Vildmarksleden

mogge_swe

Ny medlem
Vildmarksleden
Tjena på er!!! Tänkte cykla vildmarksleden från skatås till hindås ca: 36km tror jag, någon som har cyklat denna vägen är det något att ha,gillar mest små skogsstigar helst inte så mycket grusvägen???

Vildmarksleden
Hej

Jag gick vildmarksleden (Skatås till Härsjön) för två helger sen och då var det iaf fruktansvärt blött i princip hela vägen. Då menar jag hoppa på stenar vid kanten av stigen för att ta sig fram.
Sen saknas en bit av en spång (en dryg meter) vid ett vattendrag.
Annars är det mestadels stig, lite grusväg men inte särskilt långa sträckor.

Gick som sagt till Härsjön, så därifrån till Hindås vet jag inte hur det ser ut.
Mötte ett par cyklister så det är ju iaf möjligt att ta sig fram men man bör nog vara beredd på att bära en del (om det inte varit torrt en längre tid).

Mvh
Niklas

Vildmarksleden
Har inte kommit längre än Härryda men jag tyckte den var bra. Kanske lite sankt på sina ställen när det är blöt om jag minns rätt. Några grusvägsträckor men inte så farligt.

Mats

Vildmarksleden
Går gör det allt!

Den absolut sunkigaste biten är när du gått in i skogen efter att ha korsat vägen som går mellan Härryda-Lerum. (om du utgår ifrån GBG)

Vid Svarttjärn och kalvensbacke enligt gröna kartan..ovanför Rya
Där går leden tvärs över en myr och där finns inget torrt att sätta fötterna på vid detta väder.

Skulle rekomendera att du istället väljer att köra antingen förbi ner till Rya på asfalt och tillbaks till leden på grusvägar eller tar dig fram via stigarna som utgår uppe ifrån Motionscentralen vid Härsjön.

Gröna kartan hjälper dig oerhört för detta!
Är kriteriet små sjöna stigar är via motioncentralen du ska fara.
Man behöver inte ta sig hela vägen dit upp för att hitta fina stigar.

Vildmarksleden
Har kört den tur och retur några gånger (Dock inte de senaste åren). Även cyklat GBG -> Hindås för att sedan ta lvg hem.
Personligen tycker jag att de sista kilometrarna innan Hindås är rätt tråkiga.
Turen undviks lämpligen när det är rejält blött.
/Peter

Vildmarksleden
Gbg-Hindås är roligare än Hindås-Gbg.
Något enstaka ställe måste du gå, annars funkar det bra att cykla där.
Bohusleden passar en knixig stigcyklist bättre. T ex Skatås till Lexbydal.

Vildmarksleden
Körde från Hindås till Göteborg i lördags. Det gick helt ok, men det var grymt blött och lerigt på sina ställen. Spång saknas eller är trasig som oftast, så glöm att komma runt torrskodd. Jag gick ner mig till över knäna mer än en gång och det finns ställen man måste bära cykeln. Men det är en vaninnigt kul, varierad och ganska knixig led. Glöm inte att ta med reservdelar och mat då det är lååångt mellan husen och fikaställen.

Leden är mycket bättre utmarkerad mellan Göteborg och Hindås än tvärtom.

Vildmarksleden
Tack för alla svar:) jag körde slingan i går, herregud säger jag bara värre än en blöt crossbana haha men dom flesta ler hål gick ganska lätt att ta sig förbi, var roligt i början men när man har hoppat av cykeln 100 ggr å hade lera till knäna å det började regna ångrade jag mig en stund måste jag säga. Det är nog att föredra torrare väder å ha med sig mer än en halvliter vatten OCH MAT hade inte varit fel:)

Vildmarksleden
Hur lång tid tar det att cykla Hidås-Skatås?

Verkar som många sliter på leden, från Facebooksidan:

"CYKELFÖRBUD...?
VI ÖNSKAR KONTAKT MED CYKLISTER som gillar att cykla på Vildmarksleden och vill hjälpa till med underhållet. Vi önskar också att skapa ett fungerande regelverk så vi kan undvika ett cykelförbud i framtiden! Observera att leden är till i första hand för de som går eller springer.
Vill du hjälpa till? Kontakta oss på: info@vildmarksleden.eu

Så här står det i ALLEMANSRÄTTEN:

> Anpassa cyklingen efter naturen <

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

> Tänk särskilt på att: <

- undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
- undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
- anpassa körsätt efter underlag
grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark
- Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.

> Kommun och polis kan reglera <

Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.

Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen."

Vildmarksleden
Vilka är det som underhåller den nu då?

För om det är kommunen så betalar väl cyklister skatt som alla andra? Sen var det väl vildmarksleden som skulle förvandlas till en grusväg?

Vildmarksleden
svurr skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka är det som underhåller den nu då?
>
> För om det är kommunen så betalar väl
> cyklister skatt som alla andra? Sen var det väl
> vildmarksleden som skulle förvandlas till en
> grusväg?

Fick inte du skattelättnad i samband med cykelköp? I sådant fall är det bäst att du kollar upp det.

Vildmarksleden
Bor visserligen i Hindås men har bara kört kortare delar. Det blir nog svårt med förbud, de har fått ett antal kronor (miljoner?) till att "rusta upp" = grusa delar av leden, så att då stänga av den för en spcifik grupp är nog ej möjligt eller vad de vill enligt info på hemsidan. www.vildmarksleden.eu

"Delmål 1 gäller tillgänglighet

Delmål 2.
Att genom samverkan med föreningar, näringsliv och kommuner starta upp några signaturevent.

• Vildmarksledsloppet (löpning)

• Vandringsleden, heldagsvandring med avslutning på café eller värdshus i Hindås.

• MTB helger

• Eventpaket för skolor med vandring från Göteborg till Hindås (tradition)

Läser man på sidan om projektet står följande om underhåll:
För att säkra en fortsatt verksamhet så har vi fått följande utfästelse från Fritidskontoret vid Härryda kommun: Härryda kommun åtar sig att vara en aktiv part gällande underhåll av leden efter avslutad projekttid”

Så snarare läge att försöka anordna något MTB-relaterat kanske?

/David

Vildmarksleden
Läs på Facebooksidan. Finns en frivilligorganisation plus EU-pengar för upprustning vad jag förstått.

Frågan är hur många MTB-cyklister som hjälper till att underhålla stig generellt, kan tänka mig att det är ett fåtal.

Vildmarksleden
Vet att några försökt men fått kalla handen av park och natur.

Det finns en hel del små förstärkningar i skogen gjorda av cyklister men allt måste nog göras rätt osynligt på gott och ont.

Tillbaka
Topp