Vilken kassett ska man välja?

fille_v

Ny medlem
Hej!
Jag har en shimano XT kassett (9-delad) och den är väldigt känslig mot kvistar och grenar.
Har ni några föslag på vilken kassett man ska byta till?

Wow, aldrig råkat ut för det faktiskt. Låter helt absurdt! Köp billigare kassetter typ Deore kunde ju vara en lösning vad gäller kostnadsfrågan iaf. XTR är inte bättre eftersom du då får titandrev som ju är mjukare. Alla andra kassetter från Shimano är i stål om jag inte missminner mig så jag vetefan alltså...

Säkert att det beror på det? Rappande kedja kan bero på slitna prylar eller taskigt justerad växel/skevt växelöra. Betydligt vanligare orsaker!

Jag har aldrig fått en kvist i kassetten. Kanske 3 - 5 gg har jag däremot dragit runt halm som gjort att det inte gått att växla på alla växlar.

Hur kör du för att få in kvistar som skadar kuggarna. En kvist kan ju inte göra en mekanisk skada på metall.
Oom det nu är ditt problem finns det nog ingen annan kassett som är bättre utan du måste lära diga att välja bättre spår.

lycka till

Om du får in kvistar och grenar där så satsa på billigaste möjliga kassett. Då får du mer solida kuggar och det blir svårare för grenar att komma in. Annars kan du ju alltid köra med lvgkassett som är mindre och inte har plats för grenar och annan skit. (:

Eller så fastnar pinnen när den flyger upp... Har hänt mig några gånger. 3:e och 4:e kuggen böjdes och gick inte att köra på.

Jag har också vart tvungen att byta kassett på grund av att andra och tredje kuggen blivit böjda. Det var också en XT kassett och det var en kvist/gren som kom in i kassetten. Körde hela Lida Loop med trasig kassett ;P

På baksidan får man knappast in några pinnar, eller får man det så är det nog något annat än kuggarna som går, tex ekrarna.
Det låter som sagt lite märkligt. Kanske är de inte böjda, kanske böjs de av något annat. Jag gillar inte att ifrågasätta vad folk säger så här men ioma ingen annan verkar ha upplevt detta så kanske man skall se sig om efter andra förklaringar.

Verkar ju som fler har drabbats av att grenar /pinnar böjt vissa kuggar på kasseten... DÅ är man inte ensam om det i alla fall ;P

fille_v skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar ju som fler har drabbats av att grenar
> /pinnar böjt vissa kuggar på kasseten... DÅ är
> man inte ensam om det i alla fall ;P

Fille det är bara du och jag som är mera HARDCORE än de andra ;P

Du med ditt bevis! så du har inte lyckats att böja till någon kugg på kassetten... hur har du lyckats med det? Cyklat på stora grusväger eller!? hmmm.... MTB ska köras i skog

Kan fixa upp en bild på min gammla kassett. Vet inte om man ser på en vanlig bild. Men när man snurrade på den såg man att den INTE var rak. + att andra och tredje kuggarna inte gick att köra på..

Nu när du säger det så ja men det va typ -89 på nån jävla sjudelad krans jag kört 100000 mil på enbart på stenkross och ekgrenar. Du har rätt!

HAHA funkar lika bra med tallgrenar :P
Var cyklar du egentligen?? i skogen finns det massor av grenar.. (vet du inte vad en gren är för något?) och MTB cyklas i skogen på små stigar där det finns grenar på marken!! HAHAHA !!!

Det går att knöggla XT-kassetter om man är stark nog...

IMG_0170.JPG ht=544

fille_v skrev:
-------------------------------------------------------
> Buntbanden är antagligen bara där för att
> hålla ihop resterna av kassetten..

Är du helt säker på det?

okej... så du kunde inte komma med något bättre där :P haha ....
men grejen är att kassetten lätt blir böjd när man är ute i skogen.. Men ramen bucklas också till hyfst lätt...

fille_v: Var cyklar du egentligen? "ramen bucklas också till hyfst lätt". Låter som du kör rätt ut i skogen till närmsta kallhygge med sten för att lyckas med att böja kuggarna så lätt och att dessutom buckla ramen.

Tillbaka
Topp