Vi har använt två Bromptonar (T5) i båten (Benetau First 29) sedan vi tog ner den till Medelhavet (via kanalerna) för sju år sedan. Båda ligger i segelfacket. Vi hade inte plats för något större (vilket troligtvis hade blivit mycket billigare) ty Brompton är marknadens kompaktaste fullvuxna ihopfällbara cykel. Brompton fungerar utmärkt för vad man oftast använder en cykel till i båten: handla mat och bränsle. Med väska fram är det inget problem att cykla med en 15l dunk fram och lika mycket bak.
Kvaliten och rostskyddet på Brompton är dock rätt kasst (kan dock ha blivit bättre på senare tid). Iprincip allt är i stål, dåligt skyddat, inget rostfritt så långt ögat kan nå. Rost på insidan av ramrören ganska direkt och de flesta galvade skruvar och detaljer ser numera ganska anskrämliga. Även sadelröret (förkromat) har börjat rosta. Och då har cyklarna aldrigt fått stå på däck under färd i saltvattenmiljö utan alltid packats ner. Nu är åandra sidan Medelhavets saltmättade luft långt mer aggressiv än de luften i de svenska färdvattnen.
I år hade jag även med marknadens minsta lättaste ihopfällbara cykel, A-bike (
http://www.a-bike.se/ ) till båten. Med en vikt under 6kg, en ihopfälld volym kring hälften av en Brompton var det en utmärkt extra-hojj. Jämfört med en Brompton är A-biken knappast något att välja till längre turer men jag valde den faktiskt ofta till kortare turer (max någon kilometer eller så) då det gick betydligt enklare och snabbare att plocka ut den ur segelfacket, hoppa av, fälla upp hojjen och trampa iväg. A-biken användes även när alla tre i båten var ute och cyklade.
Om man inte är för stor eller tung, eller vill använda cykeln att handla/transportera med skulle jag nog betrakta A-biken som ett mycket bra extra-cykel-alternativ i båten, eller som huvudalternativ för den som har väldigt dåligt med plats.
A-biken är dessutom den absolut bästa cykeln för blandad transport, mellan tunnelbanor, bussar och pendeltåg som jag har testat. Helt överlägsen Brompton för detta användningsområde.
Jag har även en Biltema-vikis.
Jag har visserligen inte haft den i båten, den är påtok för stor, men jag kan INTE hålla med om kritiken här om att den skulle vara kass. Ramen, sadelstolpen, pakethållaren och fälgarna är i aluminium som inte rostar (kan förståss oxidera om den utsätts för direkt marin miljö men det håller ingen ihopfällbar cykel på marknaden), de flesta skruvar och fästdetaljer är faktiskt i rostfritt (prova med magnet om ni är osäkra, austenitiskt rostfritt är omagnetiskt eller mycket svagt magnetiskt).
Min Biltema-vikis har jag uppgraderat ganska rejält (bytt växelsystem, vevparti, däck, pedaler, kedjeskydd, pakethållare, sadel, handtag och lite till) samt satt på lowriders fram och backspegel och har därmed fått till en mycket bra och prisvärd ihopfällbar touringcykel för full campingpackning (30kg fördelat på 5 väskor med en volym på 80-100 liter).
Nu närmst planerar jag använda den på en kortare cykelsemester i Danmark och Tyskland.