Tack för svar, ska kika på allt ni skrivit. Har fler dumma frågor; vilken sida/affär är det bra att beställa cykel ifrån? Jag behöver en damcykel, ramstorlek mellan 42-48 cm. Vi ska cykla genom hela Sverige, mestadels på asfalt men även på landsvägar dvs delvis på grus. Jag vill nog ha en pakethållare där jag kan ha väskor på sidorna. Vi planerar att sova i tält och laga mat i stormkök. Vilka erfarenheter har ni av att cykelsemestra? Vad ska man tänka på?
Med lite återblick är damspecifika cyklar som ”herr”-cyklar fast mindre, med en annan sadel och rosa eller lila färgsättning så att vi ska känna oss trygga för att det är litet, mjukare och
kvinnligare. Det är helt galet och har (oftast) ingenting med funktion att göra. Att ALLT ska vara rosa är också galet, men det ska jag inte orera om nu. Det går alltså lika bra att titta på andra cyklar också, och då får du helt plötsligt mer att välja på.
Som flera skriver är erfarenhet en bra grej att ha. Införskaffa cykel, väskor och utrustning och börja cykla om du inte redan gör det. Packa på allt på cykeln och far iväg över en helg i omgångar, eller en vecka, i god tid innan den ”riktiga” turen och modifiera packning/utrustning vartefter så du får in känslan för vad som behövs. Ofta är det mindre än en tror, utöver det viktigaste. Cykel, väskor, sovgrejer, skydd (exv. tält), matgrejer och vatten, kläder, hygienpryttlar, verktyg/fixargrejer (exv. nyckel för att lossa hjul vid punka ifall det behövs, lagningskit, extraslang, silvertejp, buntband, kedjeolja, multiverktyg), tekniksaker (eventuellt med kartapp eller liknande, annars behövs papperskarta också). Försök att optimera hur saker packas och vänj dig vid att stoppa saker på samma ställe så att du aldrig behöver gräva genom allt för att hitta just den lilla grejen du behöver.
Tänk på att det kan röra sig om ganska stora temperaturskillnader från norr till söder även på sommaren, så allt från kortkort till skalplagg och värmande lager behövs.
Det finns otroligt många sätt att cykelsemestra på, och inget sätt är fel. Det är som med väder och kläder. Inspiration från två grymma och med olika typer av förhållningssätt kan du läsa i tråden om Tuva och Yonnas fina tråd.
Det här är min syster Tuva, påväg till Afrika, hoppas det stillar er nyfikenhet. Och till er som klagar och gör er lustiga: GÖR NÅT AV ERA DRÖMMAR SJÄLVA DJÄVLA SLÖISAR. Ni är fega o avundsjuka o sitter på era tråkiga jobb o lever era instängda, rädda små svenssonliv. Ni är avundsjuka för att...
happyride.se
Hej, jag är ny här. Heter Yonna, är en tjej med en fatbike (Pugsley), ett tält, inga pengar och jag är entusiastisk och kan cykla. Och simma. :) Jag tänker cykla Varjagerna's Vägen (Vikings Trade Route) från Sverige till Svarta Havet. Det en färdled som följer östeuropas vattenvägar såsom den...
happyride.se
Det finns också massa bra inspiration och tips i bikepackingtråden.
Hittade ingen officiell eller stor bikepacking-tråd (men säg till om jag missat någon), och tänkte det kunde vara trevligt med en tråd för allmänna diskussioner om utrustning, cyklar, turer etc. Lite länkar för inspiration, fyll gärna på. Happytrådar: [Happyprofilen] - IV - Yeti-...
happyride.se