Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En lättare växel, men större spridning.12-25 eller 12-28 kasset till racercykel.Haft 12-25 tidigare.Vad är fördelen med 12-28 istället?
Man kan klara av en brantare backe (typ 10 procent mer brant innan man trillar).12-25 eller 12-28 kasset till racercykel.Haft 12-25 tidigare.Vad är fördelen med 12-28 istället?
Plus att man klarar ca 10 % tuffare backar innan man behöver börja slita.Man kan klara av en brantare backe (typ 10 procent mer brant innan man trillar).
Tänk också om att inte alla backväxlar klarar 28.
Kolla upp detta först.
Har denna bakväxelTänk också om att inte alla backväxlar klarar 28.
Kolla upp detta först.
Den korta Force klarar garanterat 28, kanske även 30. Den långa går bra på 36 fast Sram säger 32…Har denna bakväxel
Tack för svaretDen korta Force klarar garanterat 28, kanske även 30. Den långa går bra på 36 fast Sram säger 32…
Bakväxel.Jag kan inte se vilken modell det är, Sram Force, men den finns i en massa modeller. Vad jag ser är att det är en kort backväxel och då är saker och ting också beroende på vad du har framme. Varje backväxel har en totalkapacitet och den beräknas genom (stor drev - mindre drev) + (störste tandhjul back - minste tandhjul).
Exempel har du 50 -39 fram och 11 - 28 back då ska din backväxel har en kapacitet på 11+17=28.
Alltså lista ut vilken modell det är, då kan vi säga mer.
Tack.Bakväxel.
Tillräckligt bra, bry dig inte om surgubbarna.Hej, jag är invandrar, flyttade till Sverige hösten 2016, kan inte perfekt svenska, sorry.
Ej sur. Har undervisat i SVA. Men det heter bakväxel. Brukar vara uppskattat med rättning om det görs på ett bra sätt. Och om det tas emot med ödmjukhet.Tillräckligt bra, bry dig inte om surgubbarna.
Felstavningsfunktionerna är ett problem. Man vet aldrig när de slår till.Men hur gör ni svenskor det? Tangentbordet på min Android mobil korrigerar "bakväxel" till "backväxel". Har alla tillagd "bakväxel" i ordförrådet av tangentbordet?
Felstavningsfunktionerna är ett problem. Man vet aldrig när de slår till.
Backväxlar finns på bilar. Sannolikt därför. Man kanske även skulle kunna kalla en rejäl mormorsväxel för backväxel…Men hur gör ni svenskor det? Tangentbordet på min Android mobil korrigerar "bakväxel" till "backväxel". Har alla tillagd "bakväxel" i ordförrådet av tangentbordet?
Inge fara, de flesta fattade ju ändå!Hej, jag är invandrar, flyttade till Sverige hösten 2016, kan inte perfekt svenska, sorry.
12-25 eller 12-28 kasset till racercykel.Haft 12-25 tidigare.Vad är fördelen med 12-28 istället?
Även infödingarna här har ofta svårt med sitt eget modersmål. Du är förlåten men upprepade dubbeltydiga felskrivningar gör ont.Hej, jag är invandrar, flyttade till Sverige hösten 2016, kan inte perfekt svenska, sorry.
Precis! En del skriver ju AIK när de menar Skellefteå!Även infödingarna här har ofta svårt med sitt eget modersmål. Du är förlåten men upprepade dubbeltydiga felskrivningar gör ont.![]()
Hellre i puckeytråden..
Skämt? Det här är blodigt allvar...Kan ni inte hålla det där i fotbollstråden? Att ni orkar älta samma "skämt" sida upp och sida ner i några år är en sak, men håll det gärna där.
EDIT: Eller om det är hockeytråden, sak samma
Men jag håller med, missade att det inte var en OT tråd.Kan ni inte hålla det där i fotbollstråden? Att ni orkar älta samma "skämt" sida upp och sida ner i några år är en sak, men håll det gärna där.
EDIT: Eller om det är hockeytråden, sak samma
Åter till ämnet, en 12-25 kassett är väl ganska perfekt på en racer?
Eller är 12 onödigt liten?
Nja vet du, den minsta tandhjulen (eller vd heter det på svenska) är egentligen inte så viktig. Nedförsbacken (med ck) kommer du i alla fall, oavsett om du har en 12 eller en 13 eller även en 14 som minsta.Åter till ämnet, en 12-25 kassett är väl ganska perfekt på en racer?
Eller är 12 onödigt liten?
Ah, jag tänkte nog på 11 som minsta.12-28/30 funkar alldeles utmärkt i stora delar av Sverige.
Om du är sugen på att uppnå 70 km/t,…. Men annars helt onödigt IMHOAh, jag tänkte nog på 11 som minsta.
Nja vet du, den minsta tandhjulen (eller vd heter det på svenska) är egentligen inte så viktig. Nedförsbacken (med ck) kommer du i alla fall, oavsett om du har en 12 eller en 13 eller även en 14 som minsta.
Det viktigaste är spridning och den största tandhjulen, alltså minsta gångväxel , eftersom den avgör om du cyklar eller går uppförsbacken (med ck)
En del skriver ”hockey” när de egentligen menar puckey.En del skriver "hockey", när de egentligen menar AIK.
Om jag har sett rätt är det tio drev bak. Då skulle det för mig vara en problem att man tappar 16t drev mellan 15t och 17t när man byter från en 12-25 till en 12-28 kassett. 16t är kritiskt i Nederländerna där man nästan alltid har motvind men även i Sverige är det trevligt med steg av en tand mellan växlar man använder ofta. Därför kör jag 12-27. Större steg vid lätta växel är ingen problem. Men den kassetten finns kanske inte längre att köpa.