Vikbara cyklar till segelbåten

Zooltrix

Aktiv medlem
Svärfar och svärmor frågade efter ett par lämpliga cyklar som går att stuva in i segelbåten når de far iväg på några veckors semester. Det verkar inte vara ett hett ämne här på Happy men någon måste ju veta något?

//Martin

Jodå, för sisådär 10-12 år sedan skaffade vi en Brompton och två Dahon för just det ndamålet. Brompton är ett hett köptips.

http://www.montagueco.com/productpara.html

paraopenmed.gif

Öh, det där är gräsligt stort. Det är 26" hjul på den. Dom andra har 20" och blir lika stora i förhållande till hjulen men utan att man måste plocka loss delar...

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jodå, för sisådär 10-12 år sedan skaffade vi
> en Brompton och två Dahon för just det
> ndamålet. Brompton är ett hett köptips.

Vart hittar man någon som säljer dem i Sverige?

//Martin

Om man har en lite tightare budget så fungerar nog Biltemas Yosemite vikbara helt ok också. De lär ju inte bli utslitna av att vara hamncyklar direkt. Rostskyddet däremot borde man kanske kolla både en och två gånger på innan man sätter cykeln i saltmiljön ombord på en båt till havs.

Hmm, vid närmare inspektion verkar de ha utgått.

Kanske en Orbea skulle passa bra? Nej, inte 50.000:- kolfibermonstret, utan deras fällbara modell Balade:

BALADE.jpg ht=367

Cyklig verkar ta hem dem, även om de inte har någon bild på hemsidan. Dessutom finns det en aluminiummodell om man är rädd för rost.

/s-o

Och en till anledning att välja Bromptonen framför andra hojar med samma hjulstorlek. Den är en softtail. Sitter en gummikudde som tar upp en del smällar från bakhjulet som annars hade gått rakt upp i ryggraden.

brompton.gif

Om man prioriterar minimal storlek med kvalitetskänsla tycker jag att Brompton är en svårslagen alternativ, med Dahon på andra plats.

[SPAM] Om man prioriterar en bra MTB som går att packetera till en mindre storlek jag tror att Slingshot Fold-Tech är ett trevligt alternativ. http://www.slingshotbikes.com/bikes/11

Man kan också beställa custom ramar i stål eller titan med S and S kopplingar. http://www.sandsmachine.com/

[/SPAM]

Någon har säkert skrivit det längre upp i tråden (orkade inte läsa igenom dessa för mig totaltointressanta modellbeteckningar på hopfällbara hojjar) men Netto hade en hopfällbar hojj när jag gick förbi fönstret för någon timme sedan.
De såg lagom ut för ha på en segelbåt.

Kolla rostskyddet på cykeln. För ett antal år sedan hade jag kompisar som stack iväg söderut på en längre seglats. Dom hade med sig ett par delbara cyklar model Monark 70-tal vilket rostade något hejdlöst i den fuktiga saltstänkta båtluften. Så dom skippade snart iden med cyklar ombord.

putchi skrev:
> Kolla rostskyddet på cykeln. För ett antal år
> sedan hade jag kompisar som stack iväg söderut
> på en längre seglats. Dom hade med sig ett par
> delbara cyklar model Monark 70-tal vilket rostade
> något hejdlöst i den fuktiga saltstänkta
> båtluften. Så dom skippade snart iden med cyklar
> ombord.

Borde skrivit: Camper och Yosemite har alu-ramar, så just den detaljen rostar inte. Däremot vet jag inte hur det står till med resten av cykeln. Brompton är ju klart bästa vad gäller snabbhet i 'viket' och utrymmet.

Den här cykeln från Puma är ju faktiskt rätt sjysst.. Går att köpas hos Stadium XXL.. Iaf från den som ligger i Göteborg..

Bilagor

• puma-Bike-Profile.jpg
    puma-Bike-Profile.jpg
    49.5 KB · Besök: 104
  • 6_puma-bike-fo.jpg
    6_puma-bike-fo.jpg
    24 KB · Besök: 119
Senast redigerad av en moderator:
Alltså, 26" går fetbort på en båt av normal storlek. Det får inte plats, speciellt inte om man har grejer med sig för en 5-veckors semester... Utrymmet på en segelbåt är högst begränsat.

De hade en Yosemite på dykbåten nu senast och jag kan säga så här, man får vad man betalar för.
Någon vecka gammal bara och redan rejält rostig på sina ställen t.ex. runt naven. Sadelstolpen var ett helvete att justeran eftersom hela insidan av röret var fullt med flisor som repade upp hela stolpen.
Spänningen för styret funkade så där vilket resulterade i att styret vred sig 90 grader när kapten skulle upp på trottoaren. Vi skrattade gott åt honom.
Hela hojen andades verkligen lågbudget och på en segelbåt har den inte mycket att hämta. I var fall inte om man vill att den ska hälla mer än någon vecka på sommaren.

/C

Tunturi har visst en cykel för 5lapp också som ser bra ut på bild och om man kikar på specen, har dock inte sett den live som Bromton som är ett mycket säkert kort.

Det blev lite budget från Biltema till att börja med. Återstår att se hur många gånger de kommer att användas och hur fort de rostar sönder så här vid insjösegling.

Tackar för alla fina tips, två Brompton hojjar står på önskelistan...

Vi har använt två Bromptonar (T5) i båten (Benetau First 29) sedan vi tog ner den till Medelhavet (via kanalerna) för sju år sedan. Båda ligger i segelfacket. Vi hade inte plats för något större (vilket troligtvis hade blivit mycket billigare) ty Brompton är marknadens kompaktaste fullvuxna ihopfällbara cykel. Brompton fungerar utmärkt för vad man oftast använder en cykel till i båten: handla mat och bränsle. Med väska fram är det inget problem att cykla med en 15l dunk fram och lika mycket bak.

Kvaliten och rostskyddet på Brompton är dock rätt kasst (kan dock ha blivit bättre på senare tid). Iprincip allt är i stål, dåligt skyddat, inget rostfritt så långt ögat kan nå. Rost på insidan av ramrören ganska direkt och de flesta galvade skruvar och detaljer ser numera ganska anskrämliga. Även sadelröret (förkromat) har börjat rosta. Och då har cyklarna aldrigt fått stå på däck under färd i saltvattenmiljö utan alltid packats ner. Nu är åandra sidan Medelhavets saltmättade luft långt mer aggressiv än de luften i de svenska färdvattnen.

I år hade jag även med marknadens minsta lättaste ihopfällbara cykel, A-bike ( http://www.a-bike.se/ ) till båten. Med en vikt under 6kg, en ihopfälld volym kring hälften av en Brompton var det en utmärkt extra-hojj. Jämfört med en Brompton är A-biken knappast något att välja till längre turer men jag valde den faktiskt ofta till kortare turer (max någon kilometer eller så) då det gick betydligt enklare och snabbare att plocka ut den ur segelfacket, hoppa av, fälla upp hojjen och trampa iväg. A-biken användes även när alla tre i båten var ute och cyklade.
Om man inte är för stor eller tung, eller vill använda cykeln att handla/transportera med skulle jag nog betrakta A-biken som ett mycket bra extra-cykel-alternativ i båten, eller som huvudalternativ för den som har väldigt dåligt med plats.
A-biken är dessutom den absolut bästa cykeln för blandad transport, mellan tunnelbanor, bussar och pendeltåg som jag har testat. Helt överlägsen Brompton för detta användningsområde.

Jag har även en Biltema-vikis.
Jag har visserligen inte haft den i båten, den är påtok för stor, men jag kan INTE hålla med om kritiken här om att den skulle vara kass. Ramen, sadelstolpen, pakethållaren och fälgarna är i aluminium som inte rostar (kan förståss oxidera om den utsätts för direkt marin miljö men det håller ingen ihopfällbar cykel på marknaden), de flesta skruvar och fästdetaljer är faktiskt i rostfritt (prova med magnet om ni är osäkra, austenitiskt rostfritt är omagnetiskt eller mycket svagt magnetiskt).
Min Biltema-vikis har jag uppgraderat ganska rejält (bytt växelsystem, vevparti, däck, pedaler, kedjeskydd, pakethållare, sadel, handtag och lite till) samt satt på lowriders fram och backspegel och har därmed fått till en mycket bra och prisvärd ihopfällbar touringcykel för full campingpackning (30kg fördelat på 5 väskor med en volym på 80-100 liter).
Nu närmst planerar jag använda den på en kortare cykelsemester i Danmark och Tyskland.

Brompton har väl nån rätt egen däckdimension, 17 eller 18 tum? Mindre än 20" i alla fall. Dahon's minsta modeller har 16" däck men paketet blir ändå lite större. Mycket aluminium dock så de är några kilo lättare, finare modellerna åtminstone. Den där A-bike ser ju festlig ut men aktionsradien blir ju minimal. Med en Brompton eller Dahon kan man göra dagsturer på rätt många mil. Faktiskt använde jag min Dahon Presto Lite som en slags micro-tourer när jag bodde i London några år. Tog tåg ut ur London och körde sen runt t.ex. i Yorkshire, Essex, Buckinghamshire och på Isle of Wight.. Oftast dagsturer, ibland helgturer med tält. Hade några dagsetapper på upp till 11-12 mil, tro't om ni vill.. 3-växlat och lite vilja kan ta en långt.. Those were the days.. :-) För övrigt sålde jag en Dahon Presto P3 (stålram) just till en svensk seglare. Har den andra med aluminumram kvar, ska fixas till lite bara..

Reading-Oxford-Reading080804.jpg ht=437

isleofwighttent.JPG ht=544

Svar till MoeJoe:
Brompton har den större 16 tumsstandarden, ISO 349 mm. Till skillnad från den mindre 16 tumsstandarden (ISO 305 mm) som främst används till barncyklar finns det ett hyfsat stort utbud av högkvalitativa 349mm-däck både under Bromptons egna namn och från Schwalbe. Stelivio används om man vill ha något riktigt snabbt och lätt.
Men 20 tumsstandarden (406 mm) är ännu bättre om man lätt vill finna bra däck, slangar och fälgar. Köps tex från http://www.cyclecomponents.com
Men vill man ha en kompakt båtcykel som skall kunna packas ner (inte lämnas på däcket) är alla ihopfällbara cyklar med 20 tumshjul för stora, dock är dessa cyklar troligtvis bäst om man vill omvandla vikcykeln till en touringcykel.

Sver till Danet:
A-biken är en "riktig" cykel, och skall inte jämföras med en sparkstötting med massiva däck. A-biken är visserligen mycket hårt kompromissad men har det man kan förvänta sig av en riktig cykel: vanliga pedaler (visserligen bara 140mm vevarmslängd, och mycket litet Q-värde), luftgummihjul (6" = 150mm ytterdiameter, pumpas hårt (90-100PSI) för bästa funktion) och någorlunda vettiga bromsar (bandbromsar). A-biken fungerar alltså som en "vanlig" cykel så länge man inte är för stor (max 175-180cm) eller för tung (max 85kg, helst inte mycket mer än 60kg) och marken är någorlunda plan.
A-bikens utväxlingen är låg, anpassad för långsamcykling och uppförsbackar, men iallafall jag brukar hålla en medelhastighet på 18km/h på turer under 2-3km (håller hög kadens), vilket är betydligt snabbare än att gå vilket annars hade varit alternativet! Som mest har jag cyklat 30km på en dag med A-biken (och kombinerade resandet med både buss, pendeltåg och tunnelbana), det är dock utanför vad som är vettig längd för denna cykel.

Observera dock att man MÅSTE byta sadeln på A-biken om man vill cykla mer än några meter, den ordinarie är ett rent tortyrredskap! Vill man bibehålla de kompakta måtten måste man förse bytessadeln med vikfuntion (vilket åstadkoms genom att använda en klassisk sadelklämma och byta ut M8-skruven mot en snabbkoppling från en sadelstolpesklämma). Biltemas svart-röda dam-Velosadel och en 25,4 mm alusadelstolpe passar finfint på A-biken, sadelklämman köps tex från Clas Ohlsson.

Lars Viebke skrev:
> Svar till MoeJoe: > Brompton har den större 16 tumsstandarden, ISO> 349 mm. Till skillnad från den mindre 16, > tumsstandarden (ISO 305 mm) som främst används, > till barncyklar finns det ett hyfsat stort utbud, > av högkvalitativa 349mm-däck både under, > Bromptons egna namn och från Schwalbe.

Det kanske är så att utbudet är lite större för 349mm, hursomhaver finns relativt många däck även för 305mm, t.ex. från Comet eller Schwalbe. Jag satte på Schwalbe Big Apple's på min 16-tums Dahon, gjorde en enorm komfortskillnad med ballongdäck faktiskt. Via t.ex. Cykloteket i Stockholm var det inga problem att ta hem slangar och däck, inte heller i London. Så det är en marginell faktor.

Det är alltid mycket prat om att Brompton är "bäst" av vikcyklar, men förutom sitt kompakta format i vikt skick, som förstås är väldigt viktigt för många, så finns det alternativ som är flera kilo lättare, har modernare komponenter och högre komfort. Sen har ju folk redan kommenterat att en Brompton har en tendens att rosta bort när den förvaras på en segelbåt. Dessutom är den ganska dyr.

Man kan ta en titt på http://www.dahon.com/intl/folding-bicycles-intl-models.htm, ett väldigt stort urval av modeller så de flesta kan finna nåt vikbart som passar sina behov. Denna t.ex. bland årets modeller kan nog passa en segelbåt: http://www.dahon.com/intl/curvesl.htm , 5 växlar i navet och ovan nämnda däck.

curvesl.jpg ht=425

Senast redigerad av en moderator:
Dahon är säkerligen ett jättebra val. Troligtvis världens största tillverkare av ihopfällbara cyklar, med ett stort utbud och relativt låga priser på cyklar med förhållandevis moderna komponenter och bra taiwantillverkade aluminiumramar.

Problemet är bara att Bromtons ihopvikningssystem är helt överlägset Dahons vika-på-mitten-system.
Paketet blir inte bara kompaktare utan sitter ihop naturligt (utan magnetlås) och skyddar kedjan. Därtill har Brompton ett mycket praktiskt väsksystem lämpat för handling och transport vid båtbruk.
Dessa två fördelar väger upp rejält Bromptons brister och "engelska kvalitet" (omodern stålram, felvända och usla bromsar, hopplöst omoderna bromsreglage, brist på rastfria detaljer mm).

Egentligen är det mycket konstigt att ingen taiwantillverkare (som Dahon) har kopierat Bromptons viksystem, eventuella patent lär ha gått ut för länge sedan. Då hade man kunnat erbjuda ett bättre och billigare alternativ till Brompton.

Xootr har lite mer tänke och testning bakom sig är de allra flesta sparkstötting som vi har sett här i Sverige.

razorcomparison.jpg

wheel-speed-chart.gif

http://www.xootr.com/xootr/nwheelassembly.shtml

Dessutom kostar den £150 när A-Bike kostar £220. Har svårt att tro att det är mindre praktisk och snabb än A-Bike eller har sämre komfort för de korta sträckor som man kan tänka sig använda dem till.

Visst är Xootr ingen cykel, men det är en intressant alternativ.

Undrar om Lågflyga kan komma med info om en vikbara 'bent... ;)

Lars Viebke skrev:

> A-biken är en "riktig" cykel, och skall inte
> jämföras med en sparkstötting med massiva
> däck.

Daner skrev:
> Xootr har lite mer tänke och testning bakom sig
> är de allra flesta sparkstötting som vi har sett

Den är säkert kanon, men jag misstänker att "Svärfar och svärmor" känner sig lite mer bortkomna på en sådan än på en vikcykel. Seglare som är 40-50 år och uppåt kanske är lite för konservativa, vikcyklar har de ju däremot sett att grannbåtarna ofta har. Sen är det kanske svårare att få med 2 matkassar på en sparkstötting och de där hårtplasthjulen vantrivs troligen på grusvägar som ofta förekommer t.ex. på skärgårdsöarna.

Kommentar och svar till Daner:

Xootr har massiv däckbana som enligt deras egna tester har bättre rullmotstånd jämfört med ett luftgummihjul. Nur beror det visserligen vilket luftgummidäck de har jämfört med´(som alla vet skiljer det mellan däck och däck), hurpass hårt pumpat det var och hur ojämnt underlaget var.
Vid ideala förhållanden (superplan asfalt) kan säkert ett polyuretanhjul (PU) som det säkert är frågan om ha bättre rullmotstånd jämfört luftgummihjul, speciellt om luftgummihjulet var allt för dåligt pumpat.

Men PU-hjul har som alla inlinesåkare vet en stor nackdel:
De blir mycket hala vid våta väglag!

Därtill slits PU-hjul mycket snabbt ner ifall man skulle råka låsa bromsen varvid däcket får ett platt parti och blir helt obrukbart (jag har provat själv vid experiment med broms på inlines).

Därför bör en cykel som aspirerar till att fungera som fordon ha luftgummihjul.

A-biken på grus? Nej, ingen höjdare men det går förvånandsvärt bra (troligtvis pga luftgummihjulen och den något dämpande ramen (glasfiberarmerade nylondetaljer)). Nu har jag inte testat Xootr men jämfört med en sparkstötting med 125 mm PU-hjul och hårdheten A85 är skillnaden milsvidd.

Daner skrev:
> (Ord, ord!)
>
> Undrar om Lågflyga kan komma med info om en
> vikbara 'bent... ;)

Nej, inte om du vill köpa över disk. Tidigare fanns Bike Friday's 'Sat'R'day', men den är tillfälligt(?) ur produktion. Däremot finns rätt många hembyggen. Det finns en liggcykelsats att köpa till Brompton, naturligtvis, men den är lite knepig.

Det har hållits en designtävling för vik-liggisar i Tyskland. Några rätt egenartade skapelser dök upp då, men en del av dom var rätt bra:
http://www.faltlieger.de/en/competitors.html

Annars kan man bygga en python-klon, eller hur, Olaf?
http://www.olafjohansson.com/monty/montypage.html

Jag provade en ihopfällbar liggis från Bike Friday's för nått år sedan. Såldes billigt begagnad. Nu var den kanske inte ihopfällbar i ordets bemärkelse utan snarare en isärtagbar, och knappast något att tänka på till båten, men min bedömning var att den inte heller var något för touring om man inte byggde om den radikalt, ens då, trotts att liggcyklar generellt är mer lämpade för touring än upprätta cyklar.

Det finns några trehjuliga liggcyklar, s.k. tadpoles med hjulparet fram som är ihopfällbara, både från tillverkaren Greenspeed och ICE. Dessa blir väl knappast speciellt små, är inget att ta med i båten eller på bussen för den delen, men bör vara mer lämpliga att utnyttja för touring. De är både bekväma och stabila, omän lite låga för vissa cyklisters smak. Man kan med låga växlar klara iprincip hur branta uppförsbackar som helst tillsammans med massvis av packning (som man dock måste packa rätt = så lågt och så långt fram som möjligt).

Detta är ju en gammal tråd men jag är såld på min Strida och vill gärna sprida ordet så fler får upp ögonen för vad de kan passa bra till!
För båtägaren är det perfekt att slippa en kedja som måste smörjas hela tiden och ändå rostar, de flesta som drar upp sina cyklar på kajarna runt i landet har gnissliga eller totalrostade kedjor.
Stridan har kuggrem, precis som på de flesta bilarna och den behövs endast hållas ren för att hålla länge.

Ramen är helt i aluminium och rejält tilltagen så det går utan problem för de flesta att cykla på den och den tål havets hårda klimat med fukt och måttlig sälta.
Man har inget större behov av hastighet, snarare av manöverbarhet som båtcyklist för att parera mellan andra galningar på kajen eller vid restaurangen.
Stridans styre är smalt och svängradien väldigt liten så man vänder på en 5-öring.

Varför håller du på att återuppliva en massa gamla trådar? Det börjar bli irriterande att varannan tråd ska handla om hur fantastisk du tycker att cykeln är.

Tillbaka
Topp