Vi borde prata om BikeSthlm

Det är en skum jävel.
Svor åt mig en morgon vid Sockenplan för att jag inte hade nog med reflexer för ett par v sedan.
Såg honom även på väg in till Söder några ggr i somras. Klipper rosenbuskar kl 7 på morgonen.
Vid sidan av Nynäsvägen.....:D :/

matz 1 sa:
Det är en skum jävel.
Svor åt mig en morgon vid Sockenplan för att jag inte hade nog med reflexer för ett par v sedan.
Såg honom även på väg in till Söder några ggr i somras. Klipper rosenbuskar kl 7 på morgonen.
Vid sidan av Nynäsvägen.....:D :/

Städa upp och klippa bort växtlighet är sånt som vi borde göra mer av tycker jag. Att inte bara tänka på att andra, eller stan, eller entreprenad ska tänka på allt åt oss. Bra gjort av honom, även om jag tror att det är just vad han vill bli ser vad med.

Gick eller cyklade du när du fick skäll? I klippen ser folk mest överaskade ut när han drar igång, och verkar mest undrande vad det är för någon. Sen finns det förstås taxikillen som satte igång och veva mot BikeSthml, och där vet vi ju hur det gick.

Senast ändrad:
Haha, håller han på fortfarande? Trodde inte han skulle klara sig så länge, men stockholmsbilisterna är väl ganska överseende för det mesta.
Tror jag sett honom på skeppsbron en gång, hybrid med styret fullt av tutor, kameror, lampor, mm.

Det löjliga är att han är så engagerad i sånna menlösa ting. Med en sån frenesi skulle karln kunna göra en jätteinsats för vad vet jag, Barncancerfonden, röda korset eller den lokala pingisklubben. Nu är han bara tragisk. Uttrycket ”Elda för kråkorna” har aldrig passat så bra.

Vi har allt för få som BikeSthlm.

Inte för att jag står bakom alla hans påhitt utan för att de behövs en motpart till normaliseringen av många bilisters egocentrerade regelbrytande och samhällets bilnorm. Stockholms cyklister är allt för snälla och lite civil olydnad skulle hjälpa staden att ställa om från slentrianmässig privatbilism till mer hållbart resande.

Det var ganska vedervärdigt beteende bland folk i Nederländerna mot bilister som snabbade på förändringen där. Även om det är svårt att rättfärdiga hur förändringen uppnåddes så blev resultatet bra och missbeteendet snabbade definitivt upp förändringen, kanske rent av möjliggjorde den.

skogsvakt sa:
Det löjliga är att han är så engagerad i sånna menlösa ting. Med en sån frenesi skulle karln kunna göra en jätteinsats för vad vet jag, Barncancerfonden, röda korset eller den lokala pingisklubben. Nu är han bara tragisk. Uttrycket ”Elda för kråkorna” har aldrig passat så bra.
Det där är ju aldrig en giltigt argumentation.

perzzon sa:
skogsvakt sa:
?

Olby sa:

Inte för att jag står bakom alla hans påhitt utan för att de behövs en motpart till normaliseringen av många bilisters egocentrerade regelbrytande och samhällets bilnorm. Stockholms cyklister är allt för snälla och lite civil olydnad skulle hjälpa staden att ställa om från slentrianmässig privatbilism till mer hållbart resande.

Det var ganska vedervärdigt beteende bland folk i Nederländerna mot bilister som snabbade på förändringen där. Även om det är svårt att rättfärdiga hur förändringen uppnåddes så blev resultatet bra och missbeteendet snabbade definitivt upp förändringen, kanske rent av möjliggjorde den.

Civil olydnad? Så att bete sig som ett svin, bryta mot en massa trafikregler och allmänt köra som en idiot, tuta på gångtrafikanter, är civil olydnad? Som du dessutom vill se mer av?

Själv tycker jag att kypare börjar bli väl dryga. Bäst att sätta dem på plats, knäppa med fingrarna, skicka tillbaka maten, prata högljutt, och bete mig allmänt odrägligt. Jag kommer säkert att få bättre service då?

Nej, jag tror inte att det blir bättre stämning i trafiken när cyklister muckar gräl med bilister.

Fuskcyklist sa:
Olby sa:

Civil olydnad? Så att bete sig som ett svin, bryta mot en massa trafikregler och allmänt köra som en idiot, tuta på gångtrafikanter, är civil olydnad? Som du dessutom vill se mer av?

Själv tycker jag att kypare börjar bli väl dryga. Bäst att sätta dem på plats, knäppa med fingrarna, skicka tillbaka maten, prata högljutt, och bete mig allmänt odrägligt. Jag kommer säkert att få bättre service då?

Nej, jag tror inte att det blir bättre stämning i trafiken när cyklister muckar gräl med bilister.
+1
Sånt där snack som Olby kommer med gör mig rädd, sådana som vill koppla bort de normala demokratiska processerna för nån "god saks skull". Ungefär som miljöpartisten som ville "pausa demokratin för klimatets skull". Sådana personer är farliga.

Jag utgår från att TS är personen bakom BikeSthlm. Varför skulle någon som på allvar ogillar youtube-kanalen starta en tråd där den enda förutsägbara konsekvensen är att driva trafik dit?

GoranS sa:
perzzon sa:
skogsvakt sa:
?
Att skämma någon för att de engagerar sig i något som man inte tycker är tillräckligt viktigt.

Man kanske borde tala med och inte om BikeSthlm? Det lilla jag sett verkar inte bra. Framför allt finns det ingen vinst i att skrämma eller reta upp oskyddade trafikanter. Bilisterna tror jag har en allmänt dålig bild av cyklister, en bild som blir ytterligare lite sämre.

han kanske dyker upp här snart. tittat på några filmer, grundsyftet verkar gott, men utförandet i en del lägen mer än tveksamt.

när han blockerar hornsgatan trots helt klart vettig snöröjning på cykelbanan skiter han ut sig.

tråkigt.

Olby sa:

Man kanske skall tänka att en cykel är ett fordon och där finns det även finns regler för.

Den här videon t ex är ju bara nonsensgrejer, är det verkligen något som är värt att göra videos över?

Är ju mer en reflektion över att liraren cyklar i en storstad och själv cyklar mot rött osv..

Men det är tydligen ok för rödljuset är "trasigt" enligt experten.

Allroad sa:
Den här videon t ex är ju bara nonsensgrejer, är det verkligen något som är värt att göra videos över?.

Varje gång någon länkar till stollens youtubeskräp så rankas den lite högre upp i Goggles och Youtubes system och fler kommer att rekommenderas eländet. Lät bli att länka dit om du tycker det är nonsens.

Senast ändrad:
Allroad sa:
Den här videon t ex är ju bara nonsensgrejer, är det verkligen något som är värt att göra videos över?

Är ju mer en reflektion över att liraren cyklar i en storstad och själv cyklar mot rött osv..

Underbart att han har med en smitning i den videon. Han krokar ju i kvinnans väska och bara drar. Sedan spelar det knappast någon roll om hon står på fel ställe.
Det första jag fick lära mig när jag tog körkort, på första lektionen, var att man alltid ska glra allt man kan för att undvika en olycka och att man alltid ska underlätta för andra i trafiken. Något som han helt verkar ha missat.

Nej, jag är inte Bikesthlm ?

Visserligen får han flera klick, men jag tror inte att försöka tysta ner det är bra. Han har hållt på i flera år nu. Med tanke på att hans aktiviteter borde generera många och negativa kommentarer, är de bara få och nästan alltid positiva, så han verkar kö slog för kritik.

Ja, kanake borde någon med psykologisk insikt prata med Bikesthlm. Skulle jag försöka slutar det nog bara med att jag får stryk.

Angående
som länkades strax ovan. Inte helt ovanligt att trafikljuset inte detekterar cyklar, vilket får den för situationen extremt laglydige svensken att stanna. Klart polisen inte bara ser genom fingrarna, utan jag tror man även får rulla igenom ifall den inte slår om. Vill man ändå var laglydig, kan man hoppa av cykeln och gå de få metrarna.

Videon innehåller faktiskt lite dålig körning av taxi, men även helt normal. Verkar som han inte kan skilja på vad, och att bilister faktiskt är ute efter att skrämma och hota honom. Tillsammans med den märkliga butthurt-ironin.

Samtidigt ser han inte sin del i situationen. Här kör han så nära damen att handväskan flyger runt, och som lätt kunde ha slutat i en olycka. I andra visar han upp upp betydligt värre saker. Det var visserligen dåligt kört av honom, men ändå en olyckshändelse.

Senast ändrad:
BMF sa:
Allroad sa:

Underbart att han har med en smitning i den videon. Han krokar ju i kvinnans väska och bara drar. Sedan spelar det knappast någon roll om hon står på fel ställe.
Det första jag fick lära mig när jag tog körkort, på första lektionen, var att man alltid ska glra allt man kan för att undvika en olycka och att man alltid ska underlätta för andra i trafiken. Något som han helt verkar ha missat.
Han har troligtvis inte körkort...

ooms sa:
BMF sa:
Allroad sa:

Han har troligtvis inte körkort...
Det finns en video där han kör omkring i en bil och rekar sina platser. Men jag tror den är borttagen.

De frodas här men det här är effektivt botemedel

Bilagor

• hqdefault.jpg
    hqdefault.jpg
    16.8 KB · Besök: 252
Att klippa buskar långt upp i slänten vid Nynäsvägen är inget friskt beteende.
Själv hade han slängt cykeln mitt i cykelbanan ....
Att skrika på mig som rullade på cykel till t-banan "på en cykel" utan reflexväst är inte heller ett friskt beteende.

Kinkigt det var här då.....
Om man cyklar mot Södermalm från Enskede längs med Nynäsvägen så finns det "slänter" på höger sida, dom lutar både uppå och nedåt mellan Blåsut o Gullmarsplan.
Tydligt nog så eller?

matz 1 sa:
Om man cyklar mot Södermalm från Enskede längs med Nynäsvägen så finns det "slänter" på höger sida, dom lutar både uppå och nedåt mellan Blåsut o Gullmarsplan.
Tydligt nog så eller?

Hur vet du vem det var? Presenterade han sig?

.A. sa:
matz 1 sa:
Tydligt nog så eller?

Ser du karln så känner du igen honom. Han är lite händig. Typ.

Bengt-re sa:
.A. sa:
matz 1 sa:
Tydligt nog så eller?

Aha, kör han hantverksbil? Märkt BikeSthlm?

.A. sa:
Bengt-re sa:
.A. sa:
matz 1 sa:
Tydligt nog så eller?

Aha, kör han hantverksbil? Märkt BikeSthlm?

Hmmm.... snarare lite mer Sandviken

staine sa:
Ja se dessa söderortscyklister. Men HEN har billiga bygghandskar som blir blöta direkt, samt saknar bockstyre. Det kan ju få vem som helst att gå bananas.

Därmed avfärdad som Cyklist-cyklist. Helt enkelt en vanlig arg människa som tar ut frustration i trafiken.

Rompa sa:
Träffade på idioten med firmabilen i höstas, riktigt otrevlig en men ja fick tyst på han...

Jag är uppriktigt nyfiken på vad som hände. Du får det att framstå som att du uppfostrade honom med bilen. Stämmer det? Och hur vet du att det var just personen i fråga?

Ibland är klippen helt meningslösa, och jag undrar vad poängen kan vara. Men den här gillar jag när han själv konfronteras.

I konversationen efteråt tycker Bikesthlm att bilisten ska hålla sig mycket nära bilarna, så han får utrymme att cykla. Så kör man ju inte. Vid möte saktar man in och kommer överens, då det är lite utrymme.

Något sånt existerar förståelse i Bikesthlms värld. I stället ser vi att han i stället ökar farten för att inte missa incidenten och chansen att få tuta.

Fuskcyklist sa:
Ibland är klippen helt meningslösa, och jag undrar vad poängen kan vara. Men den här gillar jag när han själv konfronteras.

I konversationen efteråt tycker Bikesthlm att bilisten ska hålla sig mycket nära bilarna, så han får utrymme att cykla. Så kör man ju inte. Vid möte saktar man in och kommer överens, då det är lite utrymme.

Något sånt existerar förståelse i Bikesthlms värld. I stället ser vi att han i stället ökar farten för att inte missa incidenten och chansen att få tuta.

Snacka om att skapa sina egna problem.

Tillbaka
Topp