Vilken FS ? Blev en Merida One-twenty 29 800

Och jag som är för gammal för att bry mig valde en Rock Machine Blizzard för 21 tkr. Samma geo som Neuron, samma komponenter men RS dämpare ist för Fox. Från svensk handlare med butik nära mig om ngt strular plus att den fanns hemma och jag fick den på två dagar.
Men creddig är den inte men kör man tjeckisk bil kan man lika gärna gå all in och köra tjeckisk cykel oxå ?. Kändes rätt rapp på platten och trygg utför samt klättrade bra efter en kort testrundor. Men givetvis inte lika poppig som de kolhojar jag testade i 35 tusenklassen. Men ganska mkt pang för pengarna imho.

salle sa:
Och jag som är för gammal för att bry mig valde en Rock Machine Blizzard för 21 tkr. Samma geo som Neuron, samma komponenter men RS dämpare ist för Fox. Från svensk handlare med butik nära mig om ngt strular plus att den fanns hemma och jag fick den på två dagar.
Men creddig är den inte men kör man tjeckisk bil kan man lika gärna gå all in och köra tjeckisk cykel oxå ?. Kändes rätt rapp på platten och trygg utför samt klättrade bra efter en kort testrundor. Men givetvis inte lika poppig som de kolhojar jag testade i 35 tusenklassen. Men ganska mkt pang för pengarna imho.

Grattis Salle! Sett att vi söker ungefär samma typ av cykel. Kanske får ta denna i beaktning också!

Egentligen vill man ju inte se ball ut när man står vid starten på cv ändå. Ungefär som när jag tävlade i motocross och inte ville ha förtryckt nummer på tröjan. Då tror alla man är elit. Och såna förväntningar kan man ju inte leva upp till :)

A.Fritzon sa:
salle sa:

Grattis Salle! Sett att vi söker ungefär samma typ av cykel. Kanske får ta denna i beaktning också!

Egentligen vill man ju inte se ball ut när man står vid starten på cv ändå. Ungefär som när jag tävlade i motocross och inte ville ha förtryckt nummer på tröjan. Då tror alla man är elit. Och såna förväntningar kan man ju inte leva upp till :)

Står du med en stigcykel på CV så kör du förmodligen motion eller bakom tävlingsled ändå, då vet alla vart ribban är ;)

Skämt åsido.

NickPick sa:
A.Fritzon sa:
salle sa:

Står du med en stigcykel på CV så kör du förmodligen motion eller bakom tävlingsled ändå, då vet alla vart ribban är ;)

Skämt åsido.

Haha sant! Får hyra cykel om det blir aktuellt! ;)

Håller med om att BMC är för kort/hög i Large med 450 mm reach och 480 mm sadelrör, XL verkar inte finnas.
Tallboy och Neuron i XL är bra i storlek, båda med 475 mm reach, men Tallboy har 480 mm sadelrör mot Neuron 520 mm.
Alltså plats för mera dropper, beroende på benlängd/sitthöjd kan det vara viktigt.
Tallboy är 4-5 K dyrare och Neuron 7 har nästan genomgående bättre utrustning: längre slaglängd, lite flackare, längre hjulbas, Eagle med xD-body och fin 10-50T kassett, bredare fälgar etc. Santa Cruz är mer premium, har jag hört, vad det nu kan vara värt?

Två utmärkta cyklar.

Sixten Fors sa:
Håller med om att BMC är för kort/hög i Large med 450 mm reach och 480 mm sadelrör, XL verkar inte finnas.
Tallboy och Neuron i XL är bra i storlek, båda med 475 mm reach, men Tallboy har 480 mm sadelrör mot Neuron 520 mm.
Alltså plats för mera dropper, beroende på benlängd/sitthöjd kan det vara viktigt.
Tallboy är 4-5 K dyrare och Neuron 7 har nästan genomgående bättre utrustning: längre slaglängd, lite flackare, längre hjulbas, Eagle med xD-body och fin 10-50T kassett, bredare fälgar etc. Santa Cruz är mer premium, har jag hört, vad det nu kan vara värt?

Två utmärkta cyklar.

Tack! Jag vet/bryrmig inte så mycket om märken så då känns neuron bättre. Billigare och i mitt tycke lite snyggare. Men när jag kan mer om detta kansle jag tycker att SCn är snyggare. Men nu är jag ju novis :)

A.Fritzon sa:
Tack! Jag vet/bryrmig inte så mycket om märken så då känns neuron bättre. Billigare och i mitt tycke lite snyggare. Men när jag kan mer om detta kansle jag tycker att SCn är snyggare. Men nu är jag ju novis :)
Neuron AL 7 i XL blir nog bra, lite pengar över skadar aldrig. Sedan är GX Eagle med 10-50T kassett riktigt användbart. Men du behöver nog byta original 30T plåtklingan mot en i alu med 34T (normala ben) eller 32T (klena ben), för Cykelvasan är nog 34T (minst) ett givet val https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-2-GX-Eagle-Direct-Mount-chain-ring-12-speed-3-mm-Offset-BOOST
Som mer info i Neuron-tråden https://happyride.se/forum/read.php/1/3433236/3433276#msg-3433276

Har du möjlighet så åk upp till Sthlm och kika på Kona Hei Hei och Orbea Occam TR om rätt storlek finns inne hos Fix My Bike. http://www.fixmybike.se

Har ingen av dem själv men de har fått bra kritik från engelska och tyska mtbwebbsidor/tidningar.

Sixten Fors sa:
A.Fritzon sa:
Neuron AL 7 i XL blir nog bra, lite pengar över skadar aldrig. Sedan är GX Eagle med 10-50T kassett riktigt användbart. Men du behöver nog byta original 30T plåtklingan mot en i alu med 34T (normala ben) eller 32T (klena ben), för Cykelvasan är nog 34T (minst) ett givet val https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-2-GX-Eagle-Direct-Mount-chain-ring-12-speed-3-mm-Offset-BOOST
Som mer info i Neuron-tråden https://happyride.se/forum/read.php/1/3433236/3433276#msg-3433276

En del av mina rådgivare tycker att den är tung. Då kanske det kan vara bra att någon gång i framtiden kunna byta hjul. Men jag vet inte om jag kommer märka av vikten.

Tror Nukeproof scout sport väger ungefär lika?

Finns inget på Neuron 7 som är dåligt tungt. Jämfört med en 50 K xc-racer i kolfiber och utan dropper är den förstås tung, men jag hade inte varit orolig för 13,4 kg på en allround xc/stigcykel. Sätt dit 2019 Racing Ray/Ralph slanglöst för XC och du är under 13 kg.

Sixten Fors sa:
Finns inget på Neuron 7 som är dåligt tungt. Jämfört med en 50 K xc-racer i kolfiber och utan dropper är den förstås tung, men jag hade inte varit orolig för 13,4 kg på en allround xc/stigcykel. Sätt dit 2019 Racing Ray/Ralph slanglöst för XC och du är under 13 kg.

Tack! Blir nog order imorgon! :) :)

Geekstremist sa:
Har du möjlighet så åk upp till Sthlm och kika på Kona Hei Hei och Orbea Occam TR om rätt storlek finns inne hos Fix My Bike. http://www.fixmybike.se

Har ingen av dem själv men de har fått bra kritik från engelska och tyska mtbwebbsidor/tidningar.

Jag har testat båda hos Fix. Lite poppigare och rappare hojar, tror perfekta för ditt ändamål. kolfiber Occam tr m30 hade de en 2018 kvar i L förra veckan nedsatt till 29 tkr. Nya Heihei 2019 går på 25 tkr, den är riktigt snygg! Typ samma geo som på neuron/blizzard men kortare slag. Båda har ju fått bra recensioner för sina ramar.
Det är en djungel...

A.Fritzon sa:
Sixten Fors sa:

Hoppas du har läst ”visa ditt rambrott” -tråden innan du köper en canyon!

Santa Cruz har livstids garanti på sina ramar och det är inte för att du kommer ha sönder den utan för att Santa Cruz inte kommer att behöva byta ut den....

Att ens jämföra dessa två märken, det är ju som att jämföra Dacia och Lexus.

Leffe sa:
A.Fritzon sa:
Sixten Fors sa:

Santa Cruz har livstids garanti på sina ramar och det är inte för att du kommer ha sönder den utan för att Santa Cruz inte kommer att behöva byta ut den....

Meh!

Jag som va så gott som klar...
Man kan alltså inte lita på en Canyon-ram?
SCn har kanske bättre ram men komponenterna känns lite tråkigare?

larsaw sa:
A.Fritzon sa:
Är alla tysta för att ni är i full färd med att köpa fynden jag fick tips om? ;)

Ok, i väntan på att Sixten återkommer till datorn så får jag ge mina 5 ören...

Med hänseende gällande dina frågor:
Har alla lockout fram och bak?
JA! Men jag skulle vilja påstå att RS Revelation är bättre än FOX Rythm, har dock inte kört någon av dom i deras nya versioner.
RS Rev VET jag går att trimma alt. bygga om till en Pike om behovet skulle uppstå, hur det funkar på FOX vet jag ej...

Förtydligande av min fråga. Har de REMOTE lockout.
De flesta ser inte ut att ha det fram, men har det bak?
(Canyon och SC)

Canyons spräckta alu-ramar beror (enl. mig) på följande faktorer:
1. För att konkurrera sig in i denna djungel av internet-försäljare, så har Canyon länge erbjudit väldigt lätta ramar. Tyvärr har för mycket vikt bantats i kedjestagen (i förhållande till hur svetsen är utförd).
2. För att safe’a för ovanstående så har många av deras ramar en maxgräns gällande hur högt de får hoppas/droppas med, något som många glömmer bort när det ska ut o hetsas på Happy-rides och dyligt.
3. Det har sålts MÅNGA Canyon Spectraler, som lever/levt sitt liv i gränslandet mellan XC och ENDURO, vilket den helt enkelt inte är byggd för...

Med allt ovan sagt så ÄR SC ramar i en annan liga, alltid välbyggda och med otroligt hög finish (frånsett att det behövs fyllas på fett i pivot-lagerna till deras mer aggressiva hojar). Att det är något enklare spec tycker jag är försumbar med tanke på att dämperiet håller samma klass som Neuron. Till Neuron vill du dessutom GARANTERAT byta bakdäcket då det är snik-Performance varianten, så där ryker en femhundring till... (jämfört mot Tallboy’n).
Ytterligare en fundering är varför folk hetsar så jä...igt om Eagle med aptung jättekassett? Jag är sannerligen ingen vältränad person och klarar mig fint på 32/11-42 (även upp för Hammarbybacken och liknande klättringar), enda gången jag ser en begränsning i den setup’n är när det ska vevas asfalt i maxtempo, men det är ju liksom fel approach att trötta ut sig där...

A.Fritzon sa:
(Canyon och SC)

But why? En kabel till som ska smörjas för att inte strula, dessutom så funkar (iaf SC VPP) länkagen så bra idag, så att du ska behöva fippla fram och tillbaka med dessa reglage när du är ute på stigen är sällsynt. Om det är någon gång som man brukar vrida på ”lockout” så är till och från skogen, annars för det mesta helt öppen (om det inte är XC-hets då bakdämparen ställs i Trail-läge).

A.Fritzon sa:
Leffe sa:
A.Fritzon sa:
Sixten Fors sa:

Meh!

Jag som va så gott som klar...
Man kan alltså inte lita på en Canyon-ram?
SCn har kanske bättre ram men komponenterna känns lite tråkigare?

Men ramen är väl den viktigaste och dyraste komponenten? Allt annat byter man ju ändå när man drabbats av uppgraditus ?

larsaw sa:
A.Fritzon sa:
(Canyon och SC)

But why? En kabel till som ska smörjas för att inte strula, dessutom så funkar (iaf SC VPP) länkagen så bra idag, så att du ska behöva fippla fram och tillbaka med dessa reglage när du är ute på stigen är sällsynt. Om det är någon gång som man brukar vrida på ”lockout” så är till och från skogen, annars för det mesta helt öppen (om det inte är XC-hets då bakdämparen ställs i Trail-läge).

Tack för klargörandet!
Ja det blir ju en del grusväg ibland också. Gaffeln är jag van att låsa under färd utan remote så det är väl inga problem att fortsätta med det på nya cykeln. Antar att man kan ställa om stötdämparen också under färd?

Vad jag sett är det bara Spark som har remote i denna cykelkategori?
På Scouten åker jag ganska mycket med låst gaffel men antar att den suntour-gaffeln inte är den bästa heller så en bättre gaffeln kanske man inte behöver låsa lika ofta.

Edit: Om (och bara om) jag vill utrusta hojen (SC/Canyon) med remote i efterhand. Är det möjligt? Både fram och bak?

Senast ändrad:
A.Fritzon sa:
Tack!

Skönt då går BMC bort :)
Är ju van vid min scout i XL som är rätt stor.

Då var dom bara två. Ganska stor prisskillnad mellan de båda. Även om SCn är ganska mycket nedsatt.

För att försvåra lite för dig så är jag 1.87 och sitter klockrent på Speedfoxen i stl L

Låsbara dämpare är det sista du behöver bry dig om. Absolut inget jag skulle vilja ha på en stigcykel.

Finns risk att det blir en del grusåkande också. Då kan det vara bra?
Jag vill mest bara veta om det är möjligt att retrofita om jag skulle sakna det.

Instämmer också i kören av skepsis inför lockout. Har haft det på några cyklar men inget jag använder längre. Inte ens på grusväg känner jag behov av att låsa de. Enda tillfället jag kan tänka mig att man kan ha nytta av det är om man ska cykla långa enkla uppförsbackar och ska stå upp, då kommer dämparna komprimeras en del. Men när man sitter ner så ser jag inget behov av lockout. Måste vara riktigt mjuk fjädring om det ska gunga så pass så lockout behövs vid sittande cykling.

Jag vet inte hur de är på andra cyklar, men på min Commencal Meta Trail så finns det hål i ramen färdigt för intern kabeldragning för lockout av bakdämparen.
På sidan respektive under överröret: https://www.commencal-store.co.uk/Files/98790/Img/20/18METATROMG_1_2000.jpg

Okej! Då känns inte Remote Lockout som någon större issue länge.

Då är frågan om man ska slå till på D eller R varianten.

A.Fritzon sa:
https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/santa-cruz-tallboy-a-r-29-20182?info=54743
https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/santa-cruz-tallboy-a-d-29-2018

Skillnader på R och D - utförande?

Annan gaffel och ingen dropper på D?

Är gaffeln mycket sämre? Ganska mycket billigare cykel.

Hoppsan, ingen dålig rabatt!
Det som skiljer som gör skillnad på priset är framgaffel och dropperstolpen.
Det som skiljer och knappast kommer märkas är bromsarna och sadel(vad gäller sadel är det nog att den billigare har rails av stål medans den dyrare har rails av alu. Antagligen bara lite högre vikt på den dyrare.)
Sen har den dyrare cykelns kasett mindre minsta drev = lite högre toppfart.

Då kan man ju fråga sig om det är värt 5000kr för en eventuellt bättre framgaffel och dropperstolpe.
Själv har jag inte dropper på nån cykel, har läst för mycket negativt om droppers för att vilja lägga pengar på det. Intrycket man får när man läser om de är att det är så gott som engångsprodukter, eller iaf slit och släng.
Jag hade köpt den billigare.

Ett tillägg, när man cyklar tekniska uppförsbackar med ojämnheter så vill man ha en dämpare som är aktiv och jobbar. Då är det kontraproduktivt att låsa den. Iaf bakdämparen. Vad gäller gaffeln är det kanske inte lika noga, blir ju inte lika mycket vikt på den ändå om det är brant.

Startgas sa:
A.Fritzon sa:
https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/santa-cruz-tallboy-a-r-29-20182?info=54743

Det som skiljer och knappast kommer märkas är bromsarna och sadel(vad gäller sadel är det nog att den billigare har rails av stål medans den dyrare har rails av alu. Antagligen bara lite högre vikt på den dyrare.)

Då kan man ju fråga sig om det är värt 5000kr för en eventuellt bättre framgaffel och dropperstolpe.
Själv har jag inte dropper på nån cykel, har läst för mycket negativt om droppers för att vilja lägga pengar på det. Intrycket man får när man läser om de är att det är så gott som engångsprodukter, eller iaf slit och släng.

Jag är inne på det också. Dropper kan jag utrusta den med senare om jag vill.

Bara inte RS-gaffeln är mycket sämre än Fox så tar jag nog den billigare.

A.Fritzon sa:
Startgas sa:
A.Fritzon sa:

Jag är inne på det också. Dropper kan jag utrusta den med senare om jag vill.

Bara inte RS-gaffeln är mycket sämre än Fox så tar jag nog den billigare.

RS Recon kommer att funka ok för dig, tills du antingen tröttnat på dess prestanda och ändå vill ha bättre.
Sänkstolpe kan du köpa hyfsade för 1500-2000kr hos antingen OneUp eller Brand-X (ex hos ChainReactionCycles). Sänkstolpen är ungefär lika värdefull för MTB-cykling som skivbromsar, kommer aldrig mer hoja utan sån stolpe!

A.Fritzon sa:
Jag vill mest bara veta om det är möjligt att retrofita om jag skulle sakna det.
Det är inte möjligt, för rimliga pengar. Skit i remote. Lås med högerhanden direkt på gaffel/bakdämp om du behöver. Eller köp en Spark med TwinLock eller en XC-racer med lockouts på gaffel/bakdämp. Det är nästan bara Scott som har låsning även på stig- och endurocyklar (Spark 120 mm, Genius, Ransom etc.).

Santa Cruz gör fina ramar med bra garanti (livstid?) på ram/lager, men med samma nivå på utrustning som Neuron 7 blir cykeln typ 10 K dyrare, minst, vilket gör att cykeln hamnar utanför din budget.
Canyon Neuron har väl också ramgaranti, i 6 år: Vi erbjuder 6 års garanti på alla våra ramar https://www.canyon.com/sv/shop/information/

Sixten Fors sa:
A.Fritzon sa:
Det är inte möjligt, för rimliga pengar. Skit i remote. Lås med högerhanden direkt på gaffel/bakdämp om du behöver. Eller köp en Spark med TwinLock eller en XC-racer med lockouts på gaffel/bakdämp. Det är nästan bara Scott som har låsning även på stig- och endurocyklar (Spark 120 mm, Genius, Ransom etc.).

Santa Cruz gör fina ramar med bra garanti (livstid?) på ram/lager, men med samma nivå på utrustning som Neuron 7 blir cykeln typ 10 K dyrare, minst, vilket gör att cykeln hamnar utanför din budget.
Canyon Neuron har väl också ramgaranti, i 6 år: Vi erbjuder 6 års garanti på alla våra ramar https://www.canyon.com/sv/shop/information/

Okej så du förespråkar fortfarande Canyon?
Även om garantin finns så är jag inte sugen på rambrott som en del här är övertygade om kommer ske.

Nu har jag ju dessutom hittat en billigare SC (se ovan) för ca 20K. Sämre gaffel än den dyrare och ingen droper.

Visst, sämre spec än Canyon men är det så jättemycket som skiljer?

PS. Upptäckte även att Canyon får jag som tidigast i april. SC finns i lager.

En del på Happy dömer ut saker permanent för all framtid för negativa händelser som varit historiskt tillbaka i tiden. Andra är lite mer förnuftigt lagda och inser att saker och ting förändras och utvecklas.

Gäller exempelvis allt ifrån rambrott på Canyon, till läckande Shimano-bromsar och PlanetX-kundservice... :-)

Örjan Lax sa:
En del på Happy dömer ut saker permanent för all framtid för negativa händelser som varit historiskt tillbaka i tiden. Andra är lite mer förnuftigt lagda och inser att saker och ting förändras och utvecklas.

Gäller exempelvis allt ifrån rambrott på Canyon, till läckande Shimano-bromsar och PlanetX-kundservice... :-)

Missat att senaste versionen av spectral så har några modeller blivit återkallade då kedjestag gått av?
https://www.bikeradar.com/mtb/news/article/canyon-2018-spectral-recall-53170/

Inte ens ett år. Nya neuron är bara månad gammal så vi får se om dom lärt sig nu. Nuvarande läge är att räkna med att ramen *kan* gå av. Kedjestag och sadelstag är lätta att byta ut så enda förlusten är en veckas väntandes på nya. Har TS kvar sin scout så är det inte en jättegrej.

Senast ändrad:
A.Fritzon sa:
Även om garantin finns så är jag inte sugen på rambrott som en del här är övertygade om kommer ske.
Nu har jag ju dessutom hittat en billigare SC (se ovan) för ca 20K. Sämre gaffel än den dyrare och ingen droper.
De som köper Neuron 7 verkar redan få leveranser, när jag läser Neuron-tråden? Visst är det en hel del baksvingar som spruckit på Canyon genom åren, troligtvis fler än från andra märken. Om nya Neuron är bättre återstår att se. Men 6 års ramgaranti gör att jag skulle känna mig trygg med köpet.

Den Tallboy du hittat för 2K € är för snålt utrustad för min smak. HG-body med NX och 11-42T är för litet omfång för mina behov, jag vill ha bredare fälgar än 23 mm och kraftigare gaffel än Ø32 mm Recon. För samma nivå på prylar som Neuron är det 10 K upp, som sagt. Det går nog inte att "räkna hem" dessa 10 K hur man än väljer att räkna. Andrahandsvädet på Tallboy är nog inte 10 K högre?

Sammantaget ser jag ingen direkt ekonomisk risk med Neuron. Man får en bra och välutrustad cykel för rimliga pengar.

Jag är jättenöjd med min Santa Cruz 29" stigcykel (kolfiberram), men den kostade å andra sidan drygt 40 K.

Som jag skrev tidigare, det är en kombination av Canyons lättviktshysteri och att många Spektraler fått leva ett hårt liv.
Commencal har ju även dom varit drabbade av rambrotts-influensan för typ tre generationer sedan, med den skillnaden att dom hela tiden profilerat sig som robusta ”full-gas” cyklar. När dom klev på hypen med att bygga lätt, så kom rambrotten som ett brev på posten. Dock har dom ju adresserat problemet och bygger nu istället ”överbygga” ramar med få rambrott som följd.
Så ett tips är att spana in hur Canyons hojar står sig i vikthetsen mot likvärdiga cyklar med likvärdiga komponenter. Canyon’s nya enduro-hojar väger t.ex. rätt lika mot YT. (Men dom kan ju så klart vara kass svetsade ändå).
Är man nojig för rambrott o garantihantering är det kanske bäst att handla av en LBS eller ett märke med erkänt få garantiärenden, typ Orange, SC eller Yeti (bara för att nämna några). Fast då kostar det ju därefter.
Två tyska postorder-märken som annars verkar göra prisvärda hojar som sällan går är annars Radon och Rose, i TS fall skulle det vara modellerna Skeen Trail 8.0 och RootMiller

EDIT: Slänger även in Cube Stereo 29 som wildcard.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
A.Fritzon sa:
De som köper Neuron 7 verkar redan få leveranser, när jag läser Neuron-tråden? Visst är det en hel del baksvingar som spruckit på Canyon genom åren, troligtvis fler än från andra märken. Om nya Neuron är bättre återstår att se. Men 6 års ramgaranti gör att jag skulle känna mig trygg med köpet.

Den Tallboy du hittat för 2K € är för snålt utrustad för min smak. HG-body med NX och 11-42T är för litet omfång för mina behov, jag vill ha bredare fälgar än 23 mm och kraftigare gaffel än Ø32 mm Recon. För samma nivå på prylar som Neuron är det 10 K upp, som sagt. Det går nog inte att "räkna hem" dessa 10 K hur man än väljer att räkna. Andrahandsvädet på Tallboy är nog inte 10 K högre?

Sammantaget ser jag ingen direkt ekonomisk risk med Neuron. Man får en bra och välutrustad cykel för rimliga pengar.

Jag är jättenöjd med min Santa Cruz 29" stigcykel (kolfiberram), men den kostade å andra sidan drygt 40 K.

De verkar ha tagit slut. Såhär står det iaf på hemsidan:
1701E45E-79E5-4CBB-B304-70CE6AC36FFD.png

Ang den billigare SCn så är det alltså gaffeln som är problemet? Annars är den ju väldigt lik den dyrare och det var ju en ”utmärkt cykel” har jag för mig? :)

Edit: ”Två utmärkta cyklar.”
Det är det som gör mig lite förvirrad :)

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
A.Fritzon sa:

Ganska roligt ändå att du valde en SC istället för canyon, med tanke på att du vurmar för canyon så....

larsaw sa:
Som jag skrev tidigare, det är en kombination av Canyons lättviktshysteri och att många Spektraler fått leva ett hårt liv.
Commencal har ju även dom varit drabbade av rambrotts-influensan för typ tre generationer sedan, med den skillnaden att dom hela tiden profilerat sig som robusta ”full-gas” cyklar. När dom klev på hypen med att bygga lätt, så kom rambrotten som ett brev på posten. Dock har dom ju adresserat problemet och bygger nu istället ”överbygga” ramar med få rambrott som följd.
Så ett tips är att spana in hur Canyons hojar står sig i vikthetsen mot likvärdiga cyklar med likvärdiga komponenter. Canyon’s nya enduro-hojar väger t.ex. rätt lika mot YT. (Men dom kan ju så klart vara kass svetsade ändå).
Är man nojig för rambrott o garantihantering är det kanske bäst att handla av en LBS eller ett märke med erkänt få garantiärenden, typ Orange, SC eller Yeti (bara för att nämna några). Fast då kostar det ju därefter.
Två tyska postorder-märken som annars verkar göra prisvärda hojar som sällan går är annars Radon och Rose, i TS fall skulle det vara modellerna Skeen Trail 8.0 och RootMiller

EDIT: Slänger även in Cube Stereo 29 som wildcard.

Tack för tipsen. Hittade Skeen trail 9.0 som verkar vara samma fast med singelklinga https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-trail-9.0-799313 , likaså Rose hade en annan modell med singelklinga https://www.rosebikes.se/root-miller-2-2671327?product_shape=Matt+Grey/Shiny+Aqua&article_size=XL
Båda dessa ser ut att ha i stort sett samma komponenter som Canyon?

Edit: båda ser ut att vara lite lättare än Canyon. Och med tanke på diskussionerna ovan är det ju frågan om det är bra eller dåligt ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp