Vevlager

Longines

Aktiv medlem
Vevlager
Min son har på kort tid "haft sönder" tre vevlager, två standardcyklar och nu senast ett på min gamla mtb. Han är 18 år, gymmar men... vad ska jag göra? Ja, förutom att byta dem.

Vevlager
d_anders sa:
Kolla så att du drar åt vevlagret och även vevpartiet ordentligt. Försök att vicka vevarmen in-ut mot ramen, det ska inte gå.

Dra inte heller åt det för mycket, förstört vevlager på en vecka genom att dra 5Nm(Preload och klämskruv) där man bara ska ha 1Nm.

Senast ändrad:
Vevlager
Tack, men det är gamla cyklar med gamla vevlager. Jag har dock cyklat mkt på dem under de senaste åren men finner sannolikheten att en ny användare så snabbt lyckas sabba dem som ganska liten, eller?

Vevlager
Beror på var man kommer ifrån. Skickar du en extremsportåkare som kör 5m hopp första dagen på sin cykel så kommer något att gå sönder snabbt medans skickar du en feg person så kommer det vara mindre risk. Finns nybörjare som börjar tävla i världscupen efter ett år och cyklister som cyklat i 40år som knappt kan bunnyhop. Nu är vevlagret kaputt och du får köpa nytt, inte så mycket att diskutera om?

Tillbaka
Topp