Vilken kedjeolja gillar ni?

HenkeN

Aktiv medlem
Har den senaste tiden kört Squirt och gillat den men undrar nu om den är så bra...visst, den håller kedjan ren men känns inte som att den smörjer speciellt bra?

Vilken olja är er favorit för framförallt torra förhållanden?

Weldtite Pure Dry Lube alla gånger. Smörjer hyggligt och kedjan/kassetten ser ut som ny efteråt, inget svart oljekladd. Förvisso försvinner oljan efter 4-5 mil men kör man kortare pass än så funkar den.

Johan1978 sa:
Weldtite Pure Dry Lube alla gånger. Smörjer hyggligt och kedjan/kassetten ser ut som ny efteråt, inget svart oljekladd. Förvisso försvinner oljan efter 4-5 mil men kör man kortare pass än så funkar den.

Så på en dags cykling behöver man smörja om 3-5 gånger? Låter sådär om jag ska vara ärlig.

köpte muckoff olja för någon vecka sen för att testa. funkar bra hittills. en oväntad fördel är att den luktar typ godis vilket inte är en nackdel då jag förvarar cyklarna inne i lägenheten.

Biltemas kedjespray, bäst blir det om man tar sig tid att "fegspruta" så att man liksom lämnar en droppe att rinna in i varje led i kedjan, och den luktar inte godis heller.....

Mvh Ulf S.

Finishline grön för vinter och regnväder
Finishline Ceramic wax för torrväder - använder ärligt talat den bara på lvg-cykeln

us930 sa:
Biltemas kedjespray, bäst blir det om man tar sig tid att "fegspruta" så att man liksom lämnar en droppe att rinna in i varje led i kedjan, och den luktar inte godis heller.....

Mvh Ulf S.

Den provade jag till mtb´n en vinter. En gång för mycket. Den drog till sig all skit som tänkas kan och hela drivlinan slets ut på mycket kort tid.

Jag kör oftast till mtb´n med Prolink Xtreme Cahin Lube som jag tycker funkar bra. Håller inte så långe i regn, då kör jag Fininsh Line gröna.

Till lvg kör jag Fininsh Line röda.

Har kört lite olika genom åren....Finish Lines röda, gröna, ceramic, Shimanos egna, Morgan blue race oil och diverse andra som jag glömt.

För någon månad sedan testade jag Squirtlube och är supernöjd. Körde ett 4.5h långt mtb-pass i regn för några veckor sedan och kedjan kändes inte osmörjd när jag kom hem, dessutom var den betydligt mycket renare än den brukar vara.

Planen nu är att uteslutande köra Squirtlube och om det skulle behövas de kommande månaderna komplettera med Finish Lines gröna.

Luzen sa:
us930 sa:

Mvh Ulf S.

Den provade jag till mtb´n en vinter. En gång för mycket. Den drog till sig all skit som tänkas kan och hela drivlinan slets ut på mycket kort tid.

Jag kör oftast till mtb´n med Prolink Xtreme Cahin Lube som jag tycker funkar bra. Håller inte så långe i regn, då kör jag Fininsh Line gröna.

Till lvg kör jag Fininsh Line röda.
+1 på B-temas kletig kedjespray. Även om jag torkar av den efter smörningen så fastnar skiten i länkarna i det lilla som finns kvar. Har dock inte provat att "fegspruta" men får en känsla att jag inte kan vara så noggrann att det inte ”rinner över”.

Har kört med Muc-Off Dry under sommaren, funkar perfekt om man smörjer om regelbundet, och ren drivlina är trevligt.

Men nu på hösten räckte det med att cykeln såg ett par vattenpölar för att allt skulle kännas snustort, så det blir grön Finish Line istället.
Hade glömt hur mycket skit som fastnar.

Tycker squirtlube funkar riktigt bra i både blöta och torra förhållanden. Tycker att muc-off blå är bra i väta, däremot är hållbarheten när det gäller det gula(torra) riktigt dålig! Föredrar isåfall motorex dry istället.

jensclaudius sa:
Squirt alla dagar i veckan.

Använder den och har använt den hela säsongen men den håller inleder än 10 mil dammfri grusväg / 5-6 mil blött tycker jag.
Använder den såklart efter kostens alla regler.

Shimano ptfe lube är bäst, men sämst för miljön...

Squirt började jag med förra säsongen när man fick småflaskorna i långloppscupen. Har massa jäkla småflaskor som aldrig tar slut och är väldigt nöjd med Squirt! Köpte en fet burk i Eksjö så nu borde det räcka ett tag till.

Eftersom man inte bor i Sthlm och kunde haka på deras beställning undrar jag vad som är näst bäst för landsväg på sommaren? Squirt Lube ska ju vara bra för mtb etc. men enl nämnda Cyklingtips test så är wet lube bäst på lvg. Finishlines gröna verkar gå starkt? Eller ska en köra squirt allround?

Palle Kuling sa:
köpte muckoff olja för någon vecka sen för att testa. funkar bra hittills. en oväntad fördel är att den luktar typ godis vilket inte är en nackdel då jag förvarar cyklarna inne i lägenheten.

Tjena!

Grapefrukt.. Bästa doften i garaget.

Jonatan F sa:
Eftersom man inte bor i Sthlm och kunde haka på deras beställning undrar jag vad som är näst bäst för landsväg på sommaren? Squirt Lube ska ju vara bra för mtb etc. men enl nämnda Cyklingtips test så är wet lube bäst på lvg. Finishlines gröna verkar gå starkt? Eller ska en köra squirt allround?

Beijers Cykel i Malmö har NFS på hyllan. Du behöver inte gå över ån efter vatten..

Kör vidare med Zefals wet lube från clabbe https://www.clasohlson.com/se/Cykelolja-Zéfal-Pro-Wet-Chain-Lube/p/31-8521
Ganska lik Finishlines gröna men in fullt lika kladdig och skitsamlande.

Smörja-veva-torka av-cykla-torka igen. Andra torket eftet någon/några mil då det trycks ut överskottsolja från länkarna. Får den sitta kvar på utsidan skitar kedjan igen.

Klarar utan problem en 60-milare.

Muc-Off’s wet lube är iaf den värsta smörja som saluförts på länge. Kockor av skit på dreven, och klingorna känns som om någon har trälimmat fast grus på dem.

Alex Supertramp sa:
Muc-Off’s wet lube är iaf den värsta smörja som saluförts på länge. Kockor av skit på dreven, och klingorna känns som om någon har trälimmat fast grus på dem.

Gav mig ut i skånska regnstormen igår med just den på kedjan. Ser hur ren ut som helst idag när allt torkat. Fast då höll jag mig på asfalt förstås.

Är glad att jag köpte silcas NFS när det var lätt att få tag på och gick att köpa från amerikat utan tullen och postens pålagor. Kommer lätt att räcka minst ett par år till om jag nu inte har bort flaskan vilket inte är en omöjlighet om jag känner mig själv rätt. :-)

Oljan är grymt dryg och min erfarenhet av den är att den funkar mycket bra och håller kedjan smord och tyst längre än annat jag använt.

Senast ändrad:
Biltemas sågkedjeolja till motorsåg.
Cyklar bara mtb och smörjer kedjan var 5:e timme om det är skitigt och var 10:e om det är torrt.
Tvätta-smörj-torka med trasa.

Senast ändrad:
Petter Ivarsson sa:
Cyklar bara mtb och smörjer kedjan var 5:e timme om det är skitigt och var 10:e om det är torrt.
Fast sågkedjeolja är konstruerad för att släppa från kedjan i kylningssyfte. Är det lämpligt att ha på en annan sorts kedja där man vill att oljan skall sitta kvar i smörjande syfte?

weldion sa:
Petter Ivarsson sa:
Fast sågkedjeolja är konstruerad för att släppa från kedjan i kylningssyfte. Är det lämpligt att ha på en annan sorts kedja där man vill att oljan skall sitta kvar i smörjande syfte?

Inte konstigt folk får byta kedja ofta ;)

Vanlig Shimano wet lube till allt utom brutalt blötväder, då jag byter till Finish line grön. Detta gäller skogscykling.
Torrsmörja funkar inte så bra när man skiftar mellan olika smörjmedel beroende på väder, och cyklar man även i regn så ser jag inte riktigt hur det ska funka i praktiken.

Finish line grön normalt sätt men om det är en riktigt torr sommar kör jag smörja baserad på vax och teflon. Senast var det Muck off dry lube.

Helt allvarligt.

Jag är rätt nojig med mina drivlinor på mina fincyklar. Jag tvätter/torkar av kedjan efter varje tur. Jag mäker skillnad på Wetlube och Drylube.
Men absolut ingen skillnad mellan märken. Vad gör jag för fel? Jag skulle förmodligen lika gärna kunna använda olivolja.

Senast ändrad:
Skogling sa:
Helt allvarligt.

Jag är rätt nojig med mina drivlinor på mina fincyklar. Jag tvätter/torkar av kedjan efter varje tur. Jag mäker skillnad på Wetlube och Drylube.
Men absolut ingen skillnad mellan märken. Vad gör jag för fel? Jag skulle förmodligen lika gärna kunna använda olivolja.
Du har nog inte lyckats köpa någon tillräckligt dålig bara :-)

Jag har en från Dynamic på pendlaren som är riktigt seg och kladdig, det blir trådar av den när den läggs på. Fruktansvärd på allt som man bryr sig om utseendet på hur det än torkas men utmärkt där. Finish Line är annars min standard wetlube och den håller sig snyggare helt klart.

Fast på fincyklarna kör jag uteslutande squirt. Tillräckligt bra och enkelt att hålla efter.

Skogling sa:
Helt allvarligt.

Den enda skillnad jag märker är hur länge smörjningen upprätthålls (särskilt om det är blött) och hur mycket gunk som byggs upp på dreven. Tyvärr verkar det vara en 100-procentig koppling mellan gunkuppbyggnad och smörjegenskaper. Alltså kör man bara de allra kletigaste smörjorna när det behövs; vid monsunregn eller om det ligger 10 cm vatten på varenda stig.

Edit: Olivolja härsknar nog och har förmodligen inte jättebra smörjegenskaper heller.

Senast ändrad:
Doftar muc off wet grapefrukt numera så har de bytt doft - doftade ju blåbär förut. Blåbärsdoften var äcklig tyckte jag.

Muc off bio dry är trevlig, har konsistens som mjölk och doftar skumbanan. Dry lube är ju så mycket trevligare när det är tillräckligt torrt klimat - med wet lube verkar man alltid behöva torka mycket mer och ändå kommer det ut mer "slipmedel" när man smörjer om.

Ska man ändå ha med wet lube att göra så kan den lika gärna dofta mysigt. Jag gillar Peaty's Link Lube med bra mintdoft och nåt slags (miljövänliga) partiklar så att flaskan beter sig som en snöglob.

Muc off dry med banandoft provade jag i våras när jag inte orkade leta fram min squirt ur packningen. Utöver den otäcka doften tyckte jag inte drivlinan höll sig tyst särskilt länge trots ganska riklig mängd kvällen innan det cyklades på cykeln.

weldion sa:
Petter Ivarsson sa:

du menar det oerhörda flödet av någon ml per 10 minuter skulle kunna kyla kedjan? inte så troligt. men god smörjning betyder mindre friktion och mindre värmeuppnyggnad. om oljan sitter kvar nås potentiellt samma effekt så länge den inte attraherar för mycket smuts.

vad jag vet är motorsågkedjeolja mer eller mindre identisk med enkel matolja, och det är sådan jag använder till detta ändamål.

till cykelkedjan syntetmotolja; lagom kompromiss mellan funkis vid låga temperaturer, självrenande effekt utan att vara smutsmagnet som en del tjockflytande beredningar, och tillfredsställande varaktighet på typ 5-10 timmar cykling mellan smörjtillfällena.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Muc off dry med banandoft provade jag i våras när jag inte orkade leta fram min squirt ur packningen. Utöver den otäcka doften tyckte jag inte drivlinan höll sig tyst särskilt länge trots ganska riklig mängd kvällen innan det cyklades på cykeln.

Vilka godisdofter man gillar är ju högst personligt. Jag gillade Muc off dry ännu bättre innan de började lägga till doft. Jag har squirt också och tycker den är väldigt lik muc off bio dry men den drar sig inte in i länkarna lika lätt. Har inga problem med att kedjan börjar kvittra eller rosta, och ljudet inget jag tänker på.

qma sa:
Rattnalle sa:

Vilka godisdofter man gillar är ju högst personligt. Jag gillade Muc off dry ännu bättre innan de började lägga till doft. Jag har squirt också och tycker den är väldigt lik muc off bio dry men den drar sig inte in i länkarna lika lätt. Har inga problem med att kedjan börjar kvittra eller rosta, och ljudet inget jag tänker på.
Jag tycker alla Muc Offs grejer luktar illa. Kemikalier ska inte lukta jätteviktigt godis. Just olja luktar ju dessutom som regel nästan ingenting ändå.

Det var inte jättestor skillnad men efter en dag med Basquemtb kändes kedjan lite mindre välsmord än med squirten. Är van vid att det alltid är ganska tyst.

Tillbaka
Topp