Vevlager Alpinestars Al Mega XT?

Är hojen från runt 1993-1995 nångång?

Skulle gissa att det är ett shimano orginal med ringade kulor, lösa koppar och lös axel.... alternativt ett kassettlager.
Verktyg finns till bägge modellerna, den äldre modellen har en gängad låsring på vänstra lagerkoppen och den nyare har inte en sån.... Och.. Nej det är inte ipressat.

tack för svaret. cykeln är troligtvis från -95. Min lokala cykelhandlare har inga verktyg tll vevlagret,var kan man införskaffa dylika instrument?

johnörjan skrev:
-------------------------------------------------------
> tack för svaret. cykeln är troligtvis från -95.
> Min lokala cykelhandlare har inga verktyg tll
> vevlagret,var kan man införskaffa dylika
> instrument?

Va?? Då är han inte vidare välutrustad... Kan du ta en bild av vevlagret på vänster sida hojen och visa? Då kan jag nästan direkt tala om vilka verktyg du ska ha... kan nog tom ordna bilder på dom.

Den borde ha ett vanligt kassetlager. Ett vevlagerverktyg från Biltema räcker för att få loss det. Har inte din handlare verktyget så byt handlare! Detta är lika vanligt som att ha en skiftnyckel hemma...

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Den borde ha ett vanligt kassetlager. Ett
> vevlagerverktyg från Biltema räcker för att få
> loss det. Har inte din handlare verktyget så byt
> handlare! Detta är lika vanligt som att ha en
> skiftnyckel hemma...

Tveksamt att det är kasettlager på den. Skulle gissa på lösa koppar, lös axel, lösa kulor osv...

Om det är lösa grejjor så behövs en jääävligt stor skiftnyckel på ena sidan och sen brutalt vålde och en skruvmejsel och ett tillhygge. Alt skitstor skiftnyckel på båda sidor (eller fast nyckel). Alt andra varianter...

Så Jan... fixa en bild och du skall få ett korrekt svar.

Stalle

Samt som sagt tidigare, helt säkert lösa koppar,axel och kulor! Varje bättre cykelverkstad/handlare har növändiga verktyg och kunskap!

Varför tror ni på lösa koppar. Jag köpte min första MTB 1990 (Deore DX) och redan då var det kassetlager. Ingen därefter har haft något annat.

Att du skulle haft ett DX kasettlager redan 90 håller jag för synnerligen otroligt då de dök upp först 92. Men även hojjar sålda 93 hade lösa koppar.

Men med tanke på att de dök upp 92 så kanske du har rätt. Om nu hojjen är från 95? Vilket jag håller för lite sent datum. Skulle nog säga 93?

Men... eftersom Jans LBS inte kände igen lagret så kan det ju mycket väl betyda att det är lösa koppar för ett modernt lager borde ju som sagt vilken LBS som helst känna igen.

Stalle

Tillbaka
Topp