Vilken kedja?

Vilken kedja?
Hej,
Ny på detta. Köpte en scott spark 960 2021 för några månader sen. Ska nu köpa hem kedja.
när jag kollar spec.på cykeln där jag köpte hojen står det kmc x12, kmc är väl märket på kedjan bara? Hur vet jag vilken kedja jag skall köpa?

Vilken kedja?
jag kör motsatt strategi. alltid billigaste kedjorna som finns, så drar en sig inte för att byta kedjan i tid innan den blivit förlängd och pajar kassetten. köp ett par stycken så du har hemma på hyllan. inget fel på de billigaste kedjorna.
Beror väl på hur man ser det. En SRAM XX1-kedja håller bra mycket längre än de billigare kedjor och kostar bara 400kr från Tyskland. Ser ingen anledning att snåla när vi bara snackar 400kr.

Vilken kedja?
Hej,
Ny på detta. Köpte en scott spark 960 2021 för några månader sen. Ska nu köpa hem kedja.
när jag kollar spec.på cykeln där jag köpte hojen står det kmc x12, kmc är väl märket på kedjan bara? Hur vet jag vilken kedja jag skall köpa?
Köp vilken "12-delad" kedja Du vill. Det viktiga är att Du håller koll på avståndet mellan 25 nitar. När detta avstånd ökat med 0,5 % är det tid att byta.

Vilken kedja?
Hur många kilometer är "bra mycket längre"? Go figure! Dessutom måste Du betala frakten!
Min NX-kedja höll 40mil. Min XX1 kedja har hållit i 100 mil hittills. Oavsett om det lönar sig ekonomiskt eller inte så kommer jag fortsätta köpa de ”dyra”. Jobbigt att behöva byta hela tiden. Fraktkostnaden är försumbar, finns ju alltid annat kul man vill köpa samtidigt.

Tillbaka
Topp