Vilken cykeldator/pulsklocka?

pbeijer

Aktiv medlem
Skulle behöva en cykeldator och en pulsklocka men vet inte vad som jag skall välja.

Finns det några bra kombinerade cykeldatorer/pulsklockor? Det verkar smidigare med lös pulsklocka och lös dator eller vad säger ni.

Vad finns det för datorer som är vettiga som har kadens och höjdmätare?

Vilka pulsklockor som inte är allt för dyra rekommenderas?

Har en Polar CS300 som jag har ett kluvet förhållande till. Den är kass på pendlarhojen då den ballar ur när cykelbanan går parallellt med pendeltågsspåren, men så snart man kommer bort från luftledningarna så har den precis de funktioner jag vill ha. Polars Servicekillar i Alvik är toppen, synd bara att de har en strulig produkt att jobba med.

Jag rekomenderar varmt polars grejor.
Finns mycket tillbehör.
Dels för dom funkar riktigt bra, ok, ska du tåg surfa kanske den inte den bästa.
Och servicen är grymt bra, den är en klass för sig.

Sunpoo, har jag hört ska funka ok också.
Dom har massa tillbehör också.

Jag köpte Polars 725X, tyckte den var ganska dyr men efterhand är jag nöjd att jag la ner lite extra på klockan. man har dom ett tag, och att dom har möjligheten att ansluta till flertal tillbehör om man skulle vilja ha det i framtiden.

Har också en CS300 med blandade känslor...

För det mesta så fungerar den bra, men om du vill överföra ditt pass på dator, var inte "sonic link" någon vidare höjdare för mig. Fick inte det att fungerar alls, och gav upp.surt och förbannade liksom. Kanske en service skulle fixa det men har inte orkat...

En gång så ballad den ur mitt i en rätt lång rajd. Jag var inne på min 5te timme när helt plötsligt den började visa att jag cyklade hundradtals km i timme (som jag troligtvis inte gjorde) och dog.Passet försvann. Har bara hänt en gång dock.

Själv skulle jag letar efter något med GPS osv, för att det är ballt :)

Jag rekomenderar en Garmin Edge, om du ska cykla. Den hanterar allt out-of-the-box: kadens, hastighet, gps, puls, osv. Vill du inte ha kartor så kostar 305:an inte så mycket längre från Tyskland. Vill du ha bra kartor så köp 705:an och då har du även tillgång till all ANT+ Sport-utrustning som t ex SRM för effektmätning.

Men 705 är inte så billig, det är väl den ända nackdelen.

Med båda modellerna är det lite meckigt att ha med den om man inte cyklar eller inte gillar att ha något i handen när man utför sin aktivitet.

Jag använder Garmin Forerunner 305, tycker den funkar bra och känner inget större behov av karta. Finns kadensmätare och monteringssats för styret. Nåt som kan vara negativt är om du är ute på långa pass då batteritiden med GPS är 8 timmar. Självklart finns ju 405, men den har jag ingen erfarenhet av själv, men kompisar som har den är nöjda. Tycker dessutom att den funkar bra som löparklocka med automatiska kilometertider osv. Tyvärr kan det ta några minuter innan man kan åka iväg då att hitta satelliter tydligen är svårt för den. Klockan kostar strax under $200, ett quick release kit drygt $20 samt kadensmätare drygt $30.

Vad räknar du som dyrt?
Jag kör en Polar 625X, den klarar kadens och har höjdmätare. Om jag skulle köpt en klocka nu skulle jag nog satsa på Polars nyare modeller som hävdar att de klarar av att leka runt kraftledningar också.

Jag köpte en FRWD träningsdator .

Den loggar puls+GPS data - den har GPS mottagare fast ingen display alls.

Går att använda även utan klocka bara med pulsband.

Finns även en modell med klocka,pulsband samt loggern.

Använder den istället dyr lika dyr cykeldator.

www.frwd.fi

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en Polar CS300 som jag har ett kluvet
> förhållande till. Den är kass på pendlarhojen
> då den ballar ur när cykelbanan går parallellt
> med pendeltågsspåren, men så snart man kommer
> bort från luftledningarna så har den precis de
> funktioner jag vill ha. Polars Servicekillar i
> Alvik är toppen, synd bara att de har en strulig
> produkt att jobba med.

har cs300 deras wind teknik? den ska ju klara sånna där störningar bättre.

annars så kan jag varmt rekommendera polar, klart bra grejer, o grym service om nått händer.

Det viktiga är väl att den har ett bra dataprogram. Iaf så är det det viktiga för mig. Är själv elitidrottare och har fått påtryckningar att föra träningsdagbok som jag inte gjort sedan februari. Då tänkte jag att en pulsklocka med bra dataprogram ska va ett lindrigt sätt att komma unnan ordbajsning då man befinner sig i sitt minst kreativa humör (efter ett mördarpass). Jag har funderat på suuntos t3c multisportpack. Det består av en t3c och en gps-pod! Som sagt är det ju ganska ball med gps men är inte klok på om man kan se passet på en karta väl hemma. Detta kan man ju göra på Garmins men jag tycker att Garmin känns lite väl nytt och oerfaret, håller dom? Vad tror ni om t3c? Hur fungerar datadrogram? Är det med kartor, eller kan man se sig själv på google earth?
Ha det! /Max

Får man tro produktbeskrivningen så kan en T3 eller T6 inte logga GPS-positioner, så ingen karta efter passet. Tydligen behövs en X9 eller X10 för detta.

garmin edge 305 håller hur bra som helst Jag har haft min i ett år ca och kört både i regn och snö med den både mtb och racer. Det är bara att torka av den och så köra igen. Grejen är att du kan ställa i vilka detaljer du vill visa samt att du kan växla mellan två olika "första" fönster mycket snabbt och enkelt.

När suuntoförsäljaren var i butiken jag jobbar i för att lära upp oss om produkterna sa han att garmin är "det bästa, men lite dyrare"... i nästa andetag sa han att många av suuntos grejor (iaf löpar-poden) tillverkas på samma fabrik som garmin.

Jag är för övrigt övertygad om att suunto sopar banan med polar, men jag är ju lite partisk.

Men om man kollar på en garmin gps-pulsklocka och jämför den med en suunto klocka med gps-pod så är det billigare att köra garmin och sedan så får man ju mer rena gps-funktioner. och om man skiter i gps så finns där ju Garmin forerunner 50 som är snorbillig! så jag skulle säga att det är en LÖGN!
men det käns som suunto sopar banan med polar, iaf prismessigt.

mikko skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Jag är för övrigt övertygad om att suunto
> sopar banan med polar, men jag är ju lite
> partisk.

o hur skulle de sopa banan med polar menar du? :D polar har bättre program, båda har GPS (även polar, dock inte alla modeller). båda göra saker av kvalitet. så vetefan om jag kan hålla med om "lite" partisk :D säljer du suunto, så är du väldigt mycket partisk :D

Någon som vet om det går att se aktuell gps coord på Garmin? Känns som en väldigt relevant säkerhetsfunktion när man hälsat på marken. Bara att klicka på klockan och ringa upp lämplig instans.

Kan man stänga av funktioner på Garmin FR 305 för att få längre batteritid?

Elgiganten har den för 2000:-, de uppger dock att batteritid är 10 timmar.

Var hittar man den billig och fungerande pulsklocka någonstans. Tänkte köpa en så billig som möjligt nu och sedan till våren köpa en garmin 705.

Så vad ska jag välja för pulsklocka och vart hittar jag den till lägsta pris.

Var hittar man den billig och fungerande pulsklocka någonstans. Tänkte köpa en så billig som möjligt nu och sedan till våren köpa en garmin 705.

Så vad ska jag välja för pulsklocka och vart hittar jag den till lägsta pris.

Om du prioriterar ett lågt pris så säljer Teknikmagasinet en cykeldator med pulsmätere för 359kr. Jag har kört 300 mil med min och än så länge funkar den iallafall.

Tillbaka
Topp