Jag körde WTB TimberWolf 2.3" i Lunsen igår (det hade regnat tidigare på dagen så allt var blött) och kunde knappt tro på fästet! Det halkigaste var gamla spänger som låg i vattenytan men även de gick att cykla om man tog det lugnt. Att trampa upp på bakhjulet när man skulle av dem var däremot svårare. ;)
Alla kraftbrytningar uppför stenhällar av typen man är rädd att gå på till fots funkade fin-fint utan minsta tendens till slir. Underbart!
Enda kritik jag kan säga till de däcken så här långt är att de kastar grus och småsten på både cykel och cyklist mycket mer än andra däck jag provat. Mycket mer! Fast det är bara ett problem om man cyklar fort utan glasögon och det är dumt oavsett däck... Möjligen slits de snabbt då gummit är mjukt (vilket även ger fästet) men det har inte tiden utvisat ännu. Det är värt det oavsett. Och ja, de går tungt på asfalt med 1,5 bar men där cyklar man väl ändå inte frivilligt? ;)
Alla LBS som vill kan ta hem WTB däck från
http://www.northamericanflyers.com/
Andra däck jag testat länge;
Conti Twister (helt fel däcktyp för det du söker)
Conti Gravity (kleggar igen i lera men rullar lätt för att vara grovmönstrat)
Michelin Comp S (helt värdelöst, speciellt i kurvor - men rullar lätt)
Schwalbe Big Betty ORC (klart sämre grepp än WTB och inte lervänligt mönster)
Nokian 296 (behövs ingen ringklocka med dessa, inte det bästa isgreppet men funkar på vintervägar)