Vilken kassett

Vilken kassett
Är du nöjd med den lättaste växeln du har idag, tänker behålla samma klingor fram och tänker dig att cykla i samma typ av terräng som tidigare skulle jag säga: kör vidare med 12-25. Om något av villkoren inte är uppfyllt är det möjligt att en 12-28 kan vara bättre.

Vilken kassett

Bilagor

• Screenshot_20260414_135431_Chrome.webp
    Screenshot_20260414_135431_Chrome.webp
    155.2 KB · Besök: 43
  • Screenshot_20260414_135412_Chrome.webp
    Screenshot_20260414_135412_Chrome.webp
    166.8 KB · Besök: 44
Vilken kassett
Jag kan inte se vilken modell det är, Sram Force, men den finns i en massa modeller. Vad jag ser är att det är en kort backväxel och då är saker och ting också beroende på vad du har framme. Varje backväxel har en totalkapacitet och den beräknas genom (stor drev - mindre drev) + (störste tandhjul back - minste tandhjul).
Exempel har du 50 -39 fram och 11 - 28 back då ska din backväxel har en kapacitet på 11+17=28.
Alltså lista ut vilken modell det är, då kan vi säga mer.

Vilken kassett
Jag kan inte se vilken modell det är, Sram Force, men den finns i en massa modeller. Vad jag ser är att det är en kort backväxel och då är saker och ting också beroende på vad du har framme. Varje backväxel har en totalkapacitet och den beräknas genom (stor drev - mindre drev) + (störste tandhjul back - minste tandhjul).
Exempel har du 50 -39 fram och 11 - 28 back då ska din backväxel har en kapacitet på 11+17=28.
Alltså lista ut vilken modell det är, då kan vi säga mer.
Bakväxel.

Vilken kassett
Men hur gör ni svenskor det? Tangentbordet på min Android mobil korrigerar "bakväxel" till "backväxel". Har alla tillagd "bakväxel" i ordförrådet av tangentbordet?

Vilken kassett
Men hur gör ni svenskor det? Tangentbordet på min Android mobil korrigerar "bakväxel" till "backväxel". Har alla tillagd "bakväxel" i ordförrådet av tangentbordet?
Backväxlar finns på bilar. Sannolikt därför. Man kanske även skulle kunna kalla en rejäl mormorsväxel för backväxel…

Vilken kassett
12-25 eller 12-28 kasset till racercykel.Haft 12-25 tidigare.Vad är fördelen med 12-28 istället?

Som andra i tråden konstaterat, du får en lättare växel, men på bekostnad av ett större spann någonstans i kassetten.

Nu har jag 10s, det framgår inte vad du har. Jag har 12-25, skulle aldrig fundera på 12-28. På våren när jag inte tränat på ett halvår och är otränad (är solskenscyklist) med motvind (bor i Skåne) så saknar jag verkligen 18 bak. Brukar bli ett evigt växlande mellan 17 och 19 bak. Att då ta bort även 16 bak skulle få mig att bryta ihop.

Det är bara du som kan svara på 12-25 eller 12-28. För mig innebär saknaden av 18 ett hopp på c.a 10 i kadens mellan 17 och 19, när jag ligger strax över 30. Det är för mycket för mig.
Det beror alltså på hur känslig du är för vilken kadens, samt vad du brukar ligga på när du tuggar landsväg.

Och om du har 11s eller 12s så är det ju något annat drev än 16 bak som ryker, antar jag.

Vilken kassett
När jag skriver en rapport för en myndighet så frågar jag någon på jobbet att korr-läsa min svenska, men i övrigt klarar jag mig rätt så bra.
Detta med autokorrigering är ett hellvette eftersom jag har 7 språk på min IPad och då korrigerar den ibland helt fel, även om jag har den på svenska.

Vilken kassett
Åter till ämnet, en 12-25 kassett är väl ganska perfekt på en racer?
Eller är 12 onödigt liten?
Nja vet du, den minsta tandhjulen (eller vd heter det på svenska) är egentligen inte så viktig. Nedförsbacken (med ck) kommer du i alla fall, oavsett om du har en 12 eller en 13 eller även en 14 som minsta.
Det viktigaste är spridning och den största tandhjulen, alltså minsta gångväxel , eftersom den avgör om du cyklar eller går uppförsbacken (med ck)

Vilken kassett
Hur ofta ligger du på den?
Har hellre en tätare stegring i mitten än en växel som bara används i nedförsbacke. Bättre att byta till ett par tänder större framklinga imho

Vilken kassett
Om jag har sett rätt är det tio drev bak. Då skulle det för mig vara en problem att man tappar 16t drev mellan 15t och 17t när man byter från en 12-25 till en 12-28 kassett. 16t är kritiskt i Nederländerna där man nästan alltid har motvind men även i Sverige är det trevligt med steg av en tand mellan växlar man använder ofta. Därför kör jag 12-27. Större steg vid lätta växel är ingen problem. Men den kassetten finns kanske inte längre att köpa.

Vilken kassett
Nja vet du, den minsta tandhjulen (eller vd heter det på svenska) är egentligen inte så viktig. Nedförsbacken (med ck) kommer du i alla fall, oavsett om du har en 12 eller en 13 eller även en 14 som minsta.
Det viktigaste är spridning och den största tandhjulen, alltså minsta gångväxel , eftersom den avgör om du cyklar eller går uppförsbacken (med ck)

Nja, beror på. Jag har 12 som minsta, 50 fram. Det räcker när jag cyklar själv, sällan mer än 5% utför. Det räcker även när jag cyklar i grupp, när jag ligger på rulle, kan nog hålla upp mot 110 i kadens på rulle nerför. Har hänt att det kommit upp mot 70 km/h (vet, inte så speciellt, men det är inte poängen) men då har det lutat bra och bara varit att surfa med. Men längst fram hade jag inte kunnat ligga med 12, även om jag haft kapaciteten för det.

Beror som sagt på mycket, vilken typ av cykling man gör, och vilka man ev. cyklar med. För min del hade jag inte velat ha större än 12 bak, varken när jag cyklar solo eller i grupp.

Dom lite starkare cyklisterna här på Happy tycker nog 11 bak är nödvändigt, med 50 fram, och kanske ännu större fram.

Vilken kassett
Om jag har sett rätt är det tio drev bak. Då skulle det för mig vara en problem att man tappar 16t drev mellan 15t och 17t när man byter från en 12-25 till en 12-28 kassett. 16t är kritiskt i Nederländerna där man nästan alltid har motvind men även i Sverige är det trevligt med steg av en tand mellan växlar man använder ofta. Därför kör jag 12-27. Större steg vid lätta växel är ingen problem. Men den kassetten finns kanske inte längre att köpa.

Jag ser nu att Sram PG-1070 har 16t på 12-26, 12-27 och 12-28. Vilken urval! På lager hos R2-bike.

EDIT: missade att 12-25 också finns

Tillbaka
Topp