Vilken kedjeolja gillar ni?

Rattnalle sa:
qma sa:
Rattnalle sa:
Muc off dry med banandoft provade jag i våras när jag inte orkade leta fram min squirt ur packningen. Utöver den otäcka doften tyckte jag inte drivlinan höll sig tyst särskilt länge trots ganska riklig mängd kvällen innan det cyklades på cykeln.

Vilka godisdofter man gillar är ju högst personligt. Jag gillade Muc off dry ännu bättre innan de började lägga till doft. Jag har squirt också och tycker den är väldigt lik muc off bio dry men den drar sig inte in i länkarna lika lätt. Har inga problem med att kedjan börjar kvittra eller rosta, och ljudet inget jag tänker på.
Jag tycker alla Muc Offs grejer luktar illa. Kemikalier ska inte lukta jätteviktigt godis. Just olja luktar ju dessutom som regel nästan ingenting ändå.

Det var inte jättestor skillnad men efter en dag med Basquemtb kändes kedjan lite mindre välsmord än med squirten. Är van vid att det alltid är ganska tyst.

Ja de tillagda dofterna i Muc Offs medel är ingen favorit för mig heller, men doften av deras dry förr innan de la till doft tyckte jag var lite mysig.
Vissa oljor stinker nåt otroligt utan tillagd doft dock - jag undviker RockShox dämparolja pga. doften av typ fotogen som sätter sig i allt...

qma sa:
Rattnalle sa:
qma sa:
Rattnalle sa:
Muc off dry med banandoft provade jag i våras när jag inte orkade leta fram min squirt ur packningen. Utöver den otäcka doften tyckte jag inte drivlinan höll sig tyst särskilt länge trots ganska riklig mängd kvällen innan det cyklades på cykeln.

Vilka godisdofter man gillar är ju högst personligt. Jag gillade Muc off dry ännu bättre innan de började lägga till doft. Jag har squirt också och tycker den är väldigt lik muc off bio dry men den drar sig inte in i länkarna lika lätt. Har inga problem med att kedjan börjar kvittra eller rosta, och ljudet inget jag tänker på.
Jag tycker alla Muc Offs grejer luktar illa. Kemikalier ska inte lukta jätteviktigt godis. Just olja luktar ju dessutom som regel nästan ingenting ändå.

Det var inte jättestor skillnad men efter en dag med Basquemtb kändes kedjan lite mindre välsmord än med squirten. Är van vid att det alltid är ganska tyst.

Ja de tillagda dofterna i Muc Offs medel är ingen favorit för mig heller, men doften av deras dry förr innan de la till doft tyckte jag var lite mysig.
Vissa oljor stinker nåt otroligt utan tillagd doft dock - jag undviker RockShox dämparolja pga. doften av typ fotogen som sätter sig i allt...

Hypoidolja?

Skogling sa:
Helt allvarligt.

Jag är rätt nojig med mina drivlinor på mina fincyklar. Jag tvätter/torkar av kedjan efter varje tur. Jag mäker skillnad på Wetlube och Drylube.
Men absolut ingen skillnad mellan märken. Vad gör jag för fel? Jag skulle förmodligen lika gärna kunna använda olivolja.

Vafalls!? En ATEIST i våra led!

Alex Supertramp sa:
Någon som kör med dry lube även under det blöta halvåret? Smörjer nog hellre ofta än står ut med nämnda klet från Muc-Off’s wet lube.

Ja det går helt ok förutom regnig tur på väg eller längre turer. Vid hemkomst från blöt tur kan det vara bra att torka och smörja kedjan direkt - risk för lite ytrost annars.

Jag har kört med muc-off dry på sommaren nu ett tag. Testade squirtlube i somras men bytte tillbaka till muc-off dry då jag tröttnade på att smörja flera gånger i veckan. Värsta va nog när det regnat på väg till jobbet då gjorde det ont i själen på väg hem. Så muc-off dry tror jag att jag fortsätter med. Vintertid har jag provat muc-off wet vilket samlar klägg som sjutton. I år bytte jag till wd40 wet och är imponerad. Samlar inte klägg och klarar sig riktigt länge även om det är riktigt mögväder.

Sist jag köpte ny WD40 så såg jag den här flexibla pipen! Är faktiskt grymt praktiskt! En redan bra produkt blev ännu bättre :)

IMG_20200207_165501.jpg

Jag förutsätter att det är nån faktisk smörja som säljs under samma varumärke? Annars är det ju inte ett dugligt alternativ ens mitt i sommaren.

Jag har kört med såväl wd-40 som med Biltema X4 i skånsk väta (vinter). Fungerar, men man får smörja ofta. En fördel är att det inte byggs på lika mycket skit.

Har alltid använt vanliga WD40, inte funderat något större kring detta.
Spolar/tvättar cykeln (mtb) efter varje tur och därefter generöst med wd40 och sedan torka av. Tänker den är bra för att driva bort vatten och lämna en skyddande film men visst, den filmen hänger väl kanske inte kvar så länge när man börjar trampa.

WD-40 är ju ett lösningsmedel. Det löser upp fett och lyfter upp det. Det tar bort allt fett på kedjan. Att använda WD-40 som smörjmedel gör att kedjan slits fortare.

Edit: Länk till längre svar, inte av mig.

Senast ändrad:
Kör jag stig får jag applicera varje gång.
Asfalt... kanske en gång i veckan.
WD-40 Bike!? What!!! Det låter ju intressant...
det finns ju någon variant av den med den här bra pipen (icke-flexibel dock, men ändå...)

Dry-PTFE är vanlig torrteflon. Det är superbra för att smörja upp delar som ska glida mot varandra då och då. Funkar Max fem minuter på en cykelkedja. Ja, jag har prövat! :-)

Jag brukar spraya 5-56 på kedjan och sen cykla några kilometer innan jag avfettar och borstar med Muc Off och såpa. Kanske mest är skrock och tvångstankar dock.

WD40 är ingen olja.
Nä, det är ett företag (Egentligen WD-40 Company, som äger varumärket WD-40). =) Bland annat så tillverkar dom en väldans bra olja till cykelkedjor: https://www.bikester.se/wd-40-kedjeolja-rengoering-underhall-fuktig-100ml-gra-399070.html

En betydligt mer välkänd produkt är deras multispray som man inte skall, i min mening, använda för att smörja kejdor. Men den är bra till annat, exempelvis spraya på rostiga skruvar kan ska lossa.

Senast ändrad:
Kör jag stig får jag applicera varje gång.
Asfalt... kanske en gång i veckan.
WD-40 Bike!? What!!! Det låter ju intressant...
det finns ju någon variant av den med den här bra pipen (icke-flexibel dock, men ändå...)
Jag har WD40 bikeoil. Jag har både wetlube och drylube och jag tycker båda är bra.
De brukar säljas för en liten peng hos Harald Nyborg.

Har väl aldrig funnits i Sverige.
Jodå, 13 butiker som mest, men nu avvecklade till förmån för näthandel, förutom Löddeköpinge-butiken som blir kvar.

Jag har bytt till squirt. Håller längre och känns torrare än muc off bio dry, ger festliga torra kakor runt växeltrissorna efter lertur, men de ramlar av lätt. Kanske att det kladdar fast lite mer lort på n/w framdrevtänderna men värt det.

Jag har bytt till squirt. Håller längre och känns torrare än muc off bio dry, ger festliga torra kakor runt växeltrissorna efter lertur, men de ramlar av lätt. Kanske att det kladdar fast lite mer lort på n/w framdrevtänderna men värt det.
Det låter som om du haft lite gammal olja kvar i kedjan. Det där kladdandet upphör efter en stund är min erfarenhet. Eller inte alls om jag faktiskt lyckats avfetta kedjan ordentligt innan.

Tillbaka
Topp