Vilken heldämpad XC-/stig-cykel?

• Trådstartare Trådstartare JeM
  • Start datum Start datum
konscious sa:
Det finns ingen anledning att köpa tunga 12-13kg Endurohojar med flack HA om man vill kötta på ett långlopp.
Men jag skulle vilja testa och se hur mycket långsammare jag blir som medelmotionär.
Sannolikt snabbare nedför men inte uppför.

Om jag skulle köpa en cykel till kommer en ren Enduro med 150mm slaglängd hänga i garaget.

Men en sub10kg lång XC piska med flack gaffel skulle sitta som en jäkla smäck.

grondahl sa:
Blir det en bättre affär att köpa en konstig SUP FS för att otränade motionärer är långsamma oavsett cykel när de rejsar kuperade elljusspår? Hade bromsklossarna i nerförsbackarna varit snabbare om de suttit på en cykel som upplevs som mer nervös när det lutar utför? Är egenskaper i elljusspår relevanta för mtb öht? Varför tävlar man i mtb på en bana där man kan knuffa barnvagn 99% av sträckan?

Den här tråden väcker så många frågor.

Bromsklossarna hade nog varit långsammare med min cykel, ingen SUP dock. Jag är tacksam att de köpt sig moderna cyklar :) Med nerför menar jag de få ställena med stig nerför, dv s 3-4 ställen.

Det är nog inte rätt lopp att jämföra geometri på, behövs ett lopp med mer stig/ stigcyklister.

Roger_Edvinsson sa:
konscious sa:
Det finns ingen anledning att köpa tunga 12-13kg Endurohojar med flack HA om man vill kötta på ett långlopp.
Men jag skulle vilja testa och se hur mycket långsammare jag blir som medelmotionär.

Om jag skulle köpa en cykel till kommer en ren Enduro med 150mm slaglängd hänga i garaget.

Är inte en Intense Sniper XC typ en sådan? Lång och lätt xc piska med flack gaffel alltså. En sån skulle jag iaf gärna prova om jag fick chansen...

phpoker sa:
Roger_Edvinsson sa:
konscious sa:

Är inte en Intense Sniper XC typ en sådan? Lång och lätt xc piska med flack gaffel alltså. En sån skulle jag iaf gärna prova om jag fick chansen...

Precis så, eller Yeti SB100. Verkar superdumt att köpa nåt helt förlegat som SUP hojen när det handlar om så mycket pengar.
Har själv en SC Tallboy med 68 HA som jag satt 130 gaffel på så kanske 67.5 HA och den hade inte mått dåligt av 67 grader heller.
73 grader sadelrör och den hade mått kanon av 2 grader brantare då man får jobba mycket med kroppen på branta klättringar.
Reach 450 som också gärna fått vara 460-470 så hade jag kunnat köra 50 stam istället. Finns liksom inget som talar för SUP hojen alls.

Jag spräckte min andra hjälm för säsongen förra veckan när framhjulet tappade greppet i en hård kurva .
Var det min flacka 10kg XC's fel ?
Är gränsen nådd nu , och det går mot rakare gafflar igen .

Jag tror att många skulle nå bra av att börja med en endurosoffa för att känna sig lite tryggare och våga mer i stökig terräng. När man haft det ett par år och kommit över en del mentala spärrar kan man byta till en xc cykel typ spark RC ... :-)

Jäklar vilken fart denna tråd har tagit! Att det finns prylnörderi på hög nivå är jag ju medveten om, men ändå - Jäklar... :)

Bara för att uppdatera alla berörda(?) så hade jag som sagt enbart bokat Supen, så inget är skrivet i sten där. Jag har kikat igenom tråden och inventerat de tips som har kommit upp i tråden och gjort en liten excel-lista (á la SIxten) för mig själv och kommit fram till att nedan är vad som finns att välja mellan inom budgeten (max 30k), har 1x12 och med modernare geometri än Supen;

Skrmklipp.PNG

Står alltså egentligen mellan att köra på Supen eller välja mellan Cube, Trek, Radon och Merida - Samtliga med alu-ram.
Eftersom jag var sugen på en cf-ram så fick Canyonen slippa bli bortsorterad från topplistan, även om den har en leveranstid som gör att den borde falla bort. Det enda andra cf-alternativet som fick vara med på topplistan vart den dyrare Meridan, övriga cf-alternativ har varit för dyra.

Där någonstans lämnar jag bryderierna för idag, får ta nya friska tag (och kolla reaktionerna ;)) imorgon...

Senast ändrad:
miklax sa:
Jag tror att många skulle nå bra av att börja med en endurosoffa för att känna sig lite tryggare och våga mer i stökig terräng. När man haft det ett par år och kommit över en del mentala spärrar kan man byta till en xc cykel typ spark RC ... :-)

Bara för att vara lite tvärtom... För många år sedan, typ 20, hade jag en ht vars gaffel behövdes skickas på rep långt och länge. Fick låna en stel gaffel fr LBS, herregud vad jag förbättrade min teknik! Sen när jag fick tillbaka min dämpare gick det ännu bättre.

Senast ändrad:
hm sa:
Jag spräckte min andra hjälm för säsongen förra veckan när framhjulet tappade greppet i en hård kurva .
Var det min flacka 10kg XC's fel ?
Är gränsen nådd nu , och det går mot rakare gafflar igen .

Du ska så klart köpa en ny gaffel!

The Message:
CFCCC3AE-5BE5-406C-BF03-C5AA4D725DE1.jpeg

;D

JeM sa:
Jäklar vilken fart denna tråd har tagit! Att det finns prylnörderi på hög nivå är jag ju medveten om, men ändå - Jäklar... :)

Bla. Bla. Bla....
;D

Står alltså egentligen mellan att köra på Supen eller välja mellan Cube, Trek, Radon och Merida - Samtliga med alu-ram.
Eftersom jag var sugen på en cf-ram så fick Canyonen slippa bli bortsorterad från topplistan, även om den har en leveranstid som gör att den borde falla bort. Det enda andra cf-alternativet som fick vara med på topplistan vart den dyrare Meridan, övriga cf-alternativ har varit för dyra.

Klokt att back! Och du får ursäkta oss Happy-nördar, vi bara är så här sjukt töntigt opedagogiska...

Av dom hojar du kokat ner det till anser iaf jag att Cube’n är det mest långsiktiga alternativet. Modern stabil geo men som för den skull ändå inte gör bort sig om sets ska trampas lite.
Funkar till det mesta helt enkelt!

Fast vill du ha mer bang4bucks’n så tar du mitt råd om att handla från Bunnyhop.de tidigare i tråden. Lycka till!

Cube Stereo 120 TM 29 har ca 75,5 grader STA och inte 71 som det felaktigt står i geotabellen ovan och på Cubes hemsida.

Du bör även byta storlek på Sup från M till XL och Neuron från M till L för jämförbara cyklar som passar dina 182 cm.

CF-ram är väl kul men det kostar extra. En CF cykel för samma pris som någon annans AL cykel har oftast billigare/tyngre gaffel/hjul/komponenter så att de väger lika mycket i alla fall. Det går att lätta en AL cykel med 2 kg genom bättre komponenter. Skillnaden i ramvikt (framtriangeln) mellan AL och CF är kanske 0,5 kg för cyklar i detta segment. Är även svingen i CF sparas mågra 100 gram till.

Jag gillar Cube Stereo 120 TM 29. Fin och modern ramgeo. Vettigt utrustning. Rimligt pris. Large passar perfekt (till TS). Finns i lager. Är värd att lätta med lyxigare prylar om/när man vill.

En uppsättning fina XC-hjul sparar 1-1,5 kg jmf med original setup (CF-hjul + xc-däck + slanglöst + lättare skivor + lättare kassett).

CF-styre och lättare sadel spar 250-350 gram till.

Om man vill tävla xc med cykeln alltså.

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
konscious sa:

Tror att det är cyklisten som är största problemet inte cykelns fel.
LL och XCO klaras av eliten med korta ocyklingsbar geo.

Gammelsparken med 70° HA och flack SA och kort reach fungerade mycket bra i jämförelse med min moderna RC900.

Teknikträning är prio för mig just nu...

Tillbaka
Topp