vevlager fråga

benny

Medlem
vevlager fråga
säkert en dum fråga men hur ser man vilket vevlager jag har på hojjen, så jag vet vilket jag ska köpa och skruva in ist för det som glappar. för jag måste köpa ett speciellt verktyg har jag förstätt.

tacksam för svar

benny

vevlager fråga
På (nästan) alla lite modernare cyklar, är det brittisk gänga.

Då finns det två saker att ta hänsyn till.

1. bredd på rörstumpen i ramen som de skall sitta i, brukar vara 68 eller 73 mm. Mät med skjutmått.
2. Axelns längd. Finns några olika, mät med skjutmått, efter att du avlägsnat vevarmarna.

Detta förutsätter att du har en axel med en konisk fyrkantig tapp åt var håll på vilken vevarmarna träs.

Du behöver för att utföra bytet ett par "specialverktyg" dels en vevarmsavdragare för att få loss vevarmarna.

Sen behöver du en vevlagerkasettnyckel.

Har du ett äldre lager i dag med separata spännringar kan det underlätta med en haknyckel för att ta loss det gammla, men det fungerar även med huggmejsel och hammare.

Även om du har ställbart sedan inna, så är det lämpligt att byta till ett modernt kapslat.

vevlager fråga
IMG_0283.JPG ht=480

IMG_0285.JPG ht=640

Är det shimano som står vid trampan?

vevlager fråga
Tja igen, tänkte på länken du postade med vevlagret! Är det bara att beställa det eller behöver jag mäta längden på axeln som någon skrev. Det står att det passar både 68 och 73 mm diameter på sidan, så då antar jag att det inte kan bli fel där iaf?

har aldrig pillat med vevlager förut så därför är jag lite nojjig att det blir fel. Men det är kul att försöka mecka själv :)

/benny

vevlager fråga
benny skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja igen, tänkte på länken du postade med
> vevlagret! Är det bara att beställa det eller
> behöver jag mäta längden på axeln som någon
> skrev. Det står att det passar både 68 och 73 mm
> diameter på sidan, så då antar jag att det inte
> kan bli fel där iaf?

På Hollowtech II sitter axeln i vevpartiet. Montera bara de nya delarna exakt som de gamla sitter idag - det ser t.ex. ut att sitta en distans mellan ram och lager på drivsidan.

Tillbaka
Topp