Vilken kassett ska man välja?

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> fille_v: Var cyklar du egentligen? "ramen bucklas
> också till hyfst lätt". Låter som du kör rätt
> ut i skogen till närmsta kallhygge med sten för
> att lyckas med att böja kuggarna så lätt och
> att dessutom buckla ramen.

Lida Loop spåren är hemmatrakter!
Har bara pajat min kassett ;) (ta i trä)

Ser ju ut som du dragit in kedjan mellan kassett och ekrar. Problemet med böjda kassetter tillhör dock ovanligheterna. Skulle nog köpa en utan aluminiumskelettet, då får du nog aldrig detta problem igen. Fö så ska du va rädd om skogen. Se till att du bara får in självdöda grenar i hjulen.

Jag tror att du backat över cykel med bilen, och inte vågar tala om det hemma? Och nu vill du att vi ska backa upp dig med din pinnhistoria.

Ok att en hel ring kan böja sig i enstaka fall. Men om det nu är vissa kugg som böjer sig så undrar jag vad du har stoppat i armvecket. Men med lite sprängsten i kasseten så kanske man kan lyckas

Förlåt, men är det säkert att det är träpinnar vi pratar om och inte att du vart och dörtat bland metallpinnar på en soptipp, typ såhär:

HMS_1___2_Metal_Scrap.jpg

Jag kör inte alltid direkt hänsynsfullt och jag har kört flera hundra mil i flera olika länder på min XT kassett och jag har inte kommit i närheten av att böja en tand på den kassetten. Jag vill bannemej se en bild på det om jag ska tro på det. Gärna i profil och inte uppifrån ty då ser man inte ett jäkla någe vilket skulle bevisas av tidigare inlägg.

Haha exakt... ja har inget körkort... cyklar istället!! Men bengt kanske har "råkat" backa över sin cykel!? Och pinnhistorian är så sann den kan bli! Antingen är det bara amatörer som skriver här och som inte fått in några grenar i kassetten för att ni inte cyklat på små singel tracks eller så tänker ni på ett myckt speciellt sätt....

Här får alla sina bevis!!

Här är en bild på kassetten i profil.

IMG_1763ring.JPG ht=544

Och är ser vi att kedjan inte sitter helt rakt på kassetten!

IMG_1764sne.JPG ht=544

Så här ska den sitta igentligen. Mycket tätare, nästan mot den första kransen.

IMG_1768rak.JPG ht=544

Nu får alla säga vad ni vill! Om det är någon som ska ifrågasätta ändå så får jag fan ta å skicka kassetten någon så ska ni se att den inte funkar som den ska ;)

Jag tror dig att den är paj, men jag är tveksam till om en pinne kunnat orsaka det. Har själv lindat flera grenar runt kassetten i tid och otid men inte lyckats förstöra något (än).

Freak accident kanske, konstigare saker har väl hänt.

Men jag tycker inte du ska dissa XT som kassett för detta. Men för all del, jag kör SRAM PG990 själv och är nöjd (utom med låsringen som jag pajjade direkt, men det kan ha varit mitt fel). :D

Kommer inte ihåg exakt vad som hände om det var en sten eller om det var en gren.. Sönder gick det i alla fall ;) Har själv bytt till en Sram kassett. Ville prova något annat än shimano. Inte för att det känns specielt anorlunda bara för att det är en Sram kassett. Den har funkat felfritt än så länge =)

42Hz fick iofs. en kass kassett från SRAM. Kan iofs. ha skadats i frakten från Tüskland...

Kolla drevet ovanför kedjan, inte så parallellt med resten kanske:

VintKassettDrev.jpg

(dessutom ser man tydligt pinnen som orsakade skevheten ;)

Fille_v: Ifrågasätt inte kunnandet och nivån på cyklingen på folk på det här forumet. Den är högre än man kan tro vid första anblicken...

Åh va trött jag blir. Tänderna har fasningen på olika sidor från tillverkningen och ser därför ut att vara sneda, detta för att växlingarna ska gå smidigt. Kolla på kasseten igen så ska du se att du böjt minst en tand på varje skiva.

Från en som väger 67kg och kan pressa 325 watt i en timme i form. Så jag vill inte kallas hobbycyklist när jag nästan har cykling som yrke

såg nu att den näst största skivan är lite böjd (inte en enskild tand) och sånt kan hända med pinnar.
Detta problem är dock värre med sramkasseter

jorå skrev:
> Åh va trött jag blir. Tänderna har fasningen
> på olika sidor från tillverkningen och ser
> därför ut att vara sneda, detta för att
> växlingarna ska gå smidigt. Kolla på kasseten
> igen så ska du se att du böjt minst en tand på
> varje skiva.
>
> Från en som väger 67kg och kan pressa 325 watt i
> en timme i form. Så jag vill inte kallas
> hobbycyklist när jag nästan har cykling som yrke

Jag vet inte om du menar min kassett eller om du menar någon annan. Vet att taggarna inte är helt raka. Men på min kassett är det inte taggarna utan hela "drevet" eller vad man ska säga. Var inte så innan. Gick inte att köra på tredje och andra växeln bak. Kedjan rappade hela tiden. Ber om ursäkt om irritation skett. Försökter bara bevisa att det går att böja en kassett p.g.a grenar eller sten m.m.

Gumae skrev:
> Nu får alla säga vad ni vill! Om det är någon
> som ska ifrågasätta ändå så får jag fan ta
> å skicka kassetten någon så ska ni se att den
> inte funkar som den ska ;)

Kan garantera att den var skev (Gummi lånade mina verktyg och bytte) kan dock inte vetenskapligt bevisa vad som hänt, förmodligen en kanin som hoppade in i hjulet i 90 km/h, fastnade i kassetten och bet sig loss. Tog vi inte ett DNA-prov på en kugge Gummi?

fille_v skrev:
> Verkar ju som fler har drabbats av att grenar
> /pinnar böjt vissa kuggar på kasseten... DÅ är
> man inte ensam om det i alla fall ;P

Du är ganska ensam om det...

Jag kan däremot tänka mig förljande scenario: Du är ganska tung och har råkat lägga på en jädra kraft i en uppförslöpa, större kraft än i många andra fall. I det fallet kan jag förstå att det största drevet har blivit skevt; det har blivit överbelastat.

Vad är det med alla?
Kuggarna på kassetten är böjbara och det blir lätt skevt!!!
Och jag är inte ganska ensam om det!
OCH, jag frågar igen... om NI aldrig drabbats av att kuggar på kassetten blir skeva av pinnar... var cyklar ni då?? Låter som ni kör på stora motionsspår...
Och kassetten är väldigt känslig!! om en kugg böjer sig så får inte kedjan plats och den kommer att hoppa!!

Jag tror du haft en dåligt inställd växel som gjort att du kuggat över så kedjan hamnat mellan kassett och ekrar. Det är den enda rimliga förklaringen med tanke på tuggmärkena på den svarta aluminiumspindeln på den utomordetligt fina XT-kassetten! Köp nu en ny kassett utan aluminiumspindel eller ta en skruvmejsel och böj tillbaka skiten. Sen tror jag du ska sluta klanka ner på alla andra som inte kör sönder sina cyklar. De flesta slutar troligtvis trampa när de känner att det rasslar till ordentligt i bakdelen. Det är inte såååå jävla coolt att cykla på kvistar, eller med dåligt inställda växlar.

Kan det inte vara så att din kassett blev skev på grund av något fabrikationsfel?

Har förövrigt föstört en gammal frikrans en gång genom en kollission med ett uppstickande stenblock, där det blev för smalt för cykeln. Fast det var av någon billigare kvalitet.

Jag vet faktist inte. Kan ha vart att jag körde på en sten eller liknande. La inte märke till något speciellt. Det var förra året så jag kommer inte ihåg när det hände osv.

"OCH, jag frågar igen... om NI aldrig drabbats av att kuggar på kassetten blir skeva av pinnar... var cyklar ni då?? Låter som ni kör på stora motionsspår..."

Lunsen och Nåsten i Uppsala, skogarna kring Linköping, Åreskutan unt so weiter. Så, du har rätt... Det är mest motionsspår jag kör.

Skit samma.... Det går åt några kassetter per säsong.. så ärt det bara och kassetterna är KÄNSLIGA!!!!! Så är det bara. punkt slut!

Tillbaka
Topp