Vilken cykel?

Zeden

Medlem
Vilken cykel?
Hej!

Jag är en amatör när det kommer till cyklar och skulle behöva era råd/synpunkter. Jag och en kompis planerar att cykla igenom Sverige till sommaren och
jag ska köpa en cykel till ändamålet. Funderar på en cityhybrid; har ni tips på vilka som är bra och inte är alltför dyra (högst 12000).
Jag funderar på Bergamont Vitess 7 eller Bergamont Horizon 7.
Vad säger ni? Är någon av dessa värda att satsa på eller skulle ni köpa nån annan cykel?

Tacksam för hjälp!

Senast ändrad:
Vilken cykel?
Skulle själv valt denna:

eller denna:

Mest för att få en cykel där man kan variera positionen lite mer än de cyklar som du nämnt och att man även får lite mer komfort med en kolfibergaffel i fronten.
Tycker att det är lite överkurs med 3x10 växlar också.

Vilken cykel?
Eller köp en billig gravel/cross, typ https://happyride.se/annonser/ad.php?id=136555. Släng på breda däck för komfort och väskor efter tycke och smak, går antagligen att få dit en pakethållare också beroende på hur mkt packning ni tänker släpa på. Klart skönare med bockstyre för längre färd så du kan variera handpositionerna, tempobågar eller liknande som komplement kan ju vara ett annat tips också.

Vilken cykel?
Tips på cykel varierar lite efter hur och var ni har tänkt att cykla, så följande frågor kan vara bra att fundera på först. Vad planerar ni att cykla på för underlag: asfalt, grus, stig? Hur har ni tänkt med packningen: väskor på (paket)hållare (touring) eller väskor direkt på cyklarna (bikepacking)?

Vilken cykel?
Tips på cykel varierar lite efter hur och var ni har tänkt att cykla, så följande frågor kan vara bra att fundera på först. Vad planerar ni att cykla på för underlag: asfalt, grus, stig? Hur har ni tänkt med packningen: väskor på (paket)hållare (touring) eller väskor direkt på cyklarna (bikepacking)?
Plus hur mycket skit tänker du ta med? Tält, kök, överlevnadsgrejer osv eller blir det kreditkortcykling och bo i B&B.

Vilken cykel?
Tack för svar, ska kika på allt ni skrivit. Har fler dumma frågor; vilken sida/affär är det bra att beställa cykel ifrån? Jag behöver en damcykel, ramstorlek mellan 42-48 cm. Vi ska cykla genom hela Sverige, mestadels på asfalt men även på landsvägar dvs delvis på grus. Jag vill nog ha en pakethållare där jag kan ha väskor på sidorna. Vi planerar att sova i tält och laga mat i stormkök. Vilka erfarenheter har ni av att cykelsemestra? Vad ska man tänka på?

Vilken cykel?
Tack för svar, ska kika på allt ni skrivit. Har fler dumma frågor; vilken sida/affär är det bra att beställa cykel ifrån? Jag behöver en damcykel, ramstorlek mellan 42-48 cm. Vi ska cykla genom hela Sverige, mestadels på asfalt men även på landsvägar dvs delvis på grus. Jag vill nog ha en pakethållare där jag kan ha väskor på sidorna. Vi planerar att sova i tält och laga mat i stormkök. Vilka erfarenheter har ni av att cykelsemestra? Vad ska man tänka på?
Ska du/ni sova i tält osv behöver ni plats för de grejorna. Och är man ny i gamet (inget proffs som tex Yonna) blir det snabbt dyrt att slimma packningen. Jag kör med väskor fram och bak. Då får jag med allt jag behöver och lite till. Jag har också cyklat med kärra (då fick jag också plats med allt jag behövde). Jag har dock ingen större brådska. Tar mig dock fram på grus och asfalt utan att oroa mig. Så, det är upp till er att bestämma (jag vet, jobbigt!). Jag har cyklat en kortsväng i sommar på en beggad mtb från sent 90-tal. Bakväxeln glappade några centimeter åt varje håll och handtagen var en pina, men det gick. Det kommer att gå för er också. Haka inte upp er för mycket på detaljer. En bra sadel/sittställning är bra, så ge er inte ut med otestade grejor. Det kan bita er därbak efter några timmar/dagar.

Vilken cykel?
Jag behöver en damcykel, ramstorlek mellan 42-48 cm. Vi ska cykla genom hela Sverige, mestadels på asfalt men även på landsvägar dvs delvis på grus. Jag vill nog ha en pakethållare där jag kan ha väskor på sidorna. Vi planerar att sova i tält och laga mat i stormkök. Vilka erfarenheter har ni av att cykelsemestra? Vad ska man tänka på?
Varför vill du ha en damcykel, för att kliva av/på går lättare för dig eller vill du gärna cykla med klänning/kjol? Med det sista har jag inte så bra erfarenhet. Klänningen fladdrade hela tiden upp i nedförsbackar så då cyklade jag ofta bara i trosa och jag såg nästan ingenting med den jävla klänningen på ansiktet. Men bilister tyckte om det för de tutade glada. Och jag ramlade några gånger för kjolen hade vanan att gripa fast sadeln när jag ville kliva av, inte riktigt kul i stenig terräng os. Så snart var kjolen ett örngott i sovsäcken, och det funkade mycket bättre :)

Vill också gärna varna för damcyklar, ofta kör dem med mycket packning som mjuk spaghetti.

Att cykelsemestra. Testa allt (sadel, cykel, tält etc) innan du hoppar på en riktig långtur och då går allt bra. Spelar inte så stort roll vilken cykel du har, bara att du är nöjd med den :)

Och är man ny i gamet (inget proffs som tex Yonna) [..]
Haha! Jo, jag är riktigt proffs i att göra fel; är t.ex ofta vilse, blöt, kallt, trött och hungrigt! ?

Vilken cykel?
En sån här är bra !
.
b42.jpg

Vilken cykel?
32mm kanttrådsdäck men plats för större om jag vill. Navdynamo fram för att ladda upp tex phone och läsplatta medan man cyklar.. Många växlar och en del riktigt lätta gör att det alltid är bekvämt att cykla, jag har gamla 3*9. Pakethållare bak (och fram), lowriders fram med väskor är bra om man tänkt ta med sig lite mer & bekvämare prylar. Man måste ha en del "reservkapacitet" utöver sina vanliga prylar oxå, dvs möjlighet att ta med mat och vatten osv för en dag eller tre, och kanske någon pryl man köper längs vägen...

Vilken cykel?
var och en salig på sin fason. det går att cykelsemestra på väldigt olika cyklar och göra nästan samma sak. personligen har jag rört mig till bredare och bredare däck. jag tycker asfaltsvägarna blivit läskigare och många har blivit två plus en-vägar som jag absolut inte vill cykla på. att kunna ta fina omvägar på grus för att slippa någon hemskt trafikerad storväg är för mig helt nödvändigt, och jag tycker släta 55 mm breda mtb-däck är trevligt och säkert även om gruset är grovt. det rullar tillräckligt bra på asfalt och en behöver aldrig fundera på om vägen på kartan är cykelbar. en drabbas aldrig av besvikelse när asfalten plötsligt tar slut på länsgränsen. andra kommer säga att 32-millimetersdäck funkar på allt. fasonerna, som sagt. hursom, om du inte vet riktigt vad du föredrar för cykel tror jag att den här kunde vara ett bra prisvärt mellanläge: https://www.fixmybike.se/kona-dew-deluxe-2021/

välj inte allt för stora/många väskor, för risken är att du fyller dem till bredden oavsett storlek, och då kan det bli tungt i backarna. kärra kan jag personligen absolut inte ha, då packar jag absurt mycket. jag skulle överväga att börja med en tubus tara-hållare och två framväskor för jämn viktbalans på cykeln. stora lätta saker som inte får plats fram kan sedan spännas direkt på bakpakethållaren.

se till att ha en plan för var maten som köps längs vägen ska packas. en egensydd ramväska som passar ramtriangeln perfekt skulle kunna vara en bra plats för detta, och är ytterligare ett argument som talar emot damram.

Vilken cykel?
Yep, kul diskussion. Man måste nog bilda sig en egen åsikt baserat på tidigare turer och erfarenhet. Jag har cyklat mycket touring på grusväg och bra stigar med 32 mm punkasäkra kanttrådsdäck, tycker det funkar bra, om all packning på cykeln är tight och sitter fast och inte hoppar runt och inte skramlar... Ta det lite lugnare.

Sen måste man klura ut hur bekvämt man vill ha det. Lätt och minimalt och lite jobbigt eller tyngre och större & bekvämare tält & campingchair & tarp & pc, som tar mer plats i packningen. :cool:

Om det för det mesta är ganska platt och inga stora backar så är vikten inte lika viktig, några kg till spelar ingen roll på fina vägar. :cool:

Vilken cykel?

Med lite återblick är damspecifika cyklar som ”herr”-cyklar fast mindre, med en annan sadel och rosa eller lila färgsättning så att vi ska känna oss trygga för att det är litet, mjukare och kvinnligare. Det är helt galet och har (oftast) ingenting med funktion att göra. Att ALLT ska vara rosa är också galet, men det ska jag inte orera om nu. Det går alltså lika bra att titta på andra cyklar också, och då får du helt plötsligt mer att välja på.

Som flera skriver är erfarenhet en bra grej att ha. Införskaffa cykel, väskor och utrustning och börja cykla om du inte redan gör det. Packa på allt på cykeln och far iväg över en helg i omgångar, eller en vecka, i god tid innan den ”riktiga” turen och modifiera packning/utrustning vartefter så du får in känslan för vad som behövs. Ofta är det mindre än en tror, utöver det viktigaste. Cykel, väskor, sovgrejer, skydd (exv. tält), matgrejer och vatten, kläder, hygienpryttlar, verktyg/fixargrejer (exv. nyckel för att lossa hjul vid punka ifall det behövs, lagningskit, extraslang, silvertejp, buntband, kedjeolja, multiverktyg), tekniksaker (eventuellt med kartapp eller liknande, annars behövs papperskarta också). Försök att optimera hur saker packas och vänj dig vid att stoppa saker på samma ställe så att du aldrig behöver gräva genom allt för att hitta just den lilla grejen du behöver.

Tänk på att det kan röra sig om ganska stora temperaturskillnader från norr till söder även på sommaren, så allt från kortkort till skalplagg och värmande lager behövs.

Det finns otroligt många sätt att cykelsemestra på, och inget sätt är fel. Det är som med väder och kläder. Inspiration från två grymma och med olika typer av förhållningssätt kan du läsa i tråden om Tuva och Yonnas fina tråd.

Det finns också massa bra inspiration och tips i bikepackingtråden.

Vilken cykel?
Kul tråd, jag cyklade Haparanda-Ystad för två år sedan. Riktigt kul upplevelse!

Har uppgraderat hojen något sedan dess med ny gaffel, nya lowriders, nytt framhjul (ny dynamo, ny powerbank), ny sadel (ej på foto). Den nya gaffeln har fästen för sådan enklare typ av lowriders som skruvas från båda sidor. Väldigt bra faktiskt.

_A170389.jpg

Tillbaka
Topp