OskarD skrev:
-------------------------------------------------------
> För epileptiker fins det risk att få anfall
> genom at t.ex solen "blinkar" mellan träd. är
> man så känslig att man riskerar ett anfall pga
> en blinkande diodlampa skall man kanske överväga
> om man skall köra bil. Det finns mycket annat som
> isåfall kan orsaka ett anfall.
>
> Själv använder jag blinkande ljus ibland.
> Idealet vore väl en fast och en blinkande lampa.
> :)
Det finns ingen epileptiker som kör bil (lagligt) då man som epileptiker inte får ta/inneha körkort pga risken för anfall och orsakande av olycka.
Det Du beskriver med solen är en fruktansvärd situation för en epileptiker och har utlöst otaliga anfall för mig under åren då jag åkt bil i solljus genom tex skogsområden, likaså dem skiftningar som blir av gatbelysningen med upplysta och mörka fält omvartannat på vägbananan som blir som ett flimmer i landsvägsfart mycket otrevligt för oss med den sjukan, även om jag är anfallsfri epileptiker sedan +4 år så vet jag precis hur jobbigt det är.
Något som är ännu värre än solflimmer för en epileptiker är tunnlar med belysning som blir till flimmer och det är då på alla sidor om en ingenstans att "fly" då :-(
Det har på senare år blivit allt vanligare att man använder div strobo light och likannde i reklamskyltar och i det offentliga rummet eller såna där skyltar med rullande blinkande text som står lite varstans, sånt är rena mardrömmen för en epileptiker, sånt gör att man tvingas undvika ställen och butiker med sån reklam och ingen tar problematiken på allvar.
Något som inte många vet är att vilken fullt frisk person som helst kan få ett epileptiskt anfall under såna förhållanden om oturen är framme och JO även en blinkande baklampa på en cykel räcker som utlösande faktor, och det är ganska vanligt att när man väl fått sitt första anfall så blir problemet livslångt, något att tänka på för alla som propagerar för användandet av dessa olagliga belysningar Ni kan faktiskt drabbas själva!!
Men ännu värre är det för alla som hänger på krogar och nattklubbar med all den blinkande belysning som finns där och i kombination med alkohol som gör att riksen ökar markant, ofta är det så att dem personer som "kolapsar" på krogen och man utgår ifrån att det är pga fylla har faktiskt fått ett lindrigt epileptiskt anfall som orsakat medvetslösheten ofta är anfallet utlöst av blinkande belysning i kombination med alkohol.
Varför detta inte framkommer vid läkarkontroll efteråt är att man inte rutinmässigt kollar efter såna hjärnskador på folk som kommer till akuten för såna saker vilket är synd då många skulle slippa råka illa ut igen om dem visste vad dem led av och vilka risker dem tar.
Bosse