Vilka tyskar har fri retur?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tja!
Behöver beställa cykelkläder och då kan det ju vara bra om man kan skicka tillbaks om det är fel storlek. Så vilka tyskar har fri retur?

Stalle

Skulle aldrig handla kläder utan att prova,vill se och prova live,sen köpa och åka hem.
Gäller både arbetskläder,"finklader" och till cykel/mc.
När jag t.ex skulle ha ett par nya FiveTen av en annan modell,och ville ha kanske ett snäpp större size åkte jag till Mtb-Store i GBG,har 15 mil enkel,provade till jag hittade rätt,sen var det klart!

Köpa online och räkna med en eller kanske flera returer för att man tror det inte passar??
Trassligt,tar tid och massa onödiga transporter genom Europa....

Jag har inga problem med att köpa kläder och skor på nätet om jag vet att de passar, t.ex. för att jag haft samma märke och modell tidigare. Om jag är osäker föredrar jag att åka till en affär och prova. Hittar jag något som jag vill ha handlar jag det då i affären.

Berätta mer om hur ni handlar kläder i butik. Är det ett helt nytt koncept eller?

Stalle
Nope,funnits jättelänge,skulle tro det är ursprunget till dagligvaruhandeln att handla lokalt i en fysisk butik.

Man åker till lämplig butik....bil,buss,tåg,cykel eller promenad...valfri transport beroende på avståndet och möjlighet till transport.
Man går in i butiken,letar upp ett klädesplagg man vill ha.
Sen går man lämpligen till en provhytt,provar det önskade klädesplagget.
Passar det inte letar man något annat plagg i butiken och provar det...bara hålla på tills man hittar det man tycker passar bra.
Sen går man till kassan,betalar plagget till en trevlig expedit som har ett jobb för att du och jag handlar där,och kliver ut ur butiken.

Efter det åker man hem,byter om och ger sej t.ex ut och cyklar.....plättlätt och snabbt!

Det lät konstigt, jag returnerade en hjälm gratis för 3 -4 veckor sedan, gick väldigt smidigt...

//Kristoffer
Jahopp... Detta var innan sommaren, men som jag minns det så fick jag gick ingen retursedel när jag anmälde retur. Kunde även läsa mig till att fri retur endast gällde i Tyskland (eller Tyskland inkl direkta grannländer).

R2 bike har väl också fri retur? Iaf första 14 dagar och sen 100 dagar men då betala frakten 150 kr själv.

Busenkelt att köpa skor och kläder online. Enda sura är att ligga ute med pengar och valutakurs. Köpte 7 par (3 olika modeller och sen olika storlekar) från Bike24 och behöll det paret som kändes bäst storleksmässigt.

Provade Le Col en gång, frågade först om storlek men blev så jävla fel så de erbjöd fri retur de också. Galet små storlekar.

Ni som handlar i butik, köper ni första bästa eller åker ni till andra sidan stan för att se om priset är bättre? Blir kräkfärdig när man handlat i butik och börjar googla efteråt vad produkten kostar online.

R2 bike har väl också fri retur? Iaf första 14 dagar och sen 100 dagar men då betala frakten 150 kr själv.

Busenkelt att köpa skor och kläder online. Enda sura är att ligga ute med pengar och valutakurs. Köpte 7 par (3 olika modeller och sen olika storlekar) från Bike24 och behöll det paret som kändes bäst storleksmässigt.

Provade Le Col en gång, frågade först om storlek men blev så jävla fel så de erbjöd fri retur de också. Galet små storlekar.

Ni som handlar i butik, köper ni första bästa eller åker ni till andra sidan stan för att se om priset är bättre? Blir kräkfärdig när man handlat i butik och börjar googla efteråt vad produkten kostar online.
Möjligheten att kunna prova plagget och att ha det i handen direkt när man betalt kostar. Sen finns det ju en volymaspekt som också kan påverka priset.

Om man är priskänslig men vill handla i butik kan man ju undersöka vad varan kostar innan man åker till butiken. Då kan man ju även bespara sig en resa om det skulle vara så att de inte har de troliga storlekarna inne.

För min del orkar jag numera inte hålla på och jaga priser om den potentiella prisskillnaden inte är alltför stor i absoluta termer. Hittar jag varan i en butik och jag gillar varan så köper jag den där med mindre än att t.ex. personalen skulle vara totalt odräglig. Då kan jag gå till en annan affär av princip.

Fast om man bor mer än
Nope,funnits jättelänge,skulle tro det är ursprunget till dagligvaruhandeln att handla lokalt i en fysisk butik.

Man åker till lämplig butik....bil,buss,tåg,cykel eller promenad...valfri transport beroende på avståndet och möjlighet till transport.
Man går in i butiken,letar upp ett klädesplagg man vill ha.
Sen går man lämpligen till en provhytt,provar det önskade klädesplagget.
Passar det inte letar man något annat plagg i butiken och provar det...bara hålla på tills man hittar det man tycker passar bra.
Sen går man till kassan,betalar plagget till en trevlig expedit som har ett jobb för att du och jag handlar där,och kliver ut ur butiken.

Efter det åker man hem,byter om och ger sej t.ex ut och cyklar.....plättlätt och snabbt!
50

Det lät konstigt, jag returnerade en hjälm gratis för 3 -4 veckor sedan, gick väldigt smidigt...

//Kristoffer
Jag har inte returnerat något till dem men sista månaderna så tror jag de höjt fraktavgifterna, kanske kan det vara en del i nåt nytt avtal. Bike24 vet jag har gått från att inte erbjuda fri returfrakt till att nu göra det, vet ej när denna ändring skedde men Bike24 har istället sänkt fraktavgifterna. Samtidigt har Bike24 höjt priserna något.

Jag har inte returnerat något till dem men sista månaderna så tror jag de höjt fraktavgifterna, kanske kan det vara en del i nåt nytt avtal. Bike24 vet jag har gått från att inte erbjuda fri returfrakt till att nu göra det, vet ej när denna ändring skedde men Bike24 har istället sänkt fraktavgifterna. Samtidigt har Bike24 höjt priserna något.
Om man har fri returfrakt blir det väl i någon mening så att de som inte skickar tillbaka varor betalar returen för de som regelmässigt gör det. Om det är en liten andel som går i retur gör det väl inget, men när det blir en hög andel så kan jag tycka att det är rimligt att man har en kostnad för att skicka tillbaka och egentligen att denna kostnad är sådan att den motsvarar företagets kostnader, d.v.s. att det inte blir en ökad kostnad för de som inte skickar tillbaka.

Om man har fri returfrakt blir det väl i någon mening så att de som inte skickar tillbaka varor betalar returen för de som regelmässigt gör det. Om det är en liten andel som går i retur gör det väl inget, men när det blir en hög andel så kan jag tycka att det är rimligt att man har en kostnad för att skicka tillbaka och egentligen att denna kostnad är sådan att den motsvarar företagets kostnader, d.v.s. att det inte blir en ökad kostnad för de som inte skickar tillbaka.
Korrekt. Boozt, tex har blockerat 42000 (svenskar?) som ville ha sin egen skoaffär i vardagsrummet:

dagenshandel.se

Skulle skriva: om man som jag bor mer än 50 mil från en vettig cykelbutik blir det bara dyrt och besvärligt att handla i butik...

Handlar allt cykelrelaterat online inklusive cykel, sadel mm
50 mil är väl gränsfal att man åker för att prova lite kläder! ?
Då skulle jag nog också beställa...
Inte att jag aldrig handlar online,vissa saker finns helt enkelt inte här i Sverige,då får man beställa där det finns.
Tänker mer på att man bor i en stad med stort utbud,kanske Sthlm eller GBG,då borde man ha andra möjligheter att handla "live"?
Men hur man handlar är upp till var och en,jag gillar att prova,klämma och titta på saker i största möjliga mån där det går innan jag köper.
Men antar att priset är det viktigaste för gemene man,billigaste stället gäller.
Jag uppskattar personlig service och att få varan tämligen direkt,betalar kanske mer,men det är det värt.

Hej!

Hur gjorde du för att returnera din hjälm? Jag är i samma sits nu.
Jag har skapat en "retur" via deras hemsida, men det finns inte någon QR-kod för DHL i den pdf som skapades.

// Henrik
Samma här, köpte en del som visade sig inte vara rätt. Vill skicka tillbaka men hänvisas att skicka delen med vanlig post???
Jag kan betala frakt men då gärna en retursedel från dem på Bike-discount så det hamnar rätt med DHL.
Hur gjorde du med hjälmen??

Samma här, köpte en del som visade sig inte vara rätt. Vill skicka tillbaka men hänvisas att skicka delen med vanlig post???
Jag kan betala frakt men då gärna en retursedel från dem på Bike-discount så det hamnar rätt med DHL.
Hur gjorde du med hjälmen??
För min del ordnade jag frakten via DHL själv. Det blev riktigt dyrt, runt 500kr för en stor låda. Misstänker att man kan kontakta Bike-Discounts support och begära retursedel, men jag hade inte riktigt tid med detta då jag var tvungen att få iväg paketet innan vi åkte semester.

Bike24 däremot har gratis returfrakt.

Hej!

Hur gjorde du för att returnera din hjälm? Jag är i samma sits nu.
Jag har skapat en "retur" via deras hemsida, men det finns inte någon QR-kod för DHL i den pdf som skapades.

// Henrik
Tjena,

Sorry, missade ditt meddelande men kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Jag har för mig att jag bara gick in på "Return registration" under mitt konto, valde vilken pryl jag skulle returnera och varför... och att jag sen fick pdf med lapp att lägga i lådan + DHL formulär...

Men jag passade på att läsa Terms & Condition nu, och verkar inte vara fri retur längre:
"You shall bear the actual costs of returning the goods."

//Kristoffer

Det slutade med ett paket med PostNord. 150 pix. Väntar dock på bekräftelse från BikeDiscount fortfarande att de mottagit paketet.
Kanske slutar med 60 Euro plus frakt ut i paketrymden 😁

Och att det slipper gå fordonståg till europa med returer!
och att vi bibehåller lbser många av dessa som gått i graven senaste åren till stor del pga den ständigt ökande webhandeln.. är inte själv någon ängel ja handlar oxå på webben o vissa prylar på biltema men försöker endå i stor mån stödja lbs genom handla de mesta där samt aktivt undviker utländska cykelshoppar då all den handeln inte gynnar den svenska ekonomin speciellt positivt

Tillbaka
Topp