Vilka ska cykla Sthlm bike?

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite nyfiken är man ju på antalet anmälda...

Med tanke på att de har en splitter ny firmabil som står utanför Sthlm Bike AB:s kontor på Norr Mälarstrand så borde det ha flutit in en del stålar.

(jag skojar alltså inte)

bil.jpg

pLu skrev:
> Gör det ändå, inte min bild. :-)

OK då. Fast nu är det ju inget "scoop" längre. Attans! :-(

Cykelbil.JPG

(innan någon Messerschmidt kommenterar: nej, det är Kungsholmstorg och inte Norr Mälarstrand, men deras kontor ligger runt hörnet. Antagligen har de kristallkronor och 5 meters takhöjd också.)

Tror inte det säger något om deltagarantalet. Men det säger en hel del om nystartsbidrag, sponsring, företagsinförsäljning och leasing.

Faktum är att det, beroende just på deltagarantalet, kan bli ett snyggt skolexempel i företagsekonomi. Kunden (cyklisten) är en biprodukt för varan (företaget).

Haha! Den här betalcykelturen blir ju bara töntigare och töntigare. Stor humor dock. När byter tråden namn till "Visa Sthlm Bike-bilen"?

Ja, det kanske blir liiite svårt för det verkar ju vara så att gatorna är öppna helt som vanligt :)

Jag är som sagt inte emot att arrangera gruppcykling i stan, det är en rolig ide. Men sättet att göra det på är oxå roligt. Men jag har svårt att se förloraren i det hela, annat än de som borde kunnat fatta bättre som riskerar förlora 400 kr men som borde veta bättre. Så jag skrattar mest :) Fast om vi här pratar nystartsbidrag och annat, då blir jag lite ledsen med. 3000 deltagare beräknat kl 06.30 i ett okänt cykelevenemang utan avstängda gator? Well...

Dom verkar söka volontärer också. 400 kr startavgift, ingen tidtagning, inga avstängda gator, nystartsbidrag och gratis arbetskraft. Grymt upplägg.

Om det är fint väder så kanske jag dyker upp och cyklar med en sväng.

Ja nystartsbidrag vet jag inte men kalla det för en kvalificerad gissning... Sponsring och införsäljning till företag är ju iallafall säkert. Och det kan säkert gå på friskvårdspeng eller annat avdragsbart. Snyggt upplägg är det!

Och som sagt, ponera att de har 1500 startande, då finns det ju viss legitimitet, alla skall ju börja någonstans. Jag skulle gissa att det kommer 150 :)

Till det kan sägas: Stockholm är bedårande vackert kl 0630 en vacker morgon tidigt i September. Faktum är att Stockholm är bedårande vacker alla dagar, den gamla skökan.

Atlas skrev:
> Faktum är att Stockholm är bedårande
> vacker alla dagar, den gamla skökan.

"Ett väl-pudrat lik" som en arg Arkitek lär ha sagt någongång...

HåkanC skrev:
> I vanliga motionslopp, som dessutom kostar mindre,
> brukar en sanktionsavgift till SCF ingå.
> För den sanktionsavgiften får arrangören bla
> försäkringar o likn
>
> Men vad gäller för Sthlm Bike?
>
> Jag hittar ingen som helst info om Sthlm Bike vare
> sig hos
> http://www.scf.se
> eller
> http://www.scfmotion.se/
>
> Är Sthlm Bike öht sanktionerat av SCF?
> Om inte vad gäller då map försäkring o likn?
>
>
> /Håkan

SCF skall ha sin "pizzo" annars smäller det!

Lars Vilks skrev:
> Dom verkar söka volontärer också. 400 kr startavgift, ingen tidtagning, inga avstängda
> gator, nystartsbidrag och gratis arbetskraft. Grymt upplägg.

Från deras hemsida: Vill du vara med som volontär under Sthlm Bike den 9:e september 2012? Vi behöver bla hjälp med att säkra gator, stoppa trafiken och dela ut dricka.

Får man verkligen stoppa trafik bara sådär? (Om man ponerar 3000 deltagare så skulle ju det bli betydande trafikstörningar.)

Ebichu skrev:
-----------------------------------------------------
> Får man verkligen stoppa trafik bara sådär? (Om
> man ponerar 3000 deltagare så skulle ju det bli
> betydande trafikstörningar.)

Man gör ju det vid andra motionslopp också då man stoppar trafiken i korsningar då klungor kommer. Om jag har förstått det rätt så tillåter polisen det. Antagligen skriver man i sin ansökan till polisen att man vill göra det?

På Mälaren Runt så var det ett tiotal MC-förare som åkte före och stoppade trafiken i alla korsningar och rondeller. Detta genom hela Stockholm från Barkarby till Botkyrka, ca 35 km. Riktigt lyxigt att bara kunna glida fram helt obehindrat genom stan sådär.

Funderade på om de verkligen hade befogenhet att dirigera trafiken. Men de hade neongula västar, då är väl allt tillåtet? ;-)

DT skrev:
> Funderade på om de verkligen hade befogenhet att dirigera trafiken. Men de hade neongula västar,
> då är väl allt tillåtet? ;-)

Ah, så det är OK att cykla mot rött bara man har rätt färg på västen. :-)

Stockholm. En jävla ulandsstad för cyklister. Inte minst pga såna här fenomén... Herregud, man tar sig för pannan. Hoppas alla som betalar5 400 spänn för det hela får varsin dumstrut att cykla i också.

Det som behövs är naturligtvis en seriös demonstration mot hur illa cykeltrafikplaneringen skötts hittills och hur lite som faktiskt gjorts för att försöka konvertera dom hopplösa 5K-bilpendlarna till cykeln (även om det finns bättring i horizonten). 0kr per deltagare och genuin folkfest. Utan civil olydnad stannar samhället.

Vad är problemet? Vill man inte vara med är det väl bara att avstå. Jag tänker inte köra, eftersom jag juu ändå cyklar i Stockholm varje dag.

All publicitet för Cykel är väl bra. Om det är många deltagare, kanske någon politiker vill ta tillfället i akt att lova pengar för bättre cykelinfrasturktur?

Hehe, lite spretig profil på sponsorerna om man säger så.

Å ena sidan trendiga Il Caffe och Urban Deli. Å andra sidan ölkrogarna Cliff Barnes och Sue Ellen. Verkar som att de inte riktigt har bestämt sig för om de vill vara hippa eller folkliga...? :-)

Problemet är att om sånt här är resultatet av stockholmarnas cykelkulturella initiativkraft så skämmer vi ut oss internationellt.

Jag tycker att det är viktigt att reagera på dumheter.

DT skrev:
> Hehe, lite spretig profil på sponsorerna om man
> säger så.
>
> Å ena sidan trendiga Il Caffe och Urban Deli. Å
> andra sidan ölkrogarna Cliff Barnes och Sue
> Ellen. Verkar som att de inte riktigt har bestämt
> sig för om de vill vara hippa eller folkliga...?
> :-)

Men en av Cliff och Sue-ägarna är väl inblandad i driften av Urban Deli också, om jag inte är helt fel underrättad?

R skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hehe, lite spretig profil på sponsorerna om
> man
> > säger så.
> >
> > Å ena sidan trendiga Il Caffe och Urban Deli.
> Å
> > andra sidan ölkrogarna Cliff Barnes och Sue
> > Ellen. Verkar som att de inte riktigt har
> bestämt
> > sig för om de vill vara hippa eller
> folkliga...?
> > :-)
>
>
> Men en av Cliff och Sue-ägarna är väl inblandad
> i driften av Urban Deli också, om jag inte är
> helt fel underrättad?

Aha, det förklarar saken. Tyckte mest att det var väldigt spretiga profiler. :-)

(jag är för övrigt varken hipp eller folklig och har aldrig satt min fot på vare sig Il Caffe, Urban Deli, Cliff Barnes eller Sue Ellen)

DT skrev:
> R skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hehe, lite spretig profil på sponsorerna om
> > man
> > > säger så.
> > >
> > > Å ena sidan trendiga Il Caffe och Urban
> Deli.
> > Å
> > > andra sidan ölkrogarna Cliff Barnes och Sue
> > > Ellen. Verkar som att de inte riktigt har
> > bestämt
> > > sig för om de vill vara hippa eller
> > folkliga...?
> > > :-)
> >
> >
> > Men en av Cliff och Sue-ägarna är väl
> inblandad
> > i driften av Urban Deli också, om jag inte är
> > helt fel underrättad?
>
> Aha, det förklarar saken. Tyckte mest att det var
> väldigt spretiga profiler. :-)
>
> (jag är för övrigt varken hipp eller folklig
> och har aldrig satt min fot på vare sig Il Caffe,
> Urban Deli, Cliff Barnes eller Sue Ellen)

Håller med om spretigheten!

Johan A skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > Dock är det en kul ide att cykla alla 14
> broarna
> > och avsluta med frulle på frankfurt. Vilken
> dag
> > kör vi?
>
> Ja, när kör vi?

Lätt med på en sthlm happy bike en tidig morgon. Då kan man dessutom unna sig att blåsa igenom stan utan hjälm eftersom alla mordiska bilförare ligger och sover.

Skön organisation.

En VD, Mirjam Wolff som verkar komma från marknadsföring (fil kand i "Market Communication" fr SU), tog examen som 43åring 2005. Med en bakgrund som evenemangsmänniska på eget bolag och samtidigt "business developer" på Kungsträdgården Park & Evenemang. Enskild firma med "Smyckesproduktion" finns även på repetoaren.

I styrelsen sitter en utan övriga uppdrag samt en som även har uppdrag i reklamfilmsbolag.

På befattningslistan återfinns:
* Mirjam Wolff - VD, som har bakgrund enligt ovan
* Thomas Berglund - Sponsring
* Alexandra Flink - Projektledare, tillika den styrelseledarmot som har reklamfilmsuppdraget
* Klara Lind - Art Director

Fyra befattningar - alla reklamare? Vem fan ska utföra nåt?

Sen tar man ut så hög avgift som är möjligt 400kr

Tar så lite utgifter som möjligt. Volontärer, ingen försäkring, ingen medalj, ingen parkering, ingen tidtagning, ingen avlyst bana, inget samröre med SCF för "alla ska kunna cykla",no nothing...

En nummerlapp och frukost - thats it. Tjena.

Sen, det här med partners? Golf International - WTF? stopp, som är nån filmproducent? Kungsträdgården Park och Förvaltning - där VD:n verkar jobba?

Avdragsgill bil har inhandlats, eller sponsorfåtts vad vet jag. Resa till NY har genomförts.

Detta mina damer och herrar är några överåriga Brommareklamare som på någon rödvinsdränkt afton kommit på den lysande idén att utnyttja cykeltrenden för att ordna ett evenemang med minimala kostnader och maximala intäkter, ovidkommande sponring och "ta-ut-på-firman" prylar + ANNAT.

Hoppas de har provcyklat banan så att det verkligen går att cykla den tänkta sträckan.

Jag skulle vilja se dessa människor gå upp för att eska riskkapital i Dragons Den och bli totalt slaktade av Deborah Meaden (el Hagströmmer)

Det senaste scoopet är ryktet om att detta ev. kommer att säljas till Kina, typ som Vätternrundan. Fast i Kina. Utan vatten. Eller stockholmare.

Stuvstaix skrev:
> Detta mina damer och herrar är några överåriga
> Brommareklamare som på någon rödvinsdränkt
> afton kommit på den lysande idén att utnyttja
> cykeltrenden för att ordna ett evenemang med
> minimala kostnader och maximala intäkter,
> ovidkommande sponring och "ta-ut-på-firman"
> prylar + ANNAT.

Tack för att du skriver precis vad jag tänker.

De har för övrigt två firmabilar som brukar stå parkerade runt Kungsholmstorg - den på bilden ovan samt en större kombi.

mzi skrev:
> Nu har du chansen att bli först med att lägga ut
> en bild på den, DT!

Då blir jag en odödlig legend på forumet...

Fan, jag har svårt att köpa att dom ska göra sån jävla vinst på ingenting. Om de nu får 3000 startande o drar in 1,2mille så är väl inte utgifterna på mer än 200k. Nästan så man vill mejla o fråga vilken hjälporganisation vinsten går till.

Sen har jag alltid undrat vad man faktiskt gör på arbetsplatser likt denna. Sitter man i telefon o säger business business eller.

Stuvstaix skrev:
> Skön organisation.
>

Haha. MItt i prick. Tror och hoppas att det kommer ungefär 23 pers. Kan någon smygplåta samlingen och lägga upp en bild?

Undrar var ska man stå och titta någonstans.
Col de Katarinavägen? Grusvägsavsnittet i Bois de Årsta? Pont du Traneberg? Målgången i Kungsan?

karta.jpg

Tillbaka
Topp