Vilka tar sig runt i husbil?

Kul!

Vad menas med fria mil?
Tror dom räknar med att husbilsägare tar hand om sina bilar lite bättre och kör mindre (mindre del av året om inte annat).

Jag har Länsförsäkringar och dom tar strax under 600kr i månaden (kontra 1100kr som trygg ville ha). Inga frågor om beräknade mil (jag fråga till och med). Har iof alla andra försäkringar hos Läns så kanske påverkar (inget han sa nåt om).

Denna bilen har kört runt senaste tiden i industriområdet där jag jobbar. Registrerad som husbil. Galler eller plåtar för alla fönster och ventilationsöppningar, taket fullt av reservhjul. Är det ett trevligt sätt att bo och ta sig runt?

Registrerad på en privatperson här i stan som i övrigt bara har några kinesiska mopeder, liten husvagn och ett hästsläp.

IMG_3805.jpeg

IMG_3804.jpeg

Denna bilen har kört runt senaste tiden i industriområdet där jag jobbar. Registrerad som husbil. Galler eller plåtar för alla fönster och ventilationsöppningar, taket fullt av reservhjul. Är det ett trevligt sätt att bo och ta sig runt?

Registrerad på en privatperson här i stan som i övrigt bara har några kinesiska mopeder, liten husvagn och ett hästsläp.

Visa bilaga 717712

Visa bilaga 717713
Mäktigt stuk, hen gillar nog mad max filmerna :)

Visa bilaga 717712

Visa bilaga 717713
Mycket dyr elektronik och rädd för inbrott?

Visa bilaga 717712

Visa bilaga 717713
Ser ju ut som nåt som används av bombteknikerna.

Nä...

Följande brister finns konstaterade för åtgärd
FÄRDBROMS HJULBROMS (1.1) ANDRA AXELN PÅ FORDONET VÄNSTER UR FUNKTION (EN)
FÄRDBROMS HJULCYLINDER (1.1.16) BAK VÄNSTER LÄCKAGE
PARKERINGSBROMS BROMSVERKAN (1.4) VÄNSTER UR FUNKTION

Föreläggande om kontrollbesiktning
2024-07-12

Tjena!

Bör väl ha monterat av gallerna för vindrutan och sidorutorna, annars ska det vara anmärkningar på det med.

Har du sett den köra runt, eller har du "bara" sett den parkerad på olika ställen?
Jag har nämligen hört om liknande "fenomen" i Sthlm, där de som har olika varianter av "husbilar" parkerar dem i industriområden för att undvika parkeringsavgifter i vanliga bostadsområden, det skall tex vara vanligt i Västberga o flera likn områden.

Men oavsett anledning till att den finns industriområdet där du jobbar så är det en helt klart udda fågel.
Nästa steg i prepperhierarkin?

Senast ändrad:
Har du sett den köra runt, eller har du "bara" sett den parkerad på olika ställen?

Jodå. I förrgår eftermiddag kom den ut från Preem i närheten, körde sen vidare ut mot norra hamnen. Idag parkerad utanför kontoret på morgonen när jag tog bilderna, nån timme senare kör den iväg.

Folk som bara parkerar brukar hålla sig till åtminstone samma gata. Ofta är det samma lastbilar som kommer och ställer ett släp där en stund för att hämta upp nån timme senare. Samma Flixbuss kommer på eftermiddagarna för vila och rökpaus flera gånger i veckan. Folk är vanedjur.

Senast ändrad:

Visa bilaga 717712

Visa bilaga 717713
Utrangerad tysk polisbil.

Inget man svänger in vid vägkanten och sover i. Blir så tråkigt för den som sover på vänstersidan.
Just det ja. Ni får väl dela högersidan..

Tyckte ändå det var snyggt, men för USD18 600 så kan man sova på flaket.

Undrar om jag kan hitta en sån man sätter på en SAAB 900 istället....mer min prisklass

Just det ja. Ni får väl dela högersidan..

Tyckte ändå det var snyggt, men för USD18 600 så kan man sova på flaket.

Undrar om jag kan hitta en sån man sätter på en SAAB 900 istället....mer min prisklass
Uff. Det är mer än jag gav för vår vinterbonade husbil. Med plats för 4 endurocyklar i garaget. Var förvarar man sin cykel när man sover i den där?

Uff. Det är mer än jag gav för vår vinterbonade husbil. Med plats för 4 endurocyklar i garaget. Var förvarar man sin cykel när man sover i den där?
Du har ju en hel gårdsplan mellan sovrummen! Men jag tror de ska kalla det koncept och låta bli att skriva ut priset...eller är det en nolla för mycket?

Husbil ? Det är väl onödigt. Det senaste är bilcamping, dvs man fäller säten och inreder lite och sover i bilen !
Madrasser i en Volvo 245. Eller kanske sängsatsen som fanns till SAAB 96. Känns old school.
Det heta nu är snarare att köpa en skåpbil för 250kkr som man bygger om för minst 70kkr och massa arbete. Sen lite solnedgångsbilder på Insta med #vanlife

Mest kondens som är ett problem . Temp bör bara vara ett problem för den som sover naken o de rekommenderar jag inte i bil. Sovsäck får man ha

Skillnaden mot hundläget är nog bara att larmet är av. Både temp och kondens fixar sig.
Sover nog hellre i bilen än i vanlig svensk lägenhet på sommaren :)

Tillbaka
Topp