Vilken baklampa kör ni med?

eddiboy

Ny medlem
Själv tänkte jag köpa en PDW Radbot 1000 över nätet. Sett den lampan "in action" på en cyklist i Nacka en gång..jävlar i gatan vad man syns bra med den lampan. Stört bra sken!

Jag köpte en Cateye TL-LD1100 till racern och förutom att den inte är direkt smidig så är jag nöjd.
Verkar synas bra och jag gillar att man kan styra raderna av dioder individuellt.
Brukar köra en rad fast och en med blink.

Dede skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte en Cateye TL-LD1100 till racern och
> förutom att den inte är direkt smidig så är
> jag nöjd.
> Verkar synas bra och jag gillar att man kan styra
> raderna av dioder individuellt.
> Brukar köra en rad fast och en med blink.

+1

Kan bara hålla med, har haft min i flera år och den är suverän.

/Mattias

Jag kör med dubbla baklampor. Man måste ju ha en säkerhets-backup ifall att... :)

En fastmonterad Cateye LD-500 med 3 dioder och ganska "mjukt" ljus, samt inbyggd reflex.
Och under den har jag en (avtagbar) Sigma Cuberider II med 5 dioder som har lite skarpare vidvinkelljus. Perfekt vid mörkercykling i snöyra, spöregn och dimma! :)
Men jag var väldigt missnöjd med originalfästet med o-ringar (!) som bara gjorde att lampan vred sig fram och tillbaka och kändes allmänt simpel. Så jag skruvade helt sonika fast det med 2 st små skruv i rostfritt i sadelstolpen (!) vilket säkert får en del att skratta eller gråta men det funkar perfekt på min bruks- och vinterträningshoj.

003.JPG

004.JPG

Själv använder jag Knog Blinder. Lampan lyser riktigt bra utan att blända bakomvarande allt för mycket. Det är dessutom riktigt praktiskt att man kan ladda upp den via USBporten på datorn

Svedberg skrev:
> Sigma Cuberider II.
> Användnings område: daglig pendling. Dioder
> vinklade åt båda sidor och rakt bak ger bra
> synlighet.

+1

eddiboy skrev:
> Själv tänkte jag köpa en PDW Radbot 1000 över
> nätet. Sett den lampan "in action" på en cyklist
> i Nacka en gång..jävlar i gatan vad man syns bra
> med den lampan. Stört bra sken!

Jag har en Cateye TL-DR1100 som jag är nöjd med, men efter att ha sett videos på Radbot:en så är jag villig att omvärdera mitt val:

Vilken batteribaklampa kör ni med?

Jag funderar på en Niterider Solas100. Någon som vet hur mycket de bländar bakomvarande, tex i en lvg-klunga?

Cubrider var bra men Asaklitts på Classe kostade hälften så jag köpte två.
Tror dom är bra, och bäst av allt dom saknar blinkmode :)

Min ixxi gick sönder på ngn månad. Fick aldrig tummen ur för att skicka tillbaks den till rose. Nu ligger den och hånar mig i en låda. Mår dåligt varje gång jag ser den.

swedo sa:
Min ixxi gick sönder på ngn månad. Fick aldrig tummen ur för att skicka tillbaks den till rose. Nu ligger den och hånar mig i en låda. Mår dåligt varje gång jag ser den.

Trist. Jag har två och de har gått mycket helt utan problem. Kör med den tänd även dagtid ibland när det är mulet ut för att minska risken att rattsurfare skall köra över en.

Billigaste röda blaffa från xxl. Plus röd reflex och en del bitar reflextejp här och där. Batterierna verkar räcka hela säsongen. Till racern har jag minimala "nödlampor" ifall man råkar hamna i mörker.

Har sen tråden startades bytt till en Moon Crescent som jag gillar skarpt. Den är väldigt liten, sitter bra, lyser bra och laddas med USB. Vet dock inte om den finns att köpa längre.

Mooncrescentr.jpg

Bontrager flare r, byggd för att få uppmärksamhet i dagsljus.
I lägsta läget lyser den bra i mörkret, gult ljus åt sidorna och usb laddning.

På pendlaren: Sigma Cuberider (behöver batteribyte) + liten diod som backup

På rajsern: smådioder

På skogsmoppen: nä

Sitter man i klunga är ett för starkt baklyse en styggelse

Makten sa:
Har sen tråden startades bytt till en Moon Crescent som jag gillar skarpt. Den är väldigt liten, sitter bra, lyser bra och laddas med USB. Vet dock inte om den finns att köpa längre.

Köpte en Moon i somras inför kommande svåra tider. Just den där modellen finns väl inte kvar men liknande små trevliga laddbara månar som lyser som fan om man så vill finns absolut.

Fjärdebrunn sa:
På pendlaren: Sigma Cuberider (behöver batteribyte) + liten diod som backup

På rajsern: smådioder

På skogsmoppen: nä

Sitter man i klunga är ett för starkt baklyse en styggelse

En liten söt baklykta som funkar för klungkörning. Baklyktan är vinklad för att, förmodligen, kunna lysa rakt bakåt när man sätter den på sadelröret/stolpen. Men vänder man den upp och ned så vinklar den ned mot bakhjulet och syns ändå bakåt utan att blända. Finns på XXL: https://www.xxl.se/bits-pro-racer-led-diode-set-neon-yellow-cykellampset/p/1124400_1_style
Studio_20161001_232133.png

Tillbaka
Topp