Vilken fullface?

ErikvW

Aktiv medlem
Vilken fullface?
Fox Proframe + Träd = inte sant :cry:

Screenshot_20200518-144841_Gallery.jpg

En ny Proframe passar inte in i min plånbok varken fysiskt eller metaforiskt, så vad rekommenderar happy-kollektivet för att skydda skallen när det går neråt? Gärna MIPS, snyggt och billigt.

Vilken fullface?
Proframe går för ungefär 2200 sek nu på Bike24, det finns såklart (mycket) billigare hjälmar, men då är de "vanliga" tunga och rätt täta downhill-hjälmar.
En koll på bike24 ger inte så många förslag på luftigare och billigare än 200€.
Jag råkar själv ha en Leatt, lite bred för min smala skalle, annars trevlig, men har inte utfört några ordentliga tester av dess förmåga, bara en ordentlig rullning i Flottsbro där jag inte vet om huvudet tog nån smäll. Inte mips men ett Leatt-specifikt rotationsskydd, jag är fullt nöjd med det, skulle varit fullt nöjd utan något rotationsskydd då jag både har hår och oftast svett som sänker friktionen mot hjälmen.
Met parachute med fast hakskydd o utan mips. Mer av en enduro-hjälm men liksom proframe astm-godkänd.
Om du drar large finns just på bike24 ett par alternativ. En dyrare än proframe men betydligt billigare än normalpris:
En proframe om du ändå accepterar modellen och gillar rosa eller struntar i färgen:
Och i Proframe's prisnivå, och typ av hjälm:

Vilken fullface?
Lånar tråden lite, hur illa äre med proframen egentligen? Använder den till luftburen cykling, tycker den är störtskön men hur bra skyddar den egentligen?
Läst om att den i princip löses upp till beståndsdelar om man rullar av cykeln.

Vilken fullface?
Ja alltså en proframe eller liknande är ju inte att jämföra med en riktig fullface med hårt skal vad certifieringen än säger. Det är ganska uppenbart bara av att hålla de två i handen. Ska man ändå åka lift är det en riktig hjälm som gäller imo. Eller vid shuttling. En proframe är bra när det krävs visst trampande så en riktig fullface är uteslutet men en öppen hjälm inte känns riktigt rätt heller.

Vilken fullface?
Jag hade fart för att klara hoppet som var framför trädet. Det var en tunn kraschmatta på trädet. Skadan verkar mest vara fraktur, inte kompression i materialet. Jag cyklade vidare resten av dagen med lindrig värk i nacke och handled efter krocken. Shro0maz proframe har tydligen överlevt fler incidenter än vad min gjorde.

Tillbaka
Topp