[Viktigt] Ska det blinka bakåt?

Intressant att blinkande inte är bättre för att bli upptäckt, kan du förklara och kanske ge nån källa som visar att det är en myt?/J :)

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Förut körde jag alltid kriminellt med blinkande
> sken eftersom jag trodde det gjorde mig synligare.
> Eftersom jag numera vet att det är en myt så
> kör jag med fast sken och biter i det sura
> äpplet vad gäller den skenande kostnaden för
> att ladda batterierna oftare.

det har inte slagit dig att ironin kommer av att det är helt irrelevant vilka andra lagar du följer, eller vilka lagar andra bryter mot?

fredrikw:
Jag var bara nyfiken på om det verkligen är så att alla som skriver i denna tråd är så rättskaffens att de inte bryter mot några andra lagar så de kan klanka ned på mig med rent samvete.
Tydligen är det så.

Men du skriver att det är irrelevant - vad är det som är relevant då?

Jag bryter mot någon lag varje dag, men jag rättfärdigar det inte med att jag följer alla andra utan med att jag helt enkelt är för lat och korkad för att följa lagarna.

MickeS skrev:
> Men du skriver att det är irrelevant - vad är
> det som är relevant då?

det relevanta är väl ändå att diskutera sakfrågan.

Mårten skrev:
> Jag bryter mot någon lag varje dag, men jag
> rättfärdigar det inte med att jag följer alla
> andra utan med att jag helt enkelt är för lat
> och korkad för att följa lagarna.

Jaha, då förstår jag.
Det är mer ok att bryta lagar (som inte kommer att ändras?) för att man är lat och korkad ,än för att man begrundat/funderat/gjort ett aktivt val ang en lag som mest troligt kommer att ändras...
Alltid lär man sig något nytt på internet.

edit:
fredrikw;
"det relevanta är väl ändå att diskutera sakfrågan."
jaha det är det du gjort från ditt första inlägg?

Senast redigerad av en moderator:
Nej, men det är samma källa som först sa att blink är kung. :-) Klart blink syns bättre på håll mot alla fasta ljus. Men på påkörningsavstånd är det ingen skillnad i uppmärksamhet hos bilisten enligt källan som vill vara anonym och är utomlands just nu.

johan444 skrev:
> Intressant att blinkande inte är bättre för att
> bli upptäckt, kan du förklara och kanske ge nån
> källa som visar att det är en myt?/J :)
>
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förut körde jag alltid kriminellt med
> blinkande
> > sken eftersom jag trodde det gjorde mig
> synligare.
> > Eftersom jag numera vet att det är en myt så
> > kör jag med fast sken och biter i det sura
> > äpplet vad gäller den skenande kostnaden för
> > att ladda batterierna oftare.

Då får jag tacka för ännu en trevlig dag i happuland - dags att cykla hemåt från jobbet, tror jag sätter både lampan på sadelstolpen och lampan på ryggan på blink...

MickeS skrev:
> fredrikw;
> "det relevanta är väl ändå att diskutera
> sakfrågan."
> jaha det är det du gjort från ditt första
> inlägg?

ah, skylla ifrån sig även här, smart.

Morfum: Mina är slut, sorry.

MickeS: Mitt i ironin svarade jag ju igentligen på din fråga om det var det som var det viktiga. Jag följer nästan alla regler och lagar. Stanna vid stopp, inte göra mot rött, hålla mig till höger sida om vägen ovs. Ibland måste man dock anpassa sig till verkligheten och improvisera för att det ska gå smidigt till eller för att man inte ska bli påkörd. En sak jag inte gör är att medvetet bryta mot en regel för jämnan.

Varför inte skaffa en reflexväst så du syns MickeS? Då syns du en mer och kan sätta lampan på fast sken igen. För visst handlar allt detta om att synas? Eller är det ordbajsande där man vinner poänger med bäst argumentation, envishet och snyggast språk?

kakad skrev:

< Är det ordbajsande där man vinner poänger med bäst argumentation, envishet och snyggast språk?

Det verkar så.

/G

ok :)

SuperApe skrev:
> Nej, men det är samma källa som först sa att
> blink är kung. :-) Klart blink syns bättre på
> håll mot alla fasta ljus. Men på
> påkörningsavstånd är det ingen skillnad i
> uppmärksamhet hos bilisten enligt källan som
> vill vara anonym och är utomlands just nu.
>
>
> johan444 skrev:
> -----
> > Intressant att blinkande inte är bättre för
> att
> > bli upptäckt, kan du förklara och kanske ge
> nån
> > källa som visar att det är en myt?/J :)
> >
> > SuperApe skrev:
> >
>
> > -----
> > > Förut körde jag alltid kriminellt med
> > blinkande
> > > sken eftersom jag trodde det gjorde mig
> > synligare.
> > > Eftersom jag numera vet att det är en myt
> så
> > > kör jag med fast sken och biter i det sura
> > > äpplet vad gäller den skenande kostnaden
> för
> > > att ladda batterierna oftare.

Hörni allihopa! Vi som blinkar borde väl köra med unik karaktär? Själv kommer jag bygga om min fram till WRG FL(2)6 och bak till WRG ISO. Om ni ser mig kan ni väl .... eh... blinka?
PS: Möt mig alltså gärna i röd sektor. Vid omkörning vill jag gärna ha signal före akter om tvärs, annars kan ni räkna med att jag hissar den lilla röda under överröret...

Balans skrev:
> Hörni allihopa! Vi som blinkar borde väl köra
> med unik karaktär? Själv kommer jag bygga om min
> fram till WRG FL(2)6 och bak till WRG ISO. Om ni
> ser mig kan ni väl .... eh... blinka?
> PS: Möt mig alltså gärna i röd sektor. Vid
> omkörning vill jag gärna ha signal före akter
> om tvärs, annars kan ni räkna med att jag hissar
> den lilla röda under överröret...

Se upp för torpeder kranbalksvis.

MickeS skrev:
> Obs! Bör undvikas av känsliga personer (ni vet
> vilka ni är)
> http://gickr.com/results3/anim_2e516f8a-6a2d-c444-
> 856e-4531bd2f53b1.gif
>
>
>
>
>
>
>
>
> ;-)

Fuck in i helvetet. Trots varning så klickade jag och nu har jag fått både damp och kissar på mig när jag hör Lasse Berghagen.
Fan vad ond du är. :(

Tänkte lägga mig i lite i denna något utspårade tråd.
Om jag inte minns helt fel angående vv utredning angående blinkande ljus så är det under utredning för att bilar med sk diod/led lampor som har blivit väldigt populära. Är att dom inte har ett hundra procentigt fast sken utan att dom faktiskt blinkar dock inte synligt. Det gör att dom bilar som har det i sverige idag har special tillstånd.
Sen kan jag hålla med om att man uppfattar blinkande ljus bättre. Men det har ju att göra med att ögat uppfattar det irriterande.
Det var även någon som sa att om man inte klarade av blinkande ljus när man körde skulle man inte ha körkort. Måste själv säga att folk som inte ser att fast sken borde inte heller köra. Men alla kan göra "misstag och missar" försvarar inte bilister som kör på cyklister.

Ögat är väldigt känsligt för förändringar och uppfattar rörelser väldigt mycket enklare än fasta objekt. Ett blinkande ljust är en repeterad förändring och det är anledningen till varför jag alltid kör med blinkande ljus bak, jag syns helt enkelt bättre. Fram har jag fast sken för att lampan inte har blinkfunktion.

mvh
/Belysningsligist

Ok...We seem to be in agreement that flashing lights are noticed better by the eye/brain. This is of particular importance in the peripheral field vision. But a fixed light can be better localised for position and distance once the object is localized and viewed directly. So fixed and flashing lights would be the ideal - for the safety of the cyclist.
Concerning motorists being disturbed by the flashing...In my experience, close calls with cars often are associated with my distractng drivers from their telephone conversations - so disturbing them seems a good idea. At other times - "they just didn't see me" - again a good idea to "disturb" them.
Concerning epileptics: Lonewolf claims approximately 100000 epileptics in Sweden - this I assume is long-term chronic epilepsy, and not as a result of specific injury/illness, which we can call temporary ( I assume this because the figure is low wrt total occurence in western medicine). For argument let us say 1% of the poulation: of this 1% approximately 5% are photosensitive - 5000 people. Not all of those 5000 will be sensitive to the frequency of lights used ( although I do not know the specifics).
So, while I would not knowingly wish to harm sensitive individuals, the chance of that occurence is small and the likeliehood of injury to commuting cylists higher; my inclination is towards using a blinking light AND a fixed light.

Aaah, ett räkneexempel, äntligen. Finns det fler funktionshindergrupper som är så små att vi med hjälp av hemtillverkad statistik komma fram till att vi kan strunta i dem?

fredrikw skrev:
> Aaah, ett räkneexempel, äntligen. Finns det fler
> funktionshindergrupper som är så små att vi med
> hjälp av hemtillverkad statistik komma fram till
> att vi kan strunta i dem?

Säkert. Här gäller bara att vara positiv.

Hemtillverkad?
My info suggests closer to 3% of the population at some time having epileptic symptoms - Lonewolfs figure was 100000 in Sweden - less than 1%.
Should we "strunta i dem" - no, I don't think we should. But we also need perspective:
In California "found that the prevalence of claimed Electrical Sensitivity within the sample group was 3.24% (95% CI 2.8–3.68%), with ES being defined as "Being allergic or very sensitive to getting near electrical appliances, computers, or power lines". Are we ripping down power-lines?
In Sweden the figure was lower.
Another survey: "A more recent survey of prevalence of 'annoyance' relating to visual display units, fluorescent tube lighting and other electrical equipment among the general Swedish population reported the prevalence of 'much annoyance' relating to these devices to be 0.8%, 1.4% and 0.4% respectively." And yet nobody is calling for the banning of Flourescent tubes - quite the reverse we are being encouraged to use "low-energy" lights.
So perspective....

Dr.Spoke skrev:
> with ES
> being defined as "Being allergic or very sensitive
> to getting near electrical appliances, computers,
> or power lines".

> Another survey: "A more recent survey of
> prevalence of 'annoyance' relating to visual
> display units, fluorescent tube lighting and other
> electrical equipment among the general Swedish
> population reported the prevalence of 'much
> annoyance' relating to these devices to be 0.8%,
> 1.4% and 0.4% respectively."

Blev det inte lite ihopblandat där? Det känns som om de källor du hänvisar till handlar om den påstådda sjukdomen "Elöverkänslighet", inte Epilepsi.

Ursprungsfrågan lyder: Ska det blinka bakåt?
Med tanke på att fordon endast får ha lysen med fast sken under färd undatagsvis gul blink för att markera sväng alternativt gul fyrvägsblink(varningsblink) när fordonet tvingats stanna pga av fel (trasigt).
Svaret kan ju igentligen bara bli nej, det ska inte blinka bakåt... och som flera redan nämnt så är det enklast att ha fast rött sken på baklyset och vid behov komplettera med röda reflexer !
Lagligt och visuellt uppfattningsbart över det vanliga :-)

Sätt en lampa med fast sken i en rörlig upphängning så att den rör sig när cykeln åker över alla ojämnheter som finns. Så länge den inte rör sig alltför mycket (man får ju inte visa rött sken framåt) är lagens bokstav uppfylld, och ni får "synlighetsbonusen" av en blinkande lampa. Komplettera ev. med en lampa som är helt fast monterad.

No Markus, the figures for photosensitivity are taken from BMJ studies in epilepsy - 3 to 5% of people with epilepsy ( using Lonewolf's figures - 0.05% of the Swedish population) being sensitive to flashing lights. Not that all of them have an epileptic episode every time they see a flashing light!
The figures for Electrical sensitivity being used to illustrate that there are other groups, potentially larger, that we don't "care about" to bring perspective to the scale of the problem. We could find other groups that experience discomfort because of our actions. How many people with asthma are affected by car exhausts? Or perfume in public places?
Inevitably all our actions will affect other members of society to a greater or lesser extent - in essence life is a cost/benefit analysis. Is it reasonable to use a light that MAY affect 0.05% of the population to reduce the number of accidents for another section of the population? Or, how many lives can be saved by flashing rear lights?

Again, not trying to downgrade the influence on a specific group - just trying to bring a little perspective...

så kan någon posta lite siffror på hur många liv som räddas, eller som skulle ha kunnat räddas, med blinkande bakljus? för att sätta det i perspektiv som sagt var.

kakad skrev:
> När chipsen tar slut åker svamparna fram.

Shit om du inte bjuder på det. Då kan vi blinka ikapp =)

Dr.Spoke skrev:
> ...my inclination is
> towards using a blinking light AND a fixed light.

Och det använder jag faktiskt emellanåt - fast sken på sadelstolpen och blink på ryggan:-)
(tänkte inte medge det men sanningen måste fram)

fredrikw skrev:
> så kan någon posta lite siffror på hur många
> liv som räddas, eller som skulle ha kunnat
> räddas, med blinkande bakljus? för att sätta
> det i perspektiv som sagt var.
Fast jag är mer oroad över sälungarna - ingen som har statistik över hur många av dom som använder fast sken?

MickeS skrev:
> Fast jag är mer oroad över sälungarna - ingen
> som har statistik över hur många av dom som
> använder fast sken?

Den var faktiskt ganska enkel så den svarar jag på. 0% av sälungarna använder fast sken.

Dr.Spoke skrev:

> The figures for Electrical sensitivity being used
> to illustrate that there are other groups,

Då är jag med. Och för övrigt så kan jag ju meddela att det funnits tillfällen då jag har använt blinkfunktionen på baklyset just för att synas bättre. Men jag kom fram till att vad jag egentligen behövde var en bättre baklampa med ljusspridning även åt sidorna. Är det inte så att dom flesta diodbaklyktor är på tok för små?

kakad skrev:
> Den var faktiskt ganska enkel så den svarar jag
> på. 0% av sälungarna använder fast sken.

Och se hur det går för dem.

Markus F skrev:
> Men jag kom fram till att vad jag
> egentligen behövde var en bättre baklampa med
> ljusspridning även åt sidorna. Är det inte så
> att dom flesta diodbaklyktor är på tok för
> små?

De lampor jag har (Cateye) har 5 dioder - 3 riktade bakåt och 2 åt sidorna.
Fast de är ju inga BLT Ultra Wazoo DX förstås.

Nä, jag hade ju Cateye förut (har fortfarande kvar som reserv) och det var väl när jag kollade hur dom lyste upp sidledes jag fick en liten tankeställare.

Nu när jag läst den här tråden så vet jag inte vare sig ut eller in.

I vart fall så vilja kunna köpa en baklampa med röda dioder som mna kan slå av eller på med en knapptryckning, istället för tryck en gång för långsam blink, tryck två gånger för lagligt fast oblink, tryck tre gg för snabb blink, tryck fyra gg för intermitent, tryck fem gg och du får blink med släckt lampa, tryck sex gg för långsam blink tryck sju gg fö ... osv. Och alla fabrikat har olika.
Inte undra på att man blinkar.

Tillbaka
Topp