Vevlagret

Vevlagret
Scott_Blackstone skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur drar man åt vevlagret?
> (Det har blivit ett litet spel)
> behöver man specialverktyg med mera?

Börja med att tala om vad du har för vevlager,,Annars blir det svårt att få hjälp här !

Vevlagret
Så här ser mitt vevlager ut
vev.jpg

Vevlagret
Alltså, den sortens vevlager anses inte möjliga att göra service på. Om lagret sitter löst i ramen kan man dra åt det. Om axeln glappar i hylsan så är det byte som gäller.

Vevlagret
Scott_Blackstone skrev:
> Om man måste byta lager, finns dom på
> Cyclecomponents?
> Hur vet man vilken modell?

Ser ut som ett vanligt fyrkants vevlager, dvs att axeländarna är fyrkantiga.
Du avmonterar vevlagret ur ramen, på lagret brukar det stå vad det är för lager.

68mm för vevlagerhusets bredd och t.ex 113 för längden på axeln.
i det här fallet är jag nästan helt säker på att det är 68mm vevlagerhus bredd och sen skulle jag tro att det är 118mm axel.

Står inte axellängden på själva vevlagret kan det ibland stå på axeln, ganska nära ena änden.
Om inte, då är det bara att plocka fram valfritt mät-instrument och mäta axeln på längden.

Vevlagret
Knarr i vevlagret

Det är så att jag har köpt ny cykel, en Grand Canyon 8.0 AL och har användt den senaste veckan riktigt friskt! Men den är ju inte mer än en vecka gammal så det skulle vara konstigt om vevlagret har gått sönder men ser inget annan anledning till varför det skulle göra ljud ifrån sig så jag trampar på. Vevlagret är ett Shimano Deore XT. All info/hjälp uppskattas!

Vevlagret
Vänstergängat på högersidan, högergängat på vänstersidan. Se till att göra rent gängorna och fetta in innan du monterar det nya lagret.

Senast ändrad:
Vevlagret
Beergo skrev:
> Knarr i vevlagret
>
> Det är så att jag har köpt ny cykel, en Grand
> Canyon 8.0 AL och har användt den senaste veckan
> riktigt friskt! Men den är ju inte mer än en
> vecka gammal så det skulle vara konstigt om
> vevlagret har gått sönder

Som nämts tidigare fetta in klingbultarna. Fetta in pedal-gängorna om inte det hjälper
ta bort vänster veven och fetta in axeln. tror inte det är lagret då det är nytt

Vevlagret
Scott_Blackstone skrev:
> Allt gick åt helvete!
> Det bara small till, och varenda tapp lossnade i
> ringen.
> Nu måste man köpa ny cykel :(

Försök beskriva problemet så att man förstår. Vad menar du med varenda tapp lossnade i ringen??
Om du menar splinesen på vevlagret så går det alltid att få loss det ändå, är man inte kreativ nog själv kan man alltid lämna in det till en cykelbutik. Sen är det bara att montera ett nytt vevlager och köra.
Har du dragit gängpaj på vevlagerhhuset så finns det också lösningar för detta.
Men om du vill köpa en ny cykel så för all del, gör det :)

Vevlagret
Är det inte bara en (plast-)hylsa som styrning på den sidan och själva lagret är iskruvat från andra sidan??
Isåfall borde det vara ganska enkelt fixat.

Senast ändrad:
Vevlagret
Precis, resterna från plasthylsan kan du spräcka ur i efterhand. Strunta i den så länge.
Börja arbeta på drivsidan men försök ha ett verktyg, ex lång snabbkoppling eller skruvtving,
så att hylsan hålls på plats mot splinsen i vevlagret innan du tar i för kung och fosterland.

Om det däremot splinsen i vevlagret som är skadade, skulle jag rek. att du lämnar in cykeln.
Då krävs det bra verktyg, värme och lite våld.

/N

Vevlagret
NiclasY skrev:
> Börja arbeta på drivsidan men försök ha ett
> verktyg, ex lång snabbkoppling eller skruvtving,
> så att hylsan hålls på plats mot splinsen i
> vevlagret innan du tar i för kung och
> fosterland.

Det är typ jätteviktigt! Funkar också bra med en gängstång och ett par brickor och muttrar genom verktyg och vevaxel. Det är otroligt lätt att slinta annars, och det blir mycket lättare när man vet att allt sitter fast. För vevlagret kan sitta riktigt ordentligt, så kommentaren om kung och fosterland är inte på skoj.

Vevlagret
Scott_Blackstone skrev:
> Från drivsidan var kulorna synliga, där sprutade
> jag in fett
> Men på andra sidan såg jag inga kulor, så
> sprutade in lite olja
> (försöker rädda detta lagret)

Olja i ett lager är aja bajja!
fett ska det vara, så tjockt som möjligt, om det inte är ett keramiskt lager.
Då ska det vara fett eller olja som är gjort speciellt för keramiska lager.

Angående det här med åt vilket håll man ska skruva i och ur vevlager och pedaler.
Tänkter alltid att kopparna ( engelsk gängat /vanligt vevlager) alltid skruvas bakåt vid montering och framåt vid avmontering, detta gäller båda sidor av cykeln - alltid bakåt vid montering
När det kommer till pedaler så är det tvärt om.

Vevlagret
Kanske var det därför det sprack?
Men när jag lossade åt vänster (vanliga hållet) lossade det lite, men sen fastnade det igen
Och sen "juckade" jag lite fram och tillbaka. Det verkade inte lossna mer

Vevlagret
Återkommer med ett foto hur det ser ut nu. Själva ringen försvann när det sprack, så det enda är nog att borra med ett borr, men risken finns att gnaga sönder gängorna i ramen, på vägen in

Vevlagret
Kan du inte skruva ur det från drivsidan? Om du är osäker så rulla ned hojen till din LBS så fixar de det för mindre pengar än en ny hoj kostar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp