Vilken cykel ska jag köpa i USA?

Den Happy-korrekta Banshee Spitfire finns säkert till hyfsat pris "over there" Banshee Spitfire finns säkert till hyfsat pris "over there" http://www.nsmb.com/2013-banshee-spitfire-reviewed/

image.jpg

// Larsa

Spitfire är ju helt klart ett alternativ. Både den och Bandit är betydligt billigare alternativ till en Bronson...

Jag hittade en Transition dealer och custom builder här nu. Jag tänker typ på en Transition Bandit 27.5 med build kit 2 som ser ut så här:

REAR SHOCK
FORK
STEM
HANDLEBAR
HEADSET
CRANK
BRAKES
ROTORS
SHIFTER
CASSETTE
FRONT DERAILLEUR
REAR DERAILLEUR
WHEELSET
TIRES
SEATPOST
SADDLE
GRIPS
CHAINGUIDE
CHAIN

Fox Float CTD BV Kashima
32 Float 140 CTD Adjust FIT Kashima
Race Face Turbine Basic 60mm
Kore Mega 760mm
FSA
Race Face Evolve 24/36t
Shimano SLX
180mm
Shimano SLX
Shimano HG81 11-36t
Shimano SLX
Shimano XT Shadow Plus
TBC Revolution Trail
Schwalbe Nobby Nic Evo
Race Face Ride
TBC All Mountain
TBC Logo Lock On
None
Shimano

Jag hade kanske hellre gått med ett SRAM X9 som jag är mer vad vid men build kit är build kit och priset har sin betydelse.

De enda modifikationer jag tänker på nu är

- Singelklinga fram (34 eller 36?) och en E13 SRS+ styrare och Supercharger bash. Det är stenigt här och med tanke på hur min bash ser ut på Metan så tror jag det är bra.

- Dropper post, men vilken?

- Däckfrågan är intrssant. Det sitter Nobby Nic Evo på, kanske är det ett bra däck här där det alltid är dammtort men med tanke på alla vassa stenar så kanske det är för vekt. Jag får konsultera någon local på den punkten.

Allt detta för det ringa priset av roughly $3500.

Thoughts?

Gaffeln hade jag bytt till en RS Pike.

Och växlarna till X9 type 2.

34 eller 36 beror på hur backigt det är och hur bråttom du har på platten. Större hjul ger ju lite högre utväxling i sig också.

KS Lev dropper. Jag har inte använt någon annan iofs men är väldigt nöjd med den och att döma vad andra tycker om den och andra stolpar så tror jag det är den bästa stolpen just nu.

Hjulen har jag aldrig hört talas om. Hur många POE har baknavet?

Är det inte snorbilligt med frakt inom staterna? Jag tänker att det kanske lönar sig att web-shopa ändå om det är för många delar som skall bytas.

Ja det kanske är för mycket kompromisser, går man upp ett snäpp i build kit så är det ca $1000, X0-växlar, xt-bromsar och Stans Flow EX-hjul vilket iofs inte heller säger mig så mycket.

Grejen med att köpa över disk är att jag kan byta en del från kittet utan att betala extra. Så webbshoppar jag får jag istället köpa varje bit för sig vilket jag inte kan tänka mig ger ett bättre pris, så därför kanske det kan vara värt att kompromissa lite. Jag försöker vara lite prismedveten och inte alltför picky... inte så kul kanske.

Men hur kul är Giant? Provrullade en Trance för $2000 som kändes som sjukt mycket cykel för pengarna dock, lite klent specad kanske men ändå..

pean skrev:
-------------------------------------------------------
> Grejen med att köpa över disk är att jag kan
> byta en del från kittet utan att betala extra.

Vilka delar får du byta då?

Kul tråd! Av det dyrare buildkitet så är det främst hjulen som hade lockat mig. Jag vet inte hur de billigare hjulen är, men annars hade jag nog inte lagt ut pengarna.

pean skrev:
> Men hur kul är Giant? Provrullade en Trance för
> $2000 som kändes som sjukt mycket cykel för
> pengarna dock, lite klent specad kanske men
> ändå..

Inte så roligt, det beror ju helt klart på budget och förutsättningarna att cykla där man är eller om man måste komma i väg för bra cykling.

Konas nya stighojjar verkar ju annars riktigt feta men Transition är ju helt klart coolare.

Vart är det du ska? :)

s skrev:
> Vilka delar får du byta då?

Oklart. Det mesta, men att slänga på ett helt X9-set var inte riktigt ok men är nog lite av en förhandlingsfråga. Ang. TBC-hjulen så är det Transition Bike Compontents, så det är deras egna.

Mendel skrev:
> Inte så roligt, det beror ju helt klart på
> budget och förutsättningarna att cykla där man
> är eller om man måste komma i väg för bra
> cykling.
>
> Konas nya stighojjar verkar ju annars riktigt feta
> men Transition är ju helt klart coolare.
>
> Vart är det du ska? :)

Förustättningen är väl att jag ska cykla där jag är, jag hoppas kunna åka runt lite också men det är sekunddärt och i verkligheten blir det nog inte så mycket då min tid alltid är så begränsad.

Jag bor i Phoenix, Arizona.

pean skrev:
>
> Förustättningen är väl att jag ska cykla där
> jag är, jag hoppas kunna åka runt lite också
> men det är sekunddärt och i verkligheten blir
> det nog inte så mycket då min tid alltid är så
> begränsad.
>
> Jag bor i Phoenix, Arizona.

Pinkbike verkar ju gilla Sedona, http://www.pinkbike.com/news/Pinkbike-Roadtrip-bike-review-roundup-sedona-2013.html. Två timmar bort från Phoenix.

Bortsett från flamesen så tycker jag fortfarande att du ska köpa lokalt, http://www.pivotcycles.com/

Rullade just en en Pivot Mach 6 på en parkeringsplats och den minsta pumptrack jag någonsin varit på (nej vänta, jag har nog bara kört en annan pumptrack och är den för barn vid Lugnet.. )

Det var en storlek medium och den kändes inte alls rätt, vet inte varför, kändes kort och liten trots att geometritabellen säger att den borde passa. Synd, för den kommer med X9 buildkit för $5000... de hade ingen large i lager och allt verkar ligga på backorder...

Efter helgen provcykling av Pivot så är jag inte längre så övertygad om att 650b är rätt för mig men att en Pivot Mach 5.7 är det.

filename=5-DSC00784.JPG

Den kommer med rätt fina build kit också, X9 eller XT...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp