Vilken heldämpad XC-/stig-cykel?

• Trådstartare Trådstartare JeM
  • Start datum Start datum

JeM

Aktiv medlem
Tjena,

Såhär till säsongen har jag gått och kommit på den dåliga(?) idén att ta upp skogscyklandet igen. Självklart behöver man ju då nya grejjor, vilket ju nästan är det roligaste med hela idén ;)
Eftersom jag inte har cyklat på några år har jag inte stenkoll på vad man ska ha nu för tiden, så jag vänder mig till er för guidning. Jag är 30+ år, 182cm och väger lätta 70kg, har cyklat en hel del skog tidigare, men inget de senaste 7-8 åren av olika anledningar.

Budgeten ligger på runt 30 kkr och den korta behovsspecen ser ut som följer;
* 1 st heldämpad cykel för rolig, inte nödvändigtvis svinsnabb, skogscykling på stigar och grusvägar - Borde räcka med 100-120mm dämpning, eller ska man ha mer ändå?
* 1x12
* Lätt, gärna kolfiber om det går att få för pengarna
* Så bra komponenter som möjligt för pengarna

Själv har jag tittat runt och hittat lite olika alternativ. Framförallt Rock Machine Blizzard XCM 90-29 25th Anniversary som verkar sticka ut med lite dyrare komponenter än de övriga (dock alu-ram), men där Cykelkraft har en bra rea så den kan fås för enbart 24kkr (https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-xcm-90-29-25th-anniversary-matt-svart-silver-svart).

Andra alternativ jag kollat på är:
Scott Spark RC 900 Comp
Merida Ninety-Six 6000
Specialized Epic Comp EVO
Trek Fuel EX 9.7
Trek Fuel EX 8
Focus O1E 8.8

Så, vad säger ni invigda - Har jag missat något bra? Någon som går fetbort? Vilken ska jag ha? :)

Tack på förhand och trevlig helg!

Jag hade valt en Scott Spark, fantastiskt kul och mångsidig cykel. Dock inte den mest privsvärda, men det är fullt möjligt att hitta kvarvarande -18's modeller. Hade dessutom tittat mer på en vanlig Spark med (120/120) istället för en RC med bara (100/100), om man ska stigcykla mycket.

JeM sa:
Örjan Lax sa:
Du ska köpa en https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-tm-29-grey-n-orange-774804 såklart.

Cube Stereo 120 TM alltså, i storlek 20 skulle jag rekommendera till din längd. ?

Ca 27.000 SEK.

Varför är den att föredra jämfört med t.ex. Rock Machines som jag kikat på? Verkar vara tyngre och har lite sämre komponenter

För att Cube är ett tyskt märke (visserligen sammansatt i Asien som typ 90% av alla andra cyklar) men utvecklad och designad i sydtyska Bayern (Bavaria) precis som BMW och att vikten i skillnader i gram inte är det allra viktigaste 2019, det viktigaste är väl ändå att skiten håller ihop, år efter år. Precis som Cube.

Örjan Lax sa:
JeM sa:
Örjan Lax sa:
Du ska köpa en https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-tm-29-grey-n-orange-774804 såklart.

Cube Stereo 120 TM alltså, i storlek 20 skulle jag rekommendera till din längd. ?

Ca 27.000 SEK.

Varför är den att föredra jämfört med t.ex. Rock Machines som jag kikat på? Verkar vara tyngre och har lite sämre komponenter

För att Cube är ett tyskt märke (visserligen sammansatt i Asien som typ 90% av alla andra cyklar) men utvecklad och designad i sydtyska Bayern (Bavaria) precis som BMW och att vikten i skillnader i gram inte är det allra viktigaste 2019, det viktigaste är väl ändå att skiten håller ihop, år efter år. Precis som Cube.

Kan du säga detsamma om Rock Machine? Polski Fiat? Ungefär som en pizzeria med "hackad polsk åsna"...

Från ca 0:50 ?

JeM sa:
thomalin sa:

Den ser ju riktigt trevlig ut och är ju kolfiber, dock bara NX Eagle och jag brukar ha som regel att undvika instegsserier.. eller är jag onödigt kinkig då?
Bra rabatt även på den även om det är något över vad jag tänkt mig
Växlar är enkelt och inte så dyrt att byta i efterhand. Ramen däremot... Om du kan sträcka budgeten till 33-34 lax och kan vänta en dryg månad på leverans så tror jag Ripleyn är den bästa hojen du kan köpa just nu.

Crossmax sa:
JeM sa:
thomalin sa:

Den ser ju riktigt trevlig ut och är ju kolfiber, dock bara NX Eagle och jag brukar ha som regel att undvika instegsserier.. eller är jag onödigt kinkig då?
Växlar är enkelt och inte så dyrt att byta i efterhand. Ramen däremot... Om du kan sträcka budgeten till 33-34 lax och kan vänta en dryg månad på leverans så tror jag Ripleyn är den bästa hojen du kan köpa just nu.

Efter att ha kollat runt lite så verkar det onekligen som en uppskattad hoj, så det är säkert ett bra val. Det som slog mig när jag sökt runt var att NX verkar använda andra nav än GX/XO1, stämmer det? Tänker mig att det gör en (eventuell) framtida uppgradering dyrare om man inte bara kan byta kassett?

JeM sa:
thomalin sa:

Det är lättare och betydligt billgare att byta en växel än att byta ram.
Jag hade valt den där alla dagar i veckan framför alla du listar i första inlägget (så vida du inte uteslutande ska cykla grusväg med den).
Splitter ny modell, modern geometri, bra grejer där det räknas. Ett kap!

Senast ändrad:
jonte987 sa:
bara hubben? NX kassetten funkar på shimono 9-11 HG?
Japp det är bara hubben, den bytas enkelt och utan större kostnad. Ja växlarna är ju dessutom slit delar som kan uppgraderas när du slitit ut de gamla.

Som tidigare sagts, köp bästa ram/dämpning du kan, resten kan man byta när det slitits ut.

Tog mig en tur idag förbi ett par cykelhandlare och provåkte lite olika. Inte så mycket referens att åka gata utanför affärerna dock, men kunde ändå få lite känsla för hur cyklarna kändes att hantera... Slutade med att jag åkte hem med en bokning på en - *drumroll* - Superior XF 999 TR som kan hämtas nästa helg. :)

Kom fram till att 30k ändå får vara smärtgränsen och Supen kunde jag få ner till prick 30k, så då kändes det svårslaget att få både CF och bra komponenter för den pengen samt att det var en cykel som jag kunde få direkt till skillnad mot ett par andra modeller. Har till nästa helg på mig att bestämma mig slutligt.

Den har kanske inte helt den senaste geometrin som Ripleyn eller t.ex. Scott Spark (dock HA < 70*), men min upplevelse från dagen var att det skiljer inte så mycket mot iaf Sparken och, för mig som har lite korta armar och ben för min längd, så gillade jag att reachen var något kortare på Supen, kändes mer hanterbar utan att behöva översträcka framåt.

Senast ändrad:
Denna för 33650 kr? https://www.cykelkraft.se/superior-xf-999-di2-mattgra-svart-neonrod
År 2019? Skojad du? Med 70,3 grader HTA och 73,2 STA, jättelångt sadelrör, obefintlig reach och hjulbas. Med XT11, Reba, Deore-bromsar med 160 mm skiva bak, ingen dropper, 720 mm smalstyre, DT370 3-pawl och HG, nitad 25 mm fälg, "performance"-däck etc.

Ett riktigt bottennapp. Den är kanske värd hälften av 33600 kr. Max.

Faran med att besöka en cykelaffär och snacka med en säljare...

Ditt snack om "utsträckt" sittställning är totalt feltänkt. Man köper en bra/modern cykel istället och byter till 20 mm kortare stam än den som sitter std. Kostnad från 110 kr.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Denna för 33650 kr? https://www.cykelkraft.se/superior-xf-999-di2-mattgra-svart-neonrod
År 2019? Skojad du? Med 70,3 grader HTA och 73,2 STA, jättelångt sadelrör, obefintlig reach och hjulbas. Med XT11, Reba, Deore-bromsar med 160 mm skiva bak, ingen dropper, 720 mm smalstyre, DT370 3-pawl och HG, nitad 25 mm fälg, "performance"-däck etc.

Ditt snack om "utsträckt" sittställning är totalt feltänkt. Man köper en bra/modern cykel istället och byter till 20 mm kortare stam än den som sitter std. Kostnad från 110 kr.

Oj det var ord och inga visor onekligen! Men nej, inte den du länkade till utan - Visa bilaga xf999tr-matte-black-black.pdf. Vet inte om det ändrar din reaktion dock... Vad hade du valt för max 30k istället?

Samma ram = samma cykel.
Man har förlängt framgaffeln från 120 till 130 mm vilket gör att cykeln tippar ½ grad bakåt.
HTA 69,9°
STA 72,7°
Grundproblemet är att STA minus HTA = 2,8°. Alltså ramens förhållande mellan de två rörern. En modern (stig)cykel har närmre 10° skillnad. Exempel:
Jeffsy 29 CF: STA 77,5° - HTA 66,5° = 11° https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2118/sCategory/509
Ibis Ripley 29 CF: STA 76° - HTA 66,5° = 9,5° https://www.ibiscycles.com/bikes/ripley/
Cube Stereo 120 TM: STA 75,5° - HTA 67° = 8,5° https://www.cube.eu/en/2019/bikes/m...tereo/cube-stereo-120-tm-29-greynorange-2019/

Ett annat problem med SUP XF999TR är förhållandet mellan längd på sadelrör och reach (och hjulbas). Hur kan typ 10 cm längre sadelrör vid samma reach (=ramstorlek) bli bättre? Man vill väl kunna använda en droppern (som ingår) och då är det bra om den får plats mellan sadel och sadelrör? Exempel på några cyklar sorterad efter storlek = reach. Förutsätter att du vill ha ca 514 mm avstånd till styret. Sup i Large är lika stor som Jeffsy i Small. Grönt är bra. Rött är dåligt.

Bilagor

• Cykel4.png
    Cykel4.png
    14.4 KB · Besök: 220
Senast ändrad:
Sixten Fors sa:

Du har uppebarligen inte cyklat på en Superior så du vet hur dom känns, sluta nu?

cykloton sa:
Sixten Fors sa:

Du har uppebarligen inte cyklat på en Superior så du vet hur dom känns, sluta nu?
SUP gör XC-cyklar. Sup XF är en omodern XC FS 100/100 mm som först pimpades till 120/120 mm. Den var väl ok år 2017 när den såldes som XF969 för billig peng.

Nu tar man samma urgamla ram och pimpar den till 130/120 mm och kallar den för stigcykel. Säljer för 30 K! Det kan inte bli annat än jättedåligt. Det är inte en stigcykel. Det är en dåligt pimpad XC-ram från förr. Behöver inte provcyklas. Noll pang för pengarna.

Konkurrenterna inom kortslagiga 29" FS är så många fler och så mycket bättre år 2019. Utvecklingen går framåt. SUP står still.
(Exempel på 2019 29" FS: Fuel EX, Stumpjumper, Stumpjumper ST, Neuron AL/CF, Cube Stereo 120, Merida One-Twenty, Radon Skeen Trail, YT Jeffsy, Ibis Ripley, Yeti SB130, Scott Spark, GT Sensor, Santa Cruz Tallboy, Giant Trance, Whyte S-120 Trail för att nämna några...)

Senast ändrad:
JeM sa:
Sixten Fors sa:

Oj det var ord och inga visor onekligen! Men nej, inte den du länkade till utan - . Vet inte om det ändrar din reaktion dock... Vad hade du valt för max 30k istället?

Sixten har en väldigt bestämd uppfattning och alla som inte tycker som honom har fel och fattar ingenting. Att det finns något som heter tycke och smak existerar inte om det inte är sixtens smak. Och just ja, de ska helst vara en storlek större än vad tillverkaren tänkt när de konstruerat cykeln, för de vet inget om geometri och sittställning ?

Sixten Fors sa:
cykloton sa:
Sixten Fors sa:

SUP gör XC-cyklar. Sup XF är en omodern XC FS 100/100 mm som först pimpades till 120/120 mm. Den var väl ok år 2017 när den såldes som XF969 för billig peng.

Nu tar man samma urgamla ram och pimpar den till 130/120 mm och kallar den för stigcykel. Säljer för 30 K! Det kan inte bli annat än jättedåligt. Det är inte en stigcykel. Det är en dåligt pimpad XC-ram från förr. Behöver inte provcyklas. Noll pang för pengarna.

Konkurrenterna inom kortslagiga 29" FS är så många fler och så mycket bättre år 2019. Utvecklingen går framåt. SUP står still.

Visst kan jag hålla med om att den kanske inte riktigt är en stigcykel bara för att man slänge på dämpare med mer slag, men min Sup xp funkar extremt bra till Xco och xcm, känner absolut inte att den är ostabil jämfört med min tidigare scott scale.

Jensen sa:
Och just ja, de ska helst vara en storlek större än vad tillverkaren tänkt när de konstruerat cykeln, för de vet inget om geometri och sittställning ?
Alla tillverkare vet. Men de luras olika mycket.

YT säger att Jeffsy Small passar 154-165 cm cyklist. De luras inte.

Sup XF i Large är mindre, samma reach men 26 mm kortare hjulbas. Omöjlig att använda med dropper (för lämplig längd på cyklist som verkar vara 154-165 cm) då sadelröret är 82 mm längre.

Vad butikssäljaren påstår kan jag inte ta hänsyn till. Sorry.

Tjena!

And here we go again.. Smak, skillnader mellan över och underkropp, åkstil m.m. som vanligt spelar det ingen roll enligt Sixten.
Alla vill inte ha lång hjulbas, alla vill inte sitta på samma sätt, alla har inte samma räckvidd och kan därför inte köra på samma reach.
Men enligt Sixten ska alla sitta precis likadant som någon av samma längd. Bullshit, bullshit och åter bullshit!

Jag är inte för reach som predikanten men Supen är faktiskt rätt risig, framförallt 2019. Oavsett vem som lägger fram det och hur.

Raggamuffin sa:
Jag är inte för reach som predikanten men Supen är faktiskt rätt risig, framförallt 2019. Oavsett vem som lägger fram det och hur.

+1 som att köpa en hoj från 2015-2016 till priset av en rea’d 2018, fast den ska användas 2019...
Häv köpet och leta vidare, risken är annars stor att du kommer att ha slantat upp nästan 30Tkr och inse att det är den dyraste delen som behöver ersättas (samt att många delar inte kan flyttas över till en ny ram...)

Kneecap sa:
And here we go again.. Smak, skillnader mellan över och underkropp, åkstil m.m. som vanligt spelar det ingen roll enligt Sixten. Alla vill inte ha lång hjulbas, alla vill inte sitta på samma sätt, alla har inte samma räckvidd och kan därför inte köra på samma reach.
Men enligt Sixten ska alla sitta precis likadant som någon av samma längd. Bullshit, bullshit och åter bullshit!
Vill man ha en kortare cykel går man ner i storlek på en modern(are) cykel. Vad är fördelen med +8 cm sadelrör på en cykel från förr? Vad är fördelen med 72,7° STA? Ingen. Och det vet du. Till och med du vet det. Eller?

Jag har listat 16 st andra 29" FS-cyklar med 120-140 mm slaglängd ovan. Sup XF sticker ut på ett extremt dåligt sätt, sämsta ramen med god marginal. Ingen av de andra är ens i närheten av att vara så fel. Sup är inte ens billig. Så det finns noll anledning att välja fel cykel för runt 30 K år 2019 om man kan välja. Vilket man kan.

Senast ändrad:
Tjena!

Sixten, jag kan inte köra med speciellt mycket brantare STA än 74°, kör 73° idag. För ska jag ha sadeln i rätt position så får jag ha en sjujävla setback på stolpen för att lyckas få rätt position med brantare stolpe. Har jag inte sadeln där så får jag problem med knät.
Eftersom jag har sadeln där jag har den så kan jag inte ha en cykel med lång reach. Dessutom gillar jag kort hjulbas i stöket, lång hjulbas blir för sävligt och passar inte i de stökigaste stigarna här. Jag blir inte snabbare med lång hjulbas och jag har inte roligare, snarare tvärt om.

Bevisligen finns det ju dessutom de som är nöjda med SUP, kolla inlägg längre upp

Kneecap sa:
Tjena!

Sixten, jag kan inte köra med speciellt mycket brantare STA än 74°, kör 73° idag. För ska jag ha sadeln i rätt position så får jag ha en sjujävla setback på stolpen för att lyckas få rätt position med brantare stolpe. Har jag inte sadeln där så får jag problem med knät.
Eftersom jag har sadeln där jag har den så kan jag inte ha en cykel med lång reach. Dessutom gillar jag kort hjulbas i stöket, lång hjulbas blir för sävligt och passar inte i de stökigaste stigarna här. Jag blir inte snabbare med lång hjulbas och jag har inte roligare, snarare tvärt om.

Bevisligen finns det ju dessutom de som är nöjda med SUP, kolla inlägg längre upp
Du måste väl ändå inse att du är i en ganska liten minoritet när du har så egendomliga åsikter? Kort hjulbas i stök, really?
Det är inte utan att man undrar om du provat en cykel med lång hjulbas, eller om du bara tror att det skulle bli sämre. Jag säger inte att det inte finns nackdelar, men jag förstår inte riktigt hur kort hjulbas skulle vara en fördel just i det avseendet. Cyklar du runt varenda sten, eller hur menar du?

Tycker TS ska köpa en Spark, typ denna
https://www.bunnyhop.de/Bikes/Mount...yhop_en&a=article&ProdNr=SCO-269749MASTER&p=6
eller kanske denna yber-rea'de Focus O1E FACTORY 2018:
https://www.bunnyhop.de/Bikes/Mount...nyhop_en&a=article&ProdNr=628013010MASTER&p=6

Alt. en lite mer "burly" FOCUS JAM C LITE 29 2018:
https://www.bunnyhop.de/Bikes/Mount...nyhop_en&a=article&ProdNr=628013540MASTER&p=6

Alla hojarna är fantastiskt mycket bättre än vad TS siktat in sig på. (Själv hade jag valt JAM'n för den är mest förlåtande när man klantar till spårvalet m.m.)

Makten sa:
Du måste väl ändå inse att du är i en ganska liten minoritet när du har så egendomliga åsikter? Kort hjulbas i stök, really?
Det är inte utan att man undrar om du provat en cykel med lång hjulbas, eller om du bara tror att det skulle bli sämre. Jag säger inte att det inte finns nackdelar, men jag förstår inte riktigt hur kort hjulbas skulle vara en fördel just i det avseendet. Cyklar du runt varenda sten, eller hur menar du?

Tjena!

Kanske i minoritet ja, men jag vet att det finns fler som håller med mig.
Jag har provat flera cyklar med lång hjulbas och jag trivs inte, förens det går rejält fort men det gör det inte ofta på mina hemmastigar. Alldeles för mycket sten för att man ska kunna hålla hög fart. Så här måste man mer eller mindre cykla runt stenarna i dom stökiga partierna. För att ta sig över är inte det snabbaste sättet.
I Hellas hade jag kanske trivts bättre med lite längre hjulbas, men isåfall enbart pga flackare gaffel, inte pga längre reach eller längre kedjestag.
Alla har olika syn på vad som är stökigt. Men här finns det två typer av stigar, antingen släta fina högfartsstigar där geometrin spelar mindre roll eller riktigt steniga jävlar (där jag trivs bäst) där det blir mycket knix och trix för att komma fram.
På dom första så sitter jag mest och då är det viktigt hur jag sitter och på dom andra så vill jag ha en geometri som är mer trial än downhill för att överdriva lite.

TS är osäker på vad hen vill ha för cykel och man kan därför anta "mellanmjölk". Kollar man på teknikutveckling och vart cyklarna är på väg så har det skett otroligt mycket med geometrin de senare åren, även om det känns som "tillväxten" nu börjat stanna av. Ur detta perspeltiv känns det rimligt att föreslå mellanmjölksgeometri av modernt snitt. Inte Pole, men heller inte något som ligger 5 år bakåt i tiden.

Givetvis finns det folk med personliga preferenser, men man kan fråga sig vem det är som är mest envis - den som visar på generella trender och utveckling i cykelvärlden eller den som hävdar att hela branschen har fel...

Vi vet lite om TS preferenser, men klart är att SUPen geometri är ganska extrem för att vara 2019. Givetvis går den att hoja på, och det kommer säkert inte var hojen som begränsar, men är det ett bra köp?

Kneecap sa:
Jag har provat flera cyklar med lång hjulbas och jag trivs inte, förens det går rejält fort men det gör det inte ofta på mina hemmastigar. Alldeles för mycket sten för att man ska kunna hålla hög fart. Så här måste man mer eller mindre cykla runt stenarna i dom stökiga partierna. För att ta sig över är inte det snabbaste sättet.
I Hellas hade jag kanske trivts bättre med lite längre hjulbas, men isåfall enbart pga flackare gaffel, inte pga längre reach eller längre kedjestag.
Alla har olika syn på vad som är stökigt. Men här finns det två typer av stigar, antingen släta fina högfartsstigar där geometrin spelar mindre roll eller riktigt steniga jävlar (där jag trivs bäst) där det blir mycket knix och trix för att komma fram.
På dom första så sitter jag mest och då är det viktigt hur jag sitter och på dom andra så vill jag ha en geometri som är mer trial än downhill för att överdriva lite.
OK, det låter ju inte helt orimligt. Frågan är dock om detta är något som trådskaparen borde relatera till vid val av cykel:-)
Jag vet att du stör dig på Sixten och det har du viss anledning att göra, men jag tror ju att hans råd är ganska vettiga för de flesta. Givetvis inte alla.

Sen är det ju så att om man startar en tråd där man frågar om råd, så har man antagligen inte så bra koll själv på vad man borde ha. Då kan man nog anta att generella riktlinjer kring vad som i dagsläget anses normalt, är ganska bra att ge. Nånstans blir förstås cykeln för lång, men det ska ganska mycket till innan det inträffar om man inte som du har väldigt speciell terräng att ta sig an. Eller väldigt speciella preferenser av andra skäl.

Makten sa:
Kneecap sa:
OK, det låter ju inte helt orimligt. Frågan är dock om detta är något som trådskaparen borde relatera till vid val av cykel:-)
Jag vet att du stör dig på Sixten och det har du viss anledning att göra, men jag tror ju att hans råd är ganska vettiga för de flesta. Givetvis inte alla.

Sen är det ju så att om man startar en tråd där man frågar om råd, så har man antagligen inte så bra koll själv på vad man borde ha. Då kan man nog anta att generella riktlinjer kring vad som i dagsläget anses normalt, är ganska bra att ge. Nånstans blir förstås cykeln för lång, men det ska ganska mycket till innan det inträffar om man inte som du har väldigt speciell terräng att ta sig an. Eller väldigt speciella preferenser av andra skäl.

Fast i detta fallet så sträcker ju sig Sixtens förslag ända från Spark till Jeffsy (kan säkert finnas någon mer extrem åt bägge hållen, kan inte alla modellers exakta geo), inom det spannet borde nog finnas något som passar alla med STA och reach.

Tjena!

Min favoritgeo är absolut inte för alla, jag nämnde den för att belysa hur olika vi är. För gemene man är längre hjulbas säkerligen bättre, men absolut inte för alla.

Jag säger inte att SUP är en svinbra hoj, men jag kan säga att herrn kommer ha skul på den. För den är inte bajs. Sen beror det ju på vad för stigar man kör på, många av nybörjarna jag varit ute med trivs ju bra med att bara köra "transportstigar" som bara har lite småstenar och knappt en rot. När man tar in dom på något halvstökigt så blir det mer eller mindre panik. Det är inte vad dom tänkt sig att cykla. Har flera bekanta som tycker att CV är väl stökig bitvis, det säger en del.
Kör man sådana stigar ärr en några år gammal geo inte så fantastiskt fel.

Kneecap sa:
Tjena!

Min favoritgeo är absolut inte för alla, jag nämnde den för att belysa hur olika vi är. För gemene man är längre hjulbas säkerligen bättre, men absolut inte för alla.

Jag säger inte att SUP är en svinbra hoj, men jag kan säga att herrn kommer ha skul på den. För den är inte bajs. Sen beror det ju på vad för stigar man kör på, många av nybörjarna jag varit ute med trivs ju bra med att bara köra "transportstigar" som bara har lite småstenar och knappt en rot. När man tar in dom på något halvstökigt så blir det mer eller mindre panik. Det är inte vad dom tänkt sig att cykla. Har flera bekanta som tycker att CV är väl stökig bitvis, det säger en del.
Kör man sådana stigar ärr en några år gammal geo inte så fantastiskt fel.

Om vi håller oss till trådens ämne. SUP XF TRL är aldrig bästa köp för TS. För att ramen är extremt omodern. Extremt. Viket ger en oharmonisk cykel. Oavsett CV eller stök eller vad du nu kan hitta på för unika specialfall.

Att dina bekanta får panik förvånar mig däremot inte.

Sixten Fors sa:
Att dina bekanta får panik förvånar mig däremot inte.

Tjena!

Kan lägga till, bekanta som kör på moderna cyklar. Många av oss som cyklat länge har inte alls samma syn på vad som är stig som nybörjare har. Många nybörjare håller sig till vad du kallar XC. Inte stökig Hellasterräng, utan snabba stigar med väldigt lite stök, stigar där jag är snabbare på CXen än med MTB.

JeM sa:
Tjena,

Såhär till säsongen har jag gått och kommit på den dåliga(?) idén att ta upp skogscyklandet igen. Självklart behöver man ju då nya grejjor, vilket ju nästan är det roligaste med hela idén ;)
Eftersom jag inte har cyklat på några år har jag inte stenkoll på vad man ska ha nu för tiden, så jag vänder mig till er för guidning. Jag är 30+ år, 182cm och väger lätta 70kg, har cyklat en hel del skog tidigare, men inget de senaste 7-8 åren av olika anledningar.

Budgeten ligger på runt 30 kkr och den korta behovsspecen ser ut som följer;
* 1 st heldämpad cykel för rolig, inte nödvändigtvis svinsnabb, skogscykling på stigar och grusvägar - Borde räcka med 100-120mm dämpning, eller ska man ha mer ändå?
* 1x12
* Lätt, gärna kolfiber om det går att få för pengarna
* Så bra komponenter som möjligt för pengarna

Själv har jag tittat runt och hittat lite olika alternativ. Framförallt Rock Machine Blizzard XCM 90-29 25th Anniversary som verkar sticka ut med lite dyrare komponenter än de övriga (dock alu-ram), men där Cykelkraft har en bra rea så den kan fås för enbart 24kkr (https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-xcm-90-29-25th-anniversary-matt-svart-silver-svart).

Andra alternativ jag kollat på är:
Scott Spark RC 900 Comp
Merida Ninety-Six 6000
Specialized Epic Comp EVO
Trek Fuel EX 9.7
Trek Fuel EX 8
Focus O1E 8.8

Så, vad säger ni invigda - Har jag missat något bra? Någon som går fetbort? Vilken ska jag ha? :)

Tack på förhand och trevlig helg!

Här kommer min version av cykelköp. Jag var i samma läge i somras. Nu är jag lite färgad av Scott då jag har en sen tidigare. Kikade en hel del på SUP och sonderade även begagnat. Kan tillägga att jag fått mycket input genom happy och det gäller som vanligt att ta till sig information och sen värdera den (och jag föredrar fakta....). Kollade även en del på Youtube och alla tester som finns.

Blev en Spark RC Team på blocket en bit under 30'. Har sen kompletterat med en dropper, kortare styrstam, nytt styre och en uppsättning nya hjul. Väger ca 11,5kg och jag märker skillnad jämfört med min gamla Spark som väger ca 12,7kg.

Kör blandat men gillar stökig xc bäst, både upp och ner. Känns som denna cykel kommer vara hos mig länge. Ev testa en 120mm gaffel framöver.

Vet ej om du blev klokare ?? men kan rekommendera Spark RC eller den vanliga ned 120mm slag.

Visst går det att cykla grusväg på en relativt omodern (2017) XC FS om man pimpar den inför säsongen 2019 ;)

Bilagor

• Nino_110.png
    Nino_110.png
    862.9 KB · Besök: 282
cykloton sa:
Sixten Fors sa:
Visst går det att cykla grusväg på en relativt omodern (2017) XC FS om man pimpar den inför säsongen 2019 ;)
Tycker du den modernaste xc cykeln av dom alla är omodern... ?
Solklart. Spark RC är inte modernast längre, det finns flera XC FS som är modernare, men ännu flera som fortfarande sämre. Spark RC var relativt progressiv när den kom (juni 2016) men idag är den daterad. Vilket syns tydligt på hur världens bästa XC-cyklist har pimpat sin cykel för att kringgå problemen/bristerna/begränsningarna vilka är...
- För smala fälgar
- För flack STA
- För lång ST och för kort möjligt instick av sadelstolpe
- För brant HTA
- För lite slaglängd fram (kanske även bak?)
- För kort hjulbas
- För kort reach
- För lång stam
...vilka alla förstås kommer att åtgärdas i nästa version av Spark.

Tillbaka
Topp