Vevarmen gick av.

Crizl

Medlem
Vevarmen gick av.
Hej.
Har en Canyon Grizl CF7 2022 och igår så dinglade vänstra vevarm plötsligt under min sko. (Jag överlevde crashen)!
Det hela hände i stort sett utan förvarning. Dagen innan dess märkte jag dock att kedjan drog minimalt i främre växel och då antog jag att den behövde justeras. Men nu med facit på hand så var det nog vevpartiet som började lossna vilket det också gjorde dagen därpå och jag förmodar att bultarna inte blev korrekt åtdragna vid monteringen i Koblenz.
Jag har så klart mailat Canyon kring detta och hoppas på att det blir en smärtfri process.
Frågan då! Har någon råkat ut för likande? Tar Canyon sitt ansvar i det fallet eller skylls det på slitage? Är det ens möjligt att vevarmen bara glider av i farten?

Bilagor

• IMG_1804.jpeg
    IMG_1804.jpeg
    626.6 KB · Besök: 235
Vevarmen gick av.

Vevarmen gick av.

Vevarmen gick av.
Tydligen räcker inte momentet som shimano rekommenderar till. Jag drog min med rekommenderat moment efter nyleverans och det var draget enligt spec men lossnade efter ett par månader. Nu kontrollerar jag med jämna mellanrum, samt drar åt med lite högre moment.

Vevarmen gick av.
Tydligen räcker inte momentet som shimano rekommenderar till. Jag drog min med rekommenderat moment efter nyleverans och det var draget enligt spec men lossnade efter ett par månader. Nu kontrollerar jag med jämna mellanrum, samt drar åt med lite högre moment.
Jag kommer i framtiden kontrollera allt som går att kontrollera.

Vevarmen gick av.
Finns väl en teori om att det är vevlagret som ställer till det på Grizl CF.
Kör ett ramkit av Grizl CF SL och körde med ett vanligt pressfit-lager från Shimano tillsammans med GRX810 och har inte något problem alls.
Har kontrollerat momentet några gånger utan att det ändrat sig sedan tidigare kontroll.

Vevarmen gick av.
Kör ett ramkit av Grizl CF SL och körde med ett vanligt pressfit-lager från Shimano tillsammans med GRX810 och har inte något problem alls.
Har kontrollerat momentet några gånger utan att det ändrat sig sedan tidigare kontroll.
Just nu väntar jag mest på canyons svar kring detta. När jag har studerat fotot lite mer så kan jag tycka att det är lite snålt med fästyta för självaste vevarm och att den yttre bulten egentligen inte klämmer kring något alls.

Bilagor

• IMG_1802.jpeg
    IMG_1802.jpeg
    514.2 KB · Besök: 148
Vevarmen gick av.
Just nu väntar jag mest på canyons svar kring detta. När jag har studerat fotot lite mer så kan jag tycka att det är lite snålt med fästyta för självaste vevarm och att den yttre bulten egentligen inte klämmer kring något alls.
Är verkligen högersidan inknackad så långt det går? Det där lirar nämligen inte med hur mycket axel som sticker ut på första bilden.

Vad gäller vevlagret - sitter där några spacerringar mot ramen och i så fall hur många?
Vad är bredden på vevlagerhylsan (ej inräknat vevlagret) ?

Vevarmen gick av.
Min trillade också av.

Pratade med lokal cykelmekaniker.
Vevarmarna trillar av på 50% av de cyklar de plockar upp ur lådor och säljer i butik.
Vevarmarna är då dragna på fabrik.

När cykelmekanikern själv drar skruvarna har denne slutat använda momentnyckel, men har mätt upp sitt muskel-minne till ca 17nm.

Mitt fall gills inte.
Jag hade inte dragit åt dem alls.

Vevarmen gick av.
Min trillade också av.

Vevarmarna trillar av på 50% av de cyklar de plockar upp ur lådor och säljer i butik.

När cykelmekanikern själv drar skruvarna har denne slutat använda momentnyckel, men har mätt upp sitt muskel-minne till ca 17nm.

Mitt fall gills inte.
50% låter galet mycket. I så fall är det troligen inte vevarna det är fel på utan snarare de som monterat.
Själv har jag nog haft kanske 8 shimanovevar (oftast lite billigare, deore eller slx) med precis den konstruktionen, aldrig haft några problem. Men eftersom jag är lite mekaniskt orienterad i sinnet så har jag alltid korsdragit dem lite i taget så man inte snedbelastar något.

Vevarmen gick av.
50% låter galet mycket. I så fall är det troligen inte vevarna det är fel på utan snarare de som monterat.
Själv har jag nog haft kanske 8 shimanovevar (oftast lite billigare, deore eller slx) med precis den konstruktionen, aldrig haft några problem. Men eftersom jag är lite mekaniskt orienterad i sinnet så har jag alltid korsdragit dem lite i taget så man inte snedbelastar något.

Ja, samma vev har åk av och på ett par gånge på den andra ramen utan problem.
Nu drog jag inte ens åt skruvarna utan det var bara förspänningsskruven som höll ihop allt..

Vevarmen gick av.
Undrar samma sak. Förspänningsskruven kläms fast när vevarmen skruvas fast med de 2 spännskruvarna.

Fanns någon förspänningsskruv i plast?
Än är jag ingen fullända cykelmekaniker och behärskar inte all techspråk. Men denna mojäng hade gått av och halva satt kvar i vevpartiet och den andra halvan i vevarmen som hade gått av.

Bilagor

• IMG_1799.jpeg
    IMG_1799.jpeg
    487.1 KB · Besök: 90
Vevarmen gick av.
Är verkligen högersidan inknackad så långt det går? Det där lirar nämligen inte med hur mycket axel som sticker ut på första bilden.

Vad gäller vevlagret - sitter där några spacerringar mot ramen och i så fall hur många?
Vad är bredden på vevlagerhylsan (ej inräknat vevlagret) ?
Jag har dragit ihop vevpartiet så gott det gick för hand då jag inte äger verktyg avsett får sådant. Men med skjutmått mätt in på vänstra sida befinner sig gängan 5,4 mm innanför.

Bilagor

• IMG_1811.jpeg
    IMG_1811.jpeg
    567.2 KB · Besök: 106
Vevarmen gick av.
Du får testa att dra ihop det med tving eller nåt. Eller köpa en ny och göra det enligt instruktion
Jo. Nåt sådant hade jag väl också tänkt mig. Men just nu ska jag bara rengöra hela cykeln och sedan tänker jag invänta ett svar från Canyon HQ. Upptäckte nämligen att kedjan som gick av mot insidan under crashen skadade lacken ned till kolfibret kronor vilket nästan känns värre. Är måttligt irriterad så att säga. Men tack för tips o svar.

Vevarmen gick av.
Än är jag ingen fullända cykelmekaniker och behärskar inte all techspråk. Men denna mojäng hade gått av och halva satt kvar i vevpartiet och den andra halvan i vevarmen som hade gått av.
Det är nr 1 i skissen

Ett verktyg behövs för att stänga/öppna förspänningsskruven.

Spänn lätt så att inget glapp känns. Växeldra de två spännskruvarna. Om du saknar känsla för skruvdragning behövs momentnyckel, men annars lär känsla räcka långt.

Vet inte hur mycket goodwill Canyon ger i sådana fall. Till viss del är det användarens ansvar att kontrollera att grejerna sitter fast innan användning. Du borde märkt att vevarmen glappade på axeln innan axeln började glida runt i vevlagret.

Vevarmen gick av.
Det är nr 1 i skissen

Ett verktyg behövs för att stänga/öppna förspänningsskruven.

Spänn lätt så att inget glapp känns. Växeldra de två spännskruvarna. Om du saknar känsla för skruvdragning behövs momentnyckel, men annars lär känsla räcka långt.

Vet inte hur mycket goodwill Canyon ger i sådana fall. Till viss del är det användarens ansvar att kontrollera att grejerna sitter fast innan användning. Du borde märkt att vevarmen glappade på axeln innan axeln började glida runt i vevlagret.
Tack. Jag studerade en sprängskiss av vevpartiet igår för att få mer insyn i det hela. Men i första hand vill jag att Canyon hör av sig och tar ställning kring detta. Innan dess lyfter jag inte ett finger.

Vevarmen gick av.
Min trillade också av.

Mitt fall gills inte.

Tjena!

Vad är det för skitmärken dom säljer? Extremt sällan jag stöter på att en vevarm trillat av på en ny cykel och jag eftedrar aldrig vevar vid montering.

Sen att ha 17 nm i muskelminne är ren bullshit och det finns ingen anledning att dra så hårt, drar alla Shimano med 14nm när jag eftermonterar eller vid vevlagerbyte och det har heller aldrig varit några problem.

Vevarmen gick av.
Tjena!

Vad är det för skitmärken dom säljer? Extremt sällan jag stöter på att en vevarm trillat av på en ny cykel och jag eftedrar aldrig vevar vid montering.

Sen att ha 17 nm i muskelminne är ren bullshit och det finns ingen anledning att dra så hårt, drar alla Shimano med 14nm när jag eftermonterar eller vid vevlagerbyte och det har heller aldrig varit några problem.
Jag skulle inte vilja påstå att GRX är skit. Men det är inte heller omöjligt att någon monterar nån komponent lite fel. Shit happens. Men då är det inte mer än korrekt att stå för det också och åtgärda problemet.

Vevarmen gick av.
Tjena!

Jag har också lyckats får en shimano vevarm att lossna. Dragen med momentnyckel till 14nm.

Liten teori om att det är plastbiten som ska komprimeras som inte riktigt sitter perfekt.

Vevarmen gick av.
Jag har också lyckats får en shimano vevarm att lossna. Dragen med momentnyckel till 14nm.

Liten teori om att det är plastbiten som ska komprimeras som inte riktigt sitter perfekt.
Jag talade nyss med en cykelmekaniker som har haft tre shimano vevpartier med samma problem och hans teori var att det möjligtvis kan bero på sämre kvalitet i aluminiumet.
Who knows? Mitt ärende har iaf gått vidare till Canyons tekniska avdelning nu.

Vevarmen gick av.
Förstod inte riktigt vad du pratade om, men kollade komponentspecen och ser nu att Canyon på vissa builds med Shimano (varav typ alla Grizl och Grail) verkar ha bytt till Token vevlager som gängas ihop på mitten. Då undrar man ju lite varför, någon specifik underleverantör av ramar som har problem med toleranserna?! Hittade detta även på många av de enklare (CF SL och nedåt) serierna av Ultimate, Endurace och Aeroad men inte de finare (SLX etc.).

Vevarmen gick av.
Förstod inte riktigt vad du pratade om, men kollade komponentspecen och ser nu att Canyon på vissa builds med Shimano (varav typ alla Grizl och Grail) verkar ha bytt till Token vevlager som gängas ihop på mitten. Då undrar man ju lite varför, någon specifik underleverantör av ramar som har problem med toleranserna?! Hittade detta även på många av de enklare (CF SL och nedåt) serierna av Ultimate, Endurace och Aeroad men inte de finare (SLX etc.).
Så kan det vara. Kan också bero på att köpare av de dyrare modellerna byter delar de inte gillar, medan köpare av något billigare modeller reklamerar. Gnekande pressfitlager är nog ett vanligt problem. Shimanos plastkoppar tycks vara konstruerade att forma sig något efter ojämna hål. Tokens vevlager tycks anpassa sig ännu mer och sitter stadigare med skruvfattningen.

Jag byte vevlager på min Aeroad cf slx pga knek mellan ram och vevlager efter ca 1500 mil. Jag misstänker att plasten i kopparna utmattas med tiden och till sist börjar det gneka. Med ett nytt Shimano försvann gneket, men det kommer säkert tillbaks.

Vevarmen gick av.
Shimano saint går att hoppa klippor och köra rampage på men alla andra Shimano vevar bara ramlar av....med exakt samma design. Att montera det rätt från början och underhåll löser nog många problem.?
cykeln monterades av Canyon och jag har ägd den sen maj förra året och har rullat 100 mil med den. Vevarmen åkte verkligen av utan någon som helst förvarning.
Min gissning är dålig montering, vilket då borde ha märkts nån gång, eller materialfel.

Vevarmen gick av.
Vilseledande trådrubrik. Hade vevarmen gått av hade det varit en sensation i klass med TdF stjärnans vevaxelsbrott för en herrans massa år sen. En vevarm som lossnar från vevarmen däremot, är en så trivial händelse att inte ens ett på tusen ögonbryn höjs.

Vevarmen gick av.
Vilseledande trådrubrik. Hade vevarmen gått av hade det varit en sensation i klass med TdF stjärnans vevaxelsbrott för en herrans massa år sen. En vevarm som lossnar från vevarmen däremot, är en så trivial händelse att inte ens ett på tusen ögonbryn höjs.Tänker likadant. Det ska vara inte kunna hände då vevpartiet är den delen som får utstå med en hel del kroppsvikt

Vevarmen gick av.
Vilseledande trådrubrik. Hade vevarmen gått av hade det varit en sensation i klass med TdF stjärnans vevaxelsbrott för en herrans massa år sen. En vevarm som lossnar från vevarmen däremot, är en så trivial händelse att inte ens ett på tusen ögonbryn höjs.
Nå ja, så ovanligt är det inte. Googla ’snapped crank’ skall du se.
Men visst tänkte jag som du när jag läste rubriken.

Vevarmen gick av.
Nå ja, så ovanligt är det inte. Googla ’snapped crank’ skall du se.
Men visst tänkte jag som du när jag läste rubriken.
Det har hänt flera och även andra vevpartier men som tur inget alldagligt. Det kan beror på ett materialfel eller den mänskliga faktorn.
Men mitt fel är det absolut inte och jag hoppas verkligen att Canyon eller Shimano resonerar likadant. Check your crank!

Vevarmen gick av.
Men det är ju ändå lite intressant att just denna cykel verkar drabbas ofta.. Se slutet av denna tråd:

Kan det vara så att vevlagret påverkar att vevarmen lossnar? Säg att vevlagret glappar en aning, skulle det kunna orsaka att vevarmen "gilder" av även om "säkerhetsstiftet" eller vad det heter är rätt monterad?

Jag har en grizl med rotor-vevpartiet och har problemet med att låsbulten gängar upp sig. Har köpt hem ett grx-vevparti som jag tänkte borde lösa problemet men jag kanske borde passa på att byta vevlagret också till ett ultegra pressfit jag har liggande? Det borde väl inte kunna vara ramen som är problemet?

Vevarmen gick av.
Har köpt hem ett grx-vevparti som jag tänkte borde lösa problemet men jag kanske borde passa på att byta vevlagret också till ett ultegra pressfit jag har liggande? Det borde väl inte kunna vara ramen som är problemet?
Vevlagret från Token har en ”prisbelönt” design som ger större acceptans mot orunda hål. Om kopparna och dess flänsar flexar kanske de kan trycka loss eller ”pulsera” skruvförbandet.

Prisbelönt design brukar innebära dålig design.

Kanske ett fall för Hambini?

Vevarmen gick av.
Vevlagret från Token har en ”prisbelönt” design som ger större acceptans mot orunda hål. Om kopparna och dess flänsar flexar kanske de kan trycka loss eller ”pulsera” skruvförbandet.

Prisbelönt design brukar innebära dålig design.

Kanske ett fall för Hambini?
De är ju ganska dyra vad jag förstår så borde ju vara bra tycker man...

Vevarmen gick av.

Tjena!

Jag har själv kört av två vevarmar och senaste i onsdag så fick jag byta en knäckt vevarm på en cykel.
Absolut inte sensationellt. Även om det är mycket ovanligare idag än för femton år sedan.

Tillbaka
Topp