Vilka skärmar ska jag ha?

setreus

Aktiv medlem
image.jpg

Jag har en sån här cykel (Norco Vesta). Vilka långa skärmar ska jag köpa som passar fint och sväljer 37 mm-däck? Funkar det med SKS Longboards? Jag har fått för mig att det blir knas vid navfästet när det sitter skivbromsar där? Finns det bra och långa skärmar som man fäster i hålen mitt på framgaffeln?

Vinterdäcken som sitter på nu är visserligen bara 30 mm (Schwalbes) så jag skulle kunna tänka mig skärmar som bara klarar dessa och inte sommardäcken.

Hur är det med Biltemas skärmar? Jag har aldrig sett dem i verkligheten.

Tacksam i förhand för alla tips och förmaningar.

Det funkar med skivbromsar men det blir lite pyssligare att få till det så att det blir bra. Man får böja till stagen lite alternativt fästa i en av skivbromsoksskruvarna istället för skärmfästet.

Kör själv med SKS Longboards på ena vintercykeln och PlanetBike Cascadia på den andra. Bägge funkar bra och bägge cyklarna har skivbroms.
Ett tips, om du kan få tag i det på ett smidigt sätt, är att köra med en bakskärm även fram. Man får fixa lite mer med fästena men i gengäld får man en skärm som går ner riktigt långt och förhindrar stänk på fötter och vevparti.

Honjos "Le Paon" är såklart snyggast
4ef56__5079916287_a264a00d72_o.jpg
men med tanke på din slopade ramen är det nog kört hur som ;)

//j

snacka med Anders på Veloform i gbg, han har ett par klassiska franska högblanka metallskärmar som jag tror passar din hoj. De är väl inte helt olika "Le Paon" ovan men til skilland från dessa har de en cirkulär traditionell profil Jag har just monterat ett par franska på min hybrid med skivbroms (tar sina timmar javisst) men är efter 3 veckors test är jag hur nöjd som helst. Dryga 400 SEK för ett komplett set fram+bak inkl fästen o skruvar, och L-beslag.

Fördelarna är just de som Jesperc är inne på dvs att framskärmen går väldigt långt ner mot backen så de skyddar extremt bra mot framhjulsskvätt. Jag kör 37 mm däck och köpte därför 50mm skärmar men kör du 30 mm schwalbe kan du ev klara dig med 40 mm skärmbredd som oxå finns på Veloform.

Om du inte har fästen i ramen kan jag tipsa om en enkel klämma från ABU för 49 SEK, för 2 st -bör finnas i din närmaste cykelbutik

-Lycka till!

pepparkakan skrev:
-------------------------------------------------------
> snacka med Anders på Veloform i gbg, han har ett
> par klassiska franska högblanka metallskärmar
> som jag tror passar din hoj. De är väl inte helt
> olika "Le Paon" ovan men til skilland från dessa
> har de en cirkulär traditionell profil Jag har
> just monterat ett par franska på min hybrid med
> skivbroms (tar sina timmar javisst) men är efter
> 3 veckors test är jag hur nöjd som helst. Dryga
> 400 SEK för ett komplett set fram+bak inkl
> fästen o skruvar, och L-beslag.

Inte mer alltså? Då ska jag definitivt ta mig förbi och fixa ett par till Miyatan om jag bestämmer mig för att behålla den framåt våren. Jag har fått för mig att såna där snygga skärmar är svindyare :)

pepparkakan skrev:
> snacka med Anders på Veloform i gbg, han har ett
> par klassiska franska högblanka metallskärmar
> som jag tror passar din hoj. De är väl inte helt
> olika "Le Paon" ovan men til skilland från dessa
> har de en cirkulär traditionell profil Jag har
> just monterat ett par franska på min hybrid med
> skivbroms (tar sina timmar javisst)

Det är detta som oroar mig. Finns det inga skärmar som passar skivbromscyklar utan att man måste modda? Jag har knappt några verktyg och inte så värst mycket tid heller.

Hur är det med lowriderfästet på framgaffeln? Inga skärmar som man fäster där?

Miss Lycka skrev:
> Det finns skärmar för skivbromscyklar.

Ja det är såklart. Vilka är långa och bra som SKS longboards?

Det krävs oftast inte så mycket moddande för att det skall funka. Här är ett par bilder från hur jag gjort:

Baktill är det normalt inga problem alls, körde med en liten distans på ca 5mm mellan skärmstaget och fästet men det hade funkat fint utan oxå.
DSCF0037.jpg

Framtill kan det bli lite knepigare. Jag använde en lite längre skruv och distans här, ca 15mm.
DSCF0043.jpg

Ett alternativ kan även vara att fästa staget i ena skivbromsskruven (kommer förmodligen behöva bytas till en lite längre skruv i så fall).
DSCF0041.jpg

//j

på min gamla cykel använde jag SKS blumels eller vad det heter, stagen va långa nog att jag med hyfsat precision kunde böja dom rundt bromserna.

Monterade Biltemaskärmar på min vinterhoj igår. Inte kapat stagen än, men dom var enkla att installera och verkar relativt stabila. Något korta dock. Kommer nog fästa en stänklapp på framskärmen. Har också haft ett par Gilles Berthoud skärmar från Veloform och dom är lite bökigare att montera, och finns endast i rostfritt/krom. Men dom är ju betydligt bättre.

Bilagor

• P1100047.jpg
    P1100047.jpg
    66.5 KB · Besök: 21
jesperC skrev:
> Det krävs oftast inte så mycket moddande för
> att det skall funka. Här är ett par bilder från
> hur jag gjort:
>
>
> Baktill är det normalt inga problem alls, körde
> med en liten distans på ca 5mm mellan
> skärmstaget och fästet men det hade funkat fint
> utan oxå.
>
>
>
> Framtill kan det bli lite knepigare. Jag använde
> en lite längre skruv och distans här, ca 15mm.
>
>
> Ett alternativ kan även vara att fästa staget i
> ena skivbromsskruven (kommer förmodligen behöva
> bytas till en lite längre skruv i så fall).
>
>
>
>
> //j

Fantastiskt, tack! Detta kan ju knappast ta flera timmar?

Tillbaka
Topp