Viktigt med bra olja?

Viktigt med bra olja?
Jag ska serva min lvg-cykel lite och hittar inte specialcykeloljan jag använt tidigare. Bör jag köpa nån ny bättre olja än nåt jag kan hitta i farsans garage??

d_anders

Aktiv medlem
Viktigt med bra olja?
Det går bra med det mesta så länge som du torkar av ordentligt efter att du har oljat in. Riklig mängd riktigt klibbig olja fastnar det alldeles för mycket skit i. Om du inte har avfettat kedjan så bör det räcka med en pytteliten droppe på varje rulle, snurra några varv och torka av.

d_anders

Aktiv medlem
Viktigt med bra olja?
Jag använder ofta liknande på pendlaren. Dy kan spruta lite, torka av (för rengöring) och sen spruts lite till. Det kommer räcka bra för en eller några turer beroende på väder och sen får du smörja igen

kais01

Aktiv medlem
Viktigt med bra olja?
du har en pandoras ask på glänt:)

tunnflytande rostlösande produkter har nämnts, men de bör följas av 'riktig' smörjning om du inte ska smörja varje vecka. håll dem ffa borta från infettade lager.

helsyntetisk motorolja är okänslig för låga temperaturer och användbar till det mesta utom kullager. kryper in fint, och varar rimligt länge.

men kör du oljeprodukter på kedjan räkna med en del rengöring av synlig svart smuts.

kedjesmörjning är en hel vetenskap. här står pandoras på vid gavel.

sammanfattningsvis kan man säga om oljebaserat att det kan droppas direkt på fabrikssmörja, och att tjockflytande varianter står emot väta bättre. rengörning sker med lacknafta eller motsvarande och bör ske när smutspartiklar tagit sig innanför rullarna och fastnat i smörjan. vilket egentligen är så snart du varit ute i regnväder. ju mer motståndskraftig smörja desto svårare men också viktigare få ut den slipande smutsen. gör man inte det kan kedjan hålla så lite som hundra mil. vissa tycker det är normalt, men jag hör inte till dom.

vaxbaserade smörjor är mjölkvita i vissa fall gråaktiga guckor som droppas eller smälts på kedjan. är vaxet flytande är det emulgerat i vatten och/eller sprit. de fungerar bäst om allt oljigt först tvättas bort med lacknafta gärna följt av sprit. men väl där kan man återkommande göra rent kedjan med kokande vatten:) de är ofta inte så motståndskraftiga mot våta och smutsiga förhållanden, men några som visat sig stå emot bättre är smoove, squirt, silca super secret och tru tension all weather lube. de två sistnämnda har i tester visat någon form av självrengörande förmåga, vilket är är en sorts kedjesmörjornas svårfångade hägring.

men själva rengöringen är ju annars smidig!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer