Vilka däck?

Real-Ajax

Ny medlem
Vilka däck?
Hösten är i antågande med såphala klipphällar, slippriga rötter och djupa lerpölar som följd, är det någon där ute som kan ge tips om vilka däck som klarar sådana förhållanden bäst?

Mvh
Tomas

Vilka däck?
Jag skulle nog lägga mina pengar på Albert-serien eller Jimmy-serien från Schwalbe. Är det kläggig lera vi pratar om så lutar det nog mer åt Jimmysarna än Albertarna.

Vilka däck?
Är precis i samma funderingar, såphala klipphällar, är det fat albert som gäller då eller är det little albert? ANtar att det är bättre med breda däck.

Vilka däck?
Jag körde WTB TimberWolf 2.3" i Lunsen igår (det hade regnat tidigare på dagen så allt var blött) och kunde knappt tro på fästet! Det halkigaste var gamla spänger som låg i vattenytan men även de gick att cykla om man tog det lugnt. Att trampa upp på bakhjulet när man skulle av dem var däremot svårare. ;)

Alla kraftbrytningar uppför stenhällar av typen man är rädd att gå på till fots funkade fin-fint utan minsta tendens till slir. Underbart!

Enda kritik jag kan säga till de däcken så här långt är att de kastar grus och småsten på både cykel och cyklist mycket mer än andra däck jag provat. Mycket mer! Fast det är bara ett problem om man cyklar fort utan glasögon och det är dumt oavsett däck... Möjligen slits de snabbt då gummit är mjukt (vilket även ger fästet) men det har inte tiden utvisat ännu. Det är värt det oavsett. Och ja, de går tungt på asfalt med 1,5 bar men där cyklar man väl ändå inte frivilligt? ;)

Alla LBS som vill kan ta hem WTB däck från http://www.northamericanflyers.com/

Andra däck jag testat länge;

Conti Twister (helt fel däcktyp för det du söker)
Conti Gravity (kleggar igen i lera men rullar lätt för att vara grovmönstrat)
Michelin Comp S (helt värdelöst, speciellt i kurvor - men rullar lätt)
Schwalbe Big Betty ORC (klart sämre grepp än WTB och inte lervänligt mönster)
Nokian 296 (behövs ingen ringklocka med dessa, inte det bästa isgreppet men funkar på vintervägar)

Vilka däck?
Jag för stämma in i lovsången till WBT's däck. Kör ett par Weirwolf 2.5 Race, bästa fästat jag haft på blöta stenar å rötter (och även i torrt). Däremot är väl lerrensningen lite sisådär. Kanske skall testa ett par Timbrewolf.. Hmm..

Vilka däck?
Schwalbe däck, Albert 2.25", Fat Albert 2.35" eller Big Betty 2.4". Välj efter vad ramen klarar av för maxbredd på däcken. Vill du ha övernaturligt grepp i höst så väljer du Gooey Gluey varianten av Big Betty däcken, då får man grepp men slitstyrkan är sämre. Annars är ORC(Off Road Compound) gummiblandningen helt ok och håller bra. Se mer på Schwalbe - Professional Bike Tires

Har själv kört mycket på Fat Albert och Big Betty, bästa däcken jag haft någonsin när det är blött och halt i skogen.

Undvik Continentaldäck, de har mkt sämre grepp än Schwalbedäck pga hårdare/sämre gummiblandning.

/Leo

Vilka däck?
Bredden har ingen betydelse (finns säkert undantag). Det är snarare ramen som ibland kan sätta begränsningar. Däremot bör du skilja på UST eller "ej UST". (Dvs slanglösa däck)

Vilka däck?
kevlar skrev:
-------------------------------------------------------
> TnT: hur breda är WTB däcken på riktigt?

Kammaren är 54 mm bred och bredaste stället över dobbarna är 62 mm. Detta inträffar 41,25 mm från fälgkanten.

[edit] Mätt på en Sun Ringlé Singletrack fälg [/edit]

Leo: WTB Timberwolf 2.3" Team FR käkar Big Betty 2.4" ORC till frukost i fråga om stengrepp och det är ingen idé att ens börja jämföra i lera. Fast luftkammaren är större på Bettan, vilket är trevligt.

Senast redigerad av en moderator:
Vilka däck?
Synd att timberwolf är så dyra om det är msrp som gäller. Min XC-ram måste vara underlig, jag borde med 5+mm marginal på var sida få in ett timberwolf 2.5" däck.

Vilka däck?
Egonn skrev:
> Continental Explorer är grymma allround däck

Nja, inte för dom förutsättningar som Ajax frågar efter tror jag nog; "såphala klipphällar, slippriga rötter och djupa lerpölar".

Vilka däck?
Real-Ajax skrev:
> Hösten är i antågande med såphala klipphällar,
> slippriga rötter och djupa lerpölar som följd, är
> det någon där ute som kan ge tips om vilka däck
> som klarar sådana förhållanden bäst?

Några punkter för bra grepp.
- Mjuk gummiblandning
- Stor luftkammare (lågt lufttryck)
- Bra lerrensning (grova dubb(oftast))

Är du ute efter grepp skall du försöka få tag på däck med så mjuk gummibalandning du kan hitta, så stora däck som möjligt, vilket bör innebära stor luftkammare vilket i sin tur gör att du kan köra med relativt lågt lufttryck, grova dobbar bör borga för god lerrensning.

Vilka däck?
iMats skrev:
> Egonn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Continental Explorer är grymma allround däck
>
> Nja, inte för dom förutsättningar som Ajax frågar
> efter tror jag nog; "såphala klipphällar,
> slippriga rötter och djupa lerpölar".
>
>
> ----------------------------------

Jodå, inga problem. Det är ju stora dubbar som sitter rätt glest på dom så det är bra lerrensning, men dom rullar ändå lätt.

Vilka däck?
Continentaldäck är inte alls i samma division när det gäller grepp som Schwalbe. Helt annan gummiblandning som inte har något vidare grepp när det är blött. Jag trodde också att Explorer och Vertical var bra, tills jag testade bättre däck.

TnT: Tur att du skrev ORC, för Gooey Gluey varianten av Big Betty tuggar i sig WTB däcken som mellanmål. ;-) Båda två däcken är säkert bland det bästa man kan köpa om man ska ha däck för hala underlag.

/Leo

Vilka däck?
TnT, Leo - WTB Team FR/DH versioner och Schwalbe GG versioner och Kenda BG är mycket bättre än de billiga versioner med samma mönster när det gäller grepp när man har mest behov av det.

Kevlar - Visst har jag möjligheten att ta in billigare versioner av WTB däck, men de är inte på något sätt bättre än vad som redan finns på marknaden här, så jag har varken anledningen eller lust att göra det. Hellre 10 par riktig enastående däck till folk som verkligen uppskattar dem än 100 par medelmåttiga däck som är bara bra på torra grusvägar.

Vilka däck?
Ngn som testat Michelins nya med mjukt gummi på utsidan och hårdare i innerlagret? De har ju fått bra testresultat i vissa tidningar. Säg gärna vad ni har att jämföra med annars är ett utlåtande inte så intresant.

Mvh

T

Vilka däck?
Ngn som testat Michelins nya XCR däck i någon version? Berätta gärna vad ni jämför med, annars är det inte så intresant.

Mvh

T

Vilka däck?
Egonn skrev:
> Däcken måste ju rulla snabbt också och får därför
> inte vara mjuka. Man får ju göra en kompromiss då.

Nu skrev Real-ajax och frågade bara om grepp, inget om snabbhet.. :)

Själv har jag inte testat däck som varit bättre på hala rötter och stenar än Minion Super Tacky. Tog bort all spänning.. ;)

Vilka däck?
Egonn skrev:
> Däcken måste ju rulla snabbt också och får därför
> inte vara mjuka. Man får ju göra en kompromiss då.

Explorer funkar ok i lera och är lättrullade men är INTE speciellt bra på såphala klipphällar och slippriga rötter. Jag körde hela förra året på Conti vertical som ha samma mönster som explorer men bredare. Jättetrevliga däck tyckte jag men när det var blöt blev det lite väl spännande. Som ni kanske minns var det en ganska blöt sommar förra året och jag tror aldrig att jag har ramlat så många gånger, tack vare däcken. Ibland får man kompromissa men jag tror inte det var det Ajax var ute efter. Det finns heller inget som säger att däcken måste rulla snabbt. I skogen prioriterar i alla fall jag greppet före rullet men det får givetvis inte bli extremt.
Gillar du explorer så tror jag att du kommer att älska Schwalbes Big Jim eller något av dom smalare bröderna.

Vilka däck?
iMats skrev:
> Egonn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Däcken måste ju rulla snabbt också och får
> därför
> > inte vara mjuka. Man får ju göra en
> kompromiss då.
>
> Explorer funkar ok i lera och är lättrullade men
> är INTE speciellt bra på såphala klipphällar och
> slippriga rötter. Jag körde hela förra året på
> Conti vertical som ha samma mönster som explorer
> men bredare. Jättetrevliga däck tyckte jag men när
> det var blöt blev det lite väl spännande. Som ni
> kanske minns var det en ganska blöt sommar förra
> året och jag tror aldrig att jag har ramlat så
> många gånger, tack vare däcken. Ibland får man
> kompromissa men jag tror inte det var det Ajax var
> ute efter. Det finns heller inget som säger att
> däcken måste rulla snabbt. I skogen prioriterar i
> alla fall jag greppet före rullet men det får
> givetvis inte bli extremt.
> Gillar du explorer så tror jag att du kommer att
> älska Schwalbes Big Jim eller något av dom smalare
> bröderna.
>
>
> ----------------------------------
be ready to be
> surprised

Kan nog tänka mig Skinny Jimmy isåfall. Man vill ju inte gärna ha bredare däck än så när man ska raca. Goare med rätt smala däck med feta dubbar på när det är lerigt. Nån som testat dessa däck?

Vilka däck?
Kan nämna att jag idag kör på Hitchinson Python, inget vidare när det är lerigt så jag söker faktiskt efter däck som kan passa bättre i lera. Men vill nog inte ha för breda tror jag, eller vad är er erfarenhet.

Vilka däck?
Morgon!
Jag har för mig att det finns två skolor: Den ena säger smala däck som sjunker igenom leran och tar tag i den fastare marken under. Den andra säger ett bredare däck som flyter ovanpå.

Vad jag säger? Vet du med dig att du kör mycket lera skulle jag köpa ett riktigt lerdäck. Om jag lägger ihop de samlade intrycken i den här tråden kanske det här kan vara något: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=538

380 spänn låter som ett bra pris för ett specialdäck

dp

Vilka däck?
blacksharkmud.jpg

1.5", 25 euro, 395 gram

Vilka däck?
Ytterligare ett däcktips är Maxxis Highroller SuperTacky. Visserligen ett litet tyngre däck men jag tycer det sitter som gjutet i backen (850 gram enligt Maxxis, FatAlbert väger 730g enligt Schwalbe). http://www.maxxis.com/products/bicycle/product_detail.asp?id=237 . Det är nästan fusk att köra med det för att det har så bra grepp, dessutom dämpar det helt otroligt på grund av sitt tjocka gummi. Kör man mycket skog och berg och ingen grus eller landsväg så fungerar det klockrent. Det rullar däremot litet tyngre på asfalt och grus.
Jag blir mer och mer irriterad på Fat Alberts känsla av att det viker sig i sidled med litet lägre tryck. Det har resulterat i en omkullåkning i en hårnål och ett totalt slanghaveri och det känns läskigt när det händer (vilket är rätt ofta).

Andra däck jag har prövat under litet längre tid är Twister, Explorer, Vertical, Fat Albert & WeirWolf.

Tillbaka
Topp