Vevlager mek! Vad behöver jag?

911012

Medlem
Hej, måste riva vevpartiet på min Canyon Nerver Al+ 6.0 2013
Någon som vet vilka verktyg jag behöver och vart jag kan köpa dessa (hellst i butik)

Jag måste riva ner alltihop för att komma åt svingen, en skruv har gängat ur sig själv i länkaget bakom vevpartiet och tar nu i lilla klingan fram :/

De är deore vevparti.

Tacksam för alla tips jag kan få! :)

Bilagor

• shimano deore vev.jpg
    shimano deore vev.jpg
    18.3 KB · Besök: 16
mr_eastman skrev:
-------------------------------------------------------
> Du behöver en insexnyckel till vänster pedalarm,
> sen behöver du ett vevlagerverktyg, jag köpte
> ett på min lokala XXL butik för typ 200:-
>
> det var enklare än jag trodde att få isär det.

Okej! Då ska jag bara hitta på en vevlagerverktyg då :) !

Tack för hjälpen!

Med vevlagervertyg så menar du ett verktyg för att lossa "starscrewen" som det kallas som sitter på vänster sida... ??

Bilagor

• shimano starscrew.jpg
    shimano starscrew.jpg
    6.2 KB · Besök: 12
För att dra åt skruven till svingen behöver du inte demontera vevlagret, räcker att demontera vevpartiet.
Glöm inte att göra rent skruven och gängorna i ramen + Locktite vid monteringen.

/G

911012 skrev:
> Dessa två alltså?! :)
>
> http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeldelar/Cykelverkt
> yg/L%C3%A5sringsnyckel-LockOut-Shimano/p/1042558_1
> _Style
>
> http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeldelar/Cykelverkt
> yg/Vevlager-extern-sk%C3%A5l-BracketGrip/p/1042557
> _1_Style

Den första är för att ta loss kassetten, den andra för att lossa vevlagret. Du behöver inget av dem för att komma åt skruven i svingen. Den lilla plastlåsringen som håller vänster vevarm kan lätt skruvas loss och dit med ett mynt, en däckrängare eller en platt mejsel. Den sitter inte och ska inte sitta fast särskilt hårt. I övrigt behöver du bara insexnycklar av passande storlek.

+1 på GurraG

Räcker med borttagning av vänster pedalarm, sedan kan du skjuta ut vevpartiet och komma åt skruven som sitter löst.

Bra att veta, har själv funderat på vilka verktyg som behövs.

Brukar alltid kolla skruvarna för baksvingen när jag tvättar/smörjer etc. Polarens inre skruv hade gängat ur sig rejält och häromdagen fick jag lov att dra åt min på vänster sida också. Verkar vara hyfsat vanligt förekommande på Canyons hojar.

På min kan jag inte "kolla" skruvarna på baksvigen, iallafall inte bakom vevpartiet utan att riva bort det ;) men jag lär mig väll säkert något nytt nu när jag ska börja skruva lite själv och de är alltid kul :)

Fick hem cykeln för bara några veckor sedan så de måste varit dåligt monterat från canyon, men antar att man får räkna med att efterdra de mesta efter några veckor på en ny cykel...

911012 skrev:
> På min kan jag inte "kolla" skruvarna på
> baksvigen, iallafall inte bakom vevpartiet utan
> att riva bort det ;) men jag lär mig väll
> säkert något nytt nu när jag ska börja skruva
> lite själv och de är alltid kul :)
>
> Fick hem cykeln för bara några veckor sedan så
> de måste varit dåligt monterat från canyon, men
> antar att man får räkna med att efterdra de
> mesta efter några veckor på en ny cykel...

Det stämmer att du måste demontera vevpartiet men INTE vevlagret som du (ev nån annan) är inne på i tidigare inlägg.

Senast ändrad:
Tack till alla som hjälpt!
Alltid trevligt bemötande här på forumet tycker jag. :)

Jag lossade vevpartiet, det var enkelt! bara 2 st insex på vänster sida sen tog jag en kniv och skruvade bort "starscrewen" (som sitter ganska löst) sen var det bara att knacka lite lätt på själva "vevaxeln" så gick det enkelt isär.

Vevlagret satt då kvar i ramen och till detta behöver man ett specialvertyg. (skriver utifall det är fler som undrar hur det sitter och vilka verktyg som behövs)

/ Albin

Tillbaka
Topp