamla? Eller ska växeln ha nån ninjavinkel som är svår att uppskatta sig fram till?

marr skrev:
> Eller ska växeln ha nån ninjavinkel som är svår att uppskatta sig fram till?

Man har minskat slaget i briftern så det är nästan drag rakt över vridpunkten, så därför ska man ställa om en "flärp" vid vajerlåsningen så vajern hamnar på rätt sida leden.
Borde gå fixa utan verktyget för står det fel så blir det antingen svårt att få fullt slag på kedjeföraren eller oxå för jävla trögt att växla upp - beroende på hur nära vridpunkten vajern passerar.

har inte sett bra bilder men jag tror att jag ska ha "on" på framväxeln (kan ställas i två lägen som ger olika hävaram). Frågade Canyon men de visste inte heller vad jag skulle ha.

Hmm bytte vajjer på en 6800 utrustad hoj häromdagen utan att ens notera detta.

Drog vajjern som vanligt på gamla ultegra så måste alltså gjort fel. Dock fungerade det bra att växla. Får nog återkalla hojjen och se över hur det ser ut :)

Så här ser det nu, som synes så det ligger ganska nära skiljelinjen. skulle därför vara intressant att se vad verktyget skulle indikera.

bea0a3e8-0071-40ed-b6e6-d2f807771114.jpg

Skrmklipp.JPG

Senast ändrad:
marr skrev:
> Hmm bytte vajjer på en 6800 utrustad hoj
> häromdagen utan att ens notera detta.
>
> Drog vajjern som vanligt på gamla ultegra så
> måste alltså gjort fel. Dock fungerade det bra
> att växla. Får nog återkalla hojjen och se
> över hur det ser ut :)

Glömde helt bort den här plastbiten när jag installerade 5800 igår. Kunde dock växla utan att något exploderade.

Nyårslöfte blir att nästa år ska jag kolla om jag gjort fel :)

Det där verktyget klarar man sig utan. Prova båda dragningarna och känn vilken du trivs bäst med (det tar inte många minuter).

SemiOT: På min framväxel (FD-7900) fick jag använda en tredje dragning, men det är ovanligt.

Tillbaka
Topp