Vilken Årsmodell Crescent Världsmästarcykeln

JohanAxelsson

Ny medlem
Hej! Fixade till denna gamla pärla idag i körbart skick.
Rullar väldigt bra.
Skulle gärna vilja veta vilken årsmodell det är på den.

Bilagor

• Screenshot_20190430-223021_Messenger.jpg
    Screenshot_20190430-223021_Messenger.jpg
    375.1 KB · Besök: 2,003
Den är definitivt äldre än 80-tal skulle jag säga med tanke på främst pedaler och styrstam som i och för sig kanska inte satt där från början, men vill du verkligen veta skulle jag vända upp och ner på den och läsa av ramnumret och sedan kika här:

http://www.cykelhobby.com

Modell 92027 eller 92043. Den första kom med 630 hjul den andra hade 609.( Det ser ut som en 27- tummare på bilden, men den fanns även i 26" med annan beteckning.

Det är lite hopkok så baknavet kan ge en ledtråd. Torpedo 515 nymonterades sällan på cyklar efter 1976. Stalltips såhär långt: modell 92027, tidig 70- tal snarare än sent.

håller med beagle i tidsanalysen. i familjen finns en rätt liknande crescent efter svärfar som står på landet.

den är fin att titta på, men rullar fantastiskt stötigt. min inte heller moderna pinarello racer från 90talet är ett under av komfort jämfört med denna oranga best.

man har valt för hög utväxling på denna treväxlade modell vilket gör att det blir ett intressant kadenshål från säg 27 upp 35 kmh där trean börjar sas fungera.

en tur då och då är ändå en nostalgisk glädje.

Bilagor

• 08D57D49-6B13-4AD9-BB44-45DE762989DF.jpeg
    08D57D49-6B13-4AD9-BB44-45DE762989DF.jpeg
    29.8 KB · Besök: 948
Senast ändrad:
kais01 sa:
håller med beagle i tidsanalysen. i familjen finns en rätt liknande crescent efter svärfar som står på landet.

den är fin att titta på, men rullar fantastiskt stötigt. min inte heller moderna pinarello racer från 90talet är ett under av komfort jämfört med denna oranga best.

man har valt för hög utväxling på denna treväxlade modell vilket gör att det blir ett intressant kadenshål från säg 27 upp 35 kmh där trean börjar sas fungera.

Inget svårt att sätta på ett större bakdrev.

Miss Lycka 2.0 sa:
kais01 sa:
Inget svårt att sätta på ett större bakdrev.
Och inget svårt att ha lagom lång sadelstolpe så det flacka sadelröret faktiskt kan jobba som tänkt.

Utan ramnummer kommer jag inte närmre än att din cykel är från 1969- 1973.
MED ramnummer är det nån som sätter den på studs.

det är inte svårt byta varken bakdrev eller styrstam, men det är intressant att cykeln såldes på det här viset.

ingen av åtgärderna lär förta en primitiv känsla av att varje sandkorn slår hårt upp genom både styre och sadel.

det kan som antytts vara geometrin som spökar, men jag gissar mer på primitivt rörmokeri i bygge av ram och gaffel.

kais01 sa:
det är inte svårt byta varken bakdrev eller styrstam, men det är intressant att cykeln såldes på det här viset.

ingen av åtgärderna lär förta en primitiv känsla av att varje sandkorn slår hårt upp genom både styre och sadel.

det kan som antytts vara geometrin som spökar, men jag gissar mer på primitivt rörmokeri i bygge av ram och gaffel.

Jag har själv en något senare modell av den här.(609- hjul, 18/8 i fälg och skärm).
Den är omdrevad till 21 kuggar(+2) bak, så man trampar oftast ut.

Har aldrig lyckats trivas riktigt bra med den just för stötigheten och den usla geometrin. Nånting känns fel, men i sak eller siffror vet jag inte vad. Har bytt styrstång, gaffel och sadel, men nej. Min har 22, 5" ram men de fanns också med 24". Huu!

Kanske TS kan leverera en navmärkning om inte ramnummer? Det lär stå Torpedo Dreigang 515 samt 36. Sen är frågan vilken den ensamma bokstaven bredvid är?
Det borde vara nån i spannet L- P.

Utan ramnummer kommer jag inte närmre än att din cykel är från 1969- 1973.
MED ramnummer är det nån som sätter den på studs.
Hej! Liten trådkapning. Jag har en 304 fashion line med ramnummer WAKA806165. Lyckas inte hitta ålder på den, kan gissa 1980 och att resten av numret är ID? Är jag rätt på det? Mvh My
20220518_180040.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp