Vilken bil är bäst för MTB?

tobbe83 skrev:
-------------------------------------------------------
> perzzon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tobbe83 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vem fan döper sin bil till roflmao??
> >
> > En internet-nerd http://tinyurl.com/dh7hkl
>
>
> Freddy Kruger? ;)
>
> Harri: Var skall du få plats med tandborsten då?

I cykelkartongen så klart! :)

Vad tror mountainbike-Sverige om en gammal Subaru Forester från 1999?

1999-Subaru-Forester-Left-Side-View-405x300.jpg

FAIL/WIN!?

simpish skrev:
> Vad tror mountainbike-Sverige om en gammal Subaru
> Forester från 1999?

Eftersom mountainbike-Sverige i allt väsentligt gör som jomper säger så är nog svaret att den är helt rätt de första 30000 milen.

Subaru gör bra bilar, har ägt två stycken (imprezor). De lite äldre rostar dock som fasen. Forestern är fin o köra (Provat -07'an XT och -10'an Diesel)

Jag har precis lagt en beställning på en VW Caddy som jag tänkte fixa ordning för att frakta cyklarna i men även verktyg och allt annat man kan behöva på cykeltävlingar/resor. Någon som har tips på var man ska leta monteringstillbehör och dylikt? Eller kanske någon i tråden som gjort något liknande? Letat efter någon bra fästanordning att ställa cyklarna i men har än sålänge endast hittat cykelställ man monterar utanför bilen i dragkroken.

Mr K skrev:
> Funderar på att köpa en minibuss/MPV.
> Sharan 1,8T verkar vettig då bensinförbrukningen
> ligger kring litern/mil.
>
> Nu till frågan: Går det att få in cykeln
> stående (jag vill inte ta bort mitt 20mm:s
> framhjul) om man tar bort stolarna längst bak
> plus en på sidan från den mittre raden?

Det borde vara lugnt. Jag har en Renault i samma storleksklass och det är knappt man behöver ta ut någon stol på mittenraden (Fast en DH är nog lite längre än exempelcykeln på bilden).

filename=Espace.jpg

/Johan

Simpish, det är en kanonbil. Har som Oskar antyder kört en massa mil i en sådan.

Har just köpt en 09 Diesel för att ersätta 99:an. Det finns lite småsaker som brukar vara paj, t.ex. klockan i taket, men den går lätt att laga själv. En nackdel är dock att det inte är särskilt billiga reservdelar till dem, finns inga direkta piratprylar.

Vid knappa 30k mil så fick jag byta bensinpump, ett hjullager och ett bromsok. Innan dess har det bara varit rena slitdelar, en omgång bromsskivor fram och belägg runtom.

Beroende på vad som händer med min gamla så kanske jag har en uppsättning dubbade Hakka 4:or på originalfälg med 8 mm av 10 kvar..

jomper skrev:

> Har just köpt en 09 Diesel för att ersätta
> 99:an.

Kul, bra bilar fäster man sig vid, vi köpte en ny merca, en 2010a för att ersätta 04an. Så just nu sitter vi med två bilar som är väldigt bra för att transportera cyklar. Försöker sälja den gamla på blocket. Två stora kombi är en för mycket.

Ha ha Harri, fantastiskt klipp. Att jag kunde missa det?

Svaret på vilken som är den bästa bilen för MTB måste hur som hellst vara "vilkensom, så länge den har Thule-utrustning för cykeln".

Stampe skrev:
> Ha ha Harri, fantastiskt klipp. Att jag kunde
> missa det?

Tja, det sändes igår så. =)

Den ultimata cykelbilen ska nu säljas och en ny mindre bil kommer ersätta den.
Frågan om hur man fraktar sina och kompisarnas cyklar uppstår då. jag har ju lixom varit van vid att bara lasta in i skåpet och köra...

Att racer, fixie och stig-mtb:n kan åka ganska smidigt på taket är självklart.
Men hur gör man med en eller kanske flera DH/FR-slädar?
Är det dragkrok som gäller eller?
Jag har nämligen hittat en bil som uppfyller alla krav utom dragkrok...

dragkrok går ju alltid att sätta på i efterhand och det kostar inte jjättenycket att göra. om bilen uppfyller alla andra kriterier skulle jag inte låta frånvaro av dragkrok vara en dealbreaker.

dragkrok kostar 5-10000 kr att montera. är det en ovanlig bil, eller svår att finna me just de kriterier du eftersöker, låt det inte stoppa dig. men kolla upp om det går att eftermontera, är ju inte alla bilar som krok får monteras på, tror jag :D

Drag + "plattformshållare" som Thule RideOn eller liknande är en suverän lösning som verkligen funkar med precis vilken cykel som helst oavsett ramdesign, och inget som skaver eller slår emot nånstans, eller hänger ner och dinglar.

Det går förstås att köra en downhillcykel på taket också men det är lite byngligt att lyfta upp. Hållarna orkar med det, en vanlig äldre standardcykel kan också väga 20 pannor.

Många bilar får ta max 75 kilo på taket även om både mer och mindre förekommer..

jomper skrev:
> Drag + "plattformshållare" som Thule RideOn eller
> liknande är en suverän lösning som verkligen
> funkar med precis vilken cykel som helst oavsett
> ramdesign, och inget som skaver eller slår emot
> nånstans, eller hänger ner och dinglar.

Inbillar mig att cykeln står mer skyddad mot knottsvärmar och annat jobbigt när den hänger bakom också. Mindre risk för garagetaksolyckor också. :D

Thule Euroway G2 är lite smidigare än Ride On, men jag vet inte om det är värt de extra pengarna... Dessutom funkar inte klämmorna på Euroway optimalt med alla ramar.

Att köra tre DH-hojar på RideOn eller Euroway även om ställen är för 3 hojar är kanske inte att rekommendera. Dels blir det kaoz viktmässigt och dels blir det kaoz om hojarna har 150mm nav bak och spännande konstruktioner som Split-Pivot eller bara rent allmänt har dropouts från helvetet som min RB. Mycket färgskav blir det och garanterat kommer styrena bli väldigt kelsugna. Det går, men det är tight.

Freeskier skrev:
> Så svaret är att det är dragkrok som gäller?
> Men det verkar också vara billigare än jag
> trodde att eftermontera...

Ok, bilköpet är gjort. Nu är jag kombiägare, kombi utan dragkrok...

När jag körde hem till Östersund från Stockholm i helgen mötte jag en hel del bilar med cyklar, många på taket, även de tyngre. Så nu undrar jag om jag verkligen ska investera i dragkrok OCH dyrt cykelställ det första jag gör.
Eller om jag bara ska köpa dyrt cykelställ och ha på taket...
Jag antar hur som att det bara är att dra upp kortet och investera i Thule-grejer? Det här måste ju funka. Jag har varit med om att tappa cyklar från biltak och det är skitdåligt för både cykel och bil...

Freeskier skrev:
> Freeskier skrev:
> -----
> > Så svaret är att det är dragkrok som
> gäller?
> > Men det verkar också vara billigare än jag
> > trodde att eftermontera...
>
>
> Ok, bilköpet är gjort. Nu är jag kombiägare,
> kombi utan dragkrok...
>
> När jag körde hem till Östersund från
> Stockholm i helgen mötte jag en hel del bilar med
> cyklar, många på taket, även de tyngre. Så nu
> undrar jag om jag verkligen ska investera i
> dragkrok OCH dyrt cykelställ det första jag
> gör.
> Eller om jag bara ska köpa dyrt cykelställ och
> ha på taket...
> Jag antar hur som att det bara är att dra upp
> kortet och investera i Thule-grejer? Det här
> måste ju funka. Jag har varit med om att tappa
> cyklar från biltak och det är skitdåligt för
> både cykel och bil...

Hej!

Har det blivit några Thule grejer än?

Själv kör jag med OutRide 561. Tycker cykeln sitter hur bra som helst. Detta är versionen där du plockar av framhjulet, och låser fast cykeln i gaffeln. Sitter betydligt bättre än min systers version som är typ som ProRide 591 samt FreeRide 532.

Nackdelen är att du får ett hjul över. Men det finns ett stöd till takräcket för hjulet. Annars slänger man in det i bagaget :)

Jag har också en Outride561. Mycket bra ställ som jag åkt långt med. Min bil är rätt låg och sportig, så det är enkelt att lyfta upp cykeln, men det tar också betydligt längre tid att montera takräcken+outride jämfört med en dragkulemonterad anordning.

Nackdelen med cykel på taket är att det är ett jäkla vinande och det tar lite längre tid att komma fram eftersom jag tenderar att köra mycket långsammare. Jag kör aldrig fortare än 110 med cykeln på taket. Många påstår att bensinförbrukningen går upp, men för mig är det tvärtom eftersom jag är rätt gasglad när jag inte har cykel på taket.

Dragkrok verkar underskattat alltså? Det är väl lösningen på alla era bilproblem? Thule gör bra cykelställ om man vill hänga säkert.

Jag kan härmed meddela att det t.o.m. funkar med en Lexus GS 450h:

Ett mycket bekvämt och rymligt baksäte...
2011-09060.JPG

...kompenseras av ett löjligt litet bagageutrymme - bakom ryggstödet finns nämligen ett stort batteri.
2011-09061.JPG

Det är precis så att jag kan pressa in ett racerhjul efter att jag tömt slangen på luft.
2011-09063.JPG

Ingen superbil att frakta cyklar i kanske, men annars är jag nöjd.

Jontas skrev:
> Freeskier skrev:
> -----
> > Freeskier skrev:
> >
>
> > -----

>
> Hej!
>
> Har det blivit några Thule grejer än?
>
> Själv kör jag med OutRide 561. Tycker cykeln
> sitter hur bra som helst. Detta är versionen där
> du plockar av framhjulet, och låser fast cykeln i
> gaffeln. Sitter betydligt bättre än min systers
> version som är typ som ProRide 591 samt FreeRide
> 532.
>
> Nackdelen är att du får ett hjul över. Men det
> finns ett stöd till takräcket för hjulet.
> Annars slänger man in det i bagaget :)

Nej, några cykelställ har det inte blivit än. Jag tänkte köpa ett man hänger på luckan men det visade sig vara en dålig idé på en 9-3 SC...
Men verkstadstid för att montera dragkrok är beställd. Dragkrok är hur som helst en bra-att-ha grej.
Men jag lutar nog åt att köpa någon av de "större" Thule-hållarna för dragkrok. Verkar praktiskt att kunna fälla ut cyklarna så man kommer åt bakluckan utan att lyfta av hojjarna.

Inte för att jag behöver men plötsligt har jag blivit så sugen på att köpa ny bil. Spelar inte så stor roll vilken bara det är en Mitsubishi. Har hört att de är ENORMT kompetenta bilar.

Kör i dagsläget en Skoda Fabia och den är väl inte perfekt som cykelbil precis.
Så nu får det blir en Saab 9-3 kombi med gott och packningsplats och ett Thule till dragkroken, det har jag redan skaffat.

Välj en Subaru. Jag är löjligt nöjd med min Outback, men annars finns ju den här Forester varianten :)

Bilagor

• 02scoob_mtn_resc[1].jpg
    02scoob_mtn_resc[1].jpg
    62 KB · Besök: 66
erito skrev:
> Välj en Subaru. Jag är löjligt nöjd med min
> Outback, men annars finns ju den här Forester
> varianten :)

Gamla Forestern var mycket coolare. :-(

Nya Subaru är ju så oerhört fula så det är otroligt. De förra generationerna var ju inte direkt eleganta, men nu ha Tribeca designern fått ta över all formgivning. Ush ush.

Jag tycker däremot att de är bland de snyggare SUV:arna - på utsidan. Däremot var insidan hemsk, plastig till tusen. Köpte mig en BMW X3 2007:a som inte är lika snygg men fasen vad jag är nöjd med den! Går som en dröm men då är vi oftast två pers med hundbur som tar 2/3 av bagaget. Dvs. blir takbox och cykelställ på semester.

kave skrev:
> Nya Subaru är ju så oerhört fula så det är
> otroligt. De förra generationerna var ju inte
> direkt eleganta, men nu ha Tribeca designern fått
> ta över all formgivning. Ush ush.

Jag har en sån här,kallas Bushtaxi och är vanligare i länder med sämre vägstandard sväljer lätt ett gäng hojjar i bak...

Ni har tur finns en på Blocket nu att slåss om(;

Bilagor

• 19556680.jpg
    19556680.jpg
    66.7 KB · Besök: 90
Har alltid gillat (men aldrig ägt) en Jeep Wrangler, den bör kunna svälja en och annan cykel efter att man fällt ner baksätet + att skatten inte var så farligt dyr heller (bensin).

5102926316.jpg

5134739764.jpg

5185879678.jpg

Tillbaka
Topp